Olin tänään ekaa kertaa vauvakerhossa ja johan oli vanhoja äitejä!
Olen itse 26v ja mielestäni en kyllä mikään teiniäiti. Mutta muut äidit olivat siinä 30-38v ja kaikilla siis ensimäinen lapsi. Mitä yhteiskunnassamme on tapahtunut? Oli tunne kuin olin tullut väärään paikkaan. Hassua koska luulin olevani normi-ikäinen äiti
Kommentit (57)
Vierailija:
on laajempi kaveripiiri jo ennestään ja kiinnostusta vähemmän etsiä seuraa mammapiireistä. Mahdollisuudet kotiäitiyteenkin saattavat olla huonommat.
Sinuun olisi mukava tutustua, jos olisit meidän vauvakerhossa :) en siis pelkää ikää, vaan tuli huono ensikuva. Ihan vaan sellaisista, että muut mammat olivat tyyliin tukka harjaamatta ja ilman meikkiä marimekko paita päällä, kun taas itse meikkaan ja haluan näyttää hyvätlä( älkää nyt silti luulko, että parjaan tässä ulkonäköä, vaan yhteisiä asioita)
Ehkä on van suomalainen tapa olla aika juroja ja juttu luisti vain heidän aloilaan ja minä siinä sitten olin enemmän pihalla, mikä ymmerrettävää, koska olin nuorin ja ainoa opiskelija (tosin valmistun pian :)Siis kukaan ei oikein kysellyt vaikka mun opiskelusta.
ja 38, niin kuin kirjoitin, niin eräs äiti halusi kertoa iän ja ammatin jne. ja se jäi sitten päällle kaikkien kohdalla.
Mutta koko pointti oli se, että nykyäidit on aikas vanhoja! (eikä ikäsorto ;)
ja se ilmeisesti myös vaikuttaa siihen että lapsia uskalletaan tehdä myös vähän iäkkäämpinä!??
Esim. itse olisin halunnut kovasti lasta jo yliopistoaikana, siis 20-25-vuotiaana, mutta silloinen mieheni (samanikäinen) ei halunnut ottaa kuuleviin korviinsakaan. Eikä sittenkään, kun molemmat aloimme jo valmistua opinnoista. Sitten loppui suhde vähitellen, ja kestää siinä aikansa ennen kuin uuden miehen kanssa haluaa alkaa tehdä lasta. Ehdin täyttää 30 ennen esikoiseni syntymää.
Syyttäkää tästä iäkkäät ensisynnyttäjät -asiasta joskus miehiäkin, koska lapsentekoon tarvitaan kaksi (tai sitten klinikka).
ei kait kukaan ole noin idiootti, että itse " rupeaa tekemään" lapsia tuossa iässä
Juttua riittää kummasti ;)
Itselläni on 10-vuotias lapsi, tämä nuorempi ystäväni on vielä lapseton. Siis täysin erilainen elämäntilanne.....
Vierailija:
hyvin sinua. Itse odottelen mummoksi tuloa :) Ei mahdu minulla jakeluun kun esikoisia tehdään paljon yli 30v. Äiti jaksaa paljon paremmin nuorena ja on niille lapsillekkin mukavaa kun äiti vielä nuori kun ovat murkkuja!
No eipä se elämä aina mene niin kuin kuvittelee/toivoo. Esim. aina ei löydy " ajoissa" sopivaa kumppania. Itse olisin muutamankin seurustelukumppanin kanssa halunnut lapsia, siis jo alle 30-kymppisenä, mutta miespä ei halunnut. Sitten opintojen loputtua tuli sinniteltyä pätkätöissä ja sen jälkeen alaa vaihtaessa erilaisilla kursseilla kun ei omalta alalta löytynyt töitä = ei hääppöiset tulot, eikä olisi ollut rohkeutta siihen epävarmuuteen alkaa lapsia hankkimaan vaikka olisi ollut suostuvainen kumppanikin. Aina ei mene kaikki elämässä suunnitelmien mukaan! Ei kannata syyllistää toisia tämmöisestä asiasta, kun ei voi tietää ratkaisujen taustoja.
ite 29v ja esikoinen 25v. Oli kyllä vanhempia muut äidit monetkin oikeasti, noissa kerhoissa varsinkin alkuun. Nyt oon sellaisessa keski-iässä.
Mutta juttuun olen tullut, paitsi ehkä jotku 40v ja päälle on sanoneet, että ku sä oot niin nuori. Eli " vika" ja ikäongelma onkin heillä...
Ja jotkut alle 20v, siis 16-18v ehkä, on niin tärkeitä ja muita parempia taas olevinaan. En tiedä miksi, mutta laukovat kyllä niin teinikommentteja keskenään ihan arvostellun kuullen, tyyliin että onpa tolla iso perse...
Niin, eli ymmärsin ap:n tarkoittavan sitä, että on outoa, että ensisynnyttäjät ovat nykyään VANHOJA!!Siis yli 30-vuotiaita ja jossainhan sen vian täytyy piileä, kun ei siinä parhaassa hedelmällisyysiässä hankita lapsia! Itse olin esikoisen saadessani 24-vuotias, ystäväni ovat alkaneet saada lapsia n.8-10-vuotta siitä...Minulla on nyt 12-vuotias poika ja heillä lapset (puhun n.15 ihmisestä)ovat vasta 0-6-vuotiaita tai heillä ei ole vielä lapsia ollenkaan...Turhaan te loukkaannutte siellä!
En väitä, etteikö ystävyyttä voisi olla eri ikäisten välillä (minullakin vähän juuri saman ikäisiä ystäviä), mutta on silläkin merkitystä.
Voin rehellisesti sanoen ohittaneeni elämässä jotain asioita ja prioriteetit ovat vaihtuneet. Arvostan erilaisia asioita kuin 15 vuotta sitten.
Mutta kun ystävyydessä on kyse paljon muustakin kuin yhteisistä puheenaiheista tai elämänvaiheista.
Vierailija:
... että samoilla aaltopituuksilla voitte silti olla, ikäerosta huolimatta. Kun ei se ikä tosiaan ole kuin NUMEROITA!
Aina - paitsi omassa lapsuudessamme - on ollut vanhojakin äitejä. Ennen muinoin synnytettiin niin pitkään, kunnes oltiin vaihdevuosissa. 60-70-luvuilla synnyttäjien ikä laski, koska ehkäisy mahdollisti perhesuunnittelun. Sittemmin se taas on monestakin syystä noussut: ihmiset haluavat ensin vakaan taloudellisen tilanteen ja työuran ennen kuin saavat lapsia. Pätkätyöt vaikeuttavat vauvahaaveita. Miehet eivät myöskään ole kamalan halukkaita perustamaan perheen nuorena. Jnejne.
Lähes kaikki on yli 30v. Itse olen 26v. On siellä yksi suunnilleen ikäiseni äiti.
En kyllä ole asiaa ajatellut aiemmin, mutta en tunne kovinkaan montaa ikäistäni äitiä.. Itseasiassa vain yhden.
Tiedä sitten onko huono juttu, äitejä me kaikki kuitenkin ollaan.
Ehkä lapsen kannalta olisi parempi jos vanhemmat eläisivät mahdollisimman pitkään..
Asun itse vauraalla alueella, täällä äidit on kerhoissa ja puistoissa järjestään liki nelikymppisiä. Muskarissa kävin Viikissä, jossa oli paljon vähän yli parikymppisiä, Herttoniemenrannassa enemmistö samassa harrastuksessa on ollut sellaista kolmekymppistä. Eli ihan asuntojen koon/omistussuhteen ja alueen arvostuksen mukaan menee.
tai kerro omaani. Ei sillä iällä mielestäni ole merkitystä vaan asenteella. Joku parikymppinen voi olla paljon " vanhoillisempi" asenteiltaan kuin nelikymppinen,riippuen tietysti taustoista,elämänkokemuksesta jne. Eikä aina edes ulkonäkö paljasta ikää. Meidän seudun vauvakerhoon mahtuu sulassa sovussa kaiken ikäiset,en mitään ikärasismia ole huomannut,onneksi.
T. Kasarinimittelystä kauhistunut ikinuori 30-vuotias =)
muiden " vanha" äitien ikä. Minäkin olin 25 kun esikoinen syntyi ja tiesin, että olen omalla asuinalueellani nuori äiti, koska niitä tilastoja toitotetaan joka paikassa, että esikoisen keskimääräinen synnyttämisikä on jo 28 vuotta ja että erityisesti koulutetut naiset synnyttävät myöhään jos lainkaan.
Koska tiedän, että on olemassa myös tosi nuoria, jopa teiniäitejä, pystyin tästä päättelemään, että suurin osa pienten lasten äideistä on yli 30 vuotta. Ja niinhän se sitten onkin.
Ikää on numeroina 36, mutta ne on vaan hei numeroita! Mun hyvä ystävä on mua 15v nuorempi eli 21v ja hyvin jutut luistaa. Älä ole noin ahdasmielinen, ei yli 3-kymppisiä tarvii pelätä! Sekaan vaan! Saatat yllättyä siitä että samoilla aaltopituuksilla voitte silti olla, ikäerosta huolimatta. Kun ei se ikä tosiaan ole kuin NUMEROITA!