Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
23.02.2025 |

Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.

Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.

Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.

Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?

Kommentit (1027)

Vierailija
41/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki olin ton ikäsenä työkyvyttömyyseläkkeellä 2 vuotta ja sitten paranin ja nyt olen työssäkäyvä. 

Se on hassu nimi vaan tuolla kun sairaspäiväraha päivät loppuu, niin se muuttuu tuon nimiseksi. 

Vierailija
42/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen. 

Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen.  24/7/52 

Mua ei masenna vielä. Mutta kroppa kirjaimellisesti jäytää jänteet ja nivelet paskaks eikä rahaa mistään.

En ole nukkunut elämän aikana yhtään yötä niinkun ihmiset kuulema tekee.

En pysty mihkään noista jutun kivoista jutuista.

Joko sattuu liikaa, ei ole lääkkeitä tai rahaa.

Ja anteeksi avautuminen. Ei tää mikään kilpailu ole.

Enkä todellakaan halua olla voittaja.

Tsemppiä sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen. 

Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen.  24/7/52 

Jaahas. Nyt on pelko, hätä ja yksinäisyyskin "sairauksia". Oikein mikään tuossa listassa ei ole. Yritä selvitä ittes kanssa.

Noin voi sanoa vain ihminen, joka ei ole koskaan ollut vaikeasti sairas.

Vaikeat sairaudet aiheuttavat pelkoa, hätää ja yksinäisyyttä. Jos ei pysty eikä jaksa tavata ystäviä, käydä kaupassa, laittaa ruokaa, siivota, hakea apua, niin pelko, hätä ja yksinäisyys ovat elämässä vahvasti läsnä.

Vierailija
44/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mielenterveysongelmien kasvu on osittain kasvatuksen tulosta. Nuorilla ei ole sietokykyä epämukavuuteen. Autismin dg tulee yhä useamalle teinille, vaikka oikeasti takana on vain itsepäinen nuori, jolle ei ole asetettu ajoissa rajoja. Se näkyy lopulta lukkiutumisena ja valikoivuutena. Kyvyttömyytenä kestää ja sopeutua. 

Lisäksi tämä ajattelu, että lapsia pitää suojella pahalta mieleltä, pettymyksiltä, haasteilta jne. Se tuottaa hauraita aikuisia, joiden psyyke pettää heti, kun maailman realiteetit tulee vastaan. Teini-ikäinen osaa vedättää vanhempia ja itkeä/hysterisoida asioita, kun ei halua jotain tehdä ja sillä saa tahtonsa läpi. Vanhemmat lulee, että lapsi voi oikeasti noin huonosti. Esimerkkinä vaikka esitelmän pito luokassa. Teini itkee kotona ja hyperventiloi. Vanhemmat pelästyy ja pyytää, ettei sitä esitelmää tarvitse pitää julkisesti, koska tilanne on niin mahdoton. Tiedättekö, miten aiemmin vanhemmat toimi (ja tuli kestävämpiä aikuisia)? Suuttui ja huusi, että "nyt lopetat sen kiukuttelun ja teet niin kuin muutkin". Ei tullut mieleen pitää draamaa kotona vaan piti vaan mennä hammasta purren epämiellyttäviin asioihin. Niistä selviää hengissä ja yleensä kaikki menee hyvin.  Ja jos ei mene hyvin, niin siitäkin selviää. Eikä tähän tarvitse nostaa sitä yhtä loppuun asti kiusattua arkajalkaa vaan tämä tapa toimia on yhä yleisempää nuorilla. 

Vierailija
45/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä lusmuja riittää. Kyllä, olet laiska. Kyllä, olet turha menoerä. Ei, et todellakaan ansaitse yhteiskunnan tukia. Ymmärrätkö edes hävetä?

Ei tälläiset mitään häpeä. Käsi ojossa kerjätään kaikki mahdollinen.

Vierailija
46/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Nyt on pelko, hätä ja yksinäisyyskin "sairauksia". Oikein mikään tuossa listassa ei ole. Yritä selvitä ittes kanssa.

Meinasin kirjoittaa samaa, mullakin on nuo kaikki, kuten monella muullakin, ja silti painetaan töitä koko elämämme. Mitä helvettiä 😂

Vierailija
47/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vi ttu, että on kateellisia ihmisiä palsta täynnä.

Ette taida tajuta, että ne "mukavat" asiat eivät ole meille mielenterveyden kanssa kamppaileville mikään itsestäänselvyys, vaan niiden eteen, että edes pystyy niitä tekemään, on saattanut joutua tekemään pitkän ja raskaan kuntoutumisprosessin, kun lähtökohta on ollut mustaakin mustempi kuilu.

Itse olen tällä hetkellä myös eläkkeellä, mutta sen verran jo kunnossa, että voin silloin tällöin, kun kunto antaa myöten, tehdä vähän töitä. 

Kyllä ne pienet elämän ilot ( linnunlaulu, kavereiden näkeminen, hyvän kirjan lukeminen, rakas puoliso ) ovat ne asiat, jotka estävät minua vajoamasta takaisin sinne pohjattomaan pimeyteen.

Kateellisia? Huomaa, että sulla on mielenterveysongelmia,.koska olet noin tyhmä.

Ihmiset eivät ole kateellisia vaan halveksuvat vapaamatkustajia. Oik

Tämä. Katellisuuskortti on näissä yhteyksissä vähän säälittävää.

Vierailija
48/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä mielenterveysongelmien kasvu on osittain kasvatuksen tulosta. Nuorilla ei ole sietokykyä epämukavuuteen. Autismin dg tulee yhä useamalle teinille, vaikka oikeasti takana on vain itsepäinen nuori, jolle ei ole asetettu ajoissa rajoja. Se näkyy lopulta lukkiutumisena ja valikoivuutena. Kyvyttömyytenä kestää ja sopeutua. 

Lisäksi tämä ajattelu, että lapsia pitää suojella pahalta mieleltä, pettymyksiltä, haasteilta jne. Se tuottaa hauraita aikuisia, joiden psyyke pettää heti, kun maailman realiteetit tulee vastaan. Teini-ikäinen osaa vedättää vanhempia ja itkeä/hysterisoida asioita, kun ei halua jotain tehdä ja sillä saa tahtonsa läpi. Vanhemmat lulee, että lapsi voi oikeasti noin huonosti. Esimerkkinä vaikka esitelmän pito luokassa. Teini itkee kotona ja hyperventiloi. Vanhemmat pelästyy ja pyytää, ettei sitä esitelmää tarvitse pitää julkisesti, koska tilanne on niin mahdoton. Tiedättekö, miten aiemmin vanhemmat toimi (ja tu

Musta tuli tolla vanhalla kasvatusmenetelmällä psykoosisairas. Olen myöskin eläkkeellä. 

Vierailija
49/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette taida tajuta, että ne "mukavat" asiat eivät ole meille mielenterveyden kanssa kamppaileville mikään itsestäänselvyys, vaan niiden eteen, että edes pystyy niitä tekemään, on saattanut joutua tekemään pitkän ja raskaan kuntoutumisprosessin, kun lähtökohta on ollut mustaakin mustempi kuilu.

Itse olen tällä hetkellä myös eläkkeellä, mutta sen verran jo kunnossa, että voin silloin tällöin, kun kunto antaa myöten, tehdä vähän töitä. 

Kyllä ne pienet elämän ilot ( linnunlaulu, kavereiden näkeminen, hyvän kirjan lukeminen, rakas puoliso ) ovat ne asiat, jotka estävät minua vajoamasta takaisin sinne pohjattomaan pimeyteen.

Kateellisia? Huomaa, että sulla on mielenterveysongelmia,.koska olet noin tyhmä.

Ihmiset eivät ole kateellisia vaan halveksuvat vapaamatkustajia. Oik

Minä taas halveksin sinua. Olet selvästi perskokkare, kun et osaa nauttia siitä, mitä sinulla on, vaan haluat sen vähänkin hyvän pois heikompiosaisilta.

Kiva kun haukut tyhmäksi ihmistä, joka kirjoitti pelkkiä älliä lukiossa ja pääsi yliopistoon ensiyrittämällä ( tosin mitäpä iloa noista on elämässä ollut ). Mielenterveys ei katso älykkyyttä, muutenhan sinä, jolla älykkyys on miinuksella, olisit myös meidän joukossamme.

Vierailija
50/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei masenna vielä. Mutta kroppa kirjaimellisesti jäytää jänteet ja nivelet paskaks eikä rahaa mistään.

En ole nukkunut elämän aikana yhtään yötä niinkun ihmiset kuulema tekee.

En pysty mihkään noista jutun kivoista jutuista.

Joko sattuu liikaa, ei ole lääkkeitä tai rahaa.

Ja anteeksi avautuminen. Ei tää mikään kilpailu ole.

Enkä todellakaan halua olla voittaja.

Tsemppiä sulle.

Jestas, mitä ulinaa. Ota nyt niskasta itseäsi kiinni ja lopeta toi itsesäälissä kiereskely. 

Vierailija
51/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaa on mutta onhan tuo raha pieni. Ei sillä ihmeellisiä asioita maailmassa tehdä. Olet ikuisesti vuokralla jne.

No mites asuvat matalapalkkaiset yms. sitten? Ihan kuules ikuisesti vuokralla.

Minulla on vuosien töistä ja TYÖN HAKEMISESTA huolimatta alle tonnin työeläke. Aika epäreilua, että joku vapaaherratar saa nauttia noilla tuloilla.

Ja joku valittaa vielä, kun joutuu asustelemaan vuokralla? :o Pitäisikö järjestää kansalaiskeräys, että saisi oman osakkeen? Kenties jopa ok-talon? Siellä voisi nauttia oikein kunnolla. Ja täydellä ylöspidolla.

Minä sain perinnöllä ostettua rivarikämpän ja se on helpottanut mun elämää. En hae mitään tukia. En edes saisi. 

Vierailija
52/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte noloja kun kadehditte jo sairaitakin, on teillä (itseaiheutettu) paska elämä. Nostakaa itseänne niskasta kiinni ja tehkää jotain. 

Vierailija
53/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät ol

Kaikki eivät ehkä vaan ole ahneita ja itsekkäitä rahah*oria, vaikka sä et tätä ymmärräkään.

Vierailija
54/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harhaanjohtava uutinen. Opiskelut ovat tauolla. Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke josta voi palata vielä töihin tai opiskelemaan. 

Öh, olisin tuon ikäisenä ollut äärettömän onnellinen jos olisin päässyt ylipäätänsä yliopistoon eikä olisi tarvinnut raataa pskaduunissa. Sittemmin se olikin hyvä asia etten päässyt, olisi ollut aivan väärä ala=)

Vierailija
55/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

23v ja kutoo 😂

Tervetuloa nykyaikaan, kutominen ei ole iästä kiinni. Nuoret jonnet kutoo pipoja. Neuleet on ihania ja villasukkia rakastavat melkein kaikki.

Vierailija
56/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ymmärrä kitinää tästä, tätähän te halusitte kun kertatoisensa äänestitte puolueita jotka tuhoaa terveydenhuoltoa.

90 luvulta asti huudettu että me ollaan kusessa kohta jos mt-ongelmat jätetään hoitamatta, nyt on ongelmat kroonisoitunut ja me ollaan kusesssa, just niin kun te halusitte.

Vierailija
57/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadehdi, suututtaa tuollaiset elämäntapa luuserit jotka loisivat veronmaksajien lompakolla. Moni oikeasti sairas saa kamppailla että saa sairaseläkettä ja sit tuollainen mukamas sairas vielä ylpeilee sillä että lousii himassa. Tuet pois tuollaisilta.

Vierailija
58/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harhaanjohtava uutinen. Opiskelut ovat tauolla. Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke josta voi palata vielä töihin tai opiskelemaan. 

Öh, olisin tuon ikäisenä ollut äärettömän onnellinen jos olisin päässyt ylipäätänsä yliopistoon eikä olisi tarvinnut raataa pskaduunissa. Sittemmin se olikin hyvä asia etten päässyt, olisi ollut aivan väärä ala=)

Kuka sut muka pakotti töihin? Ihan omaa ahneuttasi kävit.

Vierailija
59/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on hyvä tilanne. Kuntoutustuki ja häntä kuntoutetaan. Opiskelupaikka odottaa ja hyvät mahdollisuudet saada ihan normaali elämä. 

Vierailija
60/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, näistä tuista voisi seuraavaksi leikata. Työkyvyttömyyseläkke ellei ole tapaturmaa taustalla on turha. Toivottavasti näistä otetaan isompi siivu seuraavaksi.