Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita eliittilukion käyneitä?

Vierailija
22.02.2025 |

Mille uralle päädyit? Oletko jälkikäteen tyytyväinen päätökseesi ja haluaisitko lapsesikin eliittilukioon?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mammat vittuilee Ap:lle xd ovatko kateellisia? Itse kävin aika huonomaineisen lukion

Siksi kun realiteetti on se, että lukio nyt on aika pieni osa sitä mihin joku ihminen päätyy. Sen jälkeen jokaisen elämässä tapahtuu aika monia muita merkittävämpiä tekijöitä.

Ja muutut vihreäksi kateudesta jos joku edes mainitsee käyneensä paremman lukion kuin sinä...

Olen aikuinen ihminen, hädin tuskin muistan käyneeni jotain lukiota joskus menneisyydessä. Enkä edes usko että olen käynyt sen huonompaa lukiota, se jonka minä kävin on moneen kertaan rankattu Suomen huipulle vaikka onkin pienellä paikkakunnalla eikä siksi ikinä voisi saada mitään nimellistä eliittilukion asemaa.

Vierailija
22/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on eliittilukio? Aivan kuin Suomessa olisi lukiolla väliä. Samoihin yliopistoihin mennään lukiosta riippumatta. Pitäisin puhujaa hieman yksinkertaisena, jos työelämässä toisi ilmi mitä lukiota on käynyt.

Lukioita on erilaisia. Johonkin huippulukioon päästäkseen täytyy keskiarvon olla 9,5. Joihinkin pääsee kuka vaan.

Se, että jollain alueilla (pääkaupunkiseutu) on enemmän tulijoita ja keskiarvolla kilpailua ei tarkoita sitä, että kyseinen lukio olisi parempi kuin pienen paikkakunnan lukio ja sen opettajat. Vai kuvitteletko, että vain luetelluista lukiosta tulee meidän valtakunnan päättäjät, kirurgit ja lakimiehet? 

Parhaat opettajat eivät halua pienemmille paikkakunnille töihin. Eliittilukioista tulee suhteellisesti

Itse asiassa päin vastoin. Helsingissä on vaikeinta saada pätevää opettajaa töihin. Joku Jyväskylä on ihan tupaten täynnä hyviä opettajia, Helsingissä pääsee töihin kuka vaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mammat vittuilee Ap:lle xd ovatko kateellisia? Itse kävin aika huonomaineisen lukion

Siksi kun realiteetti on se, että lukio nyt on aika pieni osa sitä mihin joku ihminen päätyy. Sen jälkeen jokaisen elämässä tapahtuu aika monia muita merkittävämpiä tekijöitä.

Ja muutut vihreäksi kateudesta jos joku edes mainitsee käyneensä paremman lukion kuin sinä...

???

Ei sillä ole mitään merkitystä, kirjoittaako ällänsä Norssista vai Korson lukiosta 😅 ne on ihan samat arvosanat kaikille, mitään lisäpisteitä ei tule

Vierailija
24/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaat opettajat eivät halua pienemmille paikkakunnille töihin. Eliittilukioista tulee suhteellisesti

Parhaat opettajat eivät välttämättä myöskään halua muuttaa pääkaupunkiseudulle. Itse asiassa monella on ajatuksena ylipäätään, että mukava on työskennellä missä vain Suomessa kunhan ei Helsinkiin joudu. Vastavalmistunut menee sinne missä töitä on, joskus sille omalle pienelle paikkakunnalleen takaisin perheen pariin, ja kotiutuu. Jälleen: vain Hensingistä valmistuneet ja sinne jääneet opettajat eivät ole alansa huippuja vaan kyllä ne huiputkin jakautuvat Suomessa.

Vierailija
25/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi meillä sitten on lukioita, joihin vaaditaan hyvä keskiarvo? Laitetaan kaikkiin samat vaatimukset. 

Vierailija
26/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on eliittilukio? Aivan kuin Suomessa olisi lukiolla väliä. Samoihin yliopistoihin mennään lukiosta riippumatta. Pitäisin puhujaa hieman yksinkertaisena, jos työelämässä toisi ilmi mitä lukiota on käynyt.

Kyllä sillä vähän on, kun näin viidenkympin korvilla katsoo. Omassa yliopistossani esim. näkyy SYK-mafia. 

En tietäisi, ellen olisi itsekin käynyt. Toimin itse vapaalla kentällä aika harvinaisella alalla. Eikä ole tullut mainittua lukiota ammattiyhteyksissä. 

Vierailija
27/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi meillä sitten on lukioita, joihin vaaditaan hyvä keskiarvo? Laitetaan kaikkiin samat vaatimukset. 

Et ole tainnut lukiota käydä lainkaan jos näin yksinkertaiset realiteetit ei ole sinulle selviä?

Vierailija
28/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliittilukio?

Klassisesti Ressu, Norssi ja Sykki. Uudemmista ehkä vielä KSYK ja Etis.

Ap

Mattliden, Sibelius-lukio, Torkkeli ja Kallio näkyvät myös omilla aloillaan. Ei se tarkoita, ettei muualla opiskellut voisi menestyä, näistä kirjoittaneita vain näkyy paljon kärkipaikoilla elämässä. 

Vierailija
29/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalaishikkyt ihan raivona xd

Vierailija
30/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maalaishikkyt ihan raivona xd

Outo käsitys sinulla raivosta?

Vierailija
31/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä maalaisten ei tarvitse kommentoida niillä on eri systeemi

Vierailija
32/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt, lapseni on Ressusta kirjoittanut. Viimeksi sinne oli ka-raja 9,7.

Vierailija
33/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt, lapseni on Ressusta kirjoittanut. Viimeksi sinne oli ka-raja 9,7.

Oliko lapsesi tyytyväinen lukiovalintaansa? Mihin jatkoi opiskelemaan?

Ap

Vierailija
34/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on aina basic, yliopisto voi olla eliitti.

Vierailija
35/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän verkostot on näissä eliittilukioissa ihan ylivoimaisia verrattuna johonkin randomlukioon. Toki oppilaasta itsestään kiinni, kuinka paljon kykenee potentiaalisia verkostoja hyödyntämään. Oppilasaines näissä myös hyvää, joskin myös keskitason oppilaita löytyy runsaasti. Kokemusta siis yhdestä, en nimeä mainosta.

Vierailija
36/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko lapsesi tyytyväinen lukiovalintaansa? Mihin jatkoi opiskelemaan?

Ap

Kyllä oli, oli hänen 1.vaihtoehto, kun hakupaperia täytti, toki pisti myös vaihtoehdot 2 ja 3 vaikka Ressuun pääsy olikin ns varma juttu, tykkäsi ilmapiiristä, opetuksesta ja opettajista, rehtori oli mainio ja sijainti mieleinen, jatkoi yliopistoon jossa meneillään 4.vuosi.

Vierailija
37/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norsen, Hanken, Ålandsbanken.

Vierailija
38/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliittilukio?

Klassisesti Ressu, Norssi ja Sykki. Uudemmista ehkä vielä KSYK ja Etis.

Ap

ei sinua niihin hyväksytä,

Vierailija
39/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tavallisen pikkukaupungin lukion, sieltä yliopistoon ja akateemiselle alalle. Olen ammattiini ja elämääni tyytyväinen.

Vierailija
40/74 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upup

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi