Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matti Nykänen -dokumentti TV1 klo 21:05

Vierailija
23.02.2025 |

Kannattaa katsoa. Matti oli kansallissankari jota me penskat muinoin ihailimme.

Kommentit (286)

Vierailija
261/286 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aion katsoa uudelleen. 

Olen käynyt haudalla kaksi kertaa ja jättänyt kynttilät kiitoksena urheiluelämyksistä.

Minne Matti on haudattu, Jyväskylään?

Vanha hautausmaa. Kankaankatu 3,Jyväskylä. 

"Oikea yläkulma" kaupungista päin katsottuna. Ystävällinen iäkäs rouva opasti, kun kävin ensi kerran. 

Vierailija
262/286 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisivat kuolleet olla jo rauhassa, ei ole itseään puolustamassa enää. Tyttären puheet isästä ristiriitaisia. Haukkui kokoajan huonoksi isäksi. Silti lopussa toivoi että olisi Matti kuitenkin ollut pappa omalle lapselle. Outoa selitystä. 

Näin se on aina ihan kaikilla juopoilla ja hakkajillakin. Lapsi rakastaa isäänsä ja tässä osaa hyvin sen tuoda ilmi. Kestää myös käsitellä tosiasiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/286 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aion katsoa uudelleen. 

Olen käynyt haudalla kaksi kertaa ja jättänyt kynttilät kiitoksena urheiluelämyksistä.

Minne Matti on haudattu, Jyväskylään?

Vanha hautausmaa. Kankaankatu 3,Jyväskylä. 

"Oikea yläkulma" kaupungista päin katsottuna. Ystävällinen iäkäs rouva opasti, kun kävin ensi kerran. 

Kiitoksia. Täytyypä kesällä ajella siellä päin ja käydä haudalla.

Vierailija
264/286 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli jo ajat sitten mieleen, että eikö Nykänen ole jo kaluttu luita myöten mutta näköjään vielä rahastetaan. Maksakaa vaikka velat pois näilläkin rahoilla.

Haukut tuossa Matin äitiä ja tytärtä. Ainoita ihmisiä, joilla Matin elämästä kertomiseen on edes jonkinlainen oikeus. 

Ettäs kehtaat. 

Tytär on pompannut julkisuuteen tyhjyydestä. Kesällä oli joku näytelmä isästään, jossa esiintyi. Nyt tämä ns. dokumentti. Vastenmielistä kun ratsastaa kuolleena isän muistolla ja vielä levittelee ikäviä juttuja. Pitäisi henkilökohtaiset asiat ominaan. Rahaa raapii isän muistolla. Toivottavasti tyttärestä ei enää kuulla.

Olet kyllä täysin väärässä. Ei enää nykypäipiilotella ilkeitä kotiasioita. Hän on hyvin sinut menneisyytensä kanssa ja rakkaus isään välittyi hyvin.

Vierailija
265/286 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta olen olettanut, että Janne Ahonenkin lähtisi ehdolle vaaleihin. Joku Kalle Palander nyt taas sopisi täysin persujen kansanedustajaksi tai kaupunginvaltuutetuksi, eikä edes olisi ryhmän oudoin edustaja.

Jannen ottaisi varmasti mikä puolue tahansa, on ehdottamasti sieltä fiksuimmasta päästä urheilijoiden joukossa, hyvin käyttäytyvä ja empaattinen ihminen kaikin puolin

Janne Ahosella oli muuten hyvät välit Nykäsen kanssa. Matti ei puhunut Jannesta koskaan paskaa eikä Janne Matista. Jannen läsnäolo kuulemma jotenkin rauhoitti Mattia, ehkäpä koska Ahonen oli rauhallinen ja varma, mutta myös siksi että Ahonen oli mäkimiehenä lähes Nykäsen tasoa ja Matti pystyi kunnioittamaan tätä. Lisäksi Janne, vaikka onkin rauhallinen mies, ei sylkenyt lasiin nuorempana, joten hän ymmärsi sitäkin maailmaa.

Janne hyppäsi krapulassa 240 metriä lentomäestä ja loukkaantui. Oli juonut 20 kaljaa + muuta edellisiltana ja parin tunnin unien jälkeen mäkeen. Nykänen varmaan ymmärsi nuoremman kollegan meiningin.

Vierailija
266/286 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tehdään tavallisesta nuoresta pojasta kansallissankari kun hyppää mäkeä muita paremmin, kieputetaan haastatteluissa ja kekkereissä ja palvotaan. Ei ole ihme jos ei jaksa ilman alkoholia. Ei ihan tervettä urheilua. 

Vierailija
267/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi pitänyt katsoa tätä. Kenelle tahansa väkivaltarikolliselle ei löydy noin montaa ymmärtäjää. Pisti vihaksi.

Todellinen Jekyll ja Hyde, vakavia ongelmia jo lapsena. Hyvä tietää tämäkin, hehkutettiinhan Mattia pitkään täysin kritiikittömästi.

Vierailija
268/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin tehdään tavallisesta nuoresta pojasta kansallissankari kun hyppää mäkeä muita paremmin, kieputetaan haastatteluissa ja kekkereissä ja palvotaan. Ei ole ihme jos ei jaksa ilman alkoholia. Ei ihan tervettä urheilua. 

Ryyppäsi jo ennen mäkihyppyuraa.

Vierailija
269/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näiden entisten opettajien esiintymiä. Mikä motiivi? Kun lapsi/nuori on tälläisten opettajien vaikutuspiirissä suuren osan valveillaolostaan, se jo yksin selvittää paljon. En hyväksy väkivaltaa missään muodossa ja Matin käytös tuomittavaa( niikuin olikin ), mutta kyllä kehitykseen vaikuttavat geenien lisäksi myös ympäristötekijät.

Vierailija
270/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kohta jo polttelee tienata sitten talorahat Matin muisteluilla kun edelleen hyvin paljon varttuneita paperi lehtien lukijoita kiinnostaa?

Vierailija
271/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masa tuo juoppo paskahousu,ihme että eli niinkin pitkään.

Vierailija
272/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskin oli se kun Matti poseerasi miestenlehdessä, en muista oliko Kalle vai Erotiikan maailma tms.

Mutta otsikko oli jotain Matti paljasti tuulenhalkojansa tms.

Aika mitätön tuulenhalkoja oli. Lehteä en ole nähnyt, mutta silloin joskus kuva tuli netissä vastaan 

Tuoko:

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhXmj8Si2u41v…

Miten tuollainen luuviulu voisi vetää ketään turpiin?

Matti oli varsinkin nuorempana kovakuntoinen. Ei se aina kokoa katso kuka on lyömässä jos tarpeeksi hullu on vastassa kuten humalainen Nykänen. Ei alemman painoluokan nyrkkeilijätkään mitään kovin isoja miehiä ole.

Vierailija
273/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen pojan pää meni ihan kamalan sekaisin. Olikin aika inhottava tyyppi vaimoilleen, täys s. Hyvä dokumentti.

Vierailija
274/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä dokkari.

Kyllä. Erinomainen kuvaus alkoholismista. Täällä dokkaria turhuudesta arvostelevat eivät selkeästi nyt ymmärrä, mikä on dokumentin tarkoitus.

Vierailija
275/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykäsellä oli 10 vuotta vanhempi velipuoli, joka oli vankilakierteessä koko aikuisikänsä, ilman mäkihyppyä olisi MAtin elämä saattanut mennä saman kaavan mukaan.

https://www.is.fi/makihyppy/art-2000006276205.html

Vierailija
276/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni oli vähän samanlainen sankari kuin Nykänen, paitsi että ei olympiavoittaja. Minä pystyn hyvin ymmärtämään Eveliinan samanaikaisen kyvyn kertoa isänsä kauheuksia ja kaivata häntä. Kyseessä on kuitenkin ISÄ. Minun häissäni oli yhdessä pöydässä tyhjä tuoli "isälleni", kun hänkin on tosiaan kuollut jo. Halusin muistaa häntä, vaikka jos hän olisi ollut elossa, olisin tarvittaessa vaikka fyysisesti estänyt häntä tulemasta häihin. Ehkä Eveliinakin kaipaa sellaista haavekuvaa, millainen isä ja pappa hänen isänsä olisi voinut, jossain todellisuudessa, olla. Minä ainakin kaipaan. Jos on ollut ei-päihdelapsuus, on varmasti vaikea ymmärtää tätä, mutta ei ihmisen lapsenrakkaus vanhempaansa helpolla lopu kokonaan. Muotoaan se muuttaa, tietysti.

Vierailija
277/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni oli vähän samanlainen sankari kuin Nykänen, paitsi että ei olympiavoittaja. Minä pystyn hyvin ymmärtämään Eveliinan samanaikaisen kyvyn kertoa isänsä kauheuksia ja kaivata häntä. Kyseessä on kuitenkin ISÄ. Minun häissäni oli yhdessä pöydässä tyhjä tuoli "isälleni", kun hänkin on tosiaan kuollut jo. Halusin muistaa häntä, vaikka jos hän olisi ollut elossa, olisin tarvittaessa vaikka fyysisesti estänyt häntä tulemasta häihin. Ehkä Eveliinakin kaipaa sellaista haavekuvaa, millainen isä ja pappa hänen isänsä olisi voinut, jossain todellisuudessa, olla. Minä ainakin kaipaan. Jos on ollut ei-päihdelapsuus, on varmasti vaikea ymmärtää tätä, mutta ei ihmisen lapsenrakkaus vanhempaansa helpolla lopu kokonaan. Muotoaan se muuttaa, tietysti.

Kyllä se voi loppua jos ei ole oikeastaan koskaan ollut lapsen ja vanhemman välistä suhdetta. Silloin voi sanoa olevansa isätön, kun isää ei käytännössä ole.

Vierailija
278/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi loppua jos ei ole oikeastaan koskaan ollut lapsen ja vanhemman välistä suhdetta. Silloin voi sanoa olevansa

Olet oikeassa. Viestilläni viittasin tapauksiin (omani, ilmeisesti Eveliinan), joissa isä on ollut elämässä tavalla tai toisella läsnä.

Vierailija
279/286 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi loppua jos ei ole oikeastaan koskaan ollut lapsen ja vanh

Olet oikeassa. Viestilläni viittasin tapauksiin (omani, ilmeisesti Eveliinan), joissa isä on ollut elämässä tavalla tai toisella läsnä.

Fyysinen läsnäolo ei tarkoita että olisi ollut henkisesti läsnä. Jos tuntuu että saman katon alla asuu ventovieras ihminen niin silloin vasta isätön onkin.

Vierailija
280/286 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran Matti Nykäsen velipuoli oli vielä pahempi tapaus lienee selvää, että jostakin hyvin vahvasti perinnöllisestä, ainakin ADHD ja muutakin on ollut käytännössä kyse ja tämä on periytynyt vain tuon yhden miehen eli noiden biologisen isän poikiin. Tyttäret eivät ole tuota perineet. Matti Nykäsellähän oli vain täyssiskoja, joten ei voi tietää, millainen täysverinen olisi ollut, mutta luultavasti olisi myös perinyt saman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi