Kiinalaisilta erittäin merkittävä päänavaus suurnopeusraideverkosten rakentamisesta Britanniaan
Tästä on pitkään ollut jotain vääntöä USA:n ja Britannian välillä ja USA on yrittänyt estellä Britanniaa tekemästä yhteistyötä kiinalaisten kanssa mutta nyt asia on päätetty USA:n tahdon vastaisesti.
Japani hävisi tämän tarjouskilpailun.
Kiina ja Britannia yhteistyössä rakentavat oikean suurnopeusyhteyden nyt ensialkuun ainakin Lontoo - Birmingham välille joka on n. 600km. Suunnitelmissa on että juna nopeimmillaan kulkisi n. 400km/h eli voidaan puhua jo ihan oikeasta suurnopeusyhteydestä.
Britannian junayhteydet on surkeita ja siellä on vuosikausia veivattu näitä hankkeita oikein kunnolla saamatta mitään aikaiseksi.
Britanniassa on jonkin verran ennestään melko nopeita junayhteyksiä mutta tarpeisiin nähden vähän ja ne eivät ole kovin nopeita.
Kiinalaiset on aiemmin rakentaneet nopean junayhteyden Serbian ja Unkarin välille mutta siinä nopeus jää kuitenkin johonkin vähän reiluun 200 km/h eli ei ole mikään oikea suurnopeusjunayhteys kyseessä.
Bulgaria halusi että Kiina olisi rakentanut heille jonkun nopean junayhteyden koska Bulgaria kipeästi kaipaa tuollaista yhteyttä.
Tarjouskilpailun voitti ylivoimaisesti Kiina mutta EU-komissio puuttui asiaan jotenkin poliittisesti ja esti hankkeen. Hanke annettiin tarjouskilpailun selvästi hävinneelle ranskalaiselle rakennusyhtiölle, mutta vähän ajan kuluttua ranskalainen firma ilmoitti itse, etteivät he pystykään toteuttamaan hanketta johtuen siitä että rakennuspaikka on niin hankala tms. En tiedä saako Bulgaria nyt koko rataa sitten ollenkaan.. Kiina on kai tästä valittanut kyllä johonkin oikeusistuimeen.
Wienissä Itävallassa on maailman ainoa täysikokoisille vetureille suunnattu tuulitunneli jossa voidaan simuloida myös äärimmäisä sääolosuhteita kuten kovaa pakkasta ja tuulta ja lumisadetta jne. Kiina on tätä simulaattoria ahkeraan käyttänyt viime vuosina ja Kiina pyrkii tulemaan voimakkaasti Euroopan raidemarkkinoille.
Tuo Britannian hanke on Britannian suurimpia infrahankkeita vuosikymmeniin ja varmaan myös tärkeä referenssihanke noille kiinalaisille.
Kiinalaisten tekemä tarjous tuossa Bulgarian hankkeessa oli hinnaltaan suunnilleen n. puolet siitä mitä ranskalaisen yhtiön tekemä tarjous. Mutta sitten ranskalainen yritys ei edes suostunut sitä rataa rakentamaan loppujen lopuksi.
Onnea matkaan matkustajille