Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras käsivoide, kun mikään ei enää toimi?

Vierailija
21.02.2025 |

Minulla kuivuvat kädet tosi paljon talvisin. Tuntuu, että vuosi vuodelta talvesta selviäminen on yhä vaikeampaa. Käsien iho punottaa ja on kuiva. Tulee pakkashaavojakin joskus. Mikä olisi paras käsivoide, kun tuntuu, ettei mikään normaali enää riitä?

Talven 2023-2024 selvisin CeraVe Reparative -käsivoiteella, mutta tänä talvena on tuntunut, että sekään ei enää riitä. Nyt on menty tammi-helmikuu 2025 Locobase Repair .voiteella, joka on tehokas erikoisvoide erityisen kuivalle, hilseilevälle ja halkeilevalle iholle. Tuntuu ettei sekään enää riitä. Läpi yön on ollut käsivoidetta, mutta aamulla klo 9 on käsien iho on taas jo kuivan ja ärtyneen oloinen. Tekisi mieli raapia kämmenselkiä koko ajan, kun iho kihelmöi.

Rahatilanne ei salli käyntiä ihotautilääkärille. Hiljaa vain rukoilen, että talvi päättyisi ja ilmankosteus kohoisi ylemmäs, jolloin käsien kuivuminen ei ole näin iso ongelma. Talvet ovat yhtä tuskaa.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävien kuivuus helpottui paljon, kun lisäsin kasviksia ruokavalioon ja tein vihermehuja. Olen ilman gluteenia, koska se villitsee nivelpsorin. Minulla tuli käsiin kipeitä haavaumia. 

Rasvan lisääminen ruokavalioon vaikuttaa myös ihoon. 

Jos työssä joutuu pesemään paljon käsiä kuivuus kuormitus lisääntyy.

En käytä apteekin tuotteita. Tervavoide, kehäkukkavoide, Frantsilan perusvoide, metsäpöly voide, kylmäpuristettu kaakaovoi.

Vierailija
22/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on aina talvisin kuivan ihon ihottumaa. Eli ei ole mitään pientä käsien kuuvuutta

Koen itse monien rasvojen ongelmaksi sen että ne tekee vain "pinnan" iholle eikä imeydy ja kosteuta tosiasiallisesti ihoa. 

Kalliit ihovoiteet ei ole minulla toimineet tai apteekin tuotteet. Ainut mikä omiin käsiin imeytyy eikä jätä rasvaiseksi käsien pintaa on omaksi yllätyksekseni Nivea Soft rasva  mitä saa vaikka prismasta tai tokmannilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

O'Keeffe's on ainut mikä auttaa minulla, vei pois myös todella kipeät pykimät parin käyttökerran jälkeen. Se auttaa myös halkeileviin kantapäihin.

Vierailija
24/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, oma ihotautilääkäri kielsi käsidesin kokonaan ja sanoi, että kädet saa pestä korkeintaan viisi kertaa päivässä. 

Jaa. Mulle sanoi että käytä käsidesiä niin usein kuin pystyt jotta voit välttää vesipesua. Käsideseissä on nykyään kosteuttavia aineita (esim. glyseroli) joten ne eivät enää kuivata entiseen tapaan.

Vierailija
25/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla riittää toi Locobase repair ja jos tulee ekseemaa niin kortisonivoidetta lisäksi. Juon paljon vettä ja otan omega 3 -kapselin joka päivä. Onko atopiaa/allergiaa eli auttaisko antihistamiini?

Vierailija
26/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, oma ihotautilääkäri kielsi käsidesin kokonaan ja sanoi, että kädet saa pestä korkeintaan viisi kertaa päivässä. 

Käsidesi kuivattaa ihoa ja laskee immuunipuolustusta.

Vierailija
27/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repair on ehdottomasti paras kuivan ihon voide minulle. Käsirasvana yleensä riittää Decubal, mutta Repairia laitan naaman kuiviin läiskiin ym. Voisit kokeilla nukkua ohuet puuvillahanskat käsissä kun kädet on hyvin rasvattu ensin. 

Sinuna tarkistelisin nyt käyttämiäsi käsisaippuoita. Kaikki julkisten tilojen huonot saippuat kuivattaa käsiä ihan hirveästi. Kotona käytän vain Methodin saippuoita ja niitä käteni kestävät hyvin. 

Vierailija
28/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin vaihda käsienpesunesteet allergiavapaisiin. Yleensä kuivumisongelma hoituu sillä ilman rasvoja. Kosteusvoide myös laitetaan aina kosteisiin käsiin. Ne käsirasvat ei kosteuta ihoa vaan niiden mekanismi perustuu siihen, että rasva sitoo jo käsissä olevan kosteuden ihoon. Käsirasvaa ei ikinä laiteta kuiviin käsiin, se vain pahentaa ongelmaa.

Tällaiset kommentit naurattaa ihmisenä jonka kädet on niin kuivat talvella että pelkkä vedellä huuhtaisukin saa kädet näyttämään korpuilta, kutisemaan ja kiinni menneet kuivuudesta johtuvat haavat räpsähtelemään taas auki.

Joo. Mutta kun saippuakin voi olla hoitava, jolloin se on parempi kuin pelkkä vesi. Marseillesaippuat toimivat hoitavasti. Toki eivät kaikki marseilletuotteet, riippuu muistakin ainesosista. 

Vierailija
29/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erisan Cream perusvoide. Imeytyy nopeasti eikä jätä käsiä tahmeiksi. Myydään puolen litran pumppupulloissa. Ainoa miinus on sen saatavuus, myydä marketeissa. Olen nähnyt tätä käytössä mm. terveysasemilla.

Vierailija
30/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittää toi Locobase repair ja jos tulee ekseemaa niin kortisonivoidetta lisäksi. Juon paljon vettä ja otan omega 3 -kapselin joka päivä. Onko atopiaa/allergiaa eli auttaisko antihistamiini?

Tarvitset omega seiskaa, ei kolmosta. 

Vierailija
31/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on todennäköisesti allerginen sulfaateille. Kannattaa vaihtaa kaikki pesuaineet. Lisäksi osa käsidesi voi myös kuivattaa ihoa.

https://www.lv.fi/product/lv-biohajoava-nestesaippua/

Vierailija
32/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 25 jatkaa kun luin muiden vastauksia: kaikki käsisaippuat, shampoo, hoitoaine, suihkusaippua ja pyykinpesuaineet hajuusteettomina ja väriaineettomina.

En juuri koskaan käytä yleisten vessojen tujakoita saippuoita. Sairaalassa käytän sitä pesunestettä mitä on.

Vierailija
33/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 25 jatkaa kun luin muiden vastauksia: kaikki käsisaippuat, shampoo, hoitoaine, suihkusaippua ja pyykinpesuaineet hajuusteettomina ja väriaineettomina.

En juuri koskaan käytä yleisten vessojen tujakoita saippuoita. Sairaalassa käytän sitä pesunestettä mitä on.

Millä peset kätesi yleisissä vessoissa?

Vierailija
34/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tyrniä ( myös muita marjoja ) sisäisesti. Pitää myös limakalvot ja suolistonkin kunnossa.

Vierailija
35/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttaa parhaiten Lipolan. Ihotautilääkäri aikoinaan suositteli. Olen joskus laittanut vielä öljyn päälle, mutta oma ihoni ei erityisesti pidä öljyistä. Kannattaa kuitenkin kokeilla kerrostamista. Sormenpäät ja rystyset minulla halkeilee ja niihin laitan ensin rasvaa ja sitten laastarin päälle. Kädet pesen kotona suolasaippualla, jossa jotain kosteuttavaa mukana. 

Vierailija
36/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että rasvaa käsiä jokaisen pesun jälkeen ja että rasva ei ole liian ohutta. Yöksi jotain paksua voidetta. Tykkään The Body Shopin hamppuvoiteesta ja O'Keeffes kuorivasta jalkavoiteesta. Kun sää on kylmä, ei millään marjojen syönnillä pidetä käsiä kunnossa.

Vierailija
37/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle auttoi käsien ollessa hyvin hajalla ja ihottumassa Avenen Cicalfate repair cream normivoiteen lisäksi iltaisin. Apteekin leidi myi, sisältää jotain rauhoittavia aineita ja toimi kyllä superhyvin.

Sitten kun iho taas ehjä, niin edelleen joka pesun jälkeen ainakin ohut voide ja illalla vaikka vaseliini päälle jos ei muu auta. 

Vierailija
38/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut sormenpäihin pirkka-yövoidetta hätäapuna, siinä hyaluronihappoa

Vierailija
39/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut sormenpäihin pirkka-yövoidetta hätäapuna, siinä hyaluronihappoa

Ei kun silmänympärysvoidetta

Vierailija
40/67 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummeli, jota alunperin vain lehmän utareisiin käytettiin, on kuulemma parasta voidetta.

Itse käytän Erisanin kosteuttavaa perusvoidetta, jota saa ihan ruokakaupoista. Se on kuivalle ja erittäin kuivalle, myös atoopikolle tarkoitettu rasvainen perusvoide kasvoille ja vartalolle. Mutta itse käytän sitä myös käsille silloin, jos ei käsivoiteet auta tarpeeksi. Käsivoiteenhan ei tietenkään tarvitse olla juuri käsivoidetta, jos niiden kosteus- tai rasvapitoisuus ei kerran riitä pitämään ihoa kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän