Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi näen harva se yö unia siitä, että olen lukiossa?

Vierailija
22.02.2025 |

Taustaa: Olen kirjoittanut jo 90-luvun alkupuolella. Silti näen todella usein unia siitä, että olen taas lukiossa ja ylioppilaskokeissa. En ole siellä yksin. Silloiset lukiokaverit ovat siellä myös. Käymme kaikki siellä lukiota uudestaan. Unet ovat hieman ahdistavia. Joskus myöhästyn kokeista tai ylioppilaskirjoituksista. Joskus kaikki tuntuu tosi vaikealta, vaikka todellisuudessa olin hyvä koulussa ja kirjoitin ällän paperit. 

Mistä ihmeestä tämä johtuu? Viihdyin aikanaan lukiossa tosi hyvin. Onko tämä jotain kaipuuta takaisin hyviin aikoihin? Olen kyllä nytkin ihan tyytyväinen elämääni. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Itse olen jostain syystä alkanut nähdä unia ihmisistä, joiden kanssa en ole ollut vuosikausiin yhteydessä.

Vierailija
2/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Itse olen jostain syystä alkanut nähdä unia ihmisistä, joiden kanssa en ole ollut vuosikausiin yhteydessä.

Eikö ole outoa, kun samat unet toistuvat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen myös joskus koulu-unia. Itselläni ne liittyvät johonkin uuteen opeteltavaa asiaan tässä hetkessä.

Vierailija
4/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole outoa, kun samat unet toistuvat?

Vielä oudompaa on se, että uneen putkahtaa joka yö uusi ihminen, jonka olemassaoloa ei ole hereillä ollessa edes muistanut.

Vierailija
5/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kuitenkin ollut joitakin suorituspaineita ?

Itse näen jostakin kumman syystä olevani yläaste aikaisen kouluni toisessa kerroksessa, raahaten silloista polkupyörääni käytävällä. Useasti samantyyppinen uni hieman erivariaatiolla, toisinaan nousen portaita pyörää raahaten. Mitä ihmettä pyörä ja käytävä kuvaavat?

Vierailija
6/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista ylioppilaskirjoituksistani on jo sellaiset 20 vuotta ja vähän ylikin. Siltikin näen itsekin aina välillä unia ylioppilaskirjoituksistani juuri sellaisena kun sen tilanteen muistan. Tapahtumat sijoittuvat oikeaan paikkaan, itselläni on päällä ne vaatteet, jotka oikeasti oli tuolloin päällä ja itselläni on jopa noissa unissa kuukautiset, sillä kahdessa kokeessa itselläni oli kuukautiset, jotka eivät tosin haitanneet kokeen tekemistä mitenkään. Aina noissa unissa käy jotain ja homma menee pieleen. Pääsin kuitenkin oikeasti ylioppilaaksi silloin kun pitikin. Täydensin/uusin kokeita aikuislukioissa pari vuotta myöhemmin, mutta tuosta en näe koskaan unia, enkä muista tuosta juurikaan yksityiskohtia. Olen myös käynyt lukion jälkeen kaksi koulua ammatillinen ja AMK ja näistäkin näen vain joskus tuohon AMK:hon liittyviä unia, mutta ei mitään noihin ylioppilaskirjoituksia verrattavia unia.

Vierailija
7/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressireaktio. Näen itse samanlaista unta jos olen stressaantunut. Toinen on kun olen armeijassa

Vierailija
8/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unissani esiintyy myös aina välillä ihmisiä, joiden kanssa en ole ollut missään tekemisissä vuosikausiin. Välillä uniini ilmestyy tosiaan myös lukion äidinkielenopettajani sellaisena kuin mitä oli silloin reilut 20 vuotta sitten kun olin lukiossa. Vähän aikaa sitten näin unta, jossa keskustelin lukion äidinkielenopettajani kanssa Mummola-elokuvasta tuossa tuon opettajan luokassa ja oltiin noin vuodessa 2002 tai 2003 ja näytin siltä kuin tuolloin samoja vaatteita myöten. En edes tiedä, onko tuo opettaja enää edes elossa. Olisi nyt 80-vuotias. Sen tiedän, että on syntynyt jatkosodan loppuvaiheessa keväällä tai kesällä 1944. 

Vierailija
9/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjotin 1980 ja toistuvasti meen vielä reaalin kirjotuksiin osaamatta  m i t ä ä n

Välin unessakin ihmettelen, että onko yli 40v aikaa uusia/korottaa ja miten salaisin sen, että olen jo ylioppilas?

Minä 64v könkkään rappuja ylös ja unessani luulen sekoittuvani 19v porukkaan... hah

Näen tosi usein lukiounia tai myöhemmältä opiskeluajalta

Miksi? Sitä en osaa sanoa :)

Vierailija
10/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unissani esiintyy myös aina välillä ihmisiä, joiden kanssa en ole ollut missään tekemisissä vuosikausiin. Välillä uniini ilmestyy tosiaan myös lukion äidinkielenopettajani sellaisena kuin mitä oli silloin reilut 20 vuotta sitten kun olin lukiossa. Vähän aikaa sitten näin unta, jossa keskustelin lukion äidinkielenopettajani kanssa Mummola-elokuvasta tuossa tuon opettajan luokassa ja oltiin noin vuodessa 2002 tai 2003 ja näytin siltä kuin tuolloin samoja vaatteita myöten. En edes tiedä, onko tuo opettaja enää edes elossa. Olisi nyt 80-vuotias. Sen tiedän, että on syntynyt jatkosodan loppuvaiheessa keväällä tai kesällä 1944. 

Täällä on muuten Mummola-ketju. Tia Kouvokin on käynyt sitä selaamassa, kun laitoin hälle tietoa asiasta

Puutarhuri

Vierailija
11/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää vähän itseäni tämä. Haluaisin päästä eteenpäin unissani. Tuntuu, että jotenkin junnaan paikallani sekä unissani että tosielämässä. 

Ap

Vierailija
12/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on muuten Mummola-ketju. Tia Kouvokin on käynyt sitä selaamassa, kun laitoin hälle tietoa asiasta

Puutarhuri

Olen tainnut kirjoittaa tästä unestani tuossakin keskustelussa.

Vierailija
13/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näen toistuvasti unia nuoruuden suuresta ihastuksesta, 40v takaa. Tapasimme tosin myöhemminkin ja olimme yhteyksissä kuolemaansa asti.

Siis unessa hän on jotenkin 'feikannut' kuolemansa ja on seurannut elämääni. Ja sitten yllättäen ilmestyy...

Unessa kaikki on niin totta ja selkeää  :)

Vierailija
14/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on must jotenkin niin hupaisa sanonta:

Kirjotin vuonna 1980

Kaikki tajuu, mitä se tarkoittaa, mutta joku vois ihmetellä... niiin kirjoitit? Kirjeen, kortin  kirjan...

Sama kun tänään käytin sanontaa: ihmisten ilmoilla, hassu sekin, eikö?

ohi aiheen :)

Vierailija
15/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin ensimmäistä kertaa lukiossa. Olin rakastunut ja ero sattui vietävästi eikä se ollut mikään seesteisin. Emme koskaan sopineet kunnolla ja se jäi kaihertamaan. Välillä näen unta exästäni jonka luo yritän mennä puhumaan mutta aina jokin asia estää minua. Välillä se on suuri ihmismassa välillämme tai näkymätön seinä. Ei ole ollut ketään hänen jälkeen oikeassa elämässä joten se saattaa vaikuttaa...

Vierailija
16/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin näen. Olen kirjoittanut 90- luvun lopulla. Unet loppuivat kun menin aikuisena muutama vuosi sitten ammattikouluun.

Nyt olen taas alkanut nähdä niitä lukiounia ja myös ammattikoulu- unia. Samoin näen unta ensimmäisestä työpaikastani

Minunkin unet ovat ahdistavia. Olen myöhässä tai en osaa mitään, hävittänyt työpaikan avaimet, jättänyt tunteja käymättä ym.kaikkea ikävää.😂

Luulen että alitajuntani yrittää kertoa, että olisi taas muutoksen aika. Pitäisi ehkä etsiä uusi työ tai mennä taas opiskelemaan jotain.

Vierailija
17/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yliopisto-opintojen loppusuoralla, vain gradu kesken. Olen yli kolmekymppinen alanvaihtaja. Näen joskus unia että minulla on vielä lukio-opinnot kesken. Unessa minua huolestuttaa että miten saan maisterin paperit kun lukio on pahasti kesken ja miten läpäisen kaikki enkun kurssit. Englanti oli siis heikoin aineeni lukiossa vaikka kurssit aikoinaan läpäisin kaikki. 1

Vierailija
18/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näin just viime yönä unta -80 luvun työpaikasta. Olen unissani toistuvasti lähdössä sieltä pois ja aina on aikatauluissa ja ylityökorvauksissa sekaannusta. Viime yönä tarjosin taas lähtökahveja, olin just läheisestä 'rautakaupasta'? kyllä vaan, hakenut kaksi pakettia suklaakeksejä. Toinen paketti olikin riisipiiraita. Vein sen takaisin ja levittelivät vaan käsiään voi voi... jotain ylitöitä piti taas sopia ja yritin selittää, että jään kuitenkin heinäkuussa eläkkeelle... sekavaa ja kiireistä.

Huokasin helpotuksesta herätessäni omassa ihanassa sängyssäni 150km, 40v päässä tuosta työpaikasta :)

Mistä nämä unet oikein tulevat? Mun aivot ainakin huuhdellaan hyvin joka yö, niin syvää unta nukun...

Vierailija
19/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi somen kautta vanhoja koulukavereita ja pitäkää yhteyttä ja nähkää toisianne. 

Vierailija
20/21 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein unissani menen uudelleen lukioon, uudelleen ammattiini valmistavaan koulutukseen, mietin miten salaan, että olen nämä suorittanut jo. Tutuille kerron jotenkin, että suoritan jotain täydentävää opiskelua ja toivon, etten jää heille, enkä oppilaitokseen kiinni siitä, että olenkin valmistunut jo.

Aikoinani kansakoulusta piti siirtyä oppikouluun jos halusi ylioppilaaksi. Silloin näin toistuvasti unia, etten pärjännytkään uudessa koulussa ja minun piti palata takaisin.

Luulen, että jotenkin nuo opiskeluajat on niin isoja ja tärkeitä, murros-/nuoruusiässä varsinkin kun kaikki muuttuu koko ajan. Siksi ne ajat jää johonkin ainaismuistiin, mistä joku laukaisee ne uniin, kun rentoudutaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän