S-ryhmä julkaisee maksukortin ruoka-apuasiakkaille
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Maksusitoumuksille voi asettaa erilaisia ostorajauksia, kuten saldorajan, mitä tuoteryhmiä tai tuotteita kortilla voi ostaa ja missä ajassa saldo tulee käyttää."
Tämä on hyvä. Näin voidaan pikkuhiljaa opettaa köyhiä taloustaidottomia asiakkaita tekemään kaupassa viisaita valintoja ja hekin sitten pääsevät näkemään miten kuukauden ruoat voi hyvinkin saada 150 eurolla. Toivottavasti tuossa asiassa käytetään ohjausta ja kielletään esim. einesten ostaminen tai vaikka kilohinnaltaan liian kalliit tuotteet (mukaan lukien kalliit punalaputetut)
Haista home, ylimielinen besserwisser.
Tämä ylimielinen besserwisser näkee viikoittain naapuritalossa asuvaa naapuria, joka aina valittelee, että kun tuet on niin vähäiset, että ei ole ra
jos toinen tulee itse juttusille ja kertoo itse ongelmistaan ja tekee sitä toistuvasti, niin aika hyvin siinä alkaa hahmottua kokonaiskuvaa, rakas watson....
Köyhät lapset pääsee ilmaisiin leirikouluihin. Ei ole mitään syytä maksaa sellaisesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa toimeentulotukea saavista budjetoi rahansa järkevästi välttämättömiä tarpeita varten. Se on välttämätöntä, että pieni tuki riittää. Suuri osa ei huijaa, eikä pyydä lisää tukia. Ja suuri osa ei käytä rahaa päihteisiin.
Muistaakseni joskus on tutkittu toimeentulotuen asiakaskuntaa ja suuri osa heistä oli päihderiippuvaisia ja oli myös elämäntaidollisia ongelmia (vaikka sen rahan käytön suhteen).
Osa työssäkäyvistäkin on ongelmaisia. Osa ei ole. Toimeentulotukea saavat eivät ole päihteiden käyttäjiä. Osalla on ongelmia. Osalla ei ole.Tutkimuksiin viitattaessa on mainittava mikä tutkimus on kyseessä. Toimeentulotuen saajissa on pitkäaikaistyöttömiä ja lapsiperheitä, nuoria ja iäkkäitä, sairaita ja terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa ruoka-apu asiakkaiden syömiset🤷
Tai sinun lapsilisäsi, sinun lastesi päivähoito ja terveydenhoito ja koulutus....
Ne on kuule aivan eri asia kuin tykielättien ruoat.Myös tukielätit saavat näitä edellä mainittuja.-eri-
Sinulla lienee lapsia!? Ottaako noin kunniaan, kun pitää myöntää itselleen saavansa valtion tukia, jotka me veronmaksajat maksamme. Minä lapsettomana maksan sinun kersasi lapsilisät, koulutuksen, neuvolat jne. Että nyt suukkua soukemalle sitten.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ehdottoanut tuota pitkään. Useamman kerran sattunut jonoon tällaisen maksisitoumusasiakkaan taaksen Prismassa. Sitten plarataan a4-paperilippua ja raakataan ostoshihnalta tavaroita pois, jota maksusitoumuksella ei voikaan maksaa. On kyllä kunnon häpeäsysteemi, kun takana muut odottelee.
Ei olisi mitään häpeää jos ei yrittäisi ostaa kaljaa ja sipsejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Maksusitoumuksille voi asettaa erilaisia ostorajauksia, kuten saldorajan, mitä tuoteryhmiä tai tuotteita kortilla voi ostaa ja missä ajassa saldo tulee käyttää."
Tämä on hyvä. Näin voidaan pikkuhiljaa opettaa köyhiä taloustaidottomia asiakkaita tekemään kaupassa viisaita valintoja ja hekin sitten pääsevät näkemään miten kuukauden ruoat voi hyvinkin saada 150 eurolla. Toivottavasti tuossa asiassa käytetään ohjausta ja kielletään esim. einesten ostaminen tai vaikka kilohinnaltaan liian kalliit tuotteet (mukaan lukien kalliit punalaputetut)
No eiköhän tuossa tarkoiteta lähinnä alkoa ja tupakkaa.
Ei välttämättä. Kertoohan sekin jotain, että jos on käytettävissä 3 euroa rahaa loppukuuksi, niin ostaako niillä rahoilla sipsipussin vai pussi
No ei nyt ainakaan energiaköyhään porkkanaan kannata viimeisiä senttejä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa toimeentulotukea saavista budjetoi rahansa järkevästi välttämättömiä tarpeita varten. Se on välttämätöntä, että pieni tuki riittää. Suuri osa ei huijaa, eikä pyydä lisää tukia. Ja suuri osa ei käytä rahaa päihteisiin.
Muistaakseni joskus on tutkittu toimeentulotuen asiakaskuntaa ja suuri osa heistä oli päihderiippuvaisia ja oli myös elämäntaidollisia ongelmia (vaikka sen rahan käytön suhteen).
Osa työssäkäyvistäkin on ongelmaisia. Osa ei ole. Toimeentulotukea saavat eivät ole päihteiden käyttäjiä. Osalla on ongelmia. Osalla ei ole.Tutkimuksiin viitattaessa on mainittava mikä tutkimus on kyseessä. Toimeentulotuen saajissa on pitkäaikaistyöttömiä ja lapsiperheitä, nuoria ja iäkkäitä, sairaita ja terveitä.
ja missähän väitin, että toimeentulotukein saajat ovat päihteidenkäyttäjiä. Osaatko lukea? Siellä oli pikkusanat: "suuri osa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tuossa tarkoiteta lähinnä alkoa ja tupakkaa.
Ei välttämättä. Kertoohan sekin jotain, että jos on käytettävissä 3 euroa rahaa loppukuuksi,
Todellakin kannattaa. Porkkana on täynnä hyödyllisiä terveystekjöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiset rahat kelpaa mutta ei uskalleta asioida kaupassa maksusitoumuksella.Nyt on luuserien helppo piiloutua.
Sinäkin luuseri piiloudut tämän nimettömän viestin taakse. Eikö ole ironista, pelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesivät mihinkä se johtaa, kun ovat nostaneet ruuan hintaa satoja prosentteja tekosyiden varjolla! Nyt piti sitte keksiä ratkaisu tuhon, koska kassalla oloajat pitenevät, kun sellaisia ihmisiä tulee lisää ja lisää!
Ei se ruoan hinta asiaan vaikuta vaan hallituksen päätökset, jotka lisäävät riippuvuutta toimeentulotuesta.
Mieti nyt uudemman kerran. Jos se ruuan hinta olisi edes koronaa edeltävällä tasolla, niin toimeentulotukea ei tarvitsisi niin moni uusi ihminen. Hallituksen päätökset vain aiheuttaa vielä lisäksi suuremman kertoimen tuohon yhtälöön.
En voi sanoa olevani köyhä, mutta omasta tahdostani elän alle köyhyysrajan, koska on tarve säästää erääseen suurempaan hankitaan mah
Oletko ennen pienellä summalla toimeentuloa omistanut esim. sopivan määrän ehjiä ulkovaatteita ja kenkiä eri säätiloihin, toimivat kodinkoneet, tietokoneen, puhelimen ym.? Kun omistaa tarpeelliset on helpompi säästää.
Ei hyvä jos ei saa kassalla nauraa köyhien lapuilla ostamistamisia seurata!
K. Häkämies ja juoksupoika P.Orpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sinun lapsilisäsi, sinun lastesi päivähoito ja terveydenhoito ja koulutus....
Ne on kuule aivan eri asia kuin tykielättien ruoat.Myös tukielätit saavat näitä edellä mainittuja.-eri-
Sinulla lienee lapsia!? Ottaako noin kunniaan, kun pitää myöntää itselleen saavansa valtion tukia, jotka me veronmaksajat maksamme. Minä lapsettomana maksan sinun kersasi lapsilisät, koulutuksen, neuvolat jne. Että nyt suukkua soukemalle sitten.
Minä olen maksanut sinun lapsilisiä,koulutusta ,neuvoloita ym.Tukielättien tuet ovat eri asia vaikka kuinka yrität väittää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiset rahat kelpaa mutta ei uskalleta asioida kaupassa maksusitoumuksella.Nyt on luuserien helppo piiloutua.
Sinäkin luuseri piiloudut tämän nimettömän viestin taakse. Eikö ole ironista, pelle?
Minä ainakin olen elättänyt itseni ilman mitään tukia.Taidat olla kelaelätti itsekin,tule rohkeasti esiin ja kerro nimesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan tämä Kelaan? Kela varmaan suurin ruokamaksareiden myöntäjä. Ja noita maksareita väärennetään valtavasti. Ehkä tämä poistaisi väärentäminen sitten?
Ei Kela myönnä mitään maksusitoumuksia ruokakauppaan. Kelasta maksetaan vain perustoimeentulotuki ja se on kaikille laskennallisesti sama. Se maksetaan tilille eikä millekään maksusitoumukselle. Kunta myöntää harkinnanvaraista eikä läheskään kaikki sitä saa eikä edes hae.
Sen sijaan itse olen kyllä asiakkaana esim. ollut jonon takana ja kuullut kun maksajaksi on kirjoitettu mitä sun sattuu ja kuulostavat äkkiseltään väärennetyiltä.
Ei kannata puhua asiasta, mistä ei tiedä mitään. Kela myöntää päivittäin lukuisia maksusitoumuksia kiireellisenä toimeentulotukena. Maksusitoumuksen summa vähennetään tilille maksettavan toimeentulotuen määrästä. Olisit voinut lukea tämän Kelan sivuilta, jos olisit viitsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesivät mihinkä se johtaa, kun ovat nostaneet ruuan hintaa satoja prosentteja tekosyiden varjolla! Nyt piti sitte keksiä ratkaisu tuhon, koska kassalla oloajat pitenevät, kun sellaisia ihmisiä tulee lisää ja lisää!
Ei se ruoan hinta asiaan vaikuta vaan hallituksen päätökset, jotka lisäävät riippuvuutta toimeentulotuesta.
Mieti nyt uudemman kerran. Jos se ruuan hinta olisi edes koronaa edeltävällä tasolla, niin toimeentulotukea ei tarvitsisi niin moni uusi ihminen. Hallituksen päätökset vain aiheuttaa vielä lisäksi suuremman kertoimen tuohon yhtälöön.
En voi sanoa olevani köyhä, mutta omasta tahdostani elän alle köyhyysrajan, koska on t
Oletko ennen pienellä summalla toimeentuloa omistanut esim. sopivan määrän ehjiä ulkovaatteita ja kenkiä eri säätiloihin, toimivat kodinkoneet, tietokoneen, puhelimen ym.? Kun omistaa tarpeelliset on helpompi säästää."
Ihan kaiken olen laittanut minimiin. Koska aion muuttaa 2 vuoden sisään, niin mitään uusia kodinkoneita en hanki, kun vanhat hajoaa. Veden keitän kattilassa, vaatteet pesen talopesulassa. Vaatteet ostan kirpputoreilta. Omistan parit siiistit housut ja parit siistit puserot. Niitä käytetään kodin ulkopuolella. Kodissa käytän vanhoja vaatteita, joita ei voi enää ihmisten ilmoilla käyttää. Loppuun asti. Säännööllisesti käyn kirpparikierroksella. Ompelukone on, jota lainaan naaupreillekin. Vuokraan hintaan 2 euroa kerta, köyhille naapureille ilmaiseksi, yksi on korjannut sen kiitokseksi. Ompelukone ei olisi välttämätön, mutta kun se on jo ollut olemassa. Kenkiä ei tarvitse oikeasti mitään suuria arsenaaleja eri säätiloihin. Kumisaappat toimivat kaikissa kosteissa säätiloissa, myös talvella. Lisäksi on lenkkarit ja sitten nastakengät, jotka löysin kaupan alelaarista hintaan 30 euroa. Sillä viikolla söin sitten tuon hankinnan vuoksi vain hernekeittoa, mutta hankinta kannatti. Alehinta oli siksi, että joku asiakas oli onnsitunut naarmuttamaan kenkien pinnan, muuten kengät täysin moitteettomassa kunnossa. Kenkiä en koskaan osta kirpparilta, koska jalkasieniä niistä saaa. Nykyinen puhelimeni maksoi huikeat 59 euroa. Tietokone on vanha. Näppis toimii. Uuden hankinta tulee syksyllä, siihen on ollut säästäminen jo pitkään menossa, kun on kauan ollut tiedossa uuden windowsin pakko-ostaminen. Tuossa kohdin luultavimmin nostan säästötililta rahaa, siis niistä rahoista, joita olenköyhäilyelämäni varrella jo säästänyt tai sitten en, saa nyt nähdä. Jos tulee yllärileikkaus uudelleen, niin siten pyydän röyhkeästi joululahajaksi ja synttärilahjaksi läheisiltä ja kavereilta pikkusummaa rahaa tietokoneen ostoa varten. He tietävät tästä projektistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen maksanut sinun lapsilisiä,koulutusta ,neuvoloita ym.Tukielättien tuet ovat eri asia vaikka kuinka yrität väittää muuta
Kaikki mitä veronmaksajien rahoilla rahoitetaan ovat valtion tukia. Ihan samanlaisia tukia eri nimikkeillä vaan, koska rahoitus tulee samasta paikasta. Yritä nyt hyväksyä tosiasiat ystävä hyvä, vaikka tämä tieto saattaa aiheuttaa sinulle tulevana yönä tuskan hikisiä yöheräämisiä "olen tukipummi" . Jos nuo kovin alakavat toistumaan niin annan sinulle vinkin. Sinun ei ole pakko oottaa vastaan muiden veronmaksajienrahoja, voit kieltäytyä ja olla hakematta lapsilisää, lääkekorvauksia, kotitalousvähennyksiä jne. Hyvin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Tuota korttia on varmaan vaikeampi yrittää myydä eteenpäin kuin paperilappua? Nuohan myyvät avustuskuponkejansa eteenpäin, että voisivat ostaa niillä rahoilla viinaa ja tupakkaa
Uskoisin, että tämä saattaa olla yksi syy, miksi tähän korttiin on siirrytty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen maksanut sinun lapsilisiä,koulutusta ,neuvoloita ym.Tukielättien tuet
Annoin alapeukkua tälle yhdelle tomppelille joka väitti kotitalousvähennyksen olevan maksettava tuki.
Ei ole, vaan verovähennys. Saan siis maksaa hiukan vähemmän tukielätin elämää kun remontoin asuntoani ja laitan työn osuuden verovähennyksiin
Ja miten täällä joku elätti itki kodinkoneista? Eikö elätti asu vuokralla, joten kodinkoneet eivät ole elätin murhe ollenkaan, vaan vuokranantajan
En voi sanoa olevani köyhä, mutta omasta tahdostani elän alle köyhyysrajan, koska on tarve säästää erääseen suurempaan hankitaan mahdollisimman nopeasti. Näin olen elänyt nyt pari vuotta. Ihan kaiken olen laittanut minimiin ja mimikoin köyhien elämää maksamalla itselleni kuukausittain 550 euron työmarkkinatukea vastaavans umman ja laskennallisen 230 euron asumistukisumman (en saa oikeasti tukia mistään, koska on omaisuutta, mutta olen laskenut nämä summat siten kuin ei olisi). Kun hallitus teki muutoksensa asumistukeen, niin tajusin, ettähitto, elän liian kalliissa vuokra-asunnossa. Heti kun tili ensimmäiset signaalit hallituksen kiristämispolitiikasta, aloin laitaa rahaasivuun tulevaisuuteni vuoksi. Kun ruoan hinta nousi, kävin kriittisesti läpi omat ostokseni ja vaihdoin kaiken mahdollisen halvimpaan mahdolliseen vaihtoehtoon. Ilokseni olen huomannut, että saan nyt ruokaa halvemmalla kuin ennen. Olen oppinut käyttämään uudelleen perusraakaaineita ja huomannut, tai mustanut että miten hyvää ruokaa saa, kun ostaa kaupasta sitä perusruokaa ja kävelee eineshyllyjen ohi. Että kyllä se onnistuu. jokaisella meistä on omat sokeat pisteensä, niin minullakin, joten annan säännöölisesti yhdelle kaverille arvosteltavaksi omat kulutukseni, joka sitten kertoo mistä voisin vielä säästää.
Nyt viime viikolla tuli 200+ euron lasku sairaalasta, kun minut piti yllättäen leikata. Leikin tässä sitten sitä, että nyt pitää hakea toimeentulotukea sossusta ja he myöntävät minulle vain sellaista, joka on maksettava takaisin. joten maksoin laskuni ja maksan osamaksuna sitten takaisin tuota yllättävää laskua, joka ei ollut yllättävä, koska toki leikkauspäätöksestä kuultuani tajusin, että tästä tulee lasku perässä.
Minusta on ollut hyvin hyödyllistä huomata miten vähällä ihminen oikeasti tulee toimeen, mutta toki se vaatii asennemuutosta.