Helsinkiläiset ja kotimaanmatkailu
Toisessa ketjussa taivasteltiin 21 v Jimiä, joka ei ollut matkustellut ulkomailla. Aika moni kommentoi, että maaseutu on täynnä tuollaisia.
Mä sen sijaan olen ihmetellyt pääkaupunkiseudulla asuvia, joiden tietämys Suomesta ja eri paikkakunnista ja maakunnista on aivan onneton.
Mulla on viisikymppinen työkaveri, joka on käynyt muutaman kerran Vaasassa sukuloimassa ja pohjoisin paikka missä on käynyt (kerran) on Jyväskylä. Muuten einm missään. Toinen hesalainen kaveri ei tiennyt, missä on Pohjanmaa, arveli että siellä Turun ja Porin seudulla jossakin.
Näistäkin voisi tehdä jutun lehteen.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko joku antaa esimerkin, mitä Helsingin, Turun tai Tampereen ulkopuolella on nähtävää? En näe siinä mitään ihmeellistä, jos joku linnottautuu johonkin näistä kaupungeista ja käy reissuilla vain ulkomailla. Minä en ainakaan jaksa sitä, että joku alkaa aukoa päätä minulle siitä, että puhun kaupunkini murteella. Isommissa kaupungeissa ketään ei kiinnosta, miten puhut tai miten pukeudut. Tamperelainen saa puhua Helsingissä juurikin niin leveää murretta kuin lystää. Kaikista pahinta on uskoakseni helsinkiläinen puhetyyli jossain kaukaisessa maakunnassa. Hyvä, ettei pahoinpidellyksi tule "ärsyttävän" puhetyylinsä takia. Onko ihme, jos vihamielinen asenne kaupunkilaisia kohtaan ei innosta?
Kyllä siellä jotain nättejä pikkukaupunkeja,on, joissa on kivä pistäytyä kesällä. Vaikka Savonlinna tai Häm
Itse olen ollut Savonlinnassa lähinnä Oopperajuhlilla, mutta myös ulkomaiset vieraat viihtyivät oikein hyvin. Onnistuttiin kyllä nauttimaan ruuasta ja järvimaisemista hulppeiden oopperapuitteiden ja esitysten lisäksi.
Helsingissä ei tarvi mennä kuin rautatieasemalle, niin on kuin olisi jossain Rio de janeiron slummissa.
Vierailija kirjoitti:
Se vaan on vähän sellainen juttu, että ei siellä muualla Suomessa ole oikein helsinkiläiselle mitään annettavaa. Palvelukin on niin käsittämättömän hidasta, jos jonnekin lähdet. Ja onhan se hintavaa. Samalla hinnalla mitä teet kotimaanreissun, tekee melkein jo Keski-Euroopan pitkän viikonloppureissun. Ja jälkimmäisellä näkeekin jotain. Suomessa ei edes hotellit erotu toisistaan eri kaupungeissa, ihan sitä samaa on kaikkialla.
Tämä. Tilanne voisi olla toinen ilman S-mafiaa. Varsinkin pienissä kaupungeissa ravintolat ovat luokkaa ABC, Rosso, Amarillo tai Pancho Villa. Hotellit sitten kanssa S-ryhmän.
Jos katsot karttaa, huomaat että Keski-Eurooppa on Helsingistä katsottuna yhtä lähellä tai kaukana kuin Lappi. Monen mielestä sillä suunnalla nyt vain on enemmän nähtävää. Itse olen asunut useammalla paikkakunnalla Hgin lisäksi, mutta kun Suomen läpi ajaa Norjaan, käy hyvin selväksi, että jos maisemia haluaa nähdä, niin Suomeen ei oikein kannata tuhlata aikaa. Kyse ei kohdallani ole siitä, ettei olisi tätä maata tullut nähdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei tarvi mennä kuin rautatieasemalle, niin on kuin olisi jossain Rio de janeiron slummissa.
Erikoista, ettei kukaan ystäväpiirissäni ole tullut ko. alueella pahonpidellyksi tai edes häiriköidyksi. Helsinki on tiedätkös aika paljon laajempi alue kuin junantuomien linnoittama Rautatientori. Eivät siellä helsinkiläiset aikaansa vietä.
hesan vihervassarisuvakit on melkoisia juntteja
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyykin yksi iso syy siihen, miksi helsinkiläiset eivät matkaile Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Se vaan on vähän sellainen juttu, että ei siellä muualla Suomessa ole oikein helsinkiläiselle mitään annettavaa. Palvelukin on niin käsittämättömän hidasta, jos jonnekin lähdet. Ja onhan se hintavaa. Samalla hinnalla mitä teet kotimaanreissun, tekee melkein jo Keski-Euroopan pitkän viikonloppureissun. Ja jälkimmäisellä näkeekin jotain. Suomessa ei edes hotellit erotu toisistaan eri kaupungeissa, ihan sitä samaa on kaikkialla.
Köyhälle kaikki on kallista.
Suomessa saa yleisesti ottaen todella hyvää ja ystävällistä asiakaspalvelua, toisin kuin esimerkiksi Virossa tai Keski-Euroopassa. Nopeudella ei niin lomaillessa ole väliä, ainakin itse tykkään rentoutua lomalla, en juosta nähtävyyksien perässä minuuttiaikataululla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tilanne voisi olla toinen ilman S-mafiaa. Varsinkin pienissä kaupungeissa ravintolat ovat luokkaa ABC, Rosso, Amarillo tai Pancho Villa. Hotellit sitten kanssa S-ryhmän.
Jep! Voisin ihan mielelläni käydä jossain pikkukylän kahvilassa tai paikallisen perheen ylläpitämässä majatalossa. Mutta kun ei, samaa helkutin ketjusontaa joka paikassa. Kaiken lisäksi palvelu ala-arvoisen huonoa ja tylyä monissa paikoissa. Ei osata edes hymyillä. Itä-Suomessa varsinkin ollaan totuttu venäläisiin turisteihin, eikä ymmärretä sitä, että länsimaalainen tai kotimainen turisti ei halua maksaa hymyttömästä ja tylystä palvelusta.
Totta. Miljardöörit tulevat Lappiin yksityiskoneillaan, Kittilän lentokentällä näitä näkee. Menevät pois muiden silmistä luxusresortteihin, missä palvelu pelaa 24/7. Ja hurmaantuvat. Puhdas ilma, puhtaat valkoiset hanget, auringonlaskut, revontulet. Kesäkin alkaa pikku hiljaa myydä. Kristallinkirkkaat tunturijärvet, patikoinnit, pyöräilyt, melonnat jne.
Kohta taas tämä tavallinen pulliainen lähtee pohjoiseen nauttimaan elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vienyt ulkomaisia vieraita mm. kesällä Saimaalle mökkeilemään (ml. veneily), kansallispuistoihin (eteläisemmän Suomen hienoimpia mm. Repovesi, mutta kelpaa ne Nuuksiot ja Sipoonkorvetkin), Turun saariston rengastielle, ja talvella laskettelukeskuksiin jne.
Kaikki tykänneet aina todella paljon. Mutta sanottakoon, että kelit on olleet tarkoitukseensa aina hyvät. Jos tulee kaatamalla vettä koko reissun ajan, ei oikein kovin paljoa saa irti näistä reissuista.
Eräs vieraistani sanoi ihan rehellisesti että piti Norjasta enemmän luontokohteena :D En väitä vastaan. Varsinkin suomen laskettelukeskukset ovat aika surkeita, en veisi ketään sellaiseen ellei ole täysin ensikertalainen, jolloin pikkunyppylä on ihan turvallinen laskettava.
Niin puhut nyt kuitenkin Lapin laskettelukeskuksista, eikö? Kyllä niissäkin laskettavaa on ja vaihtelua Alpeille (meno muuten erilaista, poroja ja ehkä revontulia jne.).
Noin muuten vähän epäreilua verrata jotain esim. Lofootteja Suomeen. Ovat kovin erilaisia. Itse olen matkustanut paljon, ja toki jotkut paikat nousevat top-listoilla kärkeen (vaikka se Norja), mutta kyllä jokainen on omanlaisensa kokemus ja omalla tavallaan hieno.
Sanotaanhan sitä esim. Itä-Euroopastakin, että kaikki ihan samanlaisia, vaikkei ne oikeasti edes ole, vaikka jotain samaa niissä toki keskenään onkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Helsingissä pääsee jo heti saavuttuaan ulkomaan tunnelmaan, kun mutruhuuli pöllii lompakon jo asemalla. 😄
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä tuossa nyt on? En itsekään tykkää käydä kehä kolmosen ulkopuolella, paitsi jos olen menossa lentokentälle.
Ei kaikkien tarvitse olla samasta puusta veistettyjä :)
Mutta heille, jotka eivät käy/halua käydä ulkomaille voi aukoa päätä, koska he ovat juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyykin yksi iso syy siihen, miksi helsinkiläiset eivät matkaile Suomessa.
eikä muuallakaan kun ilmastoahdistus ja persaukisuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Helsingissä pääsee jo heti saavuttuaan ulkomaan tunnelmaan, kun mutruhuuli pöllii lompakon jo asemalla. 😄
Onko "mutruhuuli" koodinimi humalaiselle persulle? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu. Vietän paljon aikaa Lapissa, koska mieheni on sieltä kotoisin ja emme ole kertakaan käyneet S-ryhmän ravintoloissa. Kaipa tuo jonkin sortin avuttomuutta on, jos ei muita ravintoloita kykene löytämään.
Vieraskielistä väestöä oli Helsingin seudulla hieman alle 255 000 henkeä vuoden 2021 lopulla. Määrä kasvaa ennusteen mukaan yli kaksinkertaiseksi (543 400 henkeen) vuoden 2040 loppuun mennessä. Vieraskielisten osuus koko väestöstä kasvaa lähes 30 prosenttiin.
onneksi ei tarvi asua tuossa paskaläävässä
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Tampereella, Jyväskylässä ja Helsingissä. Meillä on mökki Kuopiossa. Lisäksi olen työni puolesta käynyt varmaan puolessa Suomen kunnista ja lomallakin kymmenissä eri kaupungeissa ja kunnissa. Kavereita kun asuu ympäri Suomea.
En silti oikein ymmärrä, miten Suomen kiertäminen on tietämystäni parantanut.
Minä ainakin tajusin, miten vähäiset palvelut on pikkupaikkakunnalla, kun kävin Pieksämäellä.
Siellä on Terveystalo, mutta vain yleislääkäri paikalla muutaman tunnin arkisin.
Siellä on citymarket ja Prisma. Ne on kooltaan saman kokoisia kuin meidän lähellä oleva tavallinen k-kauppa.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Miljardöörit tulevat Lappiin yksityiskoneillaan, Kittilän lentokentällä näitä näkee. Menevät pois muiden silmistä luxusresortteihin, missä palvelu pelaa 24/7. Ja hurmaantuvat. Puhdas ilma, puhtaat valkoiset hanget, auringonlaskut, revontulet. Kesäkin alkaa pikku hiljaa myydä. Kristallinkirkkaat tunturijärvet, patikoinnit, pyöräilyt, melonnat jne.
Kohta taas tämä tavallinen pulliainen lähtee pohjoiseen nauttimaan elämästään.
Norjan puolella näitä miljardöörejä ja muitakin turisteja pyörii paljon enemmän. Luuletko, että Lappi on ainoa paikka, jossa on puhdas ilma, valkoiset hanget, aurinkolaskuja, kristallinkirkasta vettä tai revontulia?
Sama, paitsi, että vieraani kertoi, että ei Ahvenanmaa eroa luonnoltaan juurikaan esim. Vermontista.