Mitä kaikkea teidän pirtelöön tuli kun olitte lapsia? Minun mummu laittoi hilloa, banaania, jäätelöä ja maitoa
Oli kyllä hyvää! Ihanaa kesäpäivinä.
Mitä teidän pirtelöihin tuli?
Kommentit (23)
Harvoin sitä meillä tehtiin, mutta banaania, maitoa ja vaniljajäätelöä.
Minä söin lapsena noita kaikkia erillään, en pirtelössä. Hilloa pullapalan päälle, jäätelön ja banaanin siltään ja maidon join ruoan yhteydessä.
Ei tehty pirtelöitä vaan syötiin jäätelöä ja siihen marjoja lisukkeeksi.
En muista vaikka haluaisin. Kaverin kanssa kaiveltiin aina kaappeja heidän luona lomalla. Jäätelöä ehkä, maitoa kenties, kaakao, hedelmä tai marjaa, sokeria tms. Namista en tiedä. Se kaveri vaan kuoli nuorena.
Siihen aikaan ei tunnettu sanaa pirtelö,jäätelö,banaani,nippanappa omena oli tuttu.Ei ollut juhlaa niinkuin hesasessa sisävessoja jo 1800 luvulla.Itse paskoin viimeistet könsät 1972 ulkohuusiin joten köyhiä oltiin.
Kaakaojauhetta, banaania, maitoa ja vaniljajäätelöä. Teen edelleenkin :)
Vaniljajäätelöä, maitoa ja kaakaojauhetta
Ei meillä tunnettu mitään pirtelöitä. Kylmää , klimppistä jauhopuuroa oli jos oli.
Onneksi ei ollut pirtelöitä, koska tuohan juo muutamassa sekunnissa alas ja siinä se sitten. Kaikki ainekset syötiin erikseen ja nautittiin aineksista vähän pitempään.
Siis haluaako joku juoda jäätelön?
Siihen tuli sipulia, hapankaalia, jalapenoa ja ruotsalaista hapansilakkaa. Nam, vieläkin vesi herahtaa kielelle, kun muistelee.
Jäätelöä joko siiderin tai cokiksen kanssa. Juu, silloin sai lapsikin juoda alkoholitonta siideriä. Hyvää oli.
Vierailija kirjoitti:
Jäätelöä joko siiderin tai cokiksen kanssa. Juu, silloin sai lapsikin juoda alkoholitonta siideriä. Hyvää oli.
Mikä estää juomasta nytkin, jos on alkoholitonta?
Meilläkin vaniljajäätelöä, maitoa ja kaakaojauhetta tai sitten kaakaojauheen tilalla banaania ja mansikkaa.
Vieläkin teen noita.
Ei tainnut olla vanhemmille tuttu käsite koko pirtelö. Muistelen, että olin eka kerran laivalla 12-13-vuotiaana, ja siellä ostin pirtelöä. Sen on varmaan täytynyt olla eka tutustuminen koko pirtelö-sanaan.
Sellainen jonkinlainen erittäin harvinainen jälkiruoka tai juhlaruoka oli olemassa, että sittisoodaa (eräs virvoitusjuoma silloin joskus, jonneille tiedoksi) laitettiin lasiin ja siihen sitten pistettiin sekaan pala vaniljajäätelöä. Sitten juotiin pillillä sitä limsaa ja samalla lusikoitiin sitä jätskiä, jota toki pikkuhiljaa myös suli sinne juoman sekaan. En muista oliko tällä systeemillä jotain nimeä. Tämä 1970-luvulla.
Kunnon ohravaahto päälle niin hyvä pirtelö
Vettä, ohraa, maltaita, hiivaa, hiilihappoa.
Maitoa, jäätelöä, kitkeränmakuisia sieniä, ituja.
Jäätelöä ja maitoa.