Mikä on kuntosalilla ärsyttävintä?
Minusta mm. se, että kännykkää pidetään mukana ja jäädään laitteisiin selaamaan.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku pitää taukoa laitteessa, häneltä voi mennä kysymään " tehdäänkö vuorotellen?" Sen sijaan että valitetaan palstoilla, puhutaan toisillemme 🙂
Laitteisiin EI JÄÄDÄ istumaan.
Ihanko tosissaan nouset välillä seusomaan vaikkapa tehdessäsi jalkojen ojentajia ja koukistajia? Tai ylä/alataljaa? Otatko levypainot pois pitäessäsi taukoa mavessa, jotta joku muu pääsee siihen väliin tekemään? Laitteissa painojen säätö on helppoa, ihan hyvin voi pyydettäessä vuorotella 😊
Laitteissa nousen aina tauolla, PT sanoi että sarjojen välissä liikutaan. Teen työkseni näyttöpäätetyötä, joten istumista tulee muutenkin ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittelevia tai osaamattomia kuntosalilla kävijöitä tuntuu ärsyttävän eniten juuri kännykän käyttö. Ihan kuten ap:ta. Fakta on kuitenkin, että jos treenaa oikeaoppisesti, niin sarjojen välissä tulee olla min. 2min tauko. Se kaksiminuuttinen voi olla lattiaan tuijottamista, toisten seuraamista katseella tai sitten se kännykkä. Mitä itse suosisit eniten? Toisekseen oikeaoppinen treenaaminen vaatii treenin träckkäämistä. Pitää olla olemassa saliohjelma, minne on merkitty painot viime kerralta ja toistojen määrät. Näitä pyritään aina kasvattamaan, kun harjoittelu on progressiivista. Jotkut toki edelleen käyttävät kynää ja paperia, mutta yhä useampi jotain appia.
Eli se salilla kännykkä kädessä istuva todennäköisesti pitää sarjataukoa ja kirjaa uusia treenisarjoja appiinsa. Hän ei ole tullut salille vain katsomaan tiktok -videoita, kuten moni treenaamisesta ymmärtämätön helposti luulee. Tehdyt sarjat voivat olla 6-8 toiston mitta
"Fakta on kuitenkin, että jos treenaa oikeaoppisesti, niin sarjojen välissä tulee olla min. 2min tauko."
Ei tää todellakaan ole mikään fakta, riippuu treenistä. Mutta ei se tosiaan sitä faktaa poista, että treeniin tulee taukoja ja suurin osa ajasta salilla on muuta, kuin varsinaista treeniliikettä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka luulee että selaillaan kännykkää huvikseen. Katson kännykästä ohjelmaani ja merkkaan siihen painot ja toistot. Lisäksi siinä näkyy lepoaika sarjojen välissä.
Kyllä yhden salikäynnin liikkeet ja toistot muistaa ilman kännykkääkin ja saleilla on kellot seinillä. Itse jos joudun laitteelle odottamaan ja siinä henkilö istuu ja selailee kännykkää niin menen ja kysyn että onko montakin sarjaa vielä, yleensä ei ole ja laite vapautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka luulee että selaillaan kännykkää huvikseen. Katson kännykästä ohjelmaani ja merkkaan siihen painot ja toistot. Lisäksi siinä näkyy lepoaika sarjojen välissä.
Kyllä yhden salikäynnin liikkeet ja toistot muistaa ilman kännykkääkin ja saleilla on kellot seinillä. Itse jos joudun laitteelle odottamaan ja siinä henkilö istuu ja selailee kännykkää niin menen ja kysyn että onko montakin sarjaa vielä, yleensä ei ole ja laite vapautuu.
Samahan se on siinä taukoa pitäessä merkata painot muistiin. Vai onko sun mielestä fiksumpaa, että vasta treenin jälkeen omasta muistista merkkailee painot?
Niin tai näin, en itse harrasta puhelimen näpelöintiä salilla, se on mun mielestä ihan puhtaasti hygienia kysymys. Puhelin koteloineen on omasta mielestäni vähän huono puhdistaa hyvin, joten mieluummin kosken puhelimeen vasta treenin jälkeen ja pestyillä käsillä.
Mutta onhan näitä hygieniakäsityksiä erilaisia, jotkut näyttävät painavan kädellä juomapullosta sporttikorkin kiinni kesken treenin. Ja hetken päästä avaavat sen hampaillaan.
Kännykkä ei ole pakollinen salilla mutta on siitä hyötyäkin. Musiikki, sarjojen kirjaaminen appiin ja sarjojen historian selaaminen että muistaa millä painolla teki viimeksi. Tiktok/Youtube shorts on loistava apu sarjojen välissä kun koitat parantaa suoritustekniikkaa.
Mitään kovin ärsyttävää en ole kokenut. Verkkarit/shortsit jos unohtuu kotia niin se ehkä vähän
Suunnittelin salille menoa tutustumismielessä. Tätä ketjua luettuani tulin siihen johtopäätökseen, etten menekään 😧. Ei taida olla ystävällisten ihmisten paikka.
Itsekin kirjaan treenini puhelimeen sarjojen välissä, mutta se ei vie minuutteja. Ja joskus olen katsonut tekniikkavideota sarjojen välissä varmistaakseni että menee oikein. Mutta osa katselee myös niitä kissavideoita ja somettaa. Lähinnä surettaa se, että salillakin ollaan niska kyyryssä ja tuijotetaan sitä käden jatketta. Ihan ryhdillekin tekisi varmasti hyvää tuijottaa sen kännykän sijaan sinne kattoon.
Ylipainoiset ja tyylittömät, tavalliset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kirjaan treenini puhelimeen sarjojen välissä, mutta se ei vie minuutteja. Ja joskus olen katsonut tekniikkavideota sarjojen välissä varmistaakseni että menee oikein. Mutta osa katselee myös niitä kissavideoita ja somettaa. Lähinnä surettaa se, että salillakin ollaan niska kyyryssä ja tuijotetaan sitä käden jatketta. Ihan ryhdillekin tekisi varmasti hyvää tuijottaa sen kännykän sijaan sinne kattoon.
Mulla on käytössä Aitofit, ja teen sarjojen välissä sen verran, että klikkaan nopeasti suoritetut toistot puhelimen appiin (pari klikkausta) ja sen jälkeen seurailen taukokelloa apista. Puhelin tosin yleensä on tuolloinkin jossain laitteen / suorituspaikan vieressä lattialla (kassin päällä), ei kädessä.
Toinen syy, miksi mulla on puhelin salilla mukana on Spotify.
Mitä se sua haittaa, jos joku selaa kännykkää mutta ei kuppaa laitteessa? Minusta ei rike, kunhan et ole toisten tiellä ja palautusten jälkeen annat vuoron muille.
Norkoilu tekemättä mitään ja juoruilu kavereiden kanssa on ätsyttävää. Pukuhuoneilla huomaa, että varsinkin naiset jäävät juoruamaan koko elämänsä ja viikon kaverilleen, ketä kiinnostaa?
Häiritsevää, sillä salilla treenaa muutkin. Kahvilat on sitä varten.
Sekä setämiesten kyttäys, vaikka peilin kautta. Eikö salille tulla treenaamaan, eikä vahtaamaan toisten kroppia ja treeniä.
Hajuvedet, jotka on oikea haitta ja sitten selfien ottamiset, minkä ei pitäisi minua häiritä. Sellainen hien hajua että huomaa että ei ole pariin päivään käyty suihkussa häiritsee myös.
Eniten salilla ilahduttaa komeat miehet 🥰
Se kun pieraisee jalkaprässissä
joutuu huhkimaan eikä ehi tsekata kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Pidetään laitetta varattuna känny kourassa.
No eikun sanomaan ystävällisesti: teen oman sarjan sun kännykkä tauolla. Siirry. Kiitos.
Silloin kun minä teen kovaa penkkiä tai kyykkyä, vastaan sinulle että et muuten tee, odota omaa vuoroasi, se tulee kun olen lopettanut kokonaan.
Silloin kun malmia tangossa on vaikkapa 240kg niin painoja ja nostokorkeutta ei säädetä eikä todellakaan ryhdytä vaihtamaan painoja, koska joku haluaa tehdä välissä.
Kovassa treenissä keskittyminen pitää olla 110% eikä siihen tule kukaan väliin sähläämään.
Tätä ei mä en haluu lihaksii vaan kiinteyttää höpsöttelijät ymmärrä sitten millään.
Ryhmäliikuntatunneilla ärsyttää porukka joka puskee tilaan ennen kuin edellisen tunnin kävijät ovat ennättäneet alta pois. Ärsyttää myös ne, jotka eivät pyyhi vaikka bodypumptunnin päätteeksi käyttämiään painoja, tankoa ja mattoa vaikka joka kerta ohjaajat ohjeistavat kaikkia tähän (omalla salilla tämä on siis käytäntö.)
Ärsyttää myös ne jotka tulevat jonnekin sunnuntai-illan joogatunnille jauhamaan ennen tuntia kovaäänisesti kaikki kuulumisensa kaverin kanssa.
Tilassa soi joku rentouttava zen-pimputus ja muu porukka makoilee selällään, mutta ei, kaikkien on kuunneltava miten pirkkoliisa ja hennakristiinainkeri vaihtavat viikon kuulumiset työjutuista lasten sairasteluun ja kesälomasuunnitelmiin. Kävisivät vaikka kylässä tai kahvilla vaihtamassa kuulumiset, ei ketään muita kiinnosta kuunnella miten Mikko oli pukenut petterille väärät vaatteet tai töissä oli niiin kauhee viikko. Me muut tullaan sinne rentouttavaan joogaan juuri noita juttuja karkuun. Tätä kaakatusta sitten kestää tasan siihen asti kunnes ohjaaja aloittaa tunnin ekoista liikkeistä ja pahimmillaan se jatkuu heti tunnin päätteksi taas täydellä voimalla.
Kailottajat, jotka eivät osaa olla hiljaa missään, ovat kyllä ärsyttäviä. Myös kuntosaleilla ja luontopoluilla.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmäliikuntatunneilla ärsyttää porukka joka puskee tilaan ennen kuin edellisen tunnin kävijät ovat ennättäneet alta pois. Ärsyttää myös ne, jotka eivät pyyhi vaikka bodypumptunnin päätteeksi käyttämiään painoja, tankoa ja mattoa vaikka joka kerta ohjaajat ohjeistavat kaikkia tähän (omalla salilla tämä on siis käytäntö.)
Joo tämä. Meillä on pilateksen ja pumpin välissä 10 minuuttia ja kummassakin käytössä painoja ja muita välineitä. Pumppilaiset ryntää sisään samalla hetkellä kuin pilates loppuu joten on rasittavaa yrittää saada palautettua painoja, kuminauhaa ja mattoa paikalleen kun niiden muiden pilateslaisten lisäksi samassa pienessä nurkassa parveilee pumppilaiset. 10 minuuttia luulisi riittävän siihen, että kumpikin ryhmä saa tavarat paikalleen.
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelin salille menoa tutustumismielessä. Tätä ketjua luettuani tulin siihen johtopäätökseen, etten menekään 😧. Ei taida olla ystävällisten ihmisten paikka.
Mene vaan. Salit ovat pääsääntöisesti täynnä ystävällisiä ihmisiä jotka tekevät omaa juttuaan. Kuvittelemme että ihmiset arvostelevat meitä kun treenaamme mutta ei kukaan seuraa toisten tekemisiä ainakaan negatiivisessa mielessä.
Jos tuntuu että menit väärälle salille etkä viihdy niin vaihda salia.
Mua ei kamalasti ärsytä mikään muu kuntosalilla kuin se, että kuljetellaan levypainoja sinne tänne eikä palauteta sinne, mistä ne otti, varsinkin niitä pienempiä painoja. Niitä 1,25 kg, 2,5 kg ja 5 kg painoja saa sitten metsästää välillä koko sali läpi. Ja ryhmäliikuntasaliin jotkut käy välillä ottamassa käsipainot salin puolelta, jos niitä ei ole ryhmäliikuntasalissa riittävästi. Sitten voi olla, että on just ne kahdesta setistä toiset ryhmäliikuntasalissa ja toiset käytössä (2 samanlaista 1 - 10 kg painosettiä), jolloin joutuu tekemään itse joko pienemmällä tai isommalla painolla kuin oli ajatus.
Mutta pieniä murheita nuo.