Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
23.02.2025 |

Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.

Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.

Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.

Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?

Kommentit (1027)

Vierailija
961/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on selästä työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta pystyy hoitamaan 4 sijaislasta niin minun mielestä voisi mennä päiväkotiin töihin.

Vain Suomessa tämä on mahdollista.

4 sijaislapsesta saa 3000 euroa rahaa. 

Vierailija
962/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävää luettavaa on ollut tämä ketju. Mirjami on oikeasti sairas ihminen. Vai väitättekö että kaksisuuntainen mielialahäiriö ei olisi oikea sairaus? Entä skitsofrenia, eikö sekään ole oikea sairaus?

Minusta on tosi järkyttävää, että tämä ketju saa olla tässä.  Tässä ketjussa kiusataan ja maalitetaan toista päivää nuorta herkkää rohkeaa naista, joka antaa kasvot sairaudelle. Moderointi antaa tämän ketjun olla tässä. Tämä ketju on ajan kuva. Tässä aikuiset ihmiset kiusaavat anonyymeina nuorta naista ja kukaan moderaattoreista ei puutu siihen.  Kai tästäkin ketjusta joku trolli tai julkaisija tienaa rahaa, mitään muuta syytä tälle en keksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja."

Eikö sitä kutsuta laiskuudeksi, jos haluaa tehdä vain mukavia asioita. Oikeasti vakavasti sairaat ei yleensä pysty tekemään edes niitä mukavia asioita.

Vois Mirjami kustantaa ite oman elämisen. Vi tut taa käydä töissä, kun toiset vaan loisii mun verorahoilla. Kohta itekin jään himaan kattoo netflixiä! Tehköön muut mun puolesta työt.

Iso osa "töistä" on turhaa ajankulua ja hyödytöntä puuhastelua.

Vierailija
964/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja."

Eikö sitä kutsuta laiskuudeksi, jos haluaa tehdä vain mukavia asioita. Oikeasti vakavasti sairaat ei yleensä pysty tekemään edes niitä mukavia asioita.

Vois Mirjami kustantaa ite oman elämisen. Vi tut taa käydä töissä, kun toiset vaan loisii mun verorahoilla. Kohta itekin jään himaan kattoo netflixiä! Tehköön muut mun puolesta työt.

Iso osa "töistä" on turhaa ajankulua ja hyödytöntä puuhastelua.

Varmasti, jos ei ole koulutusta niihin töihin, jotka eivät ole. Et kai sentään kuvittele, että tämä maailma olisi rakentunut, jos iso osa töistä on vain puuhastelua. 

Vierailija
965/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei pysty lukemaan sitä juttua, kun se on maksullinen.

Vierailija
966/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei pysty lukemaan sitä juttua, kun se on maksullinen.

Luulisi nyt, että näillä kovaa duunia tekevillä työnsankareilla ja bisnesmiehillä on varaa maksaa. Tuskin hinta on kuin muutaman kympin kuukaudessa.

Vierailija
967/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vanhempi olisi kyllä noiden eläkkeiden suuremmassa tarpeessa. 23-vuotiaalla on elämä ja mahdollisuudet vielä edessä.

Juuri siksi nuoria on autettava. Jos hänkin saa itsensä kuntoon muutamassa vuodessa, niin hänellä on vielä 40 vuotta työaikaa jäljellä. 

Jos nuorten hoitoon ei panosteta, niin sitten heitä hoidetaan hautaan saakka. Tulee yhteiskunnalle paljon edullisemmaksi hoitaa nuori ihminen kuntoon, vaikka sitten muutaman vuoden eläkkeellä olisikin.

Miten se 1400€/kk auttaa kuntoon saattamisessa?

Ei mitenkään, työ olisi parasta lääkettä.

Vierailija
968/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Mirjami! Älä alistu pakottajien orjaksi.

Vierailija
969/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Laiskuus on emotionaalista haluttomuutta epämiellyttäväksi koettuun toimintaan tai rasitukseen huolimatta kyvystä toimia tai ponnistella."

Sitähän se on, ei haluta tehdä mitään mistä ei pidä.

Sisälukutaito hoi!

Tuossa lauseen lopussa oli se olennainen: ... huolimatta kyvystä toimia tai ponnistella.

Psykoosi voi hyvinkin viedä kyvyn ponnistella.

Vierailija
970/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vais nii. Mäpäs oon ollu samalla jo täytettyäni 15 vuotta. Nyt oon 49- v vammainen nainen. Reipkääs siitä !!!!!!!!! 

Vierailija
971/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteko on orjuutta. Miksi tuhlata yksi ja ainoa elämä siihen?

Suurimmalla osalla ihmisistä se on syynä se oma ahneus. Ihminen on yhä luonteeltaan keräilytaloudessa, joka sitten kerää nykyään rahaa jotta voi rakentaa itselleen korkeamman jalustan yhteiskunnassa.

Mesotaan ilmastohysteriasta eikä välitetä mitä se oma duuni on ja mitä se aiuheuttaa koko ekosysteemille. Suomessa on perinteisesti arvostettuja töitä joissa ei itseasiassa valmistu yhtään mitään kunhan nahkareclainerissa istuvat ja käsiään heiluttavat ja huikeat palkat ja osingot juoksee. Ei Suomen taloudella ole lähivuosina varaa maksaa tuottamattomasta tittelityöstä mammonoita vuorineuksille.

Vierailija
972/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan päästään sekopäistä väittää, että seksi on miehelle aina maksullista. Kannattaisi ihan oikeasti harkita hoitoon menemistä. 

Olen ollut hoidossa ihan liikaa, että kiitos vaan. Siellä hoidossa vain vahvistuu käsitys, että kaikki seksi on miehille jollain tavalla maksullista, eikä todellakaan halpaa, mutta sitähän sinä et naisena edes huomaa.

Näytä minulle miehelle maksuton seksi, miin minä näytän, miten dinosaurukset lentävät taivaalla. Kakken lisäksi, mitä köyhempi, sairaampi tms. mies on, sitä kalliimpaa seksi miehille on. 

Vierailija
973/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…

Tässä lukee, että yksi on lukenut puusepäksi ja saanut kehitysvamma diagnoosin. 

Jos on peruskoulun päässyt läpi ja aikuisena saanut diagnoosin, niin aika lievä se silloin on. 

Mutta kehitysvammaisille on ammattikouluja. Oppivelvollisuus on niilläkin. Ja nykyään se kattaa myös toisen asteen. Monella siis on ammatti, mutta kehitysvammaiset tekevät töitä eri kriteereillä kuin ei vammaiset. 

Luki artikkelissa mitä tahansa, niin tunnen käytännön. 

Vierailija
974/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."

Jos on peruskoulun päässyt läpi ja aikuisena saanut diagnoosin, niin aika lievä se silloin on. 

Mutta kehitysvammaisille on ammattikouluja. Oppivelvollisuus on niilläkin. Ja nykyään se kattaa myös toisen asteen. Monella siis on ammatti, mutta kehitysvammaiset tekevät töitä eri kriteereillä kuin ei vammaiset. 

Työkkäri laittaa työttömiä päiväkotiin lapsia hoitamaan. Jos on kehitysvamma eikä jaksa vahtia niin se on voi voi.

Vierailija
975/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläke ja sijaislapset. Veikkaan, että ne lapset on sillä perheen toisella aikuisella. Ja työkyvytön jeesaa lähinnä olemalla paikalla. Pitää sen työkyvyttömänkin elää ja tehdä ruokaa , siivota yms. Ja jos yksi silmäpari lisää on hyvä, vaikka muuta apua hänestä ei olisikaan. Onhan niitä huijareitakin varmaan, mutta todennäköisesti niitä on ihmisten päässä enemmän kuin elävässä elämässä 

Vierailija
976/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissa lukee, että kaikilla ei ole diagnoosia.

Seuranta on loppunut, kun koulu alkaa ja koulu ei ole seurannut.

Olen yli 40 ja minulla epäillään nyt kehitysvammaa.

Vierailija
977/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläke ja sijaislapset. Veikkaan, että ne lapset on sillä perheen toisella aikuisella. Ja työkyvytön jeesaa lähinnä olemalla paikalla. Pitää sen työkyvyttömänkin elää ja tehdä ruokaa , siivota yms. Ja jos yksi silmäpari lisää on hyvä, vaikka muuta apua hänestä ei olisikaan. Onhan niitä huijareitakin varmaan, mutta todennäköisesti niitä on ihmisten päässä enemmän kuin elävässä elämässä 

Ei ole, kun se toinen on töissä kodin ulkopuolella.

Vierailija
978/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävää luettavaa on ollut tämä ketju. Mirjami on oikeasti sairas ihminen. Vai väitättekö että kaksisuuntainen mielialahäiriö ei olisi oikea sairaus? Entä skitsofrenia, eikö sekään ole oikea sairaus?

Minusta on tosi järkyttävää, että tämä ketju saa olla tässä.  Tässä ketjussa kiusataan ja maalitetaan toista päivää nuorta herkkää rohkeaa naista, joka antaa kasvot sairaudelle. Moderointi antaa tämän ketjun olla tässä. Tämä ketju on ajan kuva. Tässä aikuiset ihmiset kiusaavat anonyymeina nuorta naista ja kukaan moderaattoreista ei puutu siihen.  Kai tästäkin ketjusta joku trolli tai julkaisija tienaa rahaa, mitään muuta syytä tälle en keksi. 

Ehkä enemmän kommentointi koskee yleisesti asiaa, ei tuota nuorta naista. Ja toivon, että se on niin, koska ketään yksilöä  ei tarvitse noin pommittaa. Kukaan ei tiedä hänen elämästä mitään. 

Vierailija
979/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vais nii. Mäpäs oon ollu samalla jo täytettyäni 15 vuotta. Nyt oon 49- v vammainen nainen. Reipkääs siitä !!!!!!!!! 

Eikös se ikäraja ollut 16v? Ja nykyään enemmän. 

Vierailija
980/1027 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vanhempi töissä kodin ulkopuolella, toinen työkyvyttömyyseläkkeellä selästä ja 4 sijaislasta + omat lapset.