Kotikonsteja harhaisten ajatusten pysäyttämiseksi?
Sairastan tyypin 2 kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Olen vetänyt itseäni töissä äärirajoille jo liian pitkään. Jäin nyt vuosilomalle ja heti kun "päästin irti", aloin kokea erilaisia harhaisia ajatuksia.
Epäilen esimerkiksi, että poissaoloni aikana valmistellaan minun irtisanomista. Koen tehneeni kaikki ponnisteluni töihin liittyen jotenkin väärin.
Syömiset ja nukkumiset on ennen tätä lomaa olleet mitä sattuu. Samaten lääkkeitä olen ottanut miten sattuu. Mäörättynä olantsapiini 7.5 mg tasaavana ja escitalopram 20 mg masennukseen. Opamox 15 mg tarvittaessa.
Olin jo yhteydessä työterveyteen, mutta sieltä tuli vaan ohjeet, että ota lääkkeesi ja koeta pärjätä.
Miten te muut harhaiset ajatuksenne tunnistavat estätte kotikonstein sen, että tilanne ei muutu psykoottiseksi? Pelkään sitä eniten.
Kommentit (28)
Mistä tiedät, että tuo on harha eikä totta? Minutkin korvattiin sen vuoksi, että sain lapsen. Joskus vaisto ja epäilys on ihan aiheellinen
Psykoosin pelko edesauttaa psykoottisuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eikö tuossa pääsisi kelan kuntoutuspsykoterapiaan? Siinä olisi 3 vuotta aikaa työstää niitä asioita.
Miten tällaiseen pääsee? Vaatiko sairauslomaa ja B-lausuntoa vai voiko jatkaa työssä normaalisti ja silti päästä tähän?
Ap
Tuskin saat kovin helposti kuntoutuspsykoterapiaa, kun kaksisuuntainen ei parane terapialla.
Niinpä eikä se parane muutenkaan mutta kyllä se olo siitä tasaantuu ja paranee ajallaan.
Kannattaa huolehtia siitä psyykkeestä ja koko hyvinvoinnista muutenkin.
Itse jokainen parhaiten tietää jos on itselleen haitallinen elämässä ja itse ne muutokset on tehtävä jos haluaa edistyä oikeasti.
Ei taida olla näkijä tämä harhainen turhake? En usko. Voimia, kestä nyt ittees puppe.
Tekoälylle juttelu huolista auttaa ainakin minua.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eikö tuossa pääsisi kelan kuntoutuspsykoterapiaan? Siinä olisi 3 vuotta aikaa työstää niitä asioita.
Miten tällaiseen pääsee? Vaatiko sairauslomaa ja B-lausuntoa vai voiko jatkaa työssä normaalisti ja silti päästä tähän?
Ap
Kyllä voi päästä. Kelan kuntoutuspsykoterapia on tarkoitettu nimenomaan työssä käyville työkykyä tukevaksi.
Pyydä b-lausunto sinua joutavalta psykiatrilta. Kelalle vaan hakemus (löytyy kelan sivuilta) ja lausunto liitteeksi siihen.
🇺🇦🇮🇱
Keskity korkeintaan kahteen asiaan kerrallaan, eli tee jotain ja pidä huomio ja ajatus kokoajan tekemisessä.
Tai ota joku kirja ja lue se vaikka väkisin loppuun saakka ja pidä keskittyminen ja huomio kokoajan siinä kunnes huomaat että pystyt kuvittelemaan sen tilanteet ja mahdollisen juonen. Joku jännityskirja voisi olla mukaansatempaava.
Ei mielellään mitään elämänkertaa kun joillain ne jäävät liikaa ajatuksiin.
Tällä palstalla roikkuminen ei ainakaan auta vaan pahentaa tilannetta, kaikilla.