Maalainen Helsingin busseissa
Raha ei kelpaa kuljettajalle? Jos ostan rautatieaseman ärrältä kertalippuja mistä hiivatista tiedän vyöhykkeen. Sanotaan , olisin menossa Pihlajamäkeen tai toiseen suuntaan Talin liikuntakeskukseen? Tai peräti espoon puolelle Perkkaalle?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lataa hsl:n äppi. Katsot reitin sieltä ja se kertoo minkä lipun sieltä ostat.
Mut jos mulla ei ole älypuhelinta? Enkä osaa äppeja ladata, edes pysäköintiäppejä kotikaupungissa.
Voit sä ostaa myös kerta- tai vuorokausilippuja HSL:n lippuautomaateista sekä myyntipisteistä lähinnä R-kioskeista sekä S-ryhmän kaupoista.
Parasta on käydä asemalla olevssa liikennelaitoksen toimistossa. Siellä joutuu jonottamaan, mutta voi kysyä luukulla minkä vyöhykkeen lippu tarvitaan matkalle pisteestä a pisteeseen b. Ärrältä voi ostaa turistille sopivan lipun tietylle vyöhykkeelle ja niitä saa ostaa 1-2-3 päiväksi tai pidemmäksi ajaksi. Se on vähän kallis, mutta sen jälkeen voi huoletta käyttää julkisia.
Minä katson vyöhykkeen valmiiksi kotona ja ostan rautatieasemalta automaatista lipun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako enää aseman Ärrältäkään kertalippuja? Niitä olen joskus sieltä ostanut kun kävin mummottelemassa.
Ainakin vuorokausilippuja (tai pidempiaikaisia lippuja) saa Ärrältä, siis ihan fyysinen lippu. Luulisi että kertalippujakin sitten saa.
Tuo olisi ok, jos niitä Ärriä ja lippuautomaatteja olisi joka kulmalla, mutta kun ei ole.
Sille junantuomalle on ihan kolmekin R-kioskia rautatieasemalla.
Ei tarvetta lipunostolle tule pelkästään rautatieasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Metrossa voi maksaa pankkikortilla.
Vain Visa tai Mastercard käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metrossa voi maksaa pankkikortilla.
Vain Visa tai Mastercard käy.
No ei muut kortit käy missään muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut jos mulla ei ole älypuhelinta? Enkä osaa äppeja ladata, edes pysäköintiäppejä kotikaupungissa.
Sitten pysyt siellä skutsissa. Stadissa ei tarvita ídiootteja vinkujia.
Ei niin. Se on kokkelidiilereiden ja roadmanien luvattu maa.
Ostin kerran lippua Tampereelle rautatieasemalta. Vanhahko lipunmyyjä piti luennon mitä sanamuotoja minun pitäisi käyttää.
Hese on kyllä sellainen pers***reikä. Suomen suurin kylä :D
Oulun paikallisbusseissa pystyi maksamaan pankkikortilla jo Koskilinjojen aikaan 15 vuotta sitten.
On ihan käsittämätöntä, ettei yli miljoonan asukkaan metropolialueella vastaava onnistu vieläkään, vaan pitää olla käteinen tai HSL äppi. Turussa ja Kuopiossakin voi maksaa bussimatkat lähimaksulla.
Terveisin maalaistollo Oulusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako enää aseman Ärrältäkään kertalippuja? Niitä olen joskus sieltä ostanut kun kävin mummottelemassa.
Ainakin vuorokausilippuja (tai pidempiaikaisia lippuja) saa Ärrältä, siis ihan fyysinen lippu. Luulisi että kertalippujakin sitten saa.
Tuo olisi ok, jos niitä Ärriä ja lippuautomaatteja olisi joka kulmalla, mutta kun ei ole.
Sille junantuomalle on ihan kolmekin R-kioskia rautatieasemalla.
Ei tarvetta lipunostolle tule pelkästään rautatieasemalla.
No luultavimmin sille junantuomalle maalaiselle se tulee juuri siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä se pankkikortilla suoramaksu ei vielä onnistu busseissa, joten HSL-sovelluksen ottaminen puhelimeen lienee helpoin tapa. Tylsäähän se on kyllä jos kyseessä on vain lyhyt käynti alueella. Ennen wanhaan oli kätevä tekstarilippu, lähetti vaan A1 tiettyyn numeroon niin puhelimeen tuli heti lippu jossa pari tuntia kulkuaikaa, mutta eipä ole enää sitäkään.
Minulla on kavereita, jotka käyvät silloin tällöin Helsingissä, ja he käyttävät HSL:n sovellusta. Ei se siellä puhelimessa rasita, vaikka sitä käyttäisi vain kerran vuodessa. Itse asun Helsingissä ja käytän samaa appia sen jälkeen kun hukkasin matkakorttini. Helppoa ja vaivatonta.
Ongelma on se, että sovellus vaatii henkilötietoja. HSL ei ole viranomainen, joka tarvitsee palvelunsa tarjoamiseen asiakkaan tietoja.
Näin maalaisena kyllä menty lähes yksinomaan omalla autolla.
Maalaiset erottaa sporassa aina yhdestä asiasta: he eivät tajua pitää mistään kiinni kun vaunu lähtee liikkeelle ja meinaavat kaatua. Eivät tajua että sporassa pidetään aina kiinni jostakin joka sekunti.
Helsingissä maksettiin ennen kuljettajalle. Se hidasti matkan tekemistä ja oli turha ylimääräinen tehtävä. Nykyisin ihmisillä on joko HSL:n kortti tai äppi. Kortit varmaan poistuvat muutaman vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä maksettiin ennen kuljettajalle. Se hidasti matkan tekemistä ja oli turha ylimääräinen tehtävä. Nykyisin ihmisillä on joko HSL:n kortti tai äppi. Kortit varmaan poistuvat muutaman vuoden sisällä.
Niin, tämän ketjun kysymys onkin miten matkailija maksaa matkansa? Olen itse päättänyt matkustaa jatkossa pummilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään käyttää bussia tai ratikkaa Helsingissä. Lipunosto on tehty aivan liian vaikeaksi. Mitään äppiä en halua ladata kertamatkan takia. Ja en ole mikään tekniikkaa osaamaton tumpelo. Osaan tarvittaessa koodata tuollaisen äpin. Kuljen omalla autolla silloin, kun käyn Helsingissä.
Mulla sama. Ja kun olen käymässä stadissa, käyn autolla Jumbossa, kun keskustaan on niin vaikea mennä. Kuihtukoot.
Mulle on raivonneet sekä bussikuski että taksikuski. Bussikuskilta kysyin miten voi maksaa ja taksikuski raivosi kun en valinnut hänen taksiaan, vaikka olisi kuulemma pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään käyttää bussia tai ratikkaa Helsingissä. Lipunosto on tehty aivan liian vaikeaksi. Mitään äppiä en halua ladata kertamatkan takia. Ja en ole mikään tekniikkaa osaamaton tumpelo. Osaan tarvittaessa koodata tuollaisen äpin. Kuljen omalla autolla silloin, kun käyn Helsingissä.
Mulla sama. Ja kun olen käymässä stadissa, käyn autolla Jumbossa, kun keskustaan on niin vaikea mennä. Kuihtukoot.
Mulle on raivonneet sekä bussikuski että taksikuski. Bussikuskilta kysyin miten voi maksaa ja taksikuski raivosi kun en valinnut hänen taksiaan, vaikka olisi kuulemma pitänyt.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistat sitten varmaankin seuraavalla kerralla valita oikean taksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lentokentälle pääsee maakuntalennolla, ei ole oikeastaan mitään syytä matkustaa Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit sä ostaa myös kerta- tai vuorokausilippuja HSL:n lippuautomaateista sekä myyntipisteistä lähinnä R-kioskeista sekä S-ryhmän kaupoista.
Eikös rautatieasemalta edelleen löydy ihan HSL:n myyntipistekin ja R-kioski ainakin löytyy, niistä saa ostettua.
Muakin kiinnostaa tämä! Voiko?