Isä vs. äti.. Kumman luulette lapsen valitsevan?
Tulee pian aika jolloin lapsi saa päättää kumman luona haluaa asua. Tällä hetkellä valitsee äidin, mutta pelkään että mieli muuttuu pian.
Taustaa:
Lapsi on erittäin fiksu, hieman ylivilkas, aina ongelmissa koulussa vilkkautensa takia.
- Äiti pitää tiukkaa kuria, palaveeraa opettajan kanssa, antaa rangaistuksia. Isä sanoo että pojat on poikia, mitäs siitä.
- Äiti vahtii ikärajoja, kotiintuloaikoja, unen määrää. Kieltää liiat karkit, motkottaa pöytätavoista. Isä vannoo vapaan kasvatuksen nimiin.
- Äidin luona kaverit on koulukavereita, kilttejä lapsia, joilla myös rajat ja kuri. isän luona naapuruston kiroilevia lähiökoviksia, vapaan kasvatuksen hedelmiä.
- isä on työtön. Äiti töissä 8-16.
Luuletteko että lapseni haluaa pian muuttaa isälleen?
Kommentit (18)
uskon, että valitsee äidin. Pojat on yleensä kiintyneempiä äitiin.
alle 10v lapset ovat kiinni äidissään. Murrosikäiset pojat haluavat ja tarvitsevat " Miehen mallia" ja miehistä identiteettiä ja isäänsä.
ihan riippumatta siitä, millainen kuri jne on.
Tällä hetkellä on kunnianhimoinen poika, joka suunnittelee innolla tulevaisuuden perhe-elämää ja ammattiaan, mutta vuosikin isän kanssa saman katon alla voisi antaa huonoja vaikutteita.. pitäisikö mun höllätä kuria, jotta poika haluaisi asua kotona vielä murrosiänkin kunnolla alettua??
ap
Tiedän että hänen elämänsä olisi helppoa jos asuisi isällään, saisi tehdä mitä lystää. Ja 12-vuotias on liian pieni päättämään mikähänelle on oikeasti hyväksi.
ap
Miksi vanhemmistaan pitää välittää toisesta enempi??
Vanhempani erosivat ja muutin äitini luokse. Veljeni isän luokse. Oikeuden päätös.
Olin veljeni kanssa joka toinen viikko äidillä ja sitten isällä. Lomat meni vuorotellen toisen luona.
Ei vanhemmuus ole kisaa kumman luona on KIVEMPAA!! Saatana sentään; kasva itse ensin. Lapsen pitää voida rakastaa molempia vanhempiaan ja vanhemmat ei saa nälviä entistään koskaan lapselle tai lapsen kuullen.
Vaikka isä olisikin roisto ja juoppo -ei se tee lapsesta sitä. Varsinkaan jos oma asenne on rakastava ja huolehtiva. Ei koittaa " voittaa" toista vanhempaa, koska silloin häviää.
Ei vanhemmuus olekaan kisa, vaan pelkään lapseni tulevaisuuden puolesta. Esim isänsä on sanonut että on ihan ok n. 16-vuotiaana polttaa pilveä, en halua tälläisen ihmisen vaikutuspiiriin antaa poikaani kokoaikaiseksi. Jos saisin päättää, en antaisi poikani tavata edes häntä, mutta koska poika hänestä välittää, en voi estää.
Miltä kasista tuntuisi, jos olisi mahdollista että oma lapsi muuttaisi rikollista elämäntapaa suosivan hälläväliä-hyypiön luokse, koska siellä ei ole sääntöjä?
ap
Ja mikäköhän sut on laittanu hankkiin lapsen tollasen ihmisen kanssa?
Velipuoli kuoli huumeisiin. En hankkisi lapsia ihmisen kanssa joka heittää suustaan tollasta roskaa et ok jos vetää pilveä.
Säännöttömyys tai eri säännöt ei vielä tee ihmisestä tulevaa rikollista.
Varmaan kannattaa vaan pitää huoli että lapsi tietää että rakastat lasta, et hauku isää lapselle tai hänen kuullen koska käännät lapsen vaan puolustuskannalle.
Autat ja tuet lasta. Ei kai siinä muutakaan voi? En silti lähde mihinkään veikkauskisaan kenestä lapsi eniten välittää.
8
Vierailija:
Ja mikäköhän sut on laittanu hankkiin lapsen tollasen ihmisen kanssa?
Ja sille joka kommentoi lapseni älyä, älykäs nuorikin voi sekaantua huumeisiin ja rikoksiin. Vai väitätkö että kaikki jotka mokaa, ovat tyhmiä? Minä olen ollut joskus tyhmä, isänsä on tyhmä, joskus sitä vaan ihmettelee miten me olemme saaneet lapsen, jonka älyä opettajat kilvan ylistävät.. No joo, vähän OT... :)
Mutta en ole lähtenyt haukkumislinjalle, vaikka lapsi itse joskus sitä tekeekin. Esim eilen sanoi että isänsä on idiootti, kun ajaa kiellettyjä reittejä. Sanoin ei, vähän ajattelematon vaan.
ap
elämää rytmittävät rutiinit ja säännöllisyyden. Yllättävän usein lapsi näkee sen kaiken vapauden ja kivan läpi, huomaten, ettei niin voi kokoaikaisesti elää....
Siihenhän voi sosiaalityöntekijäkin antaa lausunnon, että ei pidä muuttaa. Miten poika viitsisi opiskellä, jos katsoisi vaan isän laiskottelua ja kaikki paskaohjelmat katsottaisiin tv: stä yömyöhään?
Onko kenelläkään kokemusta tälläisestä tilanteesta?
ap
Jo ihan siitäkin syystä että on nyt tottunut asumaan sinun luonasi. Vähän asian vierestä, mutta mielestäni 12v on aivan liian pieni päättämään itse missä asuu! ja aivan liian pieni laittaa tekemään tuollainen valinta.
Tiedän siis, että ei ole AP:sta kiinni, mutta joku tässä tämän maan lainsäädännössä mättää.
Toivon ap kovasti että poika jää sinun luoksesi ja uskoisin niin käyvänkin.
Vierailija:
Toivon ap kovasti että poika jää sinun luoksesi ja uskoisin niin käyvänkin.
Siis vaikka lasta jo kuullaankin oikeudessa niin ei se sitä tarkoita että lapsen sana on laki. Lapsihan valitsee juuri tuossa iässä sen mikä on helpompi ja hauskempi, mutta jos katsotaan että sinun luonasi on lapselle parempi niin tuskin sen lapsen sana siinä painaa.
Jälkiviisaushan sitä suurinta viisautta on.
mutta jos hän sitä saisi kokeilla ennen pitkään haluaisi takaisin sinun luoksesi