Miten ne linnunpöntöt, oletko putsannut?
Juuri radiossa sanottin että ensimmäiset muuttolinnut alkavat saapua maahan. Olettekö laittaneet linnunpönttöjä? Ne olisi nyt hyvä laittaa ja puhdistaa vanhoista roskat pois. Varo kuitenkin lintukirppuja, niitä on näin lauhoilla keleillä varmasti hengissä siellä. Ikäviä paukamia koko vartalon, jos pääsevät puremaan. Pöntön pohjalle voi laittaa pari senttiä esim kuivaa sammalta, heinää, naavaa jne. Helpottamaan pesän rakentamista ja kyllä niissä satunnaisia yöpyjiä näkyy piipahtavat märältä ja pakkaselta suojassa.
Pöntöt olisi hyvä olla valmiina etelässä maaliskuun alussa ja pohjoisessa maaliskuun loppuun mennessä, riippuen vähän kevään tulosta. Ei se puhdistus ole toki välttämätön, mutta oravanraadot ja kuolleet poikaset sekä kuoriutumattomat munat ainakin olisi hyvä siistiä pois.
Kommentit (18)
Minä putsaan nuo alkutalvesta ensimmäisien pakkasien aikaan.
Sattumalta, juuri eilen. Pönttö auki, vanhan pesämateriaalin kaapiminen ulos, pönttö kiinni.
Mä laitan muutaman pöntön 25mm reiällä ihan pienimmille linnuille. Parissa vuodessa reiät on hakattu suuremmiksi niin taas voi laittaa uusia pienireikäsiä pönttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Minä putsaan nuo alkutalvesta ensimmäisien pakkasien aikaan.
Molempi toimii. Mutta tuo alkutalvi sikäli hyvä että talvella tiaiset yöpyy juuri tyhjissä pöntöissä joissa ei ole kosteutta kerännyttä jäistä pesää.
Pehmukkeita ei pikkulintujen pönttoon tarvita. Pöllöille ja telkille vain.
Minä en enää uskalla mennä pöntöille häiritsemään asukkaiden elämää. Pari talvea sitten hain talvipakkasilla pöntön alas ja toin autotalliin jossa ajattelin puhdistaa ja huoltaa sen kunnolla. Kun sitten avasin pöntön niin sen pohjalla kökötti pienen pieni sinitianen tms. Laitoin äkkiä katon takaisin ja palautin pöntön entiseen paikkaansa.
Nyt en enää tiedä miten voisin varmistaa sen että pesässä ei asuta ennen kuin alan sorkkiä sitä.
Lintupönttöä ei tarvitse puhdistaa. Ne tekevät vanhan pesän päälle uuden.
Osa linnuista voi talvehtia pöntössä eli nukkuu yöllä. Jos on lämmikkeitä, pitäisi lisätä lämpimät uudet ettei linnut jäädy. Osa on rakennusten suojissa tai räystäs. Mutta kuivike ei saa takertua lintuun tai sen poikasiin, ettei poikaset menehdy. Samoin puun pinta ei saa olla liukas sisältä, että saa jaloilla otteen ja pääsee ulosmenoaukolle, kun on iso.
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää uskalla mennä pöntöille häiritsemään asukkaiden elämää. Pari talvea sitten hain talvipakkasilla pöntön alas ja toin autotalliin jossa ajattelin puhdistaa ja huoltaa sen kunnolla. Kun sitten avasin pöntön niin sen pohjalla kökötti pienen pieni sinitianen tms. Laitoin äkkiä katon takaisin ja palautin pöntön entiseen paikkaansa.
Nyt en enää tiedä miten voisin varmistaa sen että pesässä ei asuta ennen kuin alan sorkkiä sitä.
Koputtelet seiniä, kyllä terve lintu karkuun lähtee. Itselleni ei kyllä ole käynyt vastaavaa, vaikka olen vuosikaudet putsannut kymmeniä pönttöjä omasta pihasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä puhdistetaan joka toinen vuosi. Muuten ei, mutta aloittajan mainitsemat lintukirput ovat todella viheliäisiä. Pöntöstä löytyvät pehmusteet ja jätteet poltetaan isossa tynnyrissä, samoin kuin muovipussi johon ne laitettiin. Meillä on tapana laittaa 4 uutta pönttöä joka kevät, nyt niitä on n 2 ha metsässä jo vajaa 40. Tänä vuonna puhdistetaan koivumetsän pöntöt, ensi keväänä taas ylempänä olevat mäntymetsän pöntöt. Kun on lunta, on hyvä ajaa kelkalla ja pienellä reellä puun alle ja tikkaat reestä pystyyn, nopeaa, ei tarvitse kahlata, menee ihan 5min per pönttö kun tulee rutiiniksi.
Tänäkin vuonna pöntöt ympärille maalataan sinikeltainen viiva, jotta linnutkin tietävät tukea Ukrainaa!
Vierailija kirjoitti:
Pitää siivota. Pönttö täyttyy pesätarpeista ja loiset pääsevät lisääntymään. Petojen on myös helpimpi napata poikaset. Siivottu pönttö kestää 20v kauemmin.
Kiitos muistutuksesta, aattelin tulevana viikonloppuna tehdä ja voin lisätä samalla 3-5 pönttöä. Meillä on myös yksi pönttö, joka pitää poistaa. Joku tikka on tehnyt reiän pellillä päällystetyn sisäänmenoaukon alapuolelle. Tontilla pyörii palokärki, epäilen sen tekosiksi. Melko iso lintu. En sitten tiedä, olisiko sillä aikomus pesiä siinä vai mikä, ymmärtääkseni se ei syö linnunpoikasia vaan muurahaisia.
En siivoa pönttöjä. Linnut itse siivoavat pönttönsä. Pöntöt ovat kelvanneet vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan muutaman pöntön 25mm reiällä ihan pienimmille linnuille. Parissa vuodessa reiät on hakattu suuremmiksi niin taas voi laittaa uusia pienireikäsiä pönttöjä.
Pöntön suuaukko on hakattu isommaksi sen vuoksi, että yksikään lintu ei pysty pesimään noin pienireikiäisessä pöntössä.
Vain tikat suurentavat pönttöjen menoaukkoja! Ei pikkulinnut sitä itse tee. Ne syövät sitten pesivän linnun poikaset. Kannattaa AINA laittaa metallinen suoja suuaukkoon.
Pönttöjä ei ole pakko puhdistaa talvella.
Mutta puhdistaminen auttaa lintuja; vähemmän loisia ja kosteus ei muhi pesätäytteessä, pönttö kuivaa tyhjänä talvella paremmin ja kestää silloin paljon kauemmin.
Eli jos haluat että pönttö kestää, puhdista.
Talitintit jo tutkivat pönttöjä. Kiva näillä kun tekevät pesän, niin sitten tulee kirjosieppo joka varastaa sen itselleen.