Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
23.02.2025 |

Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.

Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.

Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.

Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?

Kommentit (1027)

Vierailija
1001/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mummo jäi sairaseläkkeelle alle 30-vuotiaana skitsofrenian takia. Se on toki eri sairaus kuin mikä Mirjamilla on, mutta oletteko siis sitä mieltä, että mummoni oli kauhea vapaamatkustaja, joka vain loisi reilut 30 vuotta yhteiskunnan rahoilla? Mummoni oli eläkevuosinaan psykoosissa kolme kertaa, eli noin kerran kymmenessä vuodessa ja muun ajan hän oli vain erikoinen. Ei hänestä ollut työelämään. 

Pitäisikö muka nykyään olla erilaiset kriteerit eläkkeelle? Mirjamihan on ollut psykoosissa, eikä se ole mikään pikkujuttu. Minä muistan mummoni viimeisen psykoosin ja se oli aika hurjaa katsottavaa. Mummon sai psykoosiin stressi siitä, että hänen piti muuttaa pois asunnosta jossa hän oli asunut pitkään (rakennus oli huonossa kunnossa ja siihen oli tulossa peruskorjaus, talo tyhjennettiin). 

Stressi ja unettomuus ovat yhteydessä toisiinsa, eikä kaikkea kiusantekoa kerta kaikkiaan jaksa. Tätä muut käyttävät hyväkseen ja kiusaavat meitä psykoottisiksi, vain, koska kiusaajat ovat pahoja ihmisiä. 

Vierailija
1002/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja."

Eikö sitä kutsuta laiskuudeksi, jos haluaa tehdä vain mukavia asioita. Oikeasti vakavasti sairaat ei yleensä pysty tekemään edes niitä mukavia asioita.

"Laiskuus on emotionaalista haluttomuutta epämiellyttäväksi koettuun toimintaan tai rasitukseen huolimatta kyvystä toimia tai ponnistella."

Sitähän se on, ei haluta tehdä mitään mistä ei pidä.

Lisäksi itsensä viihdyttäminen on raskasta hommaa. Lopulta mikään ei tyydytä tarpeeksi vaikka yrittää viihtyä täysillä. Kannattaisi mennä töihin vaikka se ei aluksi huvittaisikaan. Työssä tuntee itsensä tarpeelliseksi antaa lopulta paremman sisällön elämälle.

Kyllä se ongelma on täällä päässä siinä, ettei kyetä tekemään sellaisia asioita, joista enemmänkin pitää kuin inhoaa. On vain pakko ajatella omaa ja muiden parasta ja tyytyä tähän eläkkeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon pystyy tekemään asioita vaikka on "sairas". Niitä on omassa lähipiirissäkin.

Kyllä! Se minunkin skitsofreenikko mummoni, josta tuossa aikaisemmin kerron, niin hän teki kaikenlaisia asioita. Mm. käsitöitä, hänellä oli tuttavia ja ystäviä, joiden kanssa kahvitteli ja joiden luona kyläili. Hän myös joskus oli vanhempieni apuna maatilan töissä ja katsoi meidän lasten perään kun äiti ja isä olivat peltotöissä tai navetalla. Mummon olisi varmaan pitänyt "sairastaa" jotenkin eri tavalla? Kerro sinä että miten, kiinnostaa kuulla mikä on sinusta oikea tapa sairastaa! 

Vierailija
1004/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan melko tarkkaan tonnin kuussa kun käyn 5 päivänä viikossa töissä (4h per päivä kun tunteja leikattiin vasten omaa tahtoani).

Tuntuu oudolta, että tekemällä 0 tuntia saa 1400e ja tekemällä siis 20 tuntia saa 1000e.

T Suomessa on jokin pielessä?

Tuo on tosi epäreilua. Mun säännölliset tulot on alle tonnin siis työkyvyttömyyseläkeläisenä. Onneksi sen lisäksi on vähän pääomatuloja. Raha kyllä riittää, mutta mun historiani rankasti kiusattuna sekä  sairauteni on johtanut sosiaaliseen syrjäytymiseen. Raha kai tässä on pienin murhe. Se tästä vielä puuttuisi, jos olisin vielä rutiköyhä.

Vierailija
1005/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen. 

Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen.  24/7/52 

Hähää - jäit kiinni valheesta. Suomalainen ei pelkää.

Vierailija
1006/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä tyyppejä oikein sikiää, pitäisi säätää pakkolaki kastraatiosta. Degeneraatio sen kun kiihtyy.

Vierailija
1007/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon pystyy tekemään asioita vaikka on "sairas". Niitä on omassa lähipiirissäkin.

Sairas ei pysty! Jaa, sinä puhuitkin "sairaasta", no se muuttaa asian.

Vierailija
1008/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on selästä työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta pystyy hoitamaan 4 sijaislasta niin minun mielestä voisi mennä päiväkotiin töihin.

Vain Suomessa tämä on mahdollista.

Minkä ikäisistä sijaislapsista on kyse? Voihan ne olla vaikka jo kouluikäisiä. En niitä tarvitse nostella ja pukea.

Vierailija
1009/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläke ja sijaislapset. Veikkaan, että ne lapset on sillä perheen toisella aikuisella. Ja työkyvytön jeesaa lähinnä olemalla paikalla. Pitää sen työkyvyttömänkin elää ja tehdä ruokaa , siivota yms. Ja jos yksi silmäpari lisää on hyvä, vaikka muuta apua hänestä ei olisikaan. Onhan niitä huijareitakin varmaan, mutta todennäköisesti niitä on ihmisten päässä enemmän kuin elävässä elämässä 

Ei ole, kun se toinen on töissä kodin ulkopuolella.

Ja sijaislapset koulussa?

Vierailija
1010/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1011/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin psykoosissa ja se jätti pysyvät jäljet mm. muistiin ja kognitiivisiin taitoihin. Olen eläkkeellä syystä. Ihan päivittäisissä toimissa on haasteita, kun en hanki muistaa asioita, vaikkapa lääkärinaikoja tai mitä joku on puhunut. Muistilappuja on joka paikka täynnä ja silti unohtelen asioita, olen väärässä paikassa väärään aikaan tai muuta vastaavaa. Jonkin uuden asian opettelu on työlästä, ellei mahdotonta ja jotkin vanhatkin taidot olen menettänyt. Esimerkiksi vaikkapa reseptin seuraaminen leipoessa, en muista juuri katsomaani ainesosan määrää kahta sekuntia pitempään. Ennen osasin neuloa sukat, enää en pysty, kun en muista mitään, että missä kohdassa työtä olen ja en ehdi tekemään muuta kuin laskemaan silmukoita ja kerroksia. Ei tee mieli enää neuloakaan.

Ei tämä ole kadehtimisen arvoista. Mieluummin olisin yhä  terve ja työelämässä.

Vierailija
1012/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan melko tarkkaan tonnin kuussa kun käyn 5 päivänä viikossa töissä (4h per päivä kun tunteja leikattiin vasten omaa tahtoani).

Tuntuu oudolta, että tekemällä 0 tuntia saa 1400e ja tekemällä siis 20 tuntia saa 1000e.

No on pielessä, jos tekemällä töitä 20 h saa 1 000 e. 

Sivistysvaltion kuuluu hoitaa sairaansa.

Vierailija
1013/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se asia ei kyllä kuulu muille, ja lääkäri tekee arvion henkilön työkyvystä. Myöskään se, millä rahalla Mirjami elää, ei kuulu aloittajalle. 

Vierailija
1014/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin psykoosissa ja se jätti pysyvät jäljet mm. muistiin ja kognitiivisiin taitoihin. Olen eläkkeellä syystä. Ihan päivittäisissä toimissa on haasteita, kun en hanki muistaa asioita, vaikkapa lääkärinaikoja tai mitä joku on puhunut. Muistilappuja on joka paikka täynnä ja silti unohtelen asioita, olen väärässä paikassa väärään aikaan tai muuta vastaavaa. Jonkin uuden asian opettelu on työlästä, ellei mahdotonta ja jotkin vanhatkin taidot olen menettänyt. Esimerkiksi vaikkapa reseptin seuraaminen leipoessa, en muista juuri katsomaani ainesosan määrää kahta sekuntia pitempään. Ennen osasin neuloa sukat, enää en pysty, kun en muista mitään, että missä kohdassa työtä olen ja en ehdi tekemään muuta kuin laskemaan silmukoita ja kerroksia. Ei tee mieli enää neuloakaan.

Minullakin on kognitio tällä hetkellä mitä sattuu. Ja teen samanlaisia virheitä kuin sinäkin kirjoittaessasi ettet hanki muistaa asioita. Korjailen tuollaisia omasta tekstistäni usein. Ja pitäisi olla asiantuntijatyössä.

Vierailija
1015/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on kuntoutustuki, vuoden kestävä tilapäinen tk eläke, ei pysyvä.

Ap on tahallaan jättänyt tämän mainitsematta, ja artikkeli on maksumuurin takana.

Vierailija
1016/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mä en ole ollut asiantuntijatyössä, että ihan amispohjalta tässä kirjoittelen, eikä mun tekstintuottamiskyvyllä, tai sen puutteella ollut mitään virkaa työelämässä. Muistille ja kyvylle suorittaa edes yksinkertaisia laskutoimituksia(kohtuullisessa ajassa) olisi sen sijaan ollut käyttöä.

Vierailija
1017/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt hämää tuo kansaneläke, joks siis tässä tapauksessa on myönnetty kuntoutustukea ja se on näin ollen väliaikainen. Se voidaan kirjoittaa ihan mille tahansa ajalle, mutta vuosi lienee käytännössä maksimi.

Vierailija
1018/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan jeesustelet. Olet tuolla palkalla ja tuntimäärällä selvästi itsekin yhteiskunnan saajapuolella eli muut työssäkäyvät maksavat enemmän sinusta kuin sinä maksat yhteiskunnalle.

Vierailija
1019/1027 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä sairaudet ovat jänniä, kun ne aina rajoittavat kaiken omasta mielestä epmiellyttävän tekoa, mutteivat koskaan esimerkiski vasemmistolaista poliittista aktivimia. Siihen on aina voimia.

Vierailija
1020/1027 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kiinnosta mikään politikointi. Ja on sillä rajansa, mitä pystyy tekemään.