Ala-asteen viikon lounaat, ei käytännössä juuri ollenkaan lihaa enää
IL artikkelissa esimerkkin Helsinkiläisen ala-asteen lounaslistasta:
Ma: bataatti-kikhernepataa, pinaattiohukaisia, perunasosetta, puolukkasurvosta
Ti: kikherne-kookoskeittoa, broilerikeittoa, vaaleaa leipää, kikhernelevitettä
Ke: härkis-makaronilaatikkoa, liha-makaronilaatikkoa, ketsuppia
To: härkischiliä (mexican), nyhtökaura-kasvispyttipannua, täysjyväriisiä, ketsuppia, ruisleipää
Pe: härkäpapupyöryköitä, lahna-kirjolohipuikkoja, perunaa, sitruunaista majoneesikastiketta
Tuossa siis lihaa tai kalaa vain 3 päivänä ja silloinkin ihan minimaalinen määrä. Esim tiistain kanakeitossa ja keskiviikon makaronilaatikossa tuskin juurikaan lihaa. Ainoastaan perjantaina kalapuikkoja missä lihaa ihan syötäväksi asti.
Ei ihme jos lapset ei enää jaksa oppia mitään ja välitunneilla haetaan pikaruokaa ja energiajuomaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8ae66af9-1339-4096-86ca-12288c516d95
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normiviikolta näyttää. Minkälainen lihapala pitäisi olla lautasella veronmaksajien tuilla tuotettuna ja ostettuna?
Henkilökohtaisesti en olisi valmis veroillani tukemaan noita härkiksiä, nyhtiksiä tai muita ultraprosessoituja ylisuolattuja kasvissotkuja ollenkaan. Herneiden ja papujenkin kanssa niin ja näin, kun nuorilla on jo valmiiksi paljon suolisto-ongelmia.
Mitä sä syöt lapsillesi kotona sit?
En ole kuullut tai nähnyt, että kukaan mitään sisäfileitä ja täyslihaa tarjoaa edes. Se on sitä "terveellistä kotiruokaa" kuten nakkikeittoa, makkaraa, makaronilaatikkoa.
Ei mun lapsuudessa eritelty erikseen kasvisruokaa ja liharuoka, se oli vaan ruokaa ja esim pinaattiletut tuntuu olevan aina suosittua. Ei sitäkään kukaan erikseen kategorisoi kasvisruuaksi, se on ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte mennä kuin meidän vanhempien ikäluokkaan, niin kouluruoka saattoi helposti olla pelkkää puuroa tai jotain keittoa. Ja elämänmeno oli fyysisesti aktiivisempaa kuin nykyään ja silti kummasti koululaiset pärjäsivät.
Tutustupa sairauksien ja puutetilojen määrään aikana ennen sotia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normiviikolta näyttää. Minkälainen lihapala pitäisi olla lautasella veronmaksajien tuilla tuotettuna ja ostettuna?
Henkilökohtaisesti en olisi valmis veroillani tukemaan noita härkiksiä, nyhtiksiä tai muita ultraprosessoituja ylisuolattuja kasvissotkuja ollenkaan. Herneiden ja papujenkin kanssa niin ja näin, kun nuorilla on jo valmiiksi paljon suolisto-ongelmia.
En ole kuullut tai nähnyt, että kukaan mitään sisäfileitä ja täyslihaa tarjoaa edes. Se on sitä "terveellistä kotiruokaa" kuten nakkikeittoa, makkaraa, makaronilaatikkoa.
Ei mun lapsuudessa eritelty erikseen kasvisruokaa ja liharuoka, se oli vaan ruokaa ja esim pinaattiletut tuntuu olevan aina suosittua. Ei sitäkään kukaan erikseen kategorisoi kasvisruuaks
Ehkä siellä maalla syödään jotain nakkeja ja makaronilaatikkoa mutta meillä täällä kaupungissa syödään käytännössä täysin italialaista ruokaa.
Minun mielestäni ruoat kuulostavat hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä lihansyöjien ideologista paasausta ja tuputtamista. Antakaa ihmisten syödä mitä haluavat. Jatkuvaa ulinaa lihasta.
Miten niin "annetaan syödä mitä haluavat"? Tuossahan ei nimenomaan anneta kun ei ole joka päivä lihavaihtoehtoa.
Yksikään ihminen ei tarvitse joka päivä jokaisella mahdollisella aterialla lihaa. Syötä pennullesi kotona vaikka joka päivä sisäfilettä, mutta älä oleta, että veronmaksajat kustantavat mussukallesi joka päivä kalliin liharuoan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte mennä kuin meidän vanhempien ikäluokkaan, niin kouluruoka saattoi helposti olla pelkkää puuroa tai jotain keittoa. Ja elämänmeno oli fyysisesti aktiivisempaa kuin nykyään ja silti kummasti koululaiset pärjäsivät.
Minun ukin koulumatka oili 27km ja hiihti sen kesät talvet. Tokaisi, että hyvä vaan ettei edes omien lapsiensa tarvinnut sitä enää hiihtää, vaan koulumatka oli 3km.
Broileri, liha ja lohi. Mikä noista ei ole eläinperäistä lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi toistaiseksi on myös lihavaihtoehto. Oppilaat varmaan tukehtuisivat joko hajuun tai nauruun, kun piereskelisin ja ravaisin paskalla solkenaan.
Miksi joku alapeukuttaa tätä? Mulla on IBS.
Kenenkään diagnoosit eivät ole relevantteja tässä keskustelussa.
Suomessa on tulehdukselliset suolistosairaudet nousussa, joten kyllä vaan kiinnostaa lasten terveys. Oletko joku härkisyrittäjä, kun noin aggressiivisesti suhtaudut lasten ruokavalioon?
Lapset ovat lihavia ja syykin näyttää juuri olevan tämä nykyinen kouluruoka, josta ei lähde nälkä ja joka tekee mahan kipeäksi ja sitten syödään karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan lapsille tulla mahanpuruja tuosta yltiöpäisestä herneitten käytöstä.
Niihin tottuu, kuten papuihin. Ovat hyvää kuitua, ei tule suolistosyöpiä niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustupa sairauksien ja puutetilojen määrään aikana ennen sotia!
Sori, mutta tuossa ei puhuttu ajasta ennen sotia. Vielä 60-luvulla, jolloin minun vanhemani olivat koulussa puuro oli ihan normaalia kouluruokaa. Ja sitä oli enemmän kuin kerran viikossa. Mitään lihakastiketta tai vastaavaa ei ollut ikinä tarjolla.
Ala-asteella lapsille pitää syöttää paksua ja suonikasta lihaa!
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ruoat kuulostavat hyvältä.
Erittäin hyvältä. Samaa syödään kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Mämmihunnulla vai ilman?
Vierailija kirjoitti:
Sellaista, jossa on karvoja puoleen varteen!
Vierailija kirjoitti:
Tässä verrokiksi mitä kriminaalit syövät tällä viikolla Hämeenlinnassa:
ma 24.2.2025
Aamupala
Riisipuuroa L, G , Kanelisokeria L, M, G, VE
Tuore lisäke L, M, GLounas
Tomaattinen possukeitto L, M, G
Tuore lisäke L, M, GPäivällinen
Broileria ranskankermakastikkeessa L, G
Tuore lisäke L, M, GIltapala
Viili L, G
Tuore lisäke L, M, Gti 25.2.2025
Aamupala
Kaurapuuroa L, M, VE , Kiisseliä L, M, G, VE
Tuore lisäke L, M, GLounas
Jauhelihalasagnettea L
Tuore lisäke L, M, GPäivällinen
Nakkikeittoa
Kukahan vtun v**ukki ei edes vuonna 2025 tajua lisukkeen ja lisäkkeenä eroa. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan lapsille tulla mahanpuruja tuosta yltiöpäisestä herneitten käytöstä.
Varmasti tulee. Itse olen ollut kasvissyöjä 25 vuotta ja tottunut käyttämään palkokasveja, mutta tottumattomalle tuossa on aivan liikaa papua/hernettä. Ja muutenkin todella yksipuolista kasvisruokaa. Missä on esim. juurekset, jotka ovat huomattavasti edullisempia kuin nuo ultraprosessoidut härkikset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi toistaiseksi on myös lihavaihtoehto. Oppilaat varmaan tukehtuisivat joko hajuun tai nauruun, kun piereskelisin ja ravaisin paskalla solkenaan.
Miksi joku alapeukuttaa tätä? Mulla on IBS.
Kenenkään diagnoosit eivät ole relevantteja tässä keskustelussa.
Suomessa on tulehdukselliset suolistosairaudet nousussa, joten kyllä vaan kiinnostaa lasten terveys. Oletko joku härkisyrittäjä, kun noin aggressiivisesti suhtaudut lasten ruokavalioon?
Lapset ovat lihavia ja syykin näyttää juuri olevan tämä nykyinen kouluruoka, josta ei lähde nälkä ja joka tekee mahan kipeäksi ja sitten syödään karkkia.
Nälkä lähtee hyvin. Proteiinia oli noissa ruuissa paljon. Kotoa se lähtee, monipuolisesti syöminen ja kohtuus. Pois ne rahat, jos mässytn käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun lapsuudessa eritelty erikseen kasvisruokaa ja liharuoka, se oli vaan ruokaa ja esim pinaattiletut tuntuu olevan aina suosittua. Ei
Ja mitähän se italialainen ruoka on käytännössä? Joka päivä pizzaa tai pastaa?
Miksi tarjotaan täysjyväriisiä kun sehän on jo moneen kertaan todettu huonoksi ravinnoksi.