Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotikonsteja harhaisten ajatusten pysäyttämiseksi?

Vierailija
22.02.2025 |

Sairastan tyypin 2 kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Olen vetänyt itseäni töissä äärirajoille jo liian pitkään. Jäin nyt vuosilomalle ja heti kun "päästin irti", aloin kokea erilaisia harhaisia ajatuksia.

Epäilen esimerkiksi, että poissaoloni aikana valmistellaan minun irtisanomista. Koen tehneeni kaikki ponnisteluni töihin liittyen jotenkin väärin.

Syömiset ja nukkumiset on ennen tätä lomaa olleet mitä sattuu. Samaten lääkkeitä olen ottanut miten sattuu. Mäörättynä olantsapiini 7.5 mg tasaavana ja escitalopram 20 mg masennukseen. Opamox 15 mg tarvittaessa.

Olin jo yhteydessä työterveyteen, mutta sieltä tuli vaan ohjeet, että ota lääkkeesi ja koeta pärjätä.

Miten te muut harhaiset ajatuksenne tunnistavat estätte kotikonstein sen, että tilanne ei muutu psykoottiseksi? Pelkään sitä eniten.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö soittamaan auttavaan puhelimeen? Kriisipuhelin tai joku semmoinen. Puhuminen auttaisi varmaan. Päässä pyörivät ajatukset saisi ulos. 

Vierailija
2/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjotin tänne pitkän sepustuksen, mutta näemmä hävisi. Itsellä myös bipo, ja vähön samassa veneessä. Olen opintovapaalla työstäni, joten työterveys ei ole mulla käytettävissä ja yths pääsee lääkäriin ehkä kuukauden viiveellä. Viimeksi kun vedin itseni ylitöillä ihan piippuun, menin psykoosiin. Vointi on aika ahdistunut, ja apua ei siis ole tiedossa mistään. Ajattelin yrittää päivystyksen kautta. Ei ne siellä mitään lääkemuutoksia tiettykään tee, mutta jos nyt saisi ajan jollekin kun niitä voi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa niin, jatkan vielä sen verran että se raja milloin lakkaat ymmärtämästä että olet harhainen ja kun muutut psykoottiseksi etkä enää näe mitään ongelmaa ajatustesi kanssa, on aika häilyvä. Mulla kaikki kävi lopulta aika nopeasti. 

Vierailija
4/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa niin, jatkan vielä sen verran että se raja milloin lakkaat ymmärtämästä että olet harhainen ja kun muutut psykoottiseksi etkä enää näe mitään ongelmaa ajatustesi kanssa, on aika häilyvä. Mulla kaikki kävi lopulta aika nopeasti. 

Ajattelinkin, että joku muu on kulkenut tämän tien jossain kohdin. Lämmin kiitos sinulle vastauksesta.

Aina sanotaan, että hae apua. Mutta kun sitä sitten yrittää, niin oikein kukaan ei tartu ja jää vähän tuuliajolle. Toki se olen minä itse, joka on jättänyt lääkityksensä ottamatta. Mutta kun hypomania luo vaan niin ihanan tunteen, että sitä ei haluaisi latistaa. Olo kun on voittamaton ja kaikkeenpystyvä!

Tänään ulkoilin pari tuntia. Huomenna meinasin lähteä lapsen kanssa hiihtämään. Ja tänään kiinnitin huomiota siihen, että en jätä aterioita väliin. Etenkin hypomaniassa saattaa mennä toista vuorokauttakin, että en syö mitään eikä ole nälän tunnettakaan. Ja nukkuminenkin tuossa vaiheessa tuntuu turhalta. Se ei ainakaan oireita helpota, kun laiminlyö noin perusasiat.

Vierailija
5/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä jos ottaisit ne lääkkeesi niin kuin kuuluu eikä "miten sattuu"? Aloita sillä.

Vierailija
6/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kotikonsteja. Hakeudu päivystykseen ja saat kiireellisen ajan psykiatriselle. Ja syöt nyt niitä olantsapiineja säännöllisesti, ainoastaan ne estävät psykoosin tulon.

Vierailija
7/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kotikonsteja. Hakeudu päivystykseen ja saat kiireellisen ajan psykiatriselle. Ja syöt nyt niitä olantsapiineja säännöllisesti, ainoastaan ne estävät psykoosin tulon.

Olin jo aiemmin yhteydessä mielenterveyspäivystykseen, mutta koska en kuitenkaan ole itsetuhoinen, niin vastaanottoaikaakaan ei löytynyt. Tämän puhelun aikana kuitenkin olantsapiinin annostusta nostettiin iltaisin 2.5-5 mg:sta 7.5 mg:an.

Vierailija
8/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenpä vaan youtubeen hakusanoiksi buddha thinking. Tai tolle thinking.  Hauskaa harjoittelua. 

Vierailija
9/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestit 4 ja 7 kirjoitti siis ap.

Vierailija
10/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile itsesi maadottamista. 5 asiaa jotka näet, 4 asiaa joita voit koskettaa, 3 asiaa jotka kuulet, 2 jotka haistat ja 1 jonka maistat https://www.aplaceofhope.com/nine-grounding-techniques-to-calm-panic-at…

11/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa pääsisi kelan kuntoutuspsykoterapiaan? Siinä olisi 3 vuotta aikaa työstää niitä asioita.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
12/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaa itseään, että tekee asiat niin kuin tavallisesti tekisi, vaikka ajatuksissa olisi jotain muuta? Päättää siis jatkaa arkeaan päättäväisesti tavallisesti.

Vierailija
13/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuttaa itseään, että tekee asiat niin kuin tavallisesti tekisi, vaikka ajatuksissa olisi jotain muuta? Päättää siis jatkaa arkeaan päättäväisesti tavallisesti.

Eli ei tee mitään muutoksia minkään ajatusten takia.

Vierailija
14/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tajua aloitusta. Voit tulla irtisanotuksi töistä, tai sitten et. Harvemmin sen etukäteen kukaan tietää. Ja vaikka tulisit irtisanotuksi, niin sen jälkeen myös elämä jatkuu. Moni tulee irtisanotuksi elämänsä aikana, eli sen pelon takia ei kannata psykoosiin ajautua.

Vierailija
15/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sanot itsellesi että minä olen tämän lomani ansainnut enkä mieti tällä lomalla kertaakaan mitään työasioita. Sinä osaat hommasi ja nyt olet ansaitulla lomalla. Tämä loma on sitä varten että sinä saat levätä työstä. Pidä itseäsi arvossa ja lepää ja tee nyt niitä asioita joita et töissä ollessasi kerkeä tekemään. Tsemppiä.

Vierailija
16/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi lääkitys kuntoon ja stressi vähemmäksi. Rauhallisena pysytteleminen on auttanut itseä, psykoosi ei niin helposti iske jos on rauhassa ja rentoutunut. Voi olla tosin joskus helpommin sanottu kuin tehty. Youtubessa on paljon hyviä englanninkielisiä ohjattuja rentoutus- ja meditaatioharjoituksia. Liikunnalla saa purettua kierroksia. Nukkuminen on tosi tärkeää, unettomuus saattaa laukaista psykoosin jopa aiemmin terveellä ihmisellä. Se hypomania ehkä tuntuu hyvältä mutta ei ole terveellinen tila. 

Vierailija
17/28 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatusten pysäyttäminen harvemmin onnistuu jos sitä yrittää. Kaikenlaiset ajatukset voi kuitenkin hyväksyä, ne on vaan ajatuksia. Myös sitä tyhjää tilaa ajatusten välissä voi koittaa hiljentää esim kuuntelemalla, niin ei muodostu niin paljoa ajatuksia 

Vierailija
18/28 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Eikö tuossa pääsisi kelan kuntoutuspsykoterapiaan? Siinä olisi 3 vuotta aikaa työstää niitä asioita.

Miten tällaiseen pääsee? Vaatiko sairauslomaa ja B-lausuntoa vai voiko jatkaa työssä normaalisti ja silti päästä tähän?

Ap

Vierailija
19/28 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kyllä näe tuossa mitään kovin harhaista ajattelua. Moni on pelännyt irtisanomista, mutta ei se mitään harhaa tarvitse olla, vaan ihan tavallista huonoa itsetuntoa vain.

Vierailija
20/28 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Miten tällaiseen pääsee? Vaatiko sairauslomaa ja B-lausuntoa vai voiko jatkaa työssä normaalisti ja silti päästä tähän?

Ap

Tuskin saat kovin helposti kuntoutuspsykoterapiaa, kun kaksisuuntainen ei parane terapialla.