HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.
Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.
Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.
Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?
Kommentit (1027)
Vierailija kirjoitti:
Saa varmaan silti seksiä ja parisuhteen. Saisiko mies samassa tilanteessa?
Kysymyksesi sisältää valmiin vastauksen, eli ei saisi. Miesten fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle seksi on elintärkeää. Siksipä seksin puute johtaa vain pahempaan psyykkiseen oireiluun.
Kehitysvamma ei näy ihmisestä ulospäin.
Työpaikalla ihmetellään, että miksi toi ei opi nopeammin tai muista jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kutoa voi silloin kun on parempi olo, samoin tavata kavereita ta mennä korista pelaamaan. Voin tk eläkeläisenä sanoa, että suurin osa kavereista on menetetty, koska niin monta kertaa olen joutunut myös tapaamisia sairaiden vuoksi perumaan. Koskaan ei tiedä millainen seuraava päivä on, puhumattakaan että voisi pidempiä suunnitelmia tehdä. Tai voihan niitä tehdä, mutta itselle käynyt kahdesti niin, että jo maksettu lomamatka on jäänyt käyttämättä huonon voinnin vuoksi. Eli rahat heitetty hukkaan.
Tästä voivat sitten logisemmat yksilöt päätellä, että kuinka moni työnantaja palkkaisi ja pitäisi listoillaan tällaista henkilöä, joka saattaa pystyä töihin tiettynä päivänä, tai sitten ei. Myös kesken päivän saattaa joutua lähtemään kotiin. SIKSI TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKKEELLÄ OLLAAN. Eikä siksi että olisi joku neliraajahalvaus plus kuuromykkyys.
No, minäkin joudun olemaan töissä, vaikka huimaa ja on kovaa väsymystä ja olo ettei millään jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit voi ajatella, että se on laiska.
Jos on kehitysvamma niin se aiheuttaa myös kovaa väsymystä ja aloitekyvyttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
En kadehdi, suututtaa tuollaiset elämäntapa luuserit jotka loisivat veronmaksajien lompakolla. Moni oikeasti sairas saa kamppailla että saa sairaseläkettä ja sit tuollainen mukamas sairas vielä ylpeilee sillä että lousii himassa. Tuet pois tuollaisilta.
Miten pitkään sinä olet joutunut kamppailemaan?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olisin samassa tilanteessa kuin Mirjami (kamalat kotiolot, kiusaaminen, väkivaltaa ja raiskaus nuoruuden poikaystävän toimesta) mutta jonkinlaisen resilienssin avulla olen selvinnyt elämässä. On perhe, lapset ja työ opettajana. Koen, että opettajana olen juuri siksi hyvä, kun olen itse ollut ihan rikki.
Et olisi tuossa asemassa, jos olisit mies.
Vierailija kirjoitti:
Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen.
Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen. 24/7/52
Lopeta mariseminen.
Kyllä saa olla työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta kaikkien pitää päästä samoilla ehdoilla eikä niin, että osa on työkkärin listoilla.
Varsinkin 40-vuotiaiden kohdalla sitä työelämää on yritetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23 vuotiaana eläkkeelle aika nastaa kelpais itellekkin
Onneksi se tarkoittaa elinikäistä köyhyyttä.
Jos viitsisi lukea jutun, kyseessä on määräaikainen työkyvyttömyyseläke eli kuntoutustuki. Ei mikään loppuelämän tuki. Miksi kukaan ei tunnu lukevan juttua?
Maksumuurin vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahdotonta pärjätä työpaikoilla terveiden kanssa, jos on kehitysvamma.
Mutta näin se Suomessa menee.
Ja joku on selästä työkyvyttömyyseläkkeellä ja harrastaa metsästystä.
Tiedän useita kehitysvammaisia, jotka opiskelevat ja käyvät töissä. Heillä onkin asenne kohdallaan, eikä jää vellomaan itsesääliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23 vuotiaana eläkkeelle aika nastaa kelpais itellekkin
Onneksi se tarkoittaa elinikäistä köyhyyttä.
Ei välttämättä, osa voi saada jopa 4000 eläkettä, kun se lasketaan tulevan ammatin mukaan mikä se olisi ollut.
No, se tarkoittaa sitten sitä, että olisi ollut työssäkäyvänä kymppitonnin palkka, joten 40 vuodessa ilman mitään inflaatiomuunnoksia tulee saamaan rahaa 3,3 miljoonaa vähemmän kuin eläkeläisenä. Toki kaikkia ei tuollainen raha kiinnosta eikä se ura, millä tuon rahan olisi saanut. Yleensä kuitenkin noin fiksut ihmiset haluavat myös päästä kokemaan osaamisensa käytännössä ja saada tyydytystä urakehityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän useita kehitysvammaisia, jotka opiskelevat ja käyvät töissä. Heillä onkin asenne kohdallaan, eikä jää vellomaan itsesääliin.
Kuinka monta kehitysvammaista olet itse tai työnantajasi on palkannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kehitysvamma niin se aiheuttaa myös kovaa väsymystä ja aloitekyvyttömyyttä.
Miksi haukut täällä vammaisia? Kehitysvamma ei aiheuta automaattisesti noita asioita.
Onko kyseessä mielenterveysongelmat tai sellaisenaan paperille viedyt? Ennemmin kysyisin, että kuka työnantaja palkkaa niistä kärsivän töihinsä? Työnantajalla on siinä tapauksessa aina epäily päällä. Eri asia sitten, jos julkisen puolen suojatyö. Sieltä voi aina lähteä "virkavapaalle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tiedän syöpä sairaita jotka käy hoitojen välillä töissä eikä lorvi kotona.
Jatkossa teen tollasista lasuja. Et ole syöpä sairaana kykenevä huolehtimaan lapsista. Töihin siitä. Jaksaa, jaksaa
Vierailija kirjoitti:
Taitaa näillä heikompien haukkujilla itsellään olla aika pahoja mielenterveysongelmia. Jos on hyvä työ ja muutenkin menee hyvin, ei ole tarvetta katkeruuteen ja muiden halveksumiseen. Eli teillä menee huonosti, ei tuo raha ja työ onnellisuutta. Muuta teillä ei taida ollakaan, kun täällä roikutte ja pahaa oloanne muihin puratte.
Mä olen tk-eläkkeellä masennuksesta ja myönnän, että huonosti menee. Roikun täällä kun ei ole elämää. Kaikki energia menee elossa pysymiseen ja arkisiin askareihin. Mulla olisi kaikki aika maailmassa ja rahaakin tehdä melkein mitä vaan. Mutta en tee, kun en kykene. Elämän kohokohta on kävelylenkki luonnossa. Jos olisin terve, voisin olla onnellinen eläen normaalia elämää enkä todellakaan viettäisi aikaani täällä haukkumassa sairaita ihmisiä.
Jos sulla on rahaa, osta itsellesi hoitoa, itse olen tehnyt niin ja olen parantunut paljon. En vielä työkykyiseksi, mutta elämänlaatu noussut todella merkittävästi.
Aloita joku luova harrastus. Jos se on vaikeaa yksin, kokeile vaikka muutamaa taideterapiatuntia. Värit auttavat masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinä kun tunnut ajattelevan kaikkea vain rahan kautta, et selvästikään ymmärrä mistä puhut. Ainakin psykoosisairaudesta kärsivä putoaa kategoriaan, jossa ihmisoikeudetkaan eivät toteudu samalla tavalla kuin muilla ihmisillä. Jopa terveydenhoidon on todettu suhtautuvan eri tavalla potilaisiin joilla on *psyyken lehti* tiedostoissaan; enää ei tarvitsekaan ottaa mitään valituksia ihan tosissaan. Et voi kuvitella, mihin mittasuhteisiin tällainen voi päätyä etkä sitä millaisia oloja se ihmiselle tuottaa. Monet muutkin elämän asiat kuin työ saattavat olla pois laskuista *mt-tapaukselle*. Mutta jatkahan sinä lyötyjen lyömistä."
Totta, meitä kohdellaan joka paikassa kuin paskaa. Pelkkää nöyryytystä ja kiusantekoa sekä vainoamista joutuu kohtaamaan joka puolella.
Ja syy aina muissa.. Peiliinhän ei voi katsoa ja ottaa vastuuta omasta elämästä..
Opettele lukemaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olisin samassa tilanteessa kuin Mirjami (kamalat kotiolot, kiusaaminen, väkivaltaa ja raiskaus nuoruuden poikaystävän toimesta) mutta jonkinlaisen resilienssin avulla olen selvinnyt elämässä. On perhe, lapset ja työ opettajana. Koen, että opettajana olen juuri siksi hyvä, kun olen itse ollut ihan rikki.
Et olisi tuossa asemassa, jos olisit mies.
Niin. Miestä tuskin olisi raiskattu. Olet oikeassa siinä, että mies on aina lähtökohtaisesti paremmassa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haukut täällä vammaisia? Kehitysvamma ei aiheuta automaattisesti noita asioita.
Minä en hauku kehitysvammaisia. Minulla epäillään itsellä kehitysvammaa. Ok, menen päiväkotiin töihin ja teen kaikista lapsista lasun, jolla on mustelma, äiti varmaan kotona niitä aiheuttaa.
Kutoa voi silloin kun on parempi olo, samoin tavata kavereita ta mennä korista pelaamaan. Voin tk eläkeläisenä sanoa, että suurin osa kavereista on menetetty, koska niin monta kertaa olen joutunut myös tapaamisia sairaiden vuoksi perumaan. Koskaan ei tiedä millainen seuraava päivä on, puhumattakaan että voisi pidempiä suunnitelmia tehdä. Tai voihan niitä tehdä, mutta itselle käynyt kahdesti niin, että jo maksettu lomamatka on jäänyt käyttämättä huonon voinnin vuoksi. Eli rahat heitetty hukkaan.
Tästä voivat sitten logisemmat yksilöt päätellä, että kuinka moni työnantaja palkkaisi ja pitäisi listoillaan tällaista henkilöä, joka saattaa pystyä töihin tiettynä päivänä, tai sitten ei. Myös kesken päivän saattaa joutua lähtemään kotiin. SIKSI TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKKEELLÄ OLLAAN. Eikä siksi että olisi joku neliraajahalvaus plus kuuromykkyys.