Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
23.02.2025 |

Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.

Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.

Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.

Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?

Kommentit (1027)

Vierailija
801/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa varmaan silti seksiä ja parisuhteen. Saisiko mies samassa tilanteessa?

Kysymyksesi sisältää valmiin vastauksen, eli ei saisi. Miesten fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle seksi on elintärkeää. Siksipä seksin puute johtaa vain pahempaan psyykkiseen oireiluun.

Se nainenkaan tuskin saa seksiä tasapainoiselta ja terveeltä parisuhdetta haluavalta mieheltä. Se on ainoa seksi, jonka saamisen voi laskea plussaksi, kun on nainen, etenkin sairas sellainen. 

Vierailija
802/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen. 

Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen.  24/7/52 

Jaahas. Nyt on pelko, hätä ja yksinäisyyskin "sairauksia". Oikein mikään tuossa listassa ei ole. Yritä selvitä ittes kanssa.

Mulla on about kaikkia noista mutta kah, en tiennytkään olevani sairas :D. Oon vain tavallinen autolla töihin kulkeva mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mahdotonta pärjätä työpaikoilla terveiden kanssa, jos on kehitysvamma. 

Mutta näin se Suomessa menee. 

Ja joku on selästä työkyvyttömyyseläkkeellä ja harrastaa metsästystä. 

Tiedän useita kehitysvammaisia, jotka opiskelevat ja käyvät töissä. Heillä onkin asenne kohdallaan, eikä jää vellomaan itsesääliin. 

Hekin joutuvat sairauslomalle, jos sairastuvat työkyvyn vievään masennukseen. 

Vierailija
804/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäki olin ton ikäsenä työkyvyttömyyseläkkeellä 2 vuotta ja sitten paranin ja nyt olen työssäkäyvä. 

Se on hassu nimi vaan tuolla kun sairaspäiväraha päivät loppuu, niin se muuttuu tuon nimiseksi. 

Kuntoutustuki on oikea termi. 

Vierailija
805/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen. 

Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen.  24/7/52 

Jaahas. Nyt on pelko, hätä ja yksinäisyyskin "sairauksia". Oikein mikään tuossa listassa ei ole. Yritä selvitä ittes kanssa.

Mulla on about kaikkia noista mutta kah, en tiennytkään olevani sairas :D. Oon vain tavallinen autolla töihin kulkeva mies.

Niin. Ja miehet valittavat, miksi naiset ovat yliedustettuina hoidoissa. Siksi, että umpisairas mies ei hakeudu hoitoon. Et tietenkään sairauslomaa saa, jos pystyt työhösi, mutta tervettähän tuo ei millään tasolla ole ja tarvitsisit hoitoa. Työssäkäyvänä sinulla on varaa maksaa KELA-terapia. 

Vierailija
806/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noita kehitysvammoja ei tutkita niin ei voi mitään. Työttömiä on myös päiväkodeissa lapsia hoitamassa. Jos tulee väsymys eikä jaksa vahtia. 

Lääkärit päättävät tutkimukset ja kuka pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
807/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäki olin ton ikäsenä työkyvyttömyyseläkkeellä 2 vuotta ja sitten paranin ja nyt olen työssäkäyvä. 

Se on hassu nimi vaan tuolla kun sairaspäiväraha päivät loppuu, niin se muuttuu tuon nimiseksi. 

Kuntoutustuki on oikea termi. 

Se on sekä kuntoutustuki että määräaikainen työkyvyttömyyseläke. 

Vierailija
808/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos noita kehitysvammoja ei tutkita niin ei voi mitään. Työttömiä on myös päiväkodeissa lapsia hoitamassa. Jos tulee väsymys eikä jaksa vahtia. 

Ei työkkärissä edes ole työttömien terveystietoja. 

Voidaan laittaa töihin mihin vain. 

Vierailija
809/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lässytä! Minulla on ollut useita psykooseja ja pari maniajaksoa. Koskaan en ole varastanut keneltäkään senttiäkään, eikä sellainen ole tullut mieleenikään. Mikään sairaus ei ole syy varastaa keneltäkään!

Sanoin, etten ole varas!

Vierailija
810/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olisi voinut kirjoittaa otsikon eri tavalla. Kyse on kuntoutustuesta, jota on huomattavasti " helpompi" saada kun pysyvä tk-eläke !

Vierailija
811/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin työhön kuuluu myös vastuu tehdä oikeita päätöksiä, ei pelkkä korkean palkan maksu. 

Vierailija
812/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuslääkärit Kelassa ja työeläkelaitoksissa päättävät kuntoutustuesta ja pysyvästä tk eläkkeestä. 

Vierailija
813/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin työhön kuuluu myös vastuu tehdä oikeita päätöksiä, ei pelkkä korkean palkan maksu. 

Lääkäri sanoo, että et pääse työkyvyttömyyseläkkeelle ja työkkäri määrää päiväkotiin töihin, jos on kehitysvamma ja tulee kova väsymys eikä jaksa vahtia lapsia niin se on voi voi. 

Kaikkeen ei voi vaikuttaa. 

Vierailija
814/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Olisin samassa tilanteessa kuin Mirjami (kamalat kotiolot, kiusaaminen, väkivaltaa ja raiskaus nuoruuden poikaystävän toimesta) mutta jonkinlaisen resilienssin avulla olen selvinnyt elämässä. On perhe, lapset ja työ opettajana. Koen, että opettajana olen juuri siksi hyvä, kun olen itse ollut ihan rikki. 

Et olisi tuossa asemassa, jos olisit mies. 

Niin. Miestä tuskin olisi raiskattu. Olet oikeassa siinä, että mies on aina lähtökohtaisesti paremmassa asemassa.

Et ymmärtänyt, että heikko-osaiset, pienituloiset, vammaiset, mielenterveysongelmaiset ja koulukiusatut miehet ovat vastaaviin naisiin verraten erittäin paljon huonommassa asemassa.

Vierailija
815/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Olisin samassa tilanteessa kuin Mirjami (kamalat kotiolot, kiusaaminen, väkivaltaa ja raiskaus nuoruuden poikaystävän toimesta) mutta jonkinlaisen resilienssin avulla olen selvinnyt elämässä. On perhe, lapset ja työ opettajana. Koen, että opettajana olen juuri siksi hyvä, kun olen itse ollut ihan rikki. 

Et olisi tuossa asemassa, jos olisit mies. 

Niin. Miestä tuskin olisi raiskattu. Olet oikeassa siinä, että mies on aina lähtökohtaisesti paremmassa asemassa.

Et ymmärtänyt, että heikko-osaiset, pienituloiset, vammaiset, mielenterveysongelmaiset ja koulukiusatut miehet ovat vastaaviin naisiin verraten erittäin paljon huonommassa asemassa.

Ihan vain siksi, että eivät hae apua! 

Olen ollut kahdessa eri vertaistukiryhmässä ja molemmissa on ollut miehiä, jotka ovat osanneet hakeutua hoitoon. 

Vierailija
816/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri sanoo, että et pääse työkyvyttömyyseläkkeelle ja työkkäri määrää päiväkotiin töihin, jos on kehitysvamma ja tulee kova väsymys eikä jaksa vahtia lapsia niin se on voi voi. 

Kaikkeen ei voi vaikuttaa. 

Vaikutat ilkeältä ihmiseltä. Haluat oikein että jotain pahaa tapahtuu, niin voit sanoa hähhäähh mitäs laitoitte mut tänne. .iksi et esim saa työkkärissä suutasi auki ja sanoa asiasta.

Vierailija
817/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa varmaan silti seksiä ja parisuhteen. Saisiko mies samassa tilanteessa?

Kysymyksesi sisältää valmiin vastauksen, eli ei saisi. Miesten fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle seksi on elintärkeää. Siksipä seksin puute johtaa vain pahempaan psyykkiseen oireiluun.

Se nainenkaan tuskin saa seksiä tasapainoiselta ja terveeltä parisuhdetta haluavalta mieheltä. Se on ainoa seksi, jonka saamisen voi laskea plussaksi, kun on nainen, etenkin sairas sellainen. 

Todennäköisesti halutessaan saa, mutta naisille seksi ei ole elintärkeää hyvinvoinnin, itseluottamukasen ja terveyden kannalta, kuten miehillä on asianlaita. Eivätkä useimmat  naiset edes tarvitse seksiä. Kaikki miehet tarvitsevat.

Vierailija
818/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ja miehet valittavat, miksi naiset ovat yliedustettuina hoidoissa. Siksi, että umpisairas mies ei hakeudu hoitoon. Et tietenk

Miehet eivät hyödy mielenterveyshoidosta. Pikemminkin se on miehille vain alentavaa ja kaikin tavoin rasite.

Vierailija
819/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli vuotta olen ollut vapaalla ja elänyt omilla säästöillä. Vähän mietityttää kannattaako mennä takaisin työhön pelkän palkan vuoksi kun voisin pärjätä monta vuotta jopa eläkeikään saakka. Joutilaisuuteen tottuu ja päivän tavoitteet ovat laskeneet koko ajan. Sosiaaliset kontaktit rajoittuvat Tori kauppoihin ja vauvapalstailuun eli aika vähällä ihminen pärjää.

Jopa vankilassa jotkut pärjäävät. Tai jos tuonkirjoittamasi pitää paikkansa, sinähän käytännössä olet vankilassa. Miten ruoka, kun vanginvartijat ei sitä sinulle tuo?

Vierailija
820/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On järkyttävää, että parikymppiselle myönnetään työkyvyttömyyseläke. Suomessa on paljon mätää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan