Menin ostamaan tupakkaa
Kysyin mitä merkkejä on saatavilla niin myyjä ei suostunut vastaamaan.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu uudistuneista säänöistä. Tupakkaa ei saa mainostaa mitenkään eikä ne saa edes näkyä.
Merkki on todellakin tiedettävä itse.
Kaupassa töissä.
Oi niitä aikoja, kun vihreää northia mainostettiin sanomalehdessä.
Ja pilliklubia minun lapsuudessa siloin kivikaudella.
Minä luin lapsena Boston mainosta jossa kuvitteelinen mies kertoi kuinka Boston paloi nuoruudesta lähtien, perusti perheen ja rakensi talon ja ajoi Kuplalla. Kuplaan tuli kilometrejä ja konekin vaihdettiin välillä, mutta Boston paloi aina vain .. hyvä tupakka :D !
Vierailija kirjoitti:
Eikö niillä ole lista mitä myydään? Kun ihmiset ostaa niitä nikotiinipusseja tai mitä lie sähkötupakkaan laitetaan niin kassat on antanut lapun mistä voi lukea. Kun ne ei saa sanoa, mutta ainakin aiemmin on saanut näyttää sen listan. Eikö olisi muuten hassua jos alko toimisi samallalailla? Kassalla pitää sanoa mitä alkoholia haluat ja ne hakee takahuoneesta pussiin pakatun pullon ilman etikettejä.
Aivan ja pullossa ja pussissa on alkoholistien ja kuolleiden pultsareiden lähikuvia. Mukava laittaa vieraille pöytä koreaksi ja tuoda laatuviinit kuvineen pöytään. Olkaa hyvä ja hyvää ruokahalua :D
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan haittaa mua asiakasta,vaikka siinä joku kyselis röökien perään 2 tuntia. Vaikea ostaa mitä ei näe. Naurattaa vaan kun töissäkin pitää 50-60 vuotiaiden käydä " puuskassa piilossa" röökillä.
Minua ei naurattanut, oli vanhempi sähkömies mulla asennuksella, taisi olla krapulakin. Kävi milloin mitäkin hakemassa varastolta ja autostaan, savu tuli sieraimista sisälle tullessa. Sanoin sitten että takapihalla on tuhkakuppi, käydään siellä tupakalla. Loppu päivästä ei sitten varastolla tarvinnut käydä mutta ei täyttä tuntia mennyt ilman tupakkaa. Tietysti jouduin maksamaan koko ajalta mitä kohteessa viipyi.
Onneksi asun lähellä länsirajaa. Haaparannalta haen vähäiset viihdesavukkeeni. Siellä homma on vielä tolkuissaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä merkkejä voi tietää? Miksi myyjällä saa olla luettelo merkeistä. Ihme salatiedettä tehty tupakan ostosta.
Tarkoitus on häpäistä tupakan ostajaa ja aiheuttaa harmia muille asioiville että niitä tympisi tupakan ostajat. Näin suojataan nuoria aloittamasta vaikka paras keino olisi nostaa tupakan ikärajaa. Todellisuus on vaan se että ei haluta verotulojen laskua joten sitä ei tehdä.
Tupakkalain luku 9, pykälä 72 käsittelee kuvastoa ja luetteloa. Myyjän on annettava luettelo kyseisessä myyntipaikassa myytävistä merkeistä täysi-ikäiselle, joka pyytää kyseistä luetteloa nähtäväkseen. Muulla tavalla myyjä ei saa markkinoida merkkejä. Tietysti tupakkamerkkejä voi opetella useilta nettisivuiltakin.
Miksei kaupoissa ole kansiota, jota asiakas voisi selata ja valita haluamansa savukkeet? Tuntuisi ihan viisaalta systeemiltä, vaikken itse tupakoikaan.
En tiedä miten asiat on, mutta olen nähnyt kaupassa kuinka asiakas oikein saa myyjältä käteen laminoidun esitteen (merkit, hinnat ja maut) kun ostaa niitä maustettuja nikotiinipusseja. Ja siinä sitten luetaan esitettä ja valkataan haluamansa. Kyllä pitäisi savukkeilla olla sama sääntö. Varsinkin kun savukkeiden hintoja ei ole edes netissä nähtävillä missään. Tehdään sama alkoholillekin. Ei pulloja eikä hintoja missään näkyvillä, vaan kaikki saadaan tietää vasta kassalla kun ostetaan se pullo.