sektiosta
Hei,
olen itse vasta viikolla 10 eli kaikki vielä edessä:=)
Kyselisin kuitenkin sen verran, että millä perusteella Suomessa saa sektion? Eli käsittääkseni sitä ei tuosta vaan saa.
Riittääkö esim pelot liittyen alatiesynnytykseen perusteeksi?
(Olen käsittänyt, että esim Jenkeissä saa valita synnytystavan)
Kommentit (7)
eli osaako joku sanoa arvion paljonko tuosta sektiosta yksityisesti sitten jäisi maksettavaksi kelakorvauksen jälkeen?
mahtaa olla aika paljon.
Itsekkin vasta sain viikolla 36 tietoon mahdollisuuden yksityisestä sektiosta ja otin vasta silloin yhteyttä lääkäriin. Sain ajan heti viikolle 38. Kysyi että minkä päivän haluan. siitä nyt muutama vuosi aikaa.
Minulla kokemuksia sekä sektiosta että alatiesynnytyksestä ja sen voin kyllä sanoa, että luonnollinen tapa eli alatiesynnytys on ehdottomasti parempi. Toipuminen nopeampaa, pian jalkeilla, lapsen saa heti rinnalle, imetys käynnistyy nopeammin, jne... Kannattaa ensin kyllä yrittää keskustella pelkotiloista ammattilaisen kanssa, sektio vasta viimeisenä vaihtoehtona. Se on iso leikkaus, minulla kesti melkein vuoden ennen kuin tuntemuksen haavan seutuvilla katosivat.
Minulle tehtiin sektio, tosin kiireellisenä (ei hätäsektio), ja oli kyllä traumaattinen kokemus kaikin puolin. Mieluummin olisin synnyttänyt vaikka minkälaisilla kivuilla. Toipuminen pahimmasta vei vain pari viikkoa, mutta vieläkin on osa mahasta ilman tuntoa ja synnytyksestä on melkein vuosi! Toki ymmärrän, jos tuntuu, että suunniteltu sektio on kannaltasi paras vaihtoehto. Mukavaa raskausaikaa ja tsemppiä synnytykseen!!
alatiesynnytys oli yhtä helvettiä, tai itse synnytys oli helppo ja nopea, mutta ponnistusvaihe vain 7min ja vauva repi kaiken tullessaan. paraneminen vei yli puoli vuotta eikä nytkään vuoden päästä ole vielä paikat kunnossa. kivut alkoivat vasta synnytyksen jälkeen, ja ompelu humautuksessa kesti ikuisuuden, viikon olin aivan tokkurassa ja vauva vauvalassa, ei minusta ollut hoitajaksi.
esikoinen syntyi aikanaan hätäsektiolla, eikä siitä jäänyt mitään " traumoja" , paranin todella nopeasti, kolmen kuukauden jälkeen olin jo hevosen selässä, nyt kesti sen puoli vuotta enennkuin pystyi istumaan satulassa käyntiä!
nyt tämän kolmosen vaadin ehdottomasti leikattavan, mitään muita vaihtoehtoja en anna, koska kukaan ei pysty takaamaan että selviäisin vaivoitta synnytyksestä vaikka aina sanotaan ettei repeä uudestaan niin pahasti.
kuka lupaa minulle uudet sulkijat jos repeän taas?
Olisi hyvä jos voisi etukäteen tietää, kumpi tapa itselle on parempi. (vauvalle luonnollinen tapa on paras). Mulle kiireellinen sektio oli tosi traumaattinen kokemus. Tehtiin puudutuksessa, olin hereillä toimituksen ajan, halvaantumisen tunne yhdessä tolkuttoman väsymyksen kanssa toi hirveän paniikin, kahden vuoden kuluttuakin olen useina öinä herännyt kauhun tunteeseen. Tsemppiä vaan!
Suomessa on mahdollisuus saada sektion jos todetaan että se on turvallisempi vaihtoehto äidille tai lapselle. Muuten ei sektiota niin snaotusti turhaan anneta. Myös pelko on riittävä syy sektion saamiseen. Sitäe ennen kyllä lääkärit laittavat pelkopolille juttelemaan ja kaikki puidaan lopullisesti.
Myös yksityismaksuluokan sektion on suomessa mahdollisuus saada. Siihen saa myös kelakorvauksen. Eli sen saa soittamalla synnytyssairaalaan ja kyselemällä että kuka tekee siellä yksityisesti sektioita. Sitten ottaa kyseiseen lääkäriin yhteyttä.
Kaikki siis hoituu samalla tacalla ja samassa paikassa kun muutenkin mutta itse joutuu maksamaan anestesiahoitajan ja erikoislääkärin.