Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
23.02.2025 |

Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.

Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.

Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.

Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?

Kommentit (1027)

Vierailija
21/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko on orjuutta. Miksi tuhlata yksi ja ainoa elämä siihen?

Tämä! On uskomatonta, että vielä 2020-luvulla Suomessa ihmisoikeudet on käytännössä sidottu työntekemiseen, vaikka töitä ei riitä kaikille ja monista töistä ei saa edes riittävää palkkaa, vaan niiden päälle tarvitaan tukia.

Ja sinun mielestäsikö ihmisoikeudet pitäisi sitoa loisimiseen? Tuet ovat ainoastaan väliaikainen ratkaisu. Nykyään niistä on tehty automaattinen kansalaisoikeus niin, että "muiden rahat kuuluu meille".

Jos pystyy tekemään kivoja asioita, niin ihan varmasti pystyisi pari tuntia päivässä tekemään myös jotain oman elantonsa eteen. Kai tuokin tyyppi joutuu kotonaan siivoamaan? Miksi ei siis voisi toimia muuallakin. Sekin olisi terapiaa. Mutta kun mä pystyn vain nauttimaan elämästäni, muuten tulee valtava ahistus.

Vierailija
22/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja."

Eikö sitä kutsuta laiskuudeksi, jos haluaa tehdä vain mukavia asioita. Oikeasti vakavasti sairaat ei yleensä pysty tekemään edes niitä mukavia asioita.

"Laiskuus on emotionaalista haluttomuutta epämiellyttäväksi koettuun toimintaan tai rasitukseen huolimatta kyvystä toimia tai ponnistella."

Sitähän se on, ei haluta tehdä mitään mistä ei pidä.

Fiksu ihminen tietenkin tekee vain asioita mistä nauttii. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän laiskana ja on rahareikä.

Vierailija
24/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja."

Eikö sitä kutsuta laiskuudeksi, jos haluaa tehdä vain mukavia asioita. Oikeasti vakavasti sairaat ei yleensä pysty tekemään edes niitä mukavia asioita.

"Laiskuus on emotionaalista haluttomuutta epämiellyttäväksi koettuun toimintaan tai rasitukseen huolimatta kyvystä toimia tai ponnistella."

Viisas pääsee vähemmällä, kannattaa antaa tyhmien tehdä ne ikävät työt.

Vierailija
25/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän laiskana ja on rahareikä.

En ole!

Vierailija
26/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisella, eli vuoden mittaisella. 

Vierailija
27/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lusmuja riittää. Kyllä, olet laiska. Kyllä, olet turha menoerä. Ei, et todellakaan ansaitse yhteiskunnan tukia. Ymmärrätkö edes hävetä?

Vierailija
28/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä töitä tekee, viisas on eläkkeellä.

Vierailija
29/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vi ttu, että on kateellisia ihmisiä palsta täynnä.

Ette taida tajuta, että ne "mukavat" asiat eivät ole meille mielenterveyden kanssa kamppaileville mikään itsestäänselvyys, vaan niiden eteen, että edes pystyy niitä tekemään, on saattanut joutua tekemään pitkän ja raskaan kuntoutumisprosessin, kun lähtökohta on ollut mustaakin mustempi kuilu.

Itse olen tällä hetkellä myös eläkkeellä, mutta sen verran jo kunnossa, että voin silloin tällöin, kun kunto antaa myöten, tehdä vähän töitä. 

Kyllä ne pienet elämän ilot ( linnunlaulu, kavereiden näkeminen, hyvän kirjan lukeminen, rakas puoliso ) ovat ne asiat, jotka estävät minua vajoamasta takaisin sinne pohjattomaan pimeyteen.

Vierailija
30/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko Miriam olevansa mies? Kaikilla naisilla on pää sekaisiin. Suihkuun , nukkumaan ja huomenna takaisin yliopistoon.

Vierailija
31/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä lusmuja riittää. Kyllä, olet laiska. Kyllä, olet turha menoerä. Ei, et todellakaan ansaitse yhteiskunnan tukia. Ymmärrätkö edes hävetä?

Määräaikaisen kuntoutustuen saa vasta kun on ollut vuoden sairaslomalla. Selvästikin lääkärit on katsoneet hänet 60-prosenttisesti työkyvyttömäksi vuoden ajaksi. 

Vierailija
32/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa on mutta onhan tuo raha pieni. Ei sillä ihmeellisiä asioita maailmassa tehdä. Olet ikuisesti vuokralla jne.

Vierailija
33/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tuokaan ei ole mitenkään vakavasti sairas, vaan on päässyt siihen huijareiden putkeen, missä nämä lusmut nauttivat vuosia ja jopa koko ikänsä tekemättä mitään.

Mulla on tällainen velipuoli. Äiti hyysäsi ja antoi aivan kaikkensa, ja mitä sai? Juuri tällaisen drop outin, joka oli iloinen ja vitsikäs veikko, kunhan sai äidin eläkerahat käsiinsä ja kävi minunkin luona erään "kurssin" varjolla, eli tuli muka mun paikkakunnalle opintoihin. Ne se jätti tekemättä ja maksatti minulla kaiken koko kaksi viikkoa, varasti rahat, jotka äiti oli minulle lähettänyt mukanaan poikansa ruokia varten.

Poika lähti piipahtamaan naapurikaupungissa ja osti niillä kalliin levykokoelman. Kun oli niin kivaa. Tyhjensi jääkaapin ja herätti aamulla kuudelta, kun halusi alkaa tallentaa jotain musaa. Pyysin autoa lainaan, kun tuli äidin autolla meille, mutta ei antanut. Raskaat kauppakassit jouduin kantamaan. 

Onneksi se ei tiedä mun perinnöstä (isäni kautta, meillä kun on eri isät), olisi taatusti riekkumassa taas mun ovella.

Vierailija
34/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisella, eli vuoden mittaisella. 

Velvoitetaan lähettämään uusi lappu kelaan aika ajoin, että virkailijoille riittää suojatyöpaikkoja.

Vierailija
35/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni vanhempi olisi kyllä noiden eläkkeiden suuremmassa tarpeessa. 23-vuotiaalla on elämä ja mahdollisuudet vielä edessä.

No, siinä on valtionhallintoon sopiva työntekijä. Ei kun vaan palkkaamaan sitten! Nuorikin vielä! Ja sopivasti opiskelut tauolla! Niin, että siitä vaan ottamaan työntekijä, varmaan halvallakin saa! Ei muuta kuin OTTAMAAN ja LAITTAMAAN! Työhön vaan kun LAITETAAN.

Vierailija
36/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAPPIOLLA:

Sinä kuuntelet tv-tuolissas

Minun paskaista ääntäni

Ja olet aivan liian laiska

Jotta kanavan toiselle kääntäisit

Vaimollesi huudat, "Tuo sitä kaljaa

Eihän tätä kestä selvin päin"

Huligaanit huutaa ja raggarit räyhää

Elämä on muutenkin niin jäyhää

Jos rappio on sitä, että rakastaa

Ottaa hetkistä kii, eikä tahdo tappaa

On mukavaa olla rappiolla

Olla vaan täysi nolla

Rappiolla on hyvä olla

Ei huolet paina, ei rasitu polla

Antaudu sinäkin suosiolla

Taikka anna meidän olla

ÄO:ni on kuulemma

Normaalia parempi

Miksi kouluja pelkään

Olenko muita arempi?

Vitut minä mikään viisas ole

Tahdon elää vain kuin ihminen

Päästä irti isoveli

Kuule kutsua jumalten

Olla vaan täysi nolla

Rappiolla on hyvä olla

Taikka anna meidän olla

Olla vaan täysi nolla

Rappiolla on hyvä olla

Taikka anna meidän olla

Olla vaan täysi nolla

Rappiolla on hyvä olla

Taikka anna meidän olla

Anna meidän olla

Anna meidän olla

Anna meidän olla

Vierailija
37/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas pääsee vähemmällä, kannattaa antaa tyhmien tehdä ne ikävät työt.

Juu ja laiskat ne töitään luettelee. 

Vierailija
38/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaanjohtava uutinen. Opiskelut ovat tauolla. Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke josta voi palata vielä töihin tai opiskelemaan. 

Vierailija
39/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaa on mutta onhan tuo raha pieni. Ei sillä ihmeellisiä asioita maailmassa tehdä. Olet ikuisesti vuokralla jne.

Onhan tuollakin joku häiskä jonka luona oikeasti asuu.

Vierailija
40/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vi ttu, että on kateellisia ihmisiä palsta täynnä.

Ette taida tajuta, että ne "mukavat" asiat eivät ole meille mielenterveyden kanssa kamppaileville mikään itsestäänselvyys, vaan niiden eteen, että edes pystyy niitä tekemään, on saattanut joutua tekemään pitkän ja raskaan kuntoutumisprosessin, kun lähtökohta on ollut mustaakin mustempi kuilu.

Itse olen tällä hetkellä myös eläkkeellä, mutta sen verran jo kunnossa, että voin silloin tällöin, kun kunto antaa myöten, tehdä vähän töitä. 

Kyllä ne pienet elämän ilot ( linnunlaulu, kavereiden näkeminen, hyvän kirjan lukeminen, rakas puoliso ) ovat ne asiat, jotka estävät minua vajoamasta takaisin sinne pohjattomaan pimeyteen.

Kateellisia? Huomaa, että sulla on mielenterveysongelmia,.koska olet noin tyhmä.

Ihmiset eivät ole kateellisia vaan halveksuvat vapaamatkustajia. Oikea sana vois olla myös inho.