Lue keskustelun säännöt.
kosmetologeja?
07.03.2007 |
Osaisiko joku kertoa minulle kosmetologin työstä ja koulutuksesta? Aikuispuolen koulutus kyseessä. Vaatiiko kovasti taiteellisialahjoja?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Itse olen käynyt yksityisen koulun Tampereella (ei oo vaikee arvata mikä koulu...) ja valmistuin jouluna 2005. Siitä jäin suoraan äippälomalle ja edelleen olen lasten kanssa kotona, joten alan töissä en koulun jälkeen ole ehtinyt olemaan.
Mutta siis, mitään erityisen taiteellisia lahjoja et kyllä tarvitse, vaikkakin aika yleinen harhaluulo on se, että kosmetologit on " puuterihuiskun heiluttajia" , mutta todellisuus on kyllä aika toinen. Suurin osa asiakkaista tulee jalka- tai kasvohoitoon, joten esim. kynsisienet, vettymät, tulehtuneet mustapäät ym. on enemmänkin sitä arkea mitä kosmetologi näkee. Toki se riippuu vähän myös siitä minkälaisessa paikassa on työssä.
Mutta siis, mun koulutus kesti n. 1v 4kk, eli siinä ei mitään yleissivistäviä aineita ole, vaan ainoastaan ammattiaineita. Yksityisessä koulussa parasta oli se, että käytäntöä on TOSI paljon, eli koulun hoitolassa harjoitellaan yli puolet kouluajasta. Siinä oppii melkeinpä väkisin sen työn ja näkee mitä se tosiasiassa on. Koulutukseen kuuluu mm. jalkahoidot, kasvohoidot, käsihoidot, värjäykset+ripsipermanentit, vartalohoidot, ehostus, erilaiset laitehoidot, myyntiä ja markkinointia ym. ym. Mä itse tykkään kyllä kosmetologin hommista, siis ihan niistä " kamalammistakin" jalkahoidoista, niissä näkee ainakin työnsä tuloksen. Tuo koulutus oli kyllä rankka paketti, varsinkin kun oli pieni lapsi ja loppuvaiheessa vielä toinen tulossa, mutta toisaalta aika on niin lyhyt, että sen kyllä jaksaa. :) Työtilanne tosin on aivan surkea, töitä on tarjolla harvoin ja vähän, suurin osa ryhtyykin yrittäjiksi tai lisäkouluttautuu. Tai vaihtaa alaa jopa kokonaan. Itse toivoisin joskus pääseväni kosmetiikan myyntihommiin, vaikka hoitolatyökin on mukavaa, mutta tosi rankkaa. Ja palkka on huono.
Mutta en halua sua mitenkään masentaa, päinvastoin! Vähän noita huonoja puoliakin yritin ottaa esiin, jottei tuu sitten yllätyksenä. ;) Mutta ehdottoman positiivinen puoli, ainakin mun koulutuksessa oli se nopeus, halusin valmistua äkkiä, lapsikin kun jo oli. Ja kyllä mä mielestäni aika kattavat perustiedot koulusta sain. Joten tervetuloa alalle. :)
Niin ja tietysti noissa yksityisissä kouluissa on se huono puoli, että koulutus maksaa... Opintolainalla mä sen kustansin, joten kyllä vielä muutaman vuoden sitä makselen.
Jos sulla tulee lisää kysymyksiä, vastailen mielelläni, jos osaan. :)
PJS