HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.
Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.
Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.
Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?
Kommentit (1027)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja."
Eikö sitä kutsuta laiskuudeksi, jos haluaa tehdä vain mukavia asioita. Oikeasti vakavasti sairaat ei yleensä pysty tekemään edes niitä mukavia asioita.
"Laiskuus on emotionaalista haluttomuutta epämiellyttäväksi koettuun toimintaan tai rasitukseen huolimatta kyvystä toimia tai ponnistella."
Sitähän se on, ei haluta tehdä mitään mistä ei pidä.
Lisäksi itsensä viihdyttäminen on raskasta hommaa. Lopulta mikään ei tyydytä tarpeeksi vaikka yrittää viihtyä täysillä. Kannattaisi mennä töihin vaikka se ei aluksi huvittaisikaan. Työssä tuntee itsensä tarpeelliseksi antaa lopulta paremman sisällön elämälle.
Kyllä se ongelma on täällä päässä siinä, ettei kyetä tekemään sellaisia asioita, joista enemmänkin pitää kuin inhoaa. On vain pakko ajatella omaa ja muiden parasta ja tyytyä tähän eläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon pystyy tekemään asioita vaikka on "sairas". Niitä on omassa lähipiirissäkin.
Kyllä! Se minunkin skitsofreenikko mummoni, josta tuossa aikaisemmin kerron, niin hän teki kaikenlaisia asioita. Mm. käsitöitä, hänellä oli tuttavia ja ystäviä, joiden kanssa kahvitteli ja joiden luona kyläili. Hän myös joskus oli vanhempieni apuna maatilan töissä ja katsoi meidän lasten perään kun äiti ja isä olivat peltotöissä tai navetalla. Mummon olisi varmaan pitänyt "sairastaa" jotenkin eri tavalla? Kerro sinä että miten, kiinnostaa kuulla mikä on sinusta oikea tapa sairastaa!
Vierailija kirjoitti:
Saan melko tarkkaan tonnin kuussa kun käyn 5 päivänä viikossa töissä (4h per päivä kun tunteja leikattiin vasten omaa tahtoani).
Tuntuu oudolta, että tekemällä 0 tuntia saa 1400e ja tekemällä siis 20 tuntia saa 1000e.
T Suomessa on jokin pielessä?
Tuo on tosi epäreilua. Mun säännölliset tulot on alle tonnin siis työkyvyttömyyseläkeläisenä. Onneksi sen lisäksi on vähän pääomatuloja. Raha kyllä riittää, mutta mun historiani rankasti kiusattuna sekä sairauteni on johtanut sosiaaliseen syrjäytymiseen. Raha kai tässä on pienin murhe. Se tästä vielä puuttuisi, jos olisin vielä rutiköyhä.
Vierailija kirjoitti:
Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen.
Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen. 24/7/52
Hähää - jäit kiinni valheesta. Suomalainen ei pelkää.
Mistä näitä tyyppejä oikein sikiää, pitäisi säätää pakkolaki kastraatiosta. Degeneraatio sen kun kiihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon pystyy tekemään asioita vaikka on "sairas". Niitä on omassa lähipiirissäkin.
Sairas ei pysty! Jaa, sinä puhuitkin "sairaasta", no se muuttaa asian.
Vierailija kirjoitti:
Jos on selästä työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta pystyy hoitamaan 4 sijaislasta niin minun mielestä voisi mennä päiväkotiin töihin.
Vain Suomessa tämä on mahdollista.
Minkä ikäisistä sijaislapsista on kyse? Voihan ne olla vaikka jo kouluikäisiä. En niitä tarvitse nostella ja pukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke ja sijaislapset. Veikkaan, että ne lapset on sillä perheen toisella aikuisella. Ja työkyvytön jeesaa lähinnä olemalla paikalla. Pitää sen työkyvyttömänkin elää ja tehdä ruokaa , siivota yms. Ja jos yksi silmäpari lisää on hyvä, vaikka muuta apua hänestä ei olisikaan. Onhan niitä huijareitakin varmaan, mutta todennäköisesti niitä on ihmisten päässä enemmän kuin elävässä elämässä
Ei ole, kun se toinen on töissä kodin ulkopuolella.
Ja sijaislapset koulussa?
Mä olin psykoosissa ja se jätti pysyvät jäljet mm. muistiin ja kognitiivisiin taitoihin. Olen eläkkeellä syystä. Ihan päivittäisissä toimissa on haasteita, kun en hanki muistaa asioita, vaikkapa lääkärinaikoja tai mitä joku on puhunut. Muistilappuja on joka paikka täynnä ja silti unohtelen asioita, olen väärässä paikassa väärään aikaan tai muuta vastaavaa. Jonkin uuden asian opettelu on työlästä, ellei mahdotonta ja jotkin vanhatkin taidot olen menettänyt. Esimerkiksi vaikkapa reseptin seuraaminen leipoessa, en muista juuri katsomaani ainesosan määrää kahta sekuntia pitempään. Ennen osasin neuloa sukat, enää en pysty, kun en muista mitään, että missä kohdassa työtä olen ja en ehdi tekemään muuta kuin laskemaan silmukoita ja kerroksia. Ei tee mieli enää neuloakaan.
Ei tämä ole kadehtimisen arvoista. Mieluummin olisin yhä terve ja työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Saan melko tarkkaan tonnin kuussa kun käyn 5 päivänä viikossa töissä (4h per päivä kun tunteja leikattiin vasten omaa tahtoani).
Tuntuu oudolta, että tekemällä 0 tuntia saa 1400e ja tekemällä siis 20 tuntia saa 1000e.
No on pielessä, jos tekemällä töitä 20 h saa 1 000 e.
Sivistysvaltion kuuluu hoitaa sairaansa.
No se asia ei kyllä kuulu muille, ja lääkäri tekee arvion henkilön työkyvystä. Myöskään se, millä rahalla Mirjami elää, ei kuulu aloittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin psykoosissa ja se jätti pysyvät jäljet mm. muistiin ja kognitiivisiin taitoihin. Olen eläkkeellä syystä. Ihan päivittäisissä toimissa on haasteita, kun en hanki muistaa asioita, vaikkapa lääkärinaikoja tai mitä joku on puhunut. Muistilappuja on joka paikka täynnä ja silti unohtelen asioita, olen väärässä paikassa väärään aikaan tai muuta vastaavaa. Jonkin uuden asian opettelu on työlästä, ellei mahdotonta ja jotkin vanhatkin taidot olen menettänyt. Esimerkiksi vaikkapa reseptin seuraaminen leipoessa, en muista juuri katsomaani ainesosan määrää kahta sekuntia pitempään. Ennen osasin neuloa sukat, enää en pysty, kun en muista mitään, että missä kohdassa työtä olen ja en ehdi tekemään muuta kuin laskemaan silmukoita ja kerroksia. Ei tee mieli enää neuloakaan.
Minullakin on kognitio tällä hetkellä mitä sattuu. Ja teen samanlaisia virheitä kuin sinäkin kirjoittaessasi ettet hanki muistaa asioita. Korjailen tuollaisia omasta tekstistäni usein. Ja pitäisi olla asiantuntijatyössä.
Kyseessä on kuntoutustuki, vuoden kestävä tilapäinen tk eläke, ei pysyvä.
Ap on tahallaan jättänyt tämän mainitsematta, ja artikkeli on maksumuurin takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mä en ole ollut asiantuntijatyössä, että ihan amispohjalta tässä kirjoittelen, eikä mun tekstintuottamiskyvyllä, tai sen puutteella ollut mitään virkaa työelämässä. Muistille ja kyvylle suorittaa edes yksinkertaisia laskutoimituksia(kohtuullisessa ajassa) olisi sen sijaan ollut käyttöä.
Tässä nyt hämää tuo kansaneläke, joks siis tässä tapauksessa on myönnetty kuntoutustukea ja se on näin ollen väliaikainen. Se voidaan kirjoittaa ihan mille tahansa ajalle, mutta vuosi lienee käytännössä maksimi.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan jeesustelet. Olet tuolla palkalla ja tuntimäärällä selvästi itsekin yhteiskunnan saajapuolella eli muut työssäkäyvät maksavat enemmän sinusta kuin sinä maksat yhteiskunnalle.
Nämä sairaudet ovat jänniä, kun ne aina rajoittavat kaiken omasta mielestä epmiellyttävän tekoa, mutteivat koskaan esimerkiski vasemmistolaista poliittista aktivimia. Siihen on aina voimia.
Eipä kiinnosta mikään politikointi. Ja on sillä rajansa, mitä pystyy tekemään.
Stressi ja unettomuus ovat yhteydessä toisiinsa, eikä kaikkea kiusantekoa kerta kaikkiaan jaksa. Tätä muut käyttävät hyväkseen ja kiusaavat meitä psykoottisiksi, vain, koska kiusaajat ovat pahoja ihmisiä.