Voiko muka kahden nepsyn parisuhde toimia ?
Kommentit (86)
Karitsa avaa kirjakäärön ensimmäisen sinetin 1, 2, toisen 3, 4, kolmannen 5, 6, neljännen 7, 8, viidennen 9-11 ja kuudennen sinetin 12-17.
Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niin kuin ukkosen äänellä: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.
Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!" Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.
Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka. Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."
Ja kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen olennon äänen sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.
Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?" Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.
Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi, ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa, ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa. Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta! Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"
Vierailija kirjoitti:
Karitsa avaa kirjakäärön ensimmäisen sinetin 1, 2, toisen 3, 4, kolmannen 5, 6, neljännen 7, 8, viidennen 9-11 ja kuudennen sinetin 12-17.
Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niin kuin ukkosen äänellä: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.
Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!" Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.
Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka. Ja minä
Siis miten toi nyt tähän liittyy?
Ap
Todellakin voi toimia! Meillä molemmilla asperger-diagnoosit, ja ihan hirveän hyvä parisuhde. Kaikki mun aiemmatkin kumppanit on kyllä olleet autismin kirjolla, neurotyypillisten kanssa ei oo ikinä asiat edenneet seksiä pidemmälle. En siis osais oikein kuvitellakaan parisuhdetta neurotyypillisen ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Ei myöskään riidellä, toisin kuin yläkerran tavispariskunta.
Nyt kuulostaa hyvin utopistiselta. Eikö kaikissa ihmissuhteissa riidellä? Sitten kun ollaan suhteessa, eikö tärkeintä ole, että kummallakin on suhteessa sellainen olo, että omista tunteistaan voi keskustella ilman tuomituksi tulemisen pelkoa eli niin, että parisuhde olisi molemmille vähän niinkuin safe space? Vähän niin kuin hyvissä ystävyyssuhteissakin. Esim. miksi loukkaantui ja mitä voisi jatkossa tehdä toisin niin että molemmat kokevat tulevansa huomioiduksi ja niin että ratkaisut hyödyttävät kumpaakin osapuolta tasavertaisesti. En ole ikinä vielä kohdannut toista parisuhde-ehdokas nepsyä kenen kanssa olisi voinut näin tehdä hyvillä tuloksilla. Tilanne on aina jostain syystä joutanut uuteen vielä suurempaan tappeluun ja teiden erkanemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kuulostaa hyvin utopistiselta. Eikö kaikissa ihmissuhteissa riidellä? Sitten kun ollaan suhteessa, eikö tärkeintä ole, että kummallakin on suhteessa sellainen olo, että omista tunteistaan voi keskustella ilman tuomituksi tulemisen pelkoa eli niin, että parisuhde olisi molemmille vähän niinkuin safe space? Vähän niin kuin hyvissä ystävyyssuhteissakin. Esim. miksi loukkaantui ja mitä voisi jatkossa tehdä toisin niin että molemmat kokevat tulevansa huomioiduksi ja niin että ratkaisut hyödyttävät kumpaakin osapuolta tasavertaisesti. En ole ikinä vielä kohdannut toista parisuhde-ehdokas nepsyä kenen kanssa olisi voinut näin tehdä hyvillä tuloksilla. Tilanne on aina jostain syystä joutanut uuteen vielä suurempaan tappeluun ja teiden erkanemiseen.
Ei kaikissa ihmissuhteissa riidellä.
Ööh. Aika monissa ihmissuhteissa riidellää. Kotona, koulussa, työpaikalla...
Vierailija kirjoitti:
Onpa kummallista. En minä ole ikinä riidellyt muiden kuin ihan lähimpien perheenjäsenten kanssa. Mutta olenkin autisti/asperger.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kummallista. En minä ole ikinä riidellyt muiden kuin ihan lähimpien perheenjäsenten kanssa. Mutta olenkin autisti/asperger.
Puolisosi ei ole sinulle lähimpiä perheenjäseniä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Nimenomaan asperger-miehet saattavat olla hyvin epäempaattisia ja töykeitä, jos kumppanilla ei olekaan kaikki ok. Ja mitään "parannusehdotuksia" eivät ota korviinsa. Asioista puhuminen, tai edes _yrittäessä_ saada aikaan rakentavaa keskustelua, tulkitaan riitelyksi ja riidan haastamiseksi. Assi-mies tykkää, että kaikki naisen negatiiviset olot työnnetään sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin voi toimia! Meillä molemmilla asperger-diagnoosit, ja ihan hirveän hyvä parisuhde. Kaikki mun aiemmatkin kumppanit on kyllä olleet autismin kirjolla, neurotyypillisten kanssa ei oo ikinä asiat edenneet seksiä pidemmälle. En siis osais oikein kuvitellakaan parisuhdetta neurotyypillisen ihmisen kanssa.
Jaa, sulla on ollut monta parisuhdetta ja kaikki autismin kirjolla. Oikein diagnoosin kanssako?
Mihin ja miksi nämä ihanat parisuhteet ovat sitten päättyneet? Oletko ollut pitkään kiinteässä suhteessa? Ikäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, mutta mulla se johtuu siitä, että vältän konfliktia kuin ruttoa. Perheenjäsenten välillä se on mahdotonta. Siis välttäminen.
AspergerN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki ympärilläsi joustavat.
Lähinnä naisten mieliksi medikalisoituja persoonallisuuden piirteitähän ne nepsyydet on. Monet naiset eivät tule henkisesti toimeen ilman, että kaikki elämän monimutkaisuus on pelkistetty diagnooseiksi. Miehet myötäilee perherauhaa ylläpitääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi. Nepsyjä on monenlaisia.
Tämäpä juuri. Yhtä hyvin voi kysyä, voiko kahden neurotyypillisen ihmisen välinen parisuhde onnistua. Meitä on moneksi-å
Tottakai se toimii paremmin kahden nepsyn välillä! Kuten kaikki muutkin suhteet ja kommunikaatio. Kyllä nentilläkin on yleensä helpompaa toisen nentin kanssa.
Toimiiko parisuhde kahden ihmisen välillä vai täytyykö toisen välttämättä olla jokin humanoidi joltain toiselta planeetalta?