Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras käsivoide, kun mikään ei enää toimi?

Vierailija
21.02.2025 |

Minulla kuivuvat kädet tosi paljon talvisin. Tuntuu, että vuosi vuodelta talvesta selviäminen on yhä vaikeampaa. Käsien iho punottaa ja on kuiva. Tulee pakkashaavojakin joskus. Mikä olisi paras käsivoide, kun tuntuu, ettei mikään normaali enää riitä?

Talven 2023-2024 selvisin CeraVe Reparative -käsivoiteella, mutta tänä talvena on tuntunut, että sekään ei enää riitä. Nyt on menty tammi-helmikuu 2025 Locobase Repair .voiteella, joka on tehokas erikoisvoide erityisen kuivalle, hilseilevälle ja halkeilevalle iholle. Tuntuu ettei sekään enää riitä. Läpi yön on ollut käsivoidetta, mutta aamulla klo 9 on käsien iho on taas jo kuivan ja ärtyneen oloinen. Tekisi mieli raapia kämmenselkiä koko ajan, kun iho kihelmöi.

Rahatilanne ei salli käyntiä ihotautilääkärille. Hiljaa vain rukoilen, että talvi päättyisi ja ilmankosteus kohoisi ylemmäs, jolloin käsien kuivuminen ei ole näin iso ongelma. Talvet ovat yhtä tuskaa.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin vaihda käsienpesunesteet allergiavapaisiin. Yleensä kuivumisongelma hoituu sillä ilman rasvoja. Kosteusvoide myös laitetaan aina kosteisiin käsiin. Ne käsirasvat ei kosteuta ihoa vaan niiden mekanismi perustuu siihen, että rasva sitoo jo käsissä olevan kosteuden ihoon. Käsirasvaa ei ikinä laiteta kuiviin käsiin, se vain pahentaa ongelmaa.

Tällaiset kommentit naurattaa ihmisenä jonka kädet on niin kuivat talvella että pelkkä vedellä huuhtaisukin saa kädet näyttämään korpuilta, kutisemaan ja kiinni menneet kuivuudesta johtuvat haavat räpsähtelemään taas auki.

Nuo ongelmasi ap kuulostaa atopialta. Yleislääkärikin voi kirjoittaa siihen pätevät rasvat. Samalla saat Kela-korvauksen, kun rasvat ovat reseptillä. Minulla haavat saatiin umpeen miedolla kortisonivoiteella, jota saa vain reseptillä.

Käytän enää Aqualan-voidetta sekä vartaloon että käsiin. Aqualanilla voi pestä kädet tai vaikka koko kropan. Yöksi pitäisi olla paljon paksumpaa voidetta, jota laitetaan runsaasti ja käsiin apteekeissa myytävät puuvillahanskat, ettei tule sotkettua lakanoita yms. Tsemppiä! Et ole ongelmiesi kanssa yksin!

P.s. Muovihanskoja en suosittele. Ne hiostavat ja siten estävät voiteiden imeytymistä.

Vierailija
42/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin kuulostaa exseemalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija . Kun sää on kylmä, ei millään marjojen syönnillä pidetä käsiä kunnossa.

Ei tietenkään. Voidetta tarvitaan aina, mutta ruokavalio luo pohjan . 

Vierailija
44/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap:n nestetasapaino ja rasvahappojen saanti ihan kunnossa? Ja kai olet myös ennen ulos lähtemistä muistanut rasvata ne kätesi?

Yksi keino on laittaa rasvaa ja puuvillakäsineet yöksi tai edes joksikin aikaa (jos iho hautuu, niin sitten ei pitkäksi aikaa).

Vierailija
45/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakaupasta saa myös ihan kunnollisia rasvaisiakin voiteita. Kannattaa ne ensin kokeilla, ennen kuin ryntää lääkäriin. Myös apteekista saa ilman reseptiä voiteita.

Rasvapesu voi myös auttaa. Eli rasvapesussa ensin kastellaan kädet vedellä ja pestään ne sitten rasvalla, saippuan sijaan. Saippuapesu (myös Dove-saippuat, joissa on kosteusvoidetta vähän mukana) kuivattavat, jos iho on herkkä. Muun muassa apteekin Aqualan Plus sopii tuollaiseen rasvapesuun, 200g maksaa kylläkin n. 16 euroa. Muitakin on kuin juuri tuo.

Vierailija
46/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HTH aloe vera body lotion myös käsiin. Siinä on mm ureaa. Käsivoiteena Lemon Juice Glycerin.

Nuo auttavat normikuiviin, ei sairaalloisen kuiviin.

Vierailija
47/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihoa ei pestä saippualla ellei ole äärimmäinen pakkotilanne. Pesuaineeksi vaikkapa Sebamed.

Käsivoiteena Avenen Cicalfate on omalle nahalle tehokkain mitä olen kokeillut. Voidetta laitetaan monta kertaa päivässä, eli kerta pari ei vielä riitä mihinkään.

Vierailija
48/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö käymään jonkun muun kuin erikoislääkärin vastaanotolla? Pitäisi varmaan selvittää ettei päällä ole myös joku tulehdus, joka vaatisi lääkevoidetta.

Kihelmöinti ja kutina viittaavat tulehdukseen. Voisi tarvita esim kortisonia.

Myös farmaseuteilta voi kysyä vinkkejä.

T: atoopikko

Vierailija
49/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sekoitan kosteusvoiteeseen aloe vera-geeliä, kun iho on oikein pahana. Kosteusvoide on mitä milloinkin, tärkein kriteerini on hinta, koska sitä kuluu paljon ja rahaa on vähän.

Käsivoiteena käytän talvisin Lidlin "punaista" (en nyt muista, mitä on nimeltään). Saippua on itse tehtyä palasaippuaa, pohjana 3 öljyn saippuamassa ja pesen kädet vain, kun ovat likaiset. Jos pesisin saippualla joka vessakäynnin jälkeen, ei olisi kuin luut jäljellä.

Tämä talvi on onneksi ollut leuto ja kostea, joten itse olen ainakin päässyt paljon vähemmällä rasvaamisella kuin yleensä.

Vierailija
50/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kävien kuivuus helpottui paljon, kun lisäsin kasviksia ruokavalioon ja tein vihermehuja. Olen ilman gluteenia, koska se villitsee nivelpsorin. Minulla tuli käsiin kipeitä haavaumia. 

Rasvan lisääminen ruokavalioon vaikuttaa myös ihoon. 

Jos työssä joutuu pesemään paljon käsiä kuivuus kuormitus lisääntyy.

En käytä apteekin tuotteita. Tervavoide, kehäkukkavoide, Frantsilan perusvoide, metsäpöly voide, kylmäpuristettu kaakaovoi.

Käyttämissäsi luonnonrasvoissa saattaa olla joillekin allergisoivia aineita. En suosittele käyttämään, jollei ole varma, ettei ole allergioita.

Vierailija
51/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivattavien asioiden kuntoon hoito. Jos ongelmia. Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raudanpuute parhaillaan itselläni kuivattaa kehoa kauttaaltaan. Yritän niitä hoitaa plus rasvailla.

Vierailija
52/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittää toi Locobase repair ja jos tulee ekseemaa niin kortisonivoidetta lisäksi. Juon paljon vettä ja otan omega 3 -kapselin joka päivä. Onko atopiaa/allergiaa eli auttaisko antihistamiini?

Minulla puhkesi atopia vuosia kestäneen kovan stressin aikana. Kädet haavoilla ja päänahka kirkkaan punainen. Hiuksia lähti todella paljon. Ihotautilääkäri määräsi hyvät täsmärasvat käsiin ja vasta haavojen lopullisesti umpeuduttua eikä enää uusia haavoja tullut, sain luvan lopettaa miedon kortisonivoiteen käytön. Niitä käytetään mahdollisimman lyhyen aikaa, koska ne ohentavat ihoa.

Kyllä ärsytti pitää yötäpäivää puuvillahanskoja, joita piti vaihtaa uusiin joka päivä. Meinasi monet kerrat usko mennä koko touhuun.

Päänahkaan sain kortisonia sisältävää linimenttiä, jota piti käyttää viikon ja sitten viikon tauko. Nykyisin ylläpitohoitona kaksi kertaa viikossa.

Vierailija
53/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eucerin UreaRepair 5% Urea Hand Cream

Vierailija
54/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tuonne ekalle sivulle vinkin tuplakosteutuksesta. Lisään tähän vielä selkeyden vuoksi syyn, miksi se auttaa.

Iho tarvitsee kosteutta. Jos iho on rutikuiva, ei auta että laittaa todella rasvaista voidetta. Silloin se jää ikäänkuin kalvoksi kuten joku tuossa totesi.

Pelkkä kosteutuskaan ei riitä, koska se haihtuu. Siksi on tärkeää ensin saada iholle maksimimäärä kosteutta ja sitten lukita se rasvalla.

Vierailija
55/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Canoderm! Lääkäri määräsi sitä minulle lääkkeen lisäksi, kun oli ihottumaa kädessä. Nykyään laitan sitä aina yöksi käsiin, ja muuta voidetta harvoin päivisin.

Vierailija
56/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonoon vaan, että pääset joskus lääkäriin, edes yleislääkärille.

Saat ainakin reseptin perusvoiteisiin, jolloin ne on halvempia.

Vierailija
57/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen saanut atopiaan canodermia reseptillä. Sitä saa myös ilman resepitiä.

Vierailija
58/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 25 jatkaa kun luin muiden vastauksia: kaikki käsisaippuat, shampoo, hoitoaine, suihkusaippua ja pyykinpesuaineet hajuusteettomina ja väriaineettomina.

En juuri koskaan käytä yleisten vessojen tujakoita saippuoita. Sairaalassa käytän sitä pesunestettä mitä on.

Millä peset kätesi yleisissä vessoissa?

Käsilaukussani on huulirasvan, käsidesin ja käsirasvan lisäksi pikkupullo atoopikolle sopivaa nestesaippuaa. T.eri

Vierailija
59/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös tärkeää juoda vettä riittävästi (rasvaamisen lisäksi).

Vierailija
60/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huonoista laskimoista johtuvia kuivumia jalat täynnä talvisin. Ilmankostutin kotiin, reilu kerros sinkkivoidetta (vauvanperseosastolta saa ihan marketista halvimman) ja sitten kunnolla kosteuttava voide (hyaluronihappoa tms, siis nimenomaan kosteutta eikä rasvaa). Näillä selvinnen talvet eläkeikään asti, sitten muutan jonnekin lämpimään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän