Äitini hoitaa vauvaani yöt niin saan nukkua!
Mikseivät kaikki tee samoin? En käsitä.
Kommentit (33)
tai edes samassa kaupungissa. Oma äitini on myös töissä joten olisi väärin häntä valvottaa.
Oikea paikka olis ET, Eeva tai joku muu vanhojen naisten lehti. Ole onnellinen, kun sulla on tuollainen äiti...
Halusi tulla meille auttamaan ja koska rintamaitoa ei kaikesta yrityksestä huolimatta tullut kuin kuukauden päivät, niin äitini hoiti monena yönä yösyötöt. Vauva tosin lopetti yösyönnin jo 3-4 kk:n ikäisenä, josta lähtien nukkui täydet yöunet.
Mies oli kanssa vauvan syntymän aikoihin pitkällä lomalla ja isyysvapaat päälle, joten kyllä meitä hoitajia pikkuisella riitti. Kyse ei ollut uusavuttomuudesta, vaan äitini omasta halusta auttaa ja osallistua pienen elämään jo ihan varhain. Näin hän teki myös siskoni kanssa. Mummon ja lapsen suhde on niin läheinen kuin se vaan ikinä voi olla ja varmasti osansa on sillä, että " annoimme" äitini osallistua pienen käärön ensikuukausiin.
Tällä tavalla meistä aikuisista ei muuten kukaan kärsinyt väsymyksestä eikä univajeesta koko vauva-aikana. Nukkua saimme niin paljon kuin kukin tarvitsi, joten jos mahdollista ja halua on, niin kannatan lämpimästi.
niin olisin aluksi todella kateellinen! Sitten alkaisi säälittää tuo isoäitiparka, jonka kiltteyttä käytetään hyväksi.
että valitettavasti sulla ei mahd saada oikein lämpimät välit vauvasi kanssa jos joku muu hänelle puolet ajasta lähin joka hoitaa ja syöttää....mutta sitä ajattelet vasta kun on liian myöhäistä. Itse en vaihtaisi pois sitä aikaa koska siitä rakentui meidän side.
niin ei se mitään asumista ole. Ovat välillä kotona ja tulevat sitten uudelleen. Ei se ole isoäidin riistoa, jos isoäiti itse haluaa näin tehdä.
Kukaan ei todellakaan pakota ja juttu sopii kaikille osapuolille.
Kaikki nauttivat ja ainakin meillä mummo nautti todella niistä kahdenkeskisistä hetkistä vauvan kanssa yöllä ja jouduimme jo toppuuttelemaan, ettei saa seurustella yöaikaan vaan yöllä vaan syödään ja sitten taas nukkumaan.
Luultavasti kukaan terve, hyväkuntoinen isoäiti ei tällaisesta lyhytaikaisesta yövalvomisesta kuukahda sorron yössä.
No aika helpolla pääset vauva-ajasta, mutta sitä en osaa sanoa onko se hyvä vai huono asia..
Ilmeisesti et imetä ainakaan öisin. Minulle painotettiin neuvolassa juuri yösyöttöjen tärkeyttä maidon herumisen kannalta. En olisi vaihtanut niitä läheisyyden hetkiä vauvani kanssa siihen, että itse saisin nukkua ilman yhtäkään herätystä. Vauva-aika on niiiiin hirveän lyhyt, että halusin olla koko ajan lapseni lähellä. Olihan se raskastakin, mutta olin kuvitellut sen olevan vielä paljon raskaampaa.
Kyllä se vauva-aika menikn äkkiä.. tyttö on jo kohta 2v. :) ihana kullanmuru.
Kysyit miksei kaikki tee niin, että mummi hoitaa yöt.. no meillä tällaiset syyt: imetin öisin ja mummi on työelämässä ja asuu 200km päässä.
Nyt oli poikkeusyö, äitini kävi kotonaan ja mieheni oli lapsen kanssa. Tulin tänne katsomaan kantoliinajuttuja ja piipahdin teitäkin kurkkaamassa :) ap
Vierailija:
että valitettavasti sulla ei mahd saada oikein lämpimät välit vauvasi kanssa jos joku muu hänelle puolet ajasta lähin joka hoitaa ja syöttää....mutta sitä ajattelet vasta kun on liian myöhäistä. Itse en vaihtaisi pois sitä aikaa koska siitä rakentui meidän side.
mun mielestä on hyvä juttu, että saa apua. meillä ei ollut ketään auttamassa, kun kuopus syntyi ja ensimmäiset 3 kk imetin 8-10 kertaa yössä. Olisi ollut ihan kiva, että edes joskus olis saanut nukkuakin, mutta kun vauva ei syönyt pullosta eikä miestä viittinyt jatkuvasti valvottaa, niin ei auttanut.
Toisaalta taas se vauvan kanssa heräily jne kuuluu siihen vauva- arkeen. Kuulostat hiukan mun kälyltä, joka toi anopille kuukauden ikäisen vauvan viikonloppuhoitoon, kun oli väsynyt. Vauva nukkui 13 tunnin yöunet, söi yhden kerran aamuseitsemältä.
Vauva valvoitti noin yhden vuoden ajan TODELLA paljon, heräili jopa 18 kertaa yössä. Vaikka vuoroteltiin isän kanssa oltiin todella loppu. Onneksi äitini tuli parina viikonloppuyönä apuun ja saatiin mennä hänen kotiinsa nukkumaan. Olen tästä äidilleni kiitollinen vieläkin. Meidän tilanne sikäli eri, että apu oli satunnaista ja tuli tosi tarpeeseen. En tiedä näin jälkikäten jalostiko valvotut yöt meidän suhdetta lapseen, ainakin saa näin ainokaisena kaiken vanhempiensa huomion ;) (toista lasta emme uskalla " tehdä" juuri tuon valvomisen ja muun sairastelukierteen takia, oli se niin rankkaa!)
Mutta jos mun tai miehen äiti olis ollu meillä jatkuvasti niin hulluksi olisin tullut!
ja miehen kotimaassa kuulemma on tavallista, että nuori äiti muuttaa äitinsä luo vähän ennen synnytystä ja asuu siellä vauvan ensimmäiset viikot. Näin isoäiti osallistuu vauvan hoitoon itsestään selvänä asiana.
Siellä tosin harva anoppi käy ansiotyössä...
eivät halua hoitaa vauvaamme kuin noin 5 minuuuttia eli juuri vessassa käynnin ajan.
Jos äitini matksutaa meille lapsia hoitamaan tarkoittaa se käytännössä sitä, että minä hoidan vauvan, hän muut. Ja silti teen ruoat, tiskaan, lakaisen, hoidan pyykit ym. Se siitä avusta.
Mun äitini kuoli jo ennekuin sain ensimmäistäkään muksua. Ja anoppia kärsi jonkun asteisesti narkolepsiasta sekä uniapneasta. joten eipä olisi ollut kovin turvalista vauvan hoitoa :)
Mieheni nukkuu kylläkin vieressäni ja molemmat olemma aamulla ihanan levänneitä. Äitini on varhaiseläkkeellä ja hoitaa vauvaa yöt, tämä on loistokuvio. Miksei tätä enemmän " mainosteta" esim vauvalehdissä?
ap