Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ala-asteen viikon lounaat, ei käytännössä juuri ollenkaan lihaa enää

Vierailija
24.02.2025 |

IL artikkelissa esimerkkin Helsinkiläisen ala-asteen lounaslistasta:

Ma: bataatti-kikhernepataa, pinaattiohukaisia, perunasosetta, puolukkasurvosta

Ti: kikherne-kookoskeittoa, broilerikeittoa, vaaleaa leipää, kikhernelevitettä

Ke: härkis-makaronilaatikkoa, liha-makaronilaatikkoa, ketsuppia

To: härkischiliä (mexican), nyhtökaura-kasvispyttipannua, täysjyväriisiä, ketsuppia, ruisleipää

Pe: härkäpapupyöryköitä, lahna-kirjolohipuikkoja, perunaa, sitruunaista majoneesikastiketta

Tuossa siis lihaa tai kalaa vain 3 päivänä ja silloinkin ihan minimaalinen määrä. Esim tiistain kanakeitossa ja keskiviikon makaronilaatikossa tuskin juurikaan lihaa. Ainoastaan perjantaina kalapuikkoja missä lihaa ihan syötäväksi asti.

Ei ihme jos lapset ei enää jaksa oppia mitään ja välitunneilla haetaan pikaruokaa ja energiajuomaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8ae66af9-1339-4096-86ca-12288c516d95

Kommentit (313)

Vierailija
161/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä joku nakkikeitto tai koulun valmislihapullat ole sen lihaisempia vaihtoehtoja. Jos nuo ruuat ovat hyviä ja tehty edes jokseenkin hyvistä raaka-aineista (mitä kouluruoka ei tosin usein ole), en ymmärrä mikä ongelma tuossa listassa on. En ole itsekään kasvissyöjä mutta nykyihminen syö niin vähän kasviksia että ei se lapsi mene rikki jos lounas ei sisällä 200g eläinproteiinia. Alkupään kommentti siitä että ei tarvitse mennä montaa sukupolvea taaksepäin kun kouluruoka oli useimmiten puuroa tai läskisoosia, oli osuva. Ja pakkohan koulussa ei ole syödä vaan mukulalleen voi pakata matkaan eväät joissa on makrot vanhempien suosimalla tavalla. 

Vierailija
162/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä lisää jos äänestetään punavihreitä kunta ja aluevaaleissa, lapset joutuu pelkillä kikherneillä ja härkiksellä pärjäämään, sääliksi käy...

Joku raja lyhötykseen ja vääristelyyn.

Kuka nyt on vallassa? Entä kunnissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikhernettä saa vissiin halvalla, kun sitä noin usein mukuloille syötetään. 

Vierailija
164/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

159: Itse olen käynyt kansakoulua 60-luvulla. Alkuvuosina piti leivät tuoda itse kouluun, siellä tarjottiin vain lämmin ruoka ja maito. Muutaman vuoden päästä tuli ruoan lisäkkeeksi näkkileipä. Vähän vanhempi sisko joutui viemään kouluun myös maidon, minun aloitettua koulun asia oli jo muuttunut. Ne leipäpalat piti itse opetella paketoimaan voipaperiin, kunhan äiti oli näyttänyt mallia. Mitenkähän monella nykyisellä alakoululaisella tuo onnistuisi ja onnistuuko nykyaikuisillakaan?

Vierailija
165/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kasvispainotteista kouluruokaa vastustaville: saako teillä lapset kotona olenkaan ruokaa? Kuitenkin voitte syöttää siellä lapsillenne lihaa vaikka joka päivä ja joka aterialla. Kouluruoka on vain yksi päivän aterioista 5 päivänä viikossa. Miksi kouluruoan kasvispainotteisuus on niin iso asia?

Minulle kyse on ainakin osin ihan periaatteesta. Kouluruoka maksetaan verovaroin, joten mielestäni tarjolla pitäisi olla sekä kasvis- että liharuokaa.

Sellaista ei ole koskaan ollut.

Vierailija
166/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemussuositukset ovat politiikkaa. me olemme sitoutuneet CO2 neutraaliin tavoitteeseen 2030. luulimme että metsiemme hiilinielut saavat saavuttamaan tavoitteen helposti. Ei vaan huomattu että sotakorvauksia varten kaadettujen metsien tilalle istutetut metsät olivat voimakkaassa kasvun vaiheessa vielä 20v sitten, mutta ei enää. Nyt ne ovat vanhoja metsiä tai hakkuukypsiä. Ulkomailta tuodun ruoan hiilipäästöt lasketaan tuottajamaassa. Suomessa tuotetut Suomessa. Jos tuorerehupellon paikalle perustetaan järvinatakosteikko, se muuttuu hiilinieluksi. 

Meidät halutaan syömään ulkomaista ruokaa.

Vierailija
167/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotikoululaiset syö luomua, omien kanojen munia, itse poimittuja marjoja, välillä käydään kalassa, yrtit/salaatit/perunat/juurekset/tomaatti on kaikki kasvatettu itse. Tehdään retkiä ja opetellaan kunnolla asiat. Kun saa edetä omaan tahtiin  ei kouluhommiin mene kuin pari kolme tuntia päivässä ja silti ollaan liki vuosi edellä ikäluokan sisältöjä. Lomat pidetään kun tuntuu siltä, että on tarpeen. Suosittelen muillekin. 

Vierailija
168/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä sitten illalliseksi lihaa.

Vierailija
169/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa puhu eniten raha, ei mikään hieno ideologinen tausta. Kouluruoka pitää tehdä mahdollisimman halvalla. Itse en tosin näe suurta eroa siinä, onko tarjolla joku kasvispyörykkä vai eineslihapyörykkä. Ei siinä eineksessä välttämättä lihaa ole nimeksikään. Kyllä ne ajat taitavat olla kaukana takanapäin, kun koulun liharuoka oli oikeasti lihaa. Vaikka se on periaatteessa liharuokaa, niin nykyisin lihan osuus on varmaan juuri säästösyistä todella pieni. 

Oppilaiden ikuisuussuosikit ovat muuten kalapuikot, pinaattiletut ja ohrapuuro. Eli vuosikymmenestä toiseen kärjessä ovat lihaa sisältämättömät ruoat. 

Vierailija
170/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää perskokkareöyhötys on kyllä jo huvittavaa. Nyt jopa kasvisruoka on vihervassareiden idea. Miten voi olla noin yksisilmäistä öyhötystä. Ei tarvitse olla mitään ajatuksia, kun perskokkareiden puoluekirja kertoo kaiken ja kaikki asiat on me -te jaolla.

Noloa!

Vierailija
171/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan on useimpina päivinä lihaa ja lapset syövät sitä kotonakin. Ylipäätään punaista lihaa tulisi syödä enintään pari kertaa viikossa terveyssyistä.

Vierailija
172/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee hinteliä poikia tulevissa sukupolvissa. 

Vierailija
173/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normiviikolta näyttää. Minkälainen lihapala pitäisi olla lautasella veronmaksajien tuilla tuotettuna ja ostettuna?

Vaikka tuo vankien ruokalista, mieluusti haluaisin että lapsilleni tarjottaisiin tuollaisia lounaita kuin vankienkin listalla on. 

t. Veronmaksaja-äiti

Sun lapset ei kai asu koulussa?

Vierailija
174/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On historiatonta ajatella, että joka aterialla tulisi olla lihaa, ja että lihan myötä ruoka muuttuisi automaattisesti täyttävämmäksi.

Vierailija
175/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt kouluja 1970-80-luvuilla. Vähemmän silloin oli kouluruoassa lihaa, mutta sitä syötiinkin joku kolmas osa muutenkin vain nykyisestä kulutuksesta. Silloin oli ihan tavallista, että lihaa oli vain kerran viikossa. Yhden kerran oli kalaa, yhden kerran maksaa tai veriruokia ja kahdesti jotain puuroa tai velliä tms.

Vierailija
176/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotikoululaiset syö luomua, omien kanojen munia, itse poimittuja marjoja, välillä käydään kalassa, yrtit/salaatit/perunat/juurekset/tomaatti on kaikki kasvatettu itse. Tehdään retkiä ja opetellaan kunnolla asiat. Kun saa edetä omaan tahtiin  ei kouluhommiin mene kuin pari kolme tuntia päivässä ja silti ollaan liki vuosi edellä ikäluokan sisältöjä. Lomat pidetään kun tuntuu siltä, että on tarpeen. Suosittelen muillekin. 

En suosittele lasten eristämistä omasta ikäluokastaan enkä mitään ääriajattelijoita.

Vierailija
177/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuossa puhu eniten raha, ei mikään hieno ideologinen tausta. Kouluruoka pitää tehdä mahdollisimman halvalla. Itse en tosin näe suurta eroa siinä, onko tarjolla joku kasvispyörykkä vai eineslihapyörykkä. Ei siinä eineksessä välttämättä lihaa ole nimeksikään. Kyllä ne ajat taitavat olla kaukana takanapäin, kun koulun liharuoka oli oikeasti lihaa. Vaikka se on periaatteessa liharuokaa, niin nykyisin lihan osuus on varmaan juuri säästösyistä todella pieni. 

Oppilaiden ikuisuussuosikit ovat muuten kalapuikot, pinaattiletut ja ohrapuuro. Eli vuosikymmenestä toiseen kärjessä ovat lihaa sisältämättömät ruoat. 

Jauheliha on halvempaa kuin Härkis, eli selityksesi pelkästä halpuudesta ontuu pahasti.

Vierailija
178/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan on useimpina päivinä lihaa ja lapset syövät sitä kotonakin. Ylipäätään punaista lihaa tulisi syödä enintään pari kertaa viikossa terveyssyistä.

Höpönlöpön. Puhdas punainen liha ei ole millään mittarilla epäterveellistä. Lihavalmisteita kuten leikkeleitä ja makkaraa ei sen sijaan kannata ihan tolkuttomasti syödä. 

Vierailija
179/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee hinteliä poikia tulevissa sukupolvissa. 

Enemmän nykyään proteiinia syödään. Onko miehet Suomessa hinteliä?

Entä naiset?

Vierailija
180/313 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitateten osin edellisiin kirjoituksiin: Kyllähän tämä on oudoksi mennyt, kun perussuomalaiset tekevät kaiken nurinpäin:

PS Purra lupaa suojella heikoimpia ja kuitenkin leikkaa juuri heikoimmilta puolueen linjan vastaisesti

Perussuomalainen ministeri Kaisa Juuso esittää, että lounasseteli rajattaisiin vain kasvisruokaan ja kouluissa siirryttäisiin ravitsemussuositusten mukaan vähäiseen liharuokaan ja että säädettäisiin lihavero.

Enää puuttuisi että sisäministeri Rantanen ajaisi "rajat auki"-politiikkaa ja Sebbe Tynkkynen kutsuttaisiin vauvatalkoo- ja rasismiministeriksi.