Helsinkiläiset ja kotimaanmatkailu
Toisessa ketjussa taivasteltiin 21 v Jimiä, joka ei ollut matkustellut ulkomailla. Aika moni kommentoi, että maaseutu on täynnä tuollaisia.
Mä sen sijaan olen ihmetellyt pääkaupunkiseudulla asuvia, joiden tietämys Suomesta ja eri paikkakunnista ja maakunnista on aivan onneton.
Mulla on viisikymppinen työkaveri, joka on käynyt muutaman kerran Vaasassa sukuloimassa ja pohjoisin paikka missä on käynyt (kerran) on Jyväskylä. Muuten einm missään. Toinen hesalainen kaveri ei tiennyt, missä on Pohjanmaa, arveli että siellä Turun ja Porin seudulla jossakin.
Näistäkin voisi tehdä jutun lehteen.
Kommentit (256)
Asun maalla ja olen käynyt Suomessa lähes joka puolella. Nuorena matkustelin ulkomailla, nykyään kotimaassa. Suosittelen tutustumaan myös kehä kolmosen ulkopuolisiin maisemiin.
Onko meidän ihan pakko mennä böndelle, jos ei haluta?
Miksi luulet, että tuo on juuri helsinkiläisten ominaisuus?
Vierailija
Ei kaikkien tarvitse olla samasta puusta veistettyjä :)
Niinpä. Mutta vain niin päin, että jos ei matkustelu kiinnosta, niin se sit on saatanasta.
Jos Helsinkiläiselle laitettaisiin kompassi käteen, niin se seisoisi paikallaan kokoajan.
Samaa voisi sanoa lappalaisista. Ovatko he kotimaanmatkailleet paljon esim. Etelä-Suomessa?
Olen asunut Tampereella, Jyväskylässä ja Helsingissä. Meillä on mökki Kuopiossa. Lisäksi olen työni puolesta käynyt varmaan puolessa Suomen kunnista ja lomallakin kymmenissä eri kaupungeissa ja kunnissa. Kavereita kun asuu ympäri Suomea.
En silti oikein ymmärrä, miten Suomen kiertäminen on tietämystäni parantanut.
Vierailija kirjoitti:
Jos Helsinkiläiselle laitettaisiin kompassi käteen, niin se seisoisi paikallaan kokoajan.
Eli kertooko tämä junantuomista?
Se vaan on vähän sellainen juttu, että ei siellä muualla Suomessa ole oikein helsinkiläiselle mitään annettavaa. Palvelukin on niin käsittämättömän hidasta, jos jonnekin lähdet. Ja onhan se hintavaa. Samalla hinnalla mitä teet kotimaanreissun, tekee melkein jo Keski-Euroopan pitkän viikonloppureissun. Ja jälkimmäisellä näkeekin jotain. Suomessa ei edes hotellit erotu toisistaan eri kaupungeissa, ihan sitä samaa on kaikkialla.
Vietin lapsuuteni Kainuussa ja sukua asui Pohjois-Savossa, ei meillä ollut mitään syytä käydä vaikkapa Turun seudulla tai Kaakkois-Suomessa. Jonkun kerran käytiin Lapissa. Nyt kun olen muuttanut pääkaupunkiseudulle niin paljon enemmän on tullut käytyä Turussa ja Tampereella, onhan ne ihan ostin tunnin matkan päässä. Kainuusta kaksi tuntia, niin et ollut vielä missään.
Mä tiedän paljon ihmisiä, jotka ovat maapallolla pyörinyt, muttei se niiden tietämys ole kummonen maasta, jossa juuri kävivät. All-inclusive lomat tehneet tehtävänsä ja suomessa matkustelu on pirun kallista.
Googlemapsilla voit äkkiä oppia enemmän.
Olen maalta kotoisin, ja mieheni on pohjoisesta. Meitä ei todellakaan kiinnosta mennä Tamperetta pohjoisemmaksi, ja ymmärrän oikein hyvin, miksi pk-seudulla asuvat poistuvat alueelta lentokentän kautta. Lappi on aivan vitsi verrattuna Norjan vuoristoon tai Abiskoon, Pohjanmaa on vain ankeaa peltoa ja ikäviä ihmisiä jne. Saimaa voisi olla hieno kohde, mutta sekin on täynnä avohakkuita ja moottoriveneiden pärinää. Saaristomeri voisi olla hieno, mutta silti Kreikan saaristo on kauniimpi kirkkaine vesineen. Ei innosta nuo sinilevän valtaamat möhnävedet tai samean ruskea järvivesi, joka on valitettavasti metsateollisuuden pilaama. Meitä kumpaakaan ei voi mitenkään kutsua helsinkiläisiksi tai etteikö oltaisi nähty muuta Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Se vaan on vähän sellainen juttu, että ei siellä muualla Suomessa ole oikein helsinkiläiselle mitään annettavaa. Palvelukin on niin käsittämättömän hidasta, jos jonnekin lähdet. Ja onhan se hintavaa. Samalla hinnalla mitä teet kotimaanreissun, tekee melkein jo Keski-Euroopan pitkän viikonloppureissun. Ja jälkimmäisellä näkeekin jotain. Suomessa ei edes hotellit erotu toisistaan eri kaupungeissa, ihan sitä samaa on kaikkialla.
Jostain syystä kuitenkin nämä maailman rikkaat, jotka Suomeen matkaavat ( kaikista mahdollisista maailman maista), eivät Suomen reissuaan Helsingissä vietä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa voisi sanoa lappalaisista. Ovatko he kotimaanmatkailleet paljon esim. Etelä-Suomessa?
Moni on kertonut käyneensä etelässä. Niille se tarkoittaa Oulua.
Itse pidän suurena rikkautena tuntea hyvin maamme kolkat ja historiaa. Ja olen onnekseni lapsesta saakka saanut siihen mahdollisuuden. Se ei pätkääkään myöskään poista sitä, että haluan tutustua eri maiden kulttuureihin ja kohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kuitenkin nämä maailman rikkaat, jotka Suomeen matkaavat ( kaikista mahdollisista maailman maista), eivät Suomen reissuaan Helsingissä vietä.
Se heille sallittakoon. Meille Lappi ei ole mikään mystinen tai eksoottinen paikka.
Haluaisiko joku antaa esimerkin, mitä Helsingin, Turun tai Tampereen ulkopuolella on nähtävää? En näe siinä mitään ihmeellistä, jos joku linnottautuu johonkin näistä kaupungeista ja käy reissuilla vain ulkomailla. Minä en ainakaan jaksa sitä, että joku alkaa aukoa päätä minulle siitä, että puhun kaupunkini murteella. Isommissa kaupungeissa ketään ei kiinnosta, miten puhut tai miten pukeudut. Tamperelainen saa puhua Helsingissä juurikin niin leveää murretta kuin lystää. Kaikista pahinta on uskoakseni helsinkiläinen puhetyyli jossain kaukaisessa maakunnassa. Hyvä, ettei pahoinpidellyksi tule "ärsyttävän" puhetyylinsä takia. Onko ihme, jos vihamielinen asenne kaupunkilaisia kohtaan ei innosta?
Koronan aikaan harkitsin kotimaan matkailua, mutta se olisi tullut järjettömän kalliiksi, joten en sitten matkustanut mihinkään. Tulee käytyä useammin ulkomailla kuin Tampereen pohjoispuolella.
Mietin vaan, että miten sellaisen, joka on käynyt Vaasassa sukuloimassa, pohjoisin paikka, missä on käynyt, voi olla Jyväskylä? Ei taida ap:llakaan olla kotimaan maantieto vahvuutena ;)
Mitäs ihmeellistä tuossa nyt on? En itsekään tykkää käydä kehä kolmosen ulkopuolella, paitsi jos olen menossa lentokentälle.
Ei kaikkien tarvitse olla samasta puusta veistettyjä :)