Minulla on aina kylmä, johtuuko huonosta lihaskunnosta?
Olen hoikka päälle 30v nainen . Palelen jatkuvasti kotona esim en pysty käyttämään pelkkää t paitaa. Edes syksyisin kotona. Minun äiti ja kaverit on esim aina topit tai t paita kotona ja heidän kädet ja iho ovat kuumat. Itselläni kylmät kädet ja iho. En paljon reenaa tai urheilu niin johtuuko siitä. Olen aina ollut näin. Moni lääkäri aina kauhistellut hui sinulla jääkylmät kädet mutta vastausta no ei tälle antaneet.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta?
Olen umpijäässä aina.
Se on testattu ja kaikki veri arvot
Myös vakavassa vajaatoiminnassa arvot voi olla viitteissä.
Höpö höpö. Viitearvot ovat juuri sitä varten, että tiedetään, onko ok vai ei.
Luepa enemmän kyseisestä sairaudesta virallisilta sivustoilta äläkä höpöttele. On ihan tunnettu vajiksen muoto että arvot voivat olla aina viitteissä vaikka on vakava vajaatoiminta. Se että sinulla ei sitä ole, ei tarkoita sitä että jollakin toisella ei voisi noin olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen umpijäässä aina.
Luepa enemmän kyseisestä sairaudesta virallisilta sivustoilta äläkä höpöttele. On ihan tunnettu vajiksen muoto että arvot voivat olla aina viitteissä vaikka on vakava vajaatoiminta. Se että sinulla ei sitä ole, ei tarkoita sitä että jollakin toisella ei voisi noin olla
Ap:lta on veriarvot otettu ja jos lääkäri on ne katsonut, mitään vakavaa vajaatoimintaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen umpijäässä aina.
Ap:lta on veriarvot otettu ja jos lääkäri on ne katsonut, mitään vakava
No eipä ne lääkärit vajiksesta ja sen eri muodoista tiedä juuri mitään. Ihan oman aktiivisuuden varassa viitsivätkö opiskellessa siihen edes perehtyä. Tiedän muutamiakin ihmisiä, mm omassa suvussa, joilta on mennyt kävelykyky kun eivät saa riittävästi hormonia.
Voi olla myös jokin "termostaattiin" vaikuttava sairaus. (Autonominen hermosto tms.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen umpijäässä aina.
Ap:lta on veriarvot otet
Ihan ensinnäkin vajaatoiminnassa tyypillisesti paino nousee. Ap kertoi olevansa hoikka.
jaa, syöt liian vähän. Testaa. Aina kun syöt, odottele, onko kylmät kädet, ota vaikka pala leipää tai omena. Vieläkin kylmät, ota pala juustoa.
EN nyt tarkoita että napostelet koko ajan mutta kasaa kiva "tapas" lautanen ja katso, muuttuuko tilanne!
Mulla oli sama vika ja kerran keksin että hetkinen, nyt ei palele. Olin syönyt ihan vähän enemmäm kuin normisti!
Osa ihmisistä vain palelee herkemmin. Syitä ei aina edes löydy, mutta voi olla luonnostaan huono ääreisverenkierto - ymmärtääkseni naisilla vielä yleisempää, kun veri kiertää enemmän sisäelinten ympärillä. Voi myös olla matalat rauta-arvot, varsinkin ferritiini voi olla matala, vaikka hemoglobiini olisi luonnostaankin korkea (mulla oli yhdessä vaiheessa ferritiini 16, vaikka hemoglobiini pyöri n.145). Voi olla hoikkuudenkin syytä. Itse olen kunnostautunut elintavoissa ja paino on tippunut (tarkoituksetta) ajan saatossa noin seitsämän kiloa, minkä kyllä huomaa palelun määrässä. Kannattaa muuten tarkkailla, mitkä tekijät itsellä lisää palelua - vaikka syömisen jälkeinen ruoansulatus voi aiheuttaa selkeän piikin, samoin pitempi istuminen (ei lämmittävää lihastyötä). Vinkkinä, mulla auttaa lämpimän veden juonti - siis ei hörpi päivän mittaan kylmää vettä, vaan sellaista tee-lämpöistä.
- toinen palelija
Lyhythihainen t-paita on kesävaate. Talvea varten ovat talvivaatteet.
Liian vähän rasvakudosta,ette usko sitä mutta tämä on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän rasvakudosta,ette usko sitä mutta tämä on totuus.
Alipainoisella ehkä, mutta sellaiset ovat todella harvassa. Itse varmasti palelisin, vaikka olisin lihava.
Onko ferritiini testattu? Mulla matalat rauta-arvot aiheutti ikuisen kylmyyden tunteen
Ehdottaisin myös tuota ferritiiniä.
Tai sitten vaan vähän heikompi ääreisverenkierto
Todennäköisesti geneettinen ominaisuus. Jotkut ovat sopeutuneet huonosti kylmään ja jotkut huonosti kuumaan.