Pärjäätkö yön yli, jos eksyt metsään sienestäessä tai marjastaessa?
Puhelimesta on akku loppu. Kuinka rakennat suojan yöksi?
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Kumma ketju. Ensin väitellään siitä, koska Suomessa on marjoja ja sieniä metsissä poimittavaksi. Sitten siitä onko Pohjois-Suomessa kylmempi. Seuraavaksi siellä metsässä alkaakin jo sataa ja sitten se hypotermia uhkaa taas ihan uudella tavalla. Ei sillä, että aloittaja olisi mitenkään maininnut, että tässä kuvitteellisessa tilanteessa sataa.
No mutta mites kaikki selviytyjät, kun siellä metsässä oliskin susilauma. Vieläkö selviätte?
Luultavasti sudet pelkäisivät enemmän minua kuin minä niitä. Tai ainakin sitä karhua, jonka seurassa olen marjastamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerrankin siitä on hyötyä, että olen tupakoitsija. Tekisin nuotion, koska sytkä on aina mukana. Siinä sitten mättähällä istuskelisin nuotion loimussa ja odottelisin pelastajapoikia hakemaan :D
No mutta osaatkos tehdä nuotion märistä tai edes kosteista puista?
Olisihan minulla aikaa tuhrata ja etsiä vaikka niitä kuiviakin puita ja lehtiä.
Syksyllä metsä voi olla niin märkä, ettei sieltä löydy kertakaikkiaan mitään kuivaa. Tulenteko voi olla tosi haastavaa vaikka olisi tulitikut taskussa. Ei ole oikeasti ihan niin helppoa kuin mitä moni kuvittelee.
Varautuminen alkaa siitä ettei edes lähde metsään jos on paska sää. Mun puolukanhimo on olematon, en änkeile kuusikon uumeniin kaatosateeseen. Mutta tää ap ei realiteeteista piittaa vaan hieroo yrpäänsä ja kuvittelee olevansa ylivertainen, vaikkei uskalla murjustaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihminen yössä kuolisi? Sydänkohtaukseen?
Hypotermiaan.
No mitä jos vaikka liikkuisit, jos alkaa palelee?
Pimeällä on vaarallista liikkua.
Paikallaan voi hyppiä. Se suoja kannattaisi etsiä hyvissä ajoin ennen pimeän tuloa.
Tiedäthän, että Suomessa ei tule pimeä niin yhtäkkiä kuin jossakin päiväntasaajan seudulla vaan on aika pitkään hämärää ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paleltuu hengiltä, jos on kova pakkanen.
Vika on päässä jos kovalla pakkasella ja yöllä marjoja, sieniä poimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähde metsään ilman varavirtalähdettä. Se kulkee aina mukana, jos jonnekin vähän kauemmaksi menen. En siis eksy, koska puhelimestani ei pääse akku loppumaan.
Puhelin voi mennä yllättäen rikki, tippua taskusta, kastua järvessä, etc.
Mikään tekninen vimpain ei ole 100 % luotettava.
Mutta sun netistä opettelemat selviytymistaidot tietenkin on 😂
Kävitkö intin? Ei huolittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerrankin siitä on hyötyä, että olen tupakoitsija. Tekisin nuotion, koska sytkä on aina mukana. Siinä sitten mättähällä istuskelisin nuotion loimussa ja odottelisin pelastajapoikia hakemaan :D
No mutta osaatkos tehdä nuotion märistä tai edes kosteista puista?
Teen kuivista. Tiedätkös sinä mistä niitä löytyy. Tunnistatko edes taulakääpää tai arinakääpää?
Ei siinä mitään kääpiä tarvitse tuntea. En ole se, jolta kysyit, mutta haastavin tulenteko oli eräällä pitkällä metsäreissulla, kun putosin ojaan räntäsateessa ja kastuin perusteellisesti. Mutta onneksi oli se puukko. Siitä oli kovasti apua, että sain veistetyksi jostakin juurakosta esille kuivaa kiehistä ja lisäksi kuivia kuusenoksia sytykkeeksi.
Miten sulla tikut toimi? Vai miten teit tulet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi rakentaa suoja? Mitä vttua se auttaa jos yksi yö vaan pitää pärjätä :D Älytön avaus. Onko AP ollut koskaan ulkona?
Aina pitää rakentaa yöksi suoja ja yrittää tehdä nuotio, jos eksyy metsään ennen kuin tulee pilkkopimeää.
Tai sitten etsii lähimmän kuusen ja mönkii sen alle. Nuotio ei lämmitä mutta siitä voi levitä metsäpalo.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus oli aika ylimalkainen. Ensimmäiset marjat ja sienet poimitaan heinäkuulla, jolloin terve ihminen pärjännee ulkona yön yli. Pimeys lisääntyy heinäkuun jälkeen, samoin marjat ja sienet. Ensiyöpakkaset tuli viime syksynä vasta lokakuulla. Viimeiset sienet ja karpalot poimitaan ensilumen aikaan eli lokakuun lopussa.
Moni jättää puolukoiden ja suppilovahveroiden keräämisen lokakuuhun hirvikärpästen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi rakentaa suoja? Mitä vttua se auttaa jos yksi yö vaan pitää pärjätä :D Älytön avaus. Onko AP ollut koskaan ulkona?
Aina pitää rakentaa yöksi suoja ja yrittää tehdä nuotio, jos eksyy metsään ennen kuin tulee pilkkopimeää.
Ei pidä. Oot katsonut liikaa Alastomia selviytyjiä ja luullut taas että se on dokkari.
Se on VIIHDETTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmään, kultapala. Kylmään.
Siis yhdessä yössä marja-aikaan???????????????
Kyllä, täysin mahdollista. Näin karu on luonto ihmiselle.
Ootko ikinä edes ollut luonnossa, pikku Selviytyjä?
Kansallispuistoissa on merkityt polut ja viitat - ei pysty eksymään. Mökkimetsissä on mökkejä sadan metrin välein, ei pysty eksymään. Äänen perusteella voi suunnistaa lähimmän klapikoneen luo.
Eksyjät on poikkeuksetta iäkkäitä, joita alkaa huimata kuivumisen ja verensokerin laskun takia, mutta itsepä lähtivät eikä heitä neuvoskella.
Mikä oli se kansallispuisto, jonne katosi pariskunta ja vain toinen löytyi? Kuulostaa oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä kylmään kesällä kuolisit? Ja jos alkaa paleltaa, voit liikkua
Mistä päättelit että aloituksessa puhutaan kesästä, kultapala? Jos kysytään miten selviät, on aika selvää, että puhutaan vuodenajasta, jolloin EI voi selvitä vain jalkoja heiluttelemalla.
No, harvemmin olen tammikuussa marjastanut, mutta huvinsa kullakin.
Karpalot maistuu parhaimmalle, kun ne on kaivanut esiin 1,5m hangesta.
Huvinsa kullakin. Sulla on ehkä liikaa joutilasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa siinä sitten syytteen metsäpalostakin vielä aikaiseksi. Ei kannata tehdä nuotiota, jos ei tiedä mitä tekee.
Metsäpalot onkin tosi yleisiä jossain tammikuussa.
Ja marjat ja sienet. Älä siirtele maalitolppia, himmeli-ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten etsii lähimmän kuusen ja mönkii sen alle. Nuotio ei lämmitä mutta siitä voi levitä metsäpalo.
Nuotio on siis kylmä? No nyt onkin ihan uutta tietoa! Tähän asti oon luullut että tuli= lämmin jopa kuuma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marja- ja sienikaudella harvoin on kylmää. Muutenhan ne marjat ja sienetkin olisivat paleltuneita, eli ei olisi kannattanut lähteä sinne metsään lainkaan. Kultapala.
eri
Muru, oletko kokeillut viettää yötä nolla-asteisessa metsässä? Kyllä siellä kylmä tulee.
Olen, kiitos kysymästä (vaikka en ole se, jolta kysyit). Syksyllä metsästysaikaan, mutta oli kyllä asianmukaiset varusteet ja hyvät tulet. Entiseen aikaa hiihtelivät hangilla karhumetsällä toukokuussa. Ei kannata lähteä metsään, jos ei varaudu siihe, että siellä viettää vielä seuraavankin yön, syystä tai toisesta. Itse olen todella huono suunnistaja, mutta aina olen pois osannut. Enemmän on syytä pelätä jotain tapaturmaa. Jos vaikkapa jalka katkeaa, siinä ei ryhdytä mitään suojaa rakentamaan vaan yritetään kutsua apua vaikka telepatialla, jos ei ole mahdollisuutta käyttää edes savumerkkejä saati sitten puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti selviäisin. Kiertelisin koko yön ympyrää ja levähtäisin välillä ja toivoisin, että pelastajat tulevat aamun koittaessa.
Tuskin pelastajille on edes mitään ilmoitettu vielä siinä vaiheessa. Josset ole lähtiessä tarkkaan kertonut minne olet menossa ja mihin kellonaikaan mennessä sinun täytyy olla takaisin. Pahimmassa tapauksessa kukaan ei edes ole huomannut sinun olevan hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se auttaa siinä, ettei kastu lämpimäräksi jos alkaa satamaan. Märissä vaatteissa on hypotermia lähellä jos pitää tuntikausia sinnitellä kylmässä metsässä.
Kylmässä? Kyllä mä olin viime syyskuussa vielä mökillä täysin ilman mitään lämmitystä. Lämpötila laski ehkä 15 asteeseen, harvemmin kesällä yölampötila tuon alle laskee.
Se on ihan eri asia olla mökin sisällä sängyssä paksun peiton alla nukkumassa kuin ulkona märässä ja pimeässä metsässä.
Poimi sinä marjoja yöllä kaatosateessa niin mää nukun mökillä. We have a deal.
Tähän vastaan:
"Miten sulla tikut toimi? Vai miten teit tulet?"
Kaivoin taskustani pikkuisessa minigrip-pussissa nenäliinojen kanssa olevia tulitikkuja ja suojasin ne hyvin ensimmäisiä kuusenoksia sytyttäessäni, etteivät kastu. Lainaus ei toimi, mutta olen se, joka jouduin kuivattelemaan itseäni ISOILLA tulilla pudottuani räntäsateessa ojaan.
Ilman tulitikkuja en lähde metsään enkä marjaan muualle kuin kotipihan puskiin.
Muistatteko jutun autiotalosta vissiin Hesarissa joku aika sitten? Siinä oli korvessa autioitunut talo, jonne toimittaja meni sisään. Pöydältä löytyi lappu: "Olen marjassa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko niin että ei pitänytkään selvitä yhtä kesäyötä hengissä vaan piti osata rakentaa maanjäristyksen kestävä suoja, tappaa karhu ja tehdä tulet + selvitä itseasiassa kymmenen yötä? Ja tietty marraskuisessa räntäsateessa.
Niin, mutta jos sua ei löydettäisikään, niin osaisitko rakentaa talveksi hirsimökin ja muurata sinne luonnonkivistä ja savesta takan?
Ihan vain vinkkinä kaikille, että jos joudutte muuraamaan takan luonnonkivistä, niin älkää otttako niitä kiviä vesistöistä tai niiden läheisyydestä, sillä kivi joka on imenyt itseensä runsaasti vettä saattaa kuumentaessa räjähtää. #bushcraft
Kivi ei ime vettä eikä räjähdä. Se on niin tiivis, että pintakosteus haihtuu nopeammin kuin kivi kerää lämpöä. Vesi höyrystyy 100 asteessa.
Niinpä. Itsekin VAPEPAssa. Ap ei tiedäkään.