Miksi pitäisi elää "yhteiskunnan rytmissä"?
Silloinkin kun ei ole mitään tarvetta herätä aikaisin. Tuo kehotus toistuu useasti työttömyysketjuissa, kuulemma on todella tärkeää pitää ns. normaalia päivärytmiä yllä. Miksi?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikoo elää yhteiskunnan rytmissä niin silloin sillä on väliä. Jos aikoo olla työttömänä niin eihän sillä sitten väliä olekaan. Tai tekee yötöitä tmv. siitä "normaalista" rytmistä poikkeavaa.
Kyllä sillä pitkäaikaistyöttömänä on pitkän päälle väliä. Sinulle on hyötyä siitä että elät työssäkäyvien rytmissä. Ensimmäiset työttömyysvuodet ovat tietysti sellainen kapinavaihe, mutta pitkän päälle selviytymisestä tulee tärkeintä.
Mitä hyötyä?
Ap
Oletan että sinulla on aikomus joskus vielä työllistyä? Siinä vaiheessa on hyötyä siitä että olet tottunut elämään samassa ryhmissä yhteiskunnan kanssa. Jos olet vuosikausia valvonut yöt
Okei. Eli varmuudeksi pitää elää päivärytmissä ja toivoa, että tulevaisuudessa löytää myös tähän rytmiin sopivan työn. Ei nyt ihan vakuuta tämän toiminnan hyödyllisyys.
Ap
Olisiko siitä haittaa sitten?
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi elää omaa rytmiään. Jos, siis todella iso jos, näinä aikoina löytää töitä, niin sen rytmin voi sitten mukauttaa työrytmiin. Kaikki työt ei ole 9-17 vaan nykyisin mitä vaan.
Niin, onhan vuorotöitä ollut aina. Tehtaat, sairaalat, kaikenlaiset laitokset, poliisit ym. Itselle sopii kaksivuorotyö. Aamuvuoroilla jää hyvin aikaa iltaan harrastella. Iltavuoroviikoilla saa nukkua pitkään eikä aamupäivällä tule tehtyä paljon mitään. Yövuoroa en pysty tekemään, on kokeiltu. En osaa nukkua päivällä. Eipä sitä tarvikaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos aikoo elää yhteiskunnan rytmissä niin silloin sillä on väliä. Jos aikoo olla työttömänä niin eihän sillä sitten väliä olekaan. Tai tekee yötöitä tmv. siitä "normaalista" rytmistä poikkeavaa.
Ja mikähän se "yhteiskunnan rytmi" tarkalleen ottaen on? Siis 2020-luvulla, ei 1970-1980-luvuilla, jolloin tavallisin työaika oli ma-pe klo 8-16?
Ainakin ne keillä lapsia eivät nuku myöhään. Itsekin herään joka arkipäivä klo 7.25 laittamaan lapset kouluun, vaikka olen työtön. Tämä unohtuu pölvästeiltä. Ei se ole urotyö ei, eikä välttänätöntäkään koska eivät niin pieniä, mutta sanonpahan vaab, että mielikuva makeasti ysiin pötköttekevästä työttömistä saattaa monesti olla väärä! No kun ei ole kauhalla annettu niin
Saatan kyllä löhöillä pitkin päivää. Buhahaa jos joku vetää siitä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen niin on ääliö.
Pitäisikö alkaa harjoitella kuuden aamuja ihan huvikseen, jotta pysyy yhteiskunnan rytmissä? Tosissasiko olet? Ei noin hulluja voi olla?
Itse olin vuosikymmeniä se, joka heräsi meistä (siis mieheen verrattuna) aikaisemmin. Työt alkoi aikoinaan aikaisemmin ja kun lapset oli pieniä heräsin aina aikaisin.
Nyt ääliöt kuiskutelleet, että olen se laiskimus suhteessa kun herään vasta 7.25 arkisin laittamaan lapsia kouluun ja mies herää yleensä klo 6. Tätä tapahtunut siis vain viimeiset 2 vuotta. Ennen hänkin teki paljon iltavuoroa ja nukkui myöhään.
No ei tuohonkaan ole muuta sanottavaa kun ihmiset on todelka ääliöitä jos vetävät johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen siitä kellä on aikataulu ongelmia tai yhteiskuntaan sopeutumisongelmat ja ottaa esimerkiksi jonkun tuollaisen seikan.
Jos lusikalla annetaan niin
Kunnon kansalaiset herää kuudelta arkisin! Muu aikataulu vie ihan rappiolle!
Nykyään yhteiskunnalla ei ole yhtä rytmiä.
Kaupat ovat avoinna 24h. Harrastuksia on illalla myöhään. Vuorotöitä on ollut ennenkin. Etätyöt ovat lisääntyneet. Pätkätyöt ovat lisääntyneet. Yhteiskunnassa rytmit vaihtelevat.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ne keillä lapsia eivät nuku myöhään. Itsekin herään joka arkipäivä klo 7.25 laittamaan lapset kouluun, vaikka olen työtön. Tämä unohtuu pölvästeiltä. Ei se ole urotyö ei, eikä välttänätöntäkään koska eivät niin pieniä, mutta sanonpahan vaab, että mielikuva makeasti ysiin pötköttekevästä työttömistä saattaa monesti olla väärä! No kun ei ole kauhalla annettu niin
Saatan kyllä löhöillä pitkin päivää. Buhahaa jos joku vetää siitä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen niin on ääliö.
Pitäisikö alkaa harjoitella kuuden aamuja ihan huvikseen, jotta pysyy yhteiskunnan rytmissä? Tosissasiko olet? Ei noin hulluja voi olla?
Itse olin vuosikymmeniä se, joka heräsi meistä (siis mieheen verrattuna) aikaisemmin. Työt alkoi aikoinaan aikaisemmin ja kun lapset oli pieniä heräsin aina aikaisin.
Nyt ääliöt kuiskutelleet, että olen se laiskimus suhteessa ku
Tiedoksi: ei ketään kiinnosta sun heräämisaikasi eikä kukaan kuiskuttele yhtään mitään.
Hämmentävää miten joku kuvittelee, että hänen elämästään ja heräämisistään ollaan aivan valtavan kiinnostuneita.
Ap:lle ja muille arvoitus:
Pariskunta ollut yhdessä n. 30 vuotta. Nainen ollut työtön yli 10 vuotta, kummalla enemmän aikaisempia heräämisiä ja normaalimpi rytmi tyyliin nukkumaan mielellään klo 23 viim. ja herätys ihan mitä vaan klo 5-8 välillä?
Yllätys yllätys se nainen vie tuossa voiton 80% eli kaikkien vuosien päivät laskettuna on herännyt aikaisemmin.
Yksinkertaisille tiedoksi:
Kun olivat töissä kumpikin, alkoi maisen työpäivä aina aikaisemmin eli heräsi about tunnin aikaisemmin ainakin.
Kun hön oli työtön ja mies töissä, heräsi silti useimmin aikaisemmin koska lapset! Noh, ne joilla lapsia tietää, että ihan sana onko koulua tai päiväkotia kun lapset pieniä, niin usein herätään aikaisin.
Lisäksi kun mies oli töissä teki hön vuosikausua sellaista työtä mihin ei herätty aikaisin. Aikaiset herätykset menee vuosien varrelta yli 80% nainen ja 20% mies siitä huolimatta, että tuo nainen on ollut työtön vätys vuosikausia. Tirskahdus!
On muuten hyvä periaatteessa, että jos vanhempi joutuu heräämään aikaisin, menee myös nukkumaan aikaisin. Hehheh Anna mä arvaan . Siinäkin se vanhempi on se kunnon vanhempi, joka kömpii sänkyyn ennen klo 22 ja työtön lusmu ,jolla ei niin kiire on sitten kamala rappio vanhempi ihan väärällä aikataululla?
Kas kummaa sain joskus naureskeluja tylsyydestä kun ilmoitin aikoinani olevani väsynyt klo 23 enkä oikein jaksanut jäädä seurustelemaan tai leffaa katsomaan silloisen poikaystävän kanssa, jolla myöhäisempi aikataulu. No kaikilla ei aina ymmärrystä erilaisille tilanteille mitä itsellä on.
Itseäni ei sinänsä haittaa nykyisen miesystävän yliluonnollisia eli pehkuihin painuminen joskus jo ennen lapsia. Onhan riittävä yöunet tärkeät. Hienan huvittaa ehkä, mutta en nyt viitsi tyksäksi haukkua tuon takia.
Periaatteessa ei se superaikainen aikataulu mikään meriitti ole aikuiselle ihmiselle, eikä edes kaikkein käytännöllisin, vaikka olisi lapsiperhe. Esim. jos vanhempi menee nukkumaan ennen lapsia, on sekin hieman epäkäytännöllistä. Tarkoitan nyt tilannetta, missä ei ole pakko mennä töihin kuudeksi vaan itse valitsee sen ja vielä kehuu noudattavansa järkevää ja kunnollista aikataulua!
Ei pidäkään elää yhteiskunnan rytmissä, vaan omassa tahdissa.
Ei tarvitse. Itse en ole ollut työttömänä, mutta lomilla aina antaudun luonnoliselle vuorokausirytmilleni, menen siis nukkumaan klo 4-6 aamulla ja nukun iltapäivään. Mitään ongelmia siitä ei ole koskaan ollut.
Tämä on näitä ikuisuusaiheita, että mitä nyt kenenkin pitää tehdä. Tekeehän jotkut koko ajan yötyötäkin ja elävät siinä rytmissä. Mitä väliä. Toki joidenkin mielestä pienten lastenkin on mentävä aina ajoissa nukkumaan, koska muuten eivät ikinä pysty menemään kouluun ajoissa.
ei tarvitse, eikä tarvitse noudattaa yhteiskunnan sääntöjäkään. eihän niitä noudata päättäjätkään. on mukavaa, kun voi tehdä mitä vaan, välittämättä muista vähääkään.
Mikä on yhteiskunnan rytmi?
Joku on ABC:llä kassalla aamuyöllä, joku kiertää vartiossa läpi yön. Yöjunat puksuttava jne.
Yhteiskunta toimii 24/7. Joillakin se ei toimi ollenkaan ja heistä pitäisi olla huolissaan. Ei heistä jotka tekevät työtä elättääkseen itsensä nihin vuorokauden aikaan tahansa. Työtön lokki voi lokkeilla 24/7 ja siihen onkin tulossa muutos hyvin pian
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta toimii 24/7. Joillakin se ei toimi ollenkaan ja heistä pitäisi olla huolissaan. Ei heistä jotka tekevät työtä elättääkseen itsensä nihin vuorokauden aikaan tahansa. Työtön lokki voi lokkeilla 24/7 ja siihen onkin tulossa muutos hyvin pian
Hienoa. Heidät siis palkataan viimein töihin.
Minulla on kaksi hyvää heräämisaikaa.
Ensimmäinen on noin 05.00, mutta silloin pitäisi nukkua päivällä sellainen tunti siinä yhden paikkeilla.
Mikäli en voi nukkua päiväunia, niin sitten hyvä heräämisaika on 08:30 ja mitään päikkäreitä tai muita ei tarvita.
Sopiiko kumpikaan näistä tähän ****** 7:30 yhteiskuntaan? No ei!
Kenen idiootin idea tämä nykyinen systeemi on?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihan hyvä että ei työttömänkään rytmi heitä häränpyllyä.
En nyt kuitenkaan sanoisi että mitä aikaisempi rytmi, sitä parempi tai ettå työttömön herättävä myötätunnosta klo 6. Jos näin on, niin pieni korotus sitten siihen työttömyysrahaan.
Ei töihinkään herätä muutaman satasen takia.
Jonkin mielestä tärkeää herätä pari tuntia ennenkuin lähtee ovesta ulos töihin tai kouluun ja jollekin riittää tunti. En tuputtaisi väkisin kumpaakaan kenellekään.
No voi nyt vitt'u taas mitä shaibaa
Vierailija kirjoitti:
ei tarvitse, eikä tarvitse noudattaa yhteiskunnan sääntöjäkään. eihän niitä noudata päättäjätkään. on mukavaa, kun voi tehdä mitä vaan, välittämättä muista vähääkään.
No tuohan nyt on ihan eri asia. Se jos minä, sinkku aikuinen ihminen, valvon yöt ja nukun päivät silloin kun ei ole mitään tähdellisempää päivällä tehtäväksi, ei aiheuta mitään haittaa kellekään, toisin kuin se jos yleisemmin rikkoo yhteisen järjestyksen ja yhteiskunnan toimivuuden varmistamiseksi laadittuja lakeja ja sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä pitkäaikaistyöttömänä on pitkän päälle väliä. Sinulle on hyötyä siitä että elät työssäkäyvien rytmissä. Ensimmäiset työttömyysvuodet ovat tietysti sellainen kapinavaihe, mutta pitkän päälle selviytymisestä tulee tärkeintä.
Mitä hyötyä?
Ap
Oletan että sinulla on aikomus joskus vielä työllistyä? Siinä vaiheessa on hyötyä siitä että olet tottunut elämään samassa ryhmissä yhteiskunnan kanssa. Jos olet vuosikausia valvonut yöt ja nukkunut päivät, tulee olemaan vaikeaa tottua
Ei se ole yhtään vaikeaa. Itse elin niin että vuorokausirytmi oli unet klo 5- 13-14, mutta sitten kun sain töitä, aloin vaan tehdä työtä klo 9-17 kuten kuului. Automaattisesti sitten ihan alle viikossa myös se nukkumaanmeno aikaistui, kun alkoi väsyttää. Ja nykyäänkin lomilla aina yökyöpelöin, ei ole mitenkään vaikea sitten taas vaan pakottaa itseään työrytmiin kun työt alkaa.
Ei tämä ole mikään moraalikysymys, vaan liittyy terveyteen. Ihmisellä on useita erilaisia sisäisiä kelloja, jotka säätelevät elimistön toimintaa. Sisäelimille esimerkiksi on omat tuntinsa, joiden aikana niiden pitäisi saada levätä. Hormonitoiminnan kannalta olisi tärkeää saada valoa tiettyihin aikoihin. Yökukkumalla voi aiheuttaa itselleen metabolisen oireyhtymän, hormonitoiminnan häiriöitä sun muita sairauksia.
Minä olen elänyt kymmenen vuotta työelämän ulkopuolella. Täysin irrallaan kaikista ulkopuolelta annetuista aikatauluista. Ehdottomasti suosittelen jos on mahdollisuus järjestellä elämänsä tällä tavalla.