Op:n verkkopankissa ei enää näe tilitapahtumia
..kuin pari kuukautta taaksepäin! Mitä helkkaria? Kuulemma pitäisi kirjautua mobiililla, että näkee loput tiedot... En todellakaan kirjaudu. Alkaako op:llakin nyt mobiilipakotus?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä eroaa siitä, että puhelinta tarvitaan myös avainlukulistan käyttämiseen?
Siinä, että huijattavat antavat ne tunnukset huijareille. Sitten he pääsevät vaihtamaan sitä numeroa vahvistusviestejä varten.
Jos ja kun jokainen liike pitää vahvistaa sille mobiililaitteella, ei huijarit pääse tekemään mitään. Toki jos käyttäjä koko ajan hyväksyy nekin, niin sitten ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Samaa kironnut. Mobiilipankkia en halua. Pitääkö hitto soikoon ruveta printtaamaan jotain tiliotteita? Luulisi jääneen 90-luvulle sellaisen
Voit ladata koneelle tiliotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että pakottavat mobiiliin. Kännykkäänhän ne oudot huijausspämmitkin satelevat. Pidän pankkiasiat kaukana kännykästä.
Voi reppanaa. Mobiili on turvallisempi kuin pankkiin meno selaimen kautta. Se ei tietenkään sitä tarkoita, että kannattaa edelleenkään linkkien kautta mennä, mutta miten selainversio eroaa siitä?
Onko noin? Vähän epäilyttää kun puhelimessa on monia sovelluksia ja jatkuvasti uutisoidaan milloin minkäkin sovelluksen vaaroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Op nyt on muutenkin surkei pankki mitä voi olla.
Ei ole ilmeisesti mitään tunnuslukulaitetta tarjolla? Eli pakko toivoa ettei puhelin hajoa?
Anteeksi, mikä on tunnuslukulaite? Kuulostaa oudolta, enpä ole moista kaivannut. OP on hyvä pankki, mobiili ollut käytössä mulla jo ikuisuuden eikä ikinä mitään ongelmia. Mobiiliavain on kätevä, miksi käyttää jotain vanhanaikaisia tunnuslukuja? (Enkä ole mikään nuori enää.)
Op on umpisurkea pankki. Tunnuslukulaite on hyvä varalla, jos vaikka puheli hajoaa tms. Tai mitä teet siinä kohdassa, jos oma puhelimesi ei olisikaan käytössä?
Käytän mobiilia tabletilla. No jos se ei toimi löytyy vielä puhelin ja ikivanha läppärikin.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Hyvin sieltä löytyy vuosien takaisetkin. Katoppa kö on olemassa sellainen kuin TILIOTE, jotka ihan ilmaiseksi sieltä nettipankin selainversiostakin on saatavilla, myös OPlla.
Olen jo vanhuuden höperö, enkä oikein osaa näitä internetjuttuja.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudistus johtunee lakimuutoksesta. Mobiiliavain ei toimi kuin yhdestä laitteesta, joten huijareiden toiminta on haastavampaa.
Minä olen vain tällainen tavallinen tallukka joten ilmeisesti näin korkealentoinen ajattelu on minun saavuttamattomissani, mutta minun järkeni sanoo, että monivaiheinen tunnistautuminen olisi turvallisempaa. Huijareilla kai harvemmin on hallussa niin tunnusluvut, avainlukulistat kuin huijauskohteen puhelinkin.
Sen sijaan pelkän puhelimen voi menettää aika helposti.
Niin? Et sinä sillä pelkällä puhelimella minnekkään pääse. Se kysyy kuitenkin sitä pin-koodia ensin.
Eli vaikka huijari saisi pankkitunnukset jne. tietoon, niin ei pääse kuitenkaan tekemään mitään ellei itse hyväksy toimintoja puhelimessaan.
Isoin ongelmahan on se, että ihmiset an
No miten se huijari on saanut ne pankkitunnukset ja salasanat tietoon?? Ihan yhtä hyvin, tai itse asiassa vielä helpommin, huijari voi saada puhelimen pin-koodin käyttöön. Vaikka seisomalla vierellä ja uhkaamalla aseella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä eroaa siitä, että puhelinta tarvitaan myös avainlukulistan käyttämiseen?
Siinä, että huijattavat antavat ne tunnukset huijareille. Sitten he pääsevät vaihtamaan sitä numeroa vahvistusviestejä varten.
Jos ja kun jokainen liike pitää vahvistaa sille mobiililaitteella, ei huijarit pääse tekemään mitään. Toki jos käyttäjä koko ajan hyväksyy nekin, niin sitten ei voi mitään.
Eli käytännössä mobiilisovellus on "turvallisempi" vain niille hölmöille, jotka ovat antamassa pankkitunnuksiaan mille tahansa sivustoille?
Meidän kaikkien pitää kärsiä siitä, että jotkut uskovat vaikka nigerialaisiin prinsseihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että pakottavat mobiiliin. Kännykkäänhän ne oudot huijausspämmitkin satelevat. Pidän pankkiasiat kaukana kännykästä.
Voi reppanaa. Mobiili on turvallisempi kuin pankkiin meno selaimen kautta. Se ei tietenkään sitä tarkoita, että kannattaa edelleenkään linkkien kautta mennä, mutta miten selainversio eroaa siitä?
Mobiili on vakoiluväline. Kännykkäsi vakoilee sen valmistaja, gmail, sovellukset jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Samaa kironnut. Mobiilipankkia en halua. Pitääkö hitto soikoon ruveta printtaamaan jotain tiliotteita? Luulisi jääneen 90-luvulle sellaisen
Jeps. Mistä saa ladattua tiliotteet, jos sellainen pitää toimittaa viranomaiselle?
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Hyvin sieltä löytyy vuosien takaisetkin. Katoppa kö on olemassa sellainen kuin TILIOTE, jotka ihan ilmaiseksi sieltä nettipankin selainversiostakin on saatavilla, myös OPlla.
Kyse on tilanteesta, jossa muistan reilu vuosi sitten ostaneeni Antikvaari-myyjältä kirjoja. Vielä syksyllä onnistui edellisen laskun löytyminen kirjoittamalla myyjän nimi "hae"-kenttään. Nyt ei löydy. Hidasta ja hankalaa lähteä kuukausi kerrallaan "tiliotteista" hakemaan tapahtumaa. Piti hakea siis "käytä maksupohjana" tarkoituksessa.
Ennen oli tosi kätevästi joka kuun saldo, tyyliin +100 tai -200, otot ja panot, niiden summa laskettu valmiiksi, mutta toi on hävinnyt kokonaan nyt. Ihan p...ksi mennyt pslbelu, mutta korkeat maksut menee...
Vierailija kirjoitti:
Saadaanko tähän nyt tuplavarmennus. Eli voiko joku kirjautua sinne OP:hen paperilistan tunnuksilla ja kurkata kuinka pitkälle ne tapahtumat näkyy. Kiitos.
Jo kertaalleen sanottu, että vuoteen 2019 näkyy mulla tiliotteissa. Käytän paperilistan tunnuksia eikä ole mitään puhelinsovellusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Mistä saa ladattua tiliotteet, jos sellainen pitää toimittaa viranomaiselle?
Siellähän ne on pdf-tiedostoina sun omalla tililläsi.
Tuo OPn nettipankki on muutenkin tosi syvältä. Nordeaa aina haukutaan ja sinänsä aiheesta, mutta on niillä tuhat kertaa käytännöllisempi verkkopankki, ja tilitapahtumat näkyy. Todella hankalaa nyt OP:sta tarkistaa vanhuksen laskuja, että onko tämä maksettu ja onko siellä jotain ylimääräisiä, epäilyttäviä menoja. Jos tämä koskee vain avainlukulistan käyttäjiä, niin sehän käytännössä tarkoittaa juuri vanhuksia. Aikooko OP seuraavaksi vaivihkaa kupata vanhusten rahat, kun valvonta käy vaikeammaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Op nyt on muutenkin surkei pankki mitä voi olla.
Ei ole ilmeisesti mitään tunnuslukulaitetta tarjolla? Eli pakko toivoa ettei puhelin hajoa?
Anteeksi, mikä on tunnuslukulaite? Kuulostaa oudolta, enpä ole moista kaivannut. OP on hyvä pankki, mobiili ollut käytössä mulla jo ikuisuuden eikä ikinä mitään ongelmia. Mobiiliavain on kätevä, miksi käyttää jotain vanhanaikaisia tunnuslukuja? (Enkä ole mikään nuori enää.)
Op on umpisurkea pankki. Tunnuslukulaite on hyvä varalla, jos vaikka puheli hajoaa tms. Tai mitä teet siinä kohdassa, jos oma puhelimesi ei olisikaan käytössä?
Nyt jo vähän kiinnostaa, mikä tämä tunnuslukulaite on. Se ei kuitenkaan ilmeisesti voi hajota eikä kadota.
Niin? Et sinä sillä pelkällä puhelimella minnekkään pääse. Se kysyy kuitenkin sitä pin-koodia ensin.
Eli vaikka huijari saisi pankkitunnukset jne. tietoon, niin ei pääse kuitenkaan tekemään mitään ellei itse hyväksy toimintoja puhelimessaan.
Isoin ongelmahan on se, että ihmiset antavat nuo tiedot puhelussa huijarille.