HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.
Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.
Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.
Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?
Kommentit (1027)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi että on sen vuoden työkyvyttömyyseläkkeellä, kuin psykoottisena töissä.
Psykoottinen ihminen on vaaraksi itselleen ja muille työelämässä. Kyseessä on vakava mielenterveyden häiriö, joka vaatii lääkitystä ja sairaalahoitoa Huomaa, ettei suurin osa kirjoittajista edes ole lukenut juttua, kun höpisevät laiskuudesta.
Riippuu työtehtävistä. Ei psykoottiset aina ole vaaraksi. Itse asiassa useimmiten eivät ole.
Mihin työhön palkkaisit psykoottisen ihmisen? Psykoosi on vakava todellisuudentajun häiriö, jonka oireita ovat aistiharhat ja harhaluulot. Psykoottinen ihminen ei erota todellisuutta harhoistaan.
Työnteko on henkisesti kuormittavaa ja stressaavaa, sillä lailla moni mielisairas vain valvoisi ja joutuisi psykoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mussutat jostain hoitajista? Kuntien rahapulan syynä on nää vapaamatkustajat, joille joudutaan vielä toistaiseksi antamaan rahaa vastikkeetomasti. Suurin osa työstä tapahtuu yksityisellä sektorilla ja siellä osaaminen ja asenne ratkaisee.
Niinpä. Suurin osa Suomen sosiaaliturvamenoista menee terveydenhoitoon ja eläkeläisiin ja kuka siellä sairaalassa hyppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025 ja se on hyvä, saa poiketa työ palkoista, vuosilomista ja työajoista.
Hyvä hallitus
Ja vakituiset saa helposti irtisanoa kohta.
On hyvä, että työehtosopimukseen palkoista voi poiketa alaspäin.
Mulle on aina poikettu ylöspäin. 😏 Huolehfi osaamisestasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35 sivua TODELLA työvastaista mussutusta. Mä oon ollu pihalla ulkohommissa ja nauttimassa auringosta, että jaksaa töissä paremmin. Suosittelen muillekin.
Niin, no kohta sut voi irtisanoa helposti, jos sairastut syöpään eikä työteho ole yhtä hyvä kun ennen.
Pääset 595 netto kuukaudessa ja kotiin.
Ai noinko tuo sin mielestä toimii? Eli kannattaa olla työttömänä mieluummin, kun kohta kaikki tuet ajetaan alas kun yhteiskunnalla EI OLE VARAA kun eläkeläisiä on omiin paljon. Että olisin enemmän huolissani työttömänä kuin työllisenä.
Sulla voi olla 200 000 asuntovelkaa, kun tulee syöpä.
Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeen
Vakuutukset kuntoon! Tarkista oma vakuutusturvasi jo tänään, jotta ei käy kuin esimerkissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025 ja se on hyvä, saa poiketa työ palkoista, vuosilomista ja työajoista.
Hyvä hallitus
Jaa minä haluan nähdä kun sairaalan laitoshuoltajat pyytää lisää palkkaa.
Hyvinvointialueelle saa myös palkkatukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mussutat jostain hoitajista? Kuntien rahapulan syynä on nää vapaamatkustajat, joille joudutaan vielä toistaiseksi antamaan rahaa vastikkeetomasti. Suurin osa työstä tapahtuu yksityisellä sektorilla ja siellä osaaminen ja asenne ratkaisee.
Niinpä. Suurin osa Suomen sosiaaliturvamenoista menee terveydenhoitoon ja eläkeläisiin ja kuka siellä sairaalassa hyppää.
No nää "mirjamit"diagnooseja kerjäämässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35 sivua TODELLA työvastaista mussutusta. Mä oon ollu pihalla ulkohommissa ja nauttimassa auringosta, että jaksaa töissä paremmin. Suosittelen muillekin.
Niin, no kohta sut voi irtisanoa helposti, jos sairastut syöpään eikä työteho ole yhtä hyvä kun ennen.
Pääset 595 netto kuukaudessa ja kotiin.
Ai noinko tuo sin mielestä toimii? Eli kannattaa olla työttömänä mieluummin, kun kohta kaikki tuet ajetaan alas kun yhteiskunnalla EI OLE VARAA kun eläkeläisiä on omiin paljon. Että olisin enemmän huolissani työttömänä kuin työllisenä.
Et sinä välttämättä mitään terveysvakuutusta saa esim. jos on astma tai muu sairaus.
Ja sut voi kohta irtisanoa helposti, et sä 595 työmarkkinatuella mitään vakuutusta maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nää "mirjamit"diagnooseja kerjäämässä!
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hallitus
Osaamista voi myös kehittää, eikä jäädä parkumaan itseaiheutettuun ahdinkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös hän ole ollut psykoosissa ja vielä kaksisuuntainen mielialahäiriö? En kadehtisi. Tuo sairaus ei häviä itsestään, se uusii kyllä jos ei syö lääkkeitään.
On koko ajan olemassa, vaikka syöt lääkkeitä. Stressi voi laukaista.
Jos on psykoottinen, niin on vaarallinen työelämässä. Samoin, jos on bipolaari- voi toimia todella arvaamattomasti, esim jos on hypomania päällä.
Maaninen ihminen voi vaikka viedä rahaa työpaikaltaan ja tuhlata ne alta aikayksikön. Samoin kalliiden virheiden riski on iso jos työntekijällä on jotain häikkää mielenterveyden kanssa.
En palkkaisi. Olkoot eläkkeellä vaan.
En ole mikään varas!
Vierailija kirjoitti:
Tämä mielenterveysongelmien kasvu on osittain kasvatuksen tulosta. Nuorilla ei ole sietokykyä epämukavuuteen. Autismin dg tulee yhä useamalle teinille, vaikka oikeasti takana on vain itsepäinen nuori, jolle ei ole asetettu ajoissa rajoja. Se näkyy lopulta lukkiutumisena ja valikoivuutena. Kyvyttömyytenä kestää ja sopeutua.
Lisäksi tämä ajattelu, että lapsia pitää suojella pahalta mieleltä, pettymyksiltä, haasteilta jne. Se tuottaa hauraita aikuisia, joiden psyyke pettää heti, kun maailman realiteetit tulee vastaan. Teini-ikäinen osaa vedättää vanhempia ja itkeä/hysterisoida asioita, kun ei halua jotain tehdä ja sillä saa tahtonsa läpi. Vanhemmat lulee, että lapsi voi oikeasti noin huonosti. Esimerkkinä vaikka esitelmän pito luokassa. Teini itkee kotona ja hyperventiloi. Vanhemmat pelästyy ja pyytää, ettei sitä esitelmää tarvitse pitää julkisesti, koska tilanne on niin mahdoton. Tiedättekö, miten aiemmin vanhemmat toimi (ja tu
Olipa ärsyttävän tyypillinen Boomer-mentaliteetti. Onneksi nykyään välitetään myös mielenterveysongelmista.
Isompana ongelmana näen erinäisten SSRI-lääkkeiden tuputtamisen ihan kaikkeen, aivan sama onko kyseessä ahdistus vai masennusoireet jotka voivat johtua esimerkiksi eksistentiaalisesta kriisistä. Nuori ihminen voi vaipua syvään masennukseen, ahdistukseen ja toivottomuuteen vain sen takia koska on tarpeeksi fiksu tiedostamaan asioita, ja koska hakee vielä omaa paikkaansa universumissa ja elämässä. On täysin normaalia olla 19v ja hukassa. Mieleltään simppelit troglodyytti ihmiset eivät yleensä masennu tai ahdistu tällä tavalla, sen sijaan taitelijat ovat yliedustettuna sillä tähän ihmistyyppiin kuuluu asioitten kyseenalaistaminen ja syvällisten asioitten pohtiminen, filosofointi ylipäätänsä. Näitä nuoria täytyy tukea, keskusteluyhteydellä. Monet saavat apua omilta vanhemmilta jos sattuvat olemaan niin onnekkaita että perheessä on samantyylisiä ihmisiä, ongelmaksi muodostuu jos käy huono tuuri ja syntyy aivan vääränlaiseen perheeseen ja siihen päälle vielä fyysinen, seksuaalinen ja henkinen väkivalta. Ihmettelen edelleen kuinka harva ihminen ymmärtää näitä ihan perusjuttuja.
SSRI-lääkkeiden sijaan fokus pitäisi olla terapiassa johon sisältyisi myös psykedeelien ja / tai MDMA:n käyttö apuvälineenä. Lähteet:
https://www.apa.org/monitor/2024/06/psychedelics-as-medicine
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0165178124001719
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7880300/
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html
Tossa on sanottu, että on niin valtava määrä eläkeläisiä ja hallitus leikkaa niin kaikkien eläkeläisten hoitoon ei riitä rahaa. Eli jos et hoida niin sun eläkkeellä oleva vanhempi on ilman hoitoa ja apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hallitus
Osaamista voi myös kehittää, eikä jäädä parkumaan itseaiheutettuun ahdinkoon.
Nyt on irtisanottu myös laitoshuoltajia, kun hallitus leikkasi sotesta 500 miljoonaa.
Tuskinpa on työkyvyttömyyseläkkeellä. Taitaa olla kuntoutustuella? Omituisen paljon pystyy tekemään asioita. Toivottavasti saa tutkinnon joskus päätökseen. Onnea.
23 vuotiaana eläkkeelle aika nastaa kelpais itellekkin
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, niin täytyy olla todella sairas. Turha näitä nuoria on syyttää ja vähätellä heidän sairauksiaan. Heistä jokainen vaihtaisi eläkkeensä työpaikkaan ja terveyteen, jos se olisi mahdollista.
Minun on vaikea ymmärtää aikuista ihmistä, joka on sitä mieltä, että sairailla on liian helppoa. Jos olisin kaikkivaltias, niin sairastuttaisin kaikki ilkeämieliset, vakavasti ja määräaikaisesti, viideksi vuodeksi.
Työkyvyttömyyseläke on todella hankala saada.
Vierailija kirjoitti:
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html
Tossa on sanottu, että on niin valtava määrä eläkeläisiä ja hallitus leikkaa niin kaikkien eläkeläisten hoitoon ei riitä rahaa. Eli jos et hoida niin sun eläkkeellä oleva vanhempi on ilman hoitoa ja apua.
"Hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje."
Vierailija kirjoitti:
23 vuotiaana eläkkeelle aika nastaa kelpais itellekkin
Onneksi se tarkoittaa elinikäistä köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan psykoosi aiheuttaa vaurioita aivoihin. Joten psykoosisairaus ei ole mitenkään heppoinen sairaus.
Eihän aiheuta. Ne vauriot tulevat psykoosilääkkeistä.
Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Ei syöpä sairailla ole mitään eri tukia.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.