Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä aikuisena on jatkuvaa stressiä, kohtalotovereita?

Vierailija
21.02.2025 |

Tuntuu, ettei ole yhtäkään viikkoa vuodessa, jolloin mieli ja keho olisivat rennossa tilassa. Ja sama ruljanssi jatkuu vuodesta toiseen ilman pienintäkään hetkeä, jolloin voisi aidosti nauttia elämästä.

Kun stressaava kausi töissä viimein hellittää, kaksi eri kodinkonetta hajoaa samalla viikolla ja pistää budjetin uusiksi, sitten kun siitä on jotenkuten selvitty, niin lemmikki sairastuu ja sukulainen kuolee, pian tämän jälkeen sairastun itse keuhkokuumeeseen, minkä jälkeen töissä alkaa muutoskeskustelut, joiden lopussa saan potkut jne. Samaa rataa jatkuu viikosta ja kuukaudesta toiseen. Aina on joku pyytämässä jotain, vaatimassa jotain. Ja silloin harvoin kun ei ole, niin asiat luisuvat muuten vain pois raiteiltaan. Alan olla ihan loppu. Tuntuu että joko stressi kroonistuu ja olen jatkuvasti kireä, tai sitten on pakko turruttaa itsensä niin, ettei tunne enää yhtään mitään, ei positiivisia eikä negatiivisia tunteita, jotta pystyisi selviämään elämästä.

Muita, joilla samoja fiiliksiä?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse stressasin nuorempana paljon enemmän. Koulusta piti saada hyviä arvosanoja, jotta pääsi hyvään lukioon ja yo-kirjoituksissa ja pääsykokeissa piti onnistua. Opiskeluaikana piti saada opintoja tehtyä, koska kela oli jatkuvasti hanurissa kiinni ja piti käydä töissä, koska ei voinut elää pelkällä makaronilla, mutta ei saanut tienata liikaa koska kela. Samalla sai stressata miten saa oman alan töitä. Nyt aikuisena työelämässä voi kerrankin elää huolettomasti, kun rahaa tulee enemmän kuin riittävästi ja on mahdollisuus tehdä myös kivoja asioita.

Vierailija
2/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ilmeisesti lapsia? Pääset siis paremmin liikkumaan. Mulla samaa, en halua enää käyttää päihteitä, joten olen alkanut pa*emaan tuntemattomia, sillä saan jännitettä ja jännitystä elämään. Tosin tämäkin sitten stressaa omalla tavallaan, koska haluan aika ex-tempore linjalla mennä enkä sopia mitään deittejä x ajan päähän. Oikeasti vaan haluaisin elää rauhallista ja huoletonta elämää. Varsinkin huoletonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muistan. Joskus oli esim sairautta, velkaa, vaativa työ, sairastavat lemmikit ja hulluksi tullut puoliso, silloin tuntui tuolta. Sitten sain omalla panoksella sekä muutamilla onnenkantamoisilla elämän erilaiseen järjestykseen. Pitkään meni päästä siitä päälle jääneestä kireydestä eroon. Mutta konkreettisesti kannattaa miettiä mikä stressaa ja voisiko sille tehdä jotain, oppia sanomaan myös ei liioille vaatimuksille. Huono ihmissuhde esim voi olla älytön energiasyöppö. Jos taas jatkuva kiireen tuntu ahdistaa, opetella varaamaan enemmän aikaa tai esivalmistella paremmin. Panosta ainakin riittävään nukkumiseen, tsemppiä, iloitaan keväästä!

Vierailija
4/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Netti ei auta sitä aina. Pitää ihan irrottautua mutta riittääkö se aika, joskus pitää lisätä nettivapaata aikaa tai koneilta pois.

Vierailija
5/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ilmeisesti lapsia? Pääset siis paremmin liikkumaan. Mulla samaa, en halua enää käyttää päihteitä, joten olen alkanut pa*emaan tuntemattomia, sillä saan jännitettä ja jännitystä elämään. Tosin tämäkin sitten stressaa omalla tavallaan, koska haluan aika ex-tempore linjalla mennä enkä sopia mitään deittejä x ajan päähän. Oikeasti vaan haluaisin elää rauhallista ja huoletonta elämää. Varsinkin huoletonta.

Kiitos vinkistä, mutta itseni tuntien todennäköisesti stressaisin entistäkin enemmän, jos harrastaisin irtosuhteita. Tälläkin hetkellä tuntuu, että yksi suurimmista stressinaiheuttajista on sukulaiset, ystävät, kollegat, muut ihmissuhteet.

Ap

Vierailija
6/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä, mutta itseni tuntien todennäköisesti stressaisin entistäkin enemmän, jos harrastaisin irtosuhteita. Tälläkin hetkellä tuntuu, että yksi suurimmista stressinaiheuttajista on sukulaiset, ystävät, kollegat, muut ihmissuhteet.

Ap

Mäkin alkuun luulin että se stressaa, mutta yllätyinkin miten helppoa se lopulta on. Itsetuntoboostia, vaikka tietenkin kaikki on aika feikkiä. 

Vierailija
7/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämään kuuluu aika valtava määrä pakollisia stressaavia asioita, ja niitä vaan tapahtuu. Juurikin nuo kuolemat ja kodinkoneet ja potkut yms. Sitten se, mihin itse voi vaikuttaa on se että karsii niitä itse valittuja stressitekijöitä pois. Sun tapauksessa siis ihmisiä. Opettele pitämään rajoistasi kiinni. Pahoittelen että sanon näin suoraan, aloitus voisi olla minun tekemäni muutama vuosi sitten. Nyt on parempi tilanne, kun karsin energiasyöppöjä pois. Ei ollut helppoa.

Vierailija
8/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, muistan. Joskus oli esim sairautta, velkaa, vaativa työ, sairastavat lemmikit ja hulluksi tullut puoliso, silloin tuntui tuolta. Sitten sain omalla panoksella sekä muutamilla onnenkantamoisilla elämän erilaiseen järjestykseen. Pitkään meni päästä siitä päälle jääneestä kireydestä eroon. Mutta konkreettisesti kannattaa miettiä mikä stressaa ja voisiko sille tehdä jotain, oppia sanomaan myös ei liioille vaatimuksille. Huono ihmissuhde esim voi olla älytön energiasyöppö. Jos taas jatkuva kiireen tuntu ahdistaa, opetella varaamaan enemmän aikaa tai esivalmistella paremmin. Panosta ainakin riittävään nukkumiseen, tsemppiä, iloitaan keväästä!

Ihmissuhteet ja liian kiireinen elämänrytmi taitaa olla mulla tämän jatkuvan stressin keskiössä, mutta on ollut muutenkin huonoa tuuria, sillä ihan itsestäni riippumattomat asiat tuntuvat menevän ketjussa traagisesti pieleen (esim. vakavia sairastumisia ja kuolemia lähipiirissä, äkkimuutto itsestä riippumattomista syistä). Kiitos tsempeistä, mukavaa kevättä!

Ap

Vierailija
9/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän on kyllä itsetuhoisia keinoja hallita elämäänsä. Ensin päihteet ja sitten holtiton seksi.

Vierailija
10/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee hoitoon!

Vierailija
11/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämään kuuluu aika valtava määrä pakollisia stressaavia asioita, ja niitä vaan tapahtuu. Juurikin nuo kuolemat ja kodinkoneet ja potkut yms. Sitten se, mihin itse voi vaikuttaa on se että karsii niitä itse valittuja stressitekijöitä pois. Sun tapauksessa siis ihmisiä. Opettele pitämään rajoistasi kiinni. Pahoittelen että sanon näin suoraan, aloitus voisi olla minun tekemäni muutama vuosi sitten. Nyt on parempi tilanne, kun karsin energiasyöppöjä pois. Ei ollut helppoa.

Ei mitään syytä pahoitella. Kaipaankin suoraa puhetta ja olen samaa mieltä kanssasi. Olen tässä harjoitellut sanomaan ei ja pitämään omista rajoistani entistä paremmin kiinni. Ihmiset eivät suhtaudu tähän hyvin, kun ovat tottuneet siihen, että olen liiankin suostuvainen. Oli aika karua huomata, miten ilkeän vastaanoton läheiseltä saa sitten kun kerrankin kohteliaasti kieltäytyy...

Ap

Vierailija
12/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa asioissa siihen voi ihan itse vaikuttaa, tuleeko stressiä vai. Omaa resilienssiään voi kasvattaa, kun opettelee erottamaan asiat, joihin voi vaikuttaa ja asiat, joihin ei voi vaikuttaa. Ensinmainittujen osalta karsitaan pois stressaavat tekijät ja jälkimmäisten osalta otetaan kehiin asenne "en voi vaikuttaa tähän, joten tästä on ihan turha ottaa paineita". Tiedän, että on helpommin sanottu kuin tehty, mutta onnistuu kyllä. Vellominen negatiivisessa ei ole tie stressin vähentämiseen. 

Vierailija
13/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän on kyllä itsetuhoisia keinoja hallita elämäänsä. Ensin päihteet ja sitten holtiton seksi.

Ehkä. Näissä satunnaisissa se*sikontakteissa kuitenkin minä hallitsen tilannetta. Valta on minulla.

Vierailija
14/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Addiktiosta toiseen siirtyminen ei todellakaan ole terve tapa hallita stressiä. Addiktiohan tuo sinun toimintasi on. Olet vaihtanut päihderiippuvuuden seksiriippuvuutteen. Riippuvuuden kanssa rauhallinen ja huoleton elämä ei yksinkertaisesti onnistu. 

Vierailija
15/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele positiivisesti niin tuet hyvinvointiasi. Stressin ja huolenaiheita tulee ja menee, kaikki on vain elämässä lainaa ja hetken kestäviä ohi pyyhältäviä öngelmiä johon ei ölvi auta. Elämä on lyhyt ja ainutkertainen. Se miten katsoo maailmaa, hankkii uusia kokemuksia, ihmissuhteita ja taitoja ovat ne investointeja elämään mikä tekee elämästä rikkaampaa. Ei kannata murehtia asioita joihin ei voi vaikuttaa vaan keskittää aika ja energia mihin pystyy. 

Vierailija
16/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä. Näissä satunnaisissa se*sikontakteissa kuitenkin minä hallitsen tilannetta. Valta on minulla.

En olisi niinkään varma, että hallitset. Kerroit harrastavasi irtosuhteita saadaksesi jännitystä elämään. Eli olet koukussa addrenaliiniin ja riippuvuus ohjaa sinua stressiä aiheuttaviin seksisuhteisiin, joita ilman elämässäsi olisi vähemmän addrenaliinia, mutta myös vähemmän stressiä ja enemmän kaipaamaasi rauhaa ja huolettomuutta. 

eri

Vierailija
17/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Jos ei työt stressaa, niin ihmissuhteet tai niiden puute. Vanhemmat vanhenevat ja heillä on kaikenlaisia odotuksia lasten elämälle (kuten heistä ja omaisuudesta huolehtiminen). Auto pitää huoltaa, joku kodinkone hajoaa, jne. Aina jokin stressin aihe menossa.

Vierailija
18/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Jos ei työt stressaa, niin ihmissuhteet tai niiden puute. Vanhemmat vanhenevat ja heillä on kaikenlaisia odotuksia lasten elämälle (kuten heistä ja omaisuudesta huolehtiminen). Auto pitää huoltaa, joku kodinkone hajoaa, jne. Aina jokin stressin aihe menossa.

Kenen elämää elät? Työnantajasi, vanhempiesi vai omaasi? Tähän kun löydät vastauksen ja alat toimia sen mukaisesti, kaksi ensimmäistä stressin aihetta poistuu. Konehuolloista taasen ei kannata stressiä ottaa. Ne ovat vain elämää. 

Vierailija
19/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele positiivisesti niin tuet hyvinvointiasi. Stressin ja huolenaiheita tulee ja menee, kaikki on vain elämässä lainaa ja hetken kestäviä ohi pyyhältäviä öngelmiä johon ei ölvi auta. Elämä on lyhyt ja ainutkertainen. Se miten katsoo maailmaa, hankkii uusia kokemuksia, ihmissuhteita ja taitoja ovat ne investointeja elämään mikä tekee elämästä rikkaampaa. Ei kannata murehtia asioita joihin ei voi vaikuttaa vaan keskittää aika ja energia mihin pystyy. 

Olisiko kellään antaa vinkkejä, miten päästä takaisin tähän optimistisempaan asenteeseen? Olin optimistisempi viitisen vuotta sitten, mutta kuolemat, sairaudet ja muu elämän ikävämpi puoli on ollut viime aikoina niin paljon läsnä elämässäni, että olen hiljalleen kadottanut tuon ajatusmallin. Ehkä meditaatio tai vastaava auttaisi, elän nykyään todennäköisesti liikaa tulevaisuudessa tämän hetken sijasta.

Ap

Vierailija
20/61 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa naisten ongelmalta kun kaikesta ei niin suuresta asiasta pitää kerätä stressiä. Näitä stressiä kaikesta ottavia naisia nähty paljon työelämässä. Mikään ihme miksi naisilla on enemmän autoimmuunisairauksia, ne puhkeaa juurikin stressin kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi