Ovatko lentäjät Suomen ahnein ammattiryhmä? - Keskipalkka 155 000 e vuodessa, silti vaaditaan lisää!
"Lentäjän keskipalkka on 155 000 euroa/vuosi. Tässä eivät ole vielä mukana päivärahat."
Nyt he vaativat taas 20 % palkankorotuksia. Neuvottelut ovat pysähdyksissä...
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Lentäjän hommakin sellainen joka voitaisiin helposti automatisoida. Lentokonepeleissäkin tekoäly ohjaa vihollislentokoneita ja lentelevät taitavasti joten miksei muka oikeassa elämässä voisi lentää tekoäly matkustajakoneita.
Siinä vaiheessa itse en enää matkustaisi. Kuka lähtee pelkän tekoälyn matkaan 11 km korkeuteen 12 tunnin lennolle? Tai edes tunnin? En minä ainakaan!
Vierailija kirjoitti:
Ne on oikeasti sentään vastuussa ihmisten hengistä toisin kuin lääkärit, jotka valitettavasti ei kuole silloin kun mokaavat isosti työssään.
Höpöhöpö bussikuskillakin on enemmän vastuuta, lentiskat lentää 99% ajasta itsestään. Ongelmia tulee, kun lentäjät koskee mihinkään. :DDD
Finnairin lentäjillä on ihan surkeat palkat muuhun maailmaan verrattuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on oikeasti sentään vastuussa ihmisten hengistä toisin kuin lääkärit, jotka valitettavasti ei kuole silloin kun mokaavat isosti työssään.
Höpöhöpö bussikuskillakin on enemmän vastuuta, lentiskat lentää 99% ajasta itsestään. Ongelmia tulee, kun lentäjät koskee mihinkään. :DDD
Tuskin olet ikinä edes lentänyt? Mä olen bussikuski. Kävin siihen työllistymiskurssina kuuden kuukauden kurssin ja eihän se vaikea ole bussia ajella, kelle vaan varmasti sopii, jos osaa autoa ajella. Taustalla pelkkä peruskoulu. Voin vaan sanoa etten ikinä pääsisi edes lentäjäkouluun saati saisi sitä mun peruskoulun vitosen matikalla tai kutosen fysiikalla läpi. Et ei se ihan sama ole :D
Vierailija kirjoitti:
Finnairin lentäjillä on ihan surkeat palkat muuhun maailmaan verrattuna
Tämä on totta, vaikka jengi täällä nyt sitä ei uskokaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen tulisi saada palkka- ja eläkekatto! Rikkaat vaatii vaan enempi ja köyhät köyhtyy, ei ole oikein!
Samaa olen miettinyt itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen tulisi saada palkka- ja eläkekatto! Rikkaat vaatii vaan enempi ja köyhät köyhtyy, ei ole oikein!
Samaa olen miettinyt itsekin.
Ei todellakaan!
Suomen täytyy pitää kiinni luotettavista ja ammattitaitoista lentäjistä tarjoamalla heille kilpailukykyinen palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan tosissasi?!
Hyvä koodari tienaa miljoonan vuodessa.
Haluatko matkustaa lentokoneessa jota ohjaa lentäjä joka murehtii perille pääsemisen sijasta palkkaansa?
Lentäjille jää luu käteen.
Tulevaisuudessa heitä ei tarvita enää.
Sitä nopeammin yhtiöt tarttuvat uuteen teknologiaan , mitä isompia säästöjä niille on sitä kautta luvassa.
Kyllähän se ahneen loppu tiedetään.
Olisivat nyt miettineet vähän pidemmälle tätä hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjille jää luu käteen.
Tulevaisuudessa heitä ei tarvita enää.
Sitä nopeammin yhtiöt tarttuvat uuteen teknologiaan , mitä isompia säästöjä niille on sitä kautta luvassa.
Kyllähän se ahneen loppu tiedetään.
Olisivat nyt miettineet vähän pidemmälle tätä hommaa.
No tällainen skenaario ei kuitenkaan koske nykylentäjiä, eikä vielä seuraavaakaan sukupolvea, eikä välttämättä sen jälkeenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo lääkäreille pärjää
Mä olen erikoislääkäri, jonka kuukausipalkka on 5950€. En päivystä, joten lisiä ei juurikaan tule. Mieheni on lentäjä ja jo aloituspalkka viisi vuotta sitten oli 5500€ perämiehenä (plus lentolisät ja verovapaat päivärahat). Meni heti uransa alussa jo ohi erikoislääkärin palkassa.
Perämiehen aloituspalkka Finskillä on 3450 €/kk, kuten artikkelussa mainitaan. Sieltä voi teikä"lääkärikin" sen käydä lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjän hommakin sellainen joka voitaisiin helposti automatisoida. Lentokonepeleissäkin tekoäly ohjaa vihollislentokoneita ja lentelevät taitavasti joten miksei muka oikeassa elämässä voisi lentää tekoäly matkustajakoneita.
Pistetäänpä nuo fantasiat tauolle edes siksi aikaa, kunnes laivat, junat ja autot liikkuvat ilman henkilökuntaa. Ne kaikki kun voivat vian tullen pysähtyä odottamaan ihmisiä korjaamaan vian, lentokone ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjän työ ei ole edes mitään rakettitiedettä. Korkea palkka perustuu vaan koulutuksen kalleuteen (jota eivät itse maksa) ja täten henkilöresurssien määrän sääntelyyn.
Saisikohan ulkomailta halvemmalla lentäjiä? Ei taideta vaatia suomen kielen osaamista työssä.
Kuulemma kiinalaisten lentäjien kanssa kukaan ei halua mielellään työskennellä. Maa, jossa turvallisuuskulttuuri on vähän niin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo lääkäreille pärjää
Mä olen erikoislääkäri, jonka kuukausipalkka on 5950€. En päivystä, joten lisiä ei juurikaan tule. Mieheni on lentäjä ja jo aloituspalkka viisi vuotta sitten oli 5500€ perämiehenä (plus lentolisät ja verovapaat päivärahat). Meni heti uransa alussa jo ohi erikoislääkärin palkassa.
Perämiehen aloituspalkka Finskillä on 3450 €/kk, kuten artikkelussa mainitaan. Sieltä voi teikä"lääkärikin" sen käydä lukemassa.
Ei ole. Mieheni aloitti laajarunkokoneessa vuosi sitten ja 4500€ aloituspalkka. Sen päälle lentolisät ja päivärahat. Kk-palkka ilman veroja ollut 6,5-7,5k€.
Vierailija kirjoitti:
Ahneimpia ovat köyhät ja muut tukien varassa elävät jotka saavat vastikkeetta Kelan tukia 11 miljardin euron edestä vuodessa. Se maksaa jokaiselle työtä tekevälle keskimäärin 350 euroa joka kuukausi (2,6 miljoonaa työtätekevää) eivätkä nämä saatanat edes kiitä elatuksesta.
Ihmetyttää rahan jakaminen ilman vaatimusta tehdä jotain yhteiseksi hyväksi. Paljon olisi avun tarvetta vanhainkodeissa ja lastentarhoissa. Työttömät ynseästi haistattavat paskat pienelle avustustoiminnalle jotta pääsevät harrastamaan kalastusta, metsästystä, lekottelemaan auringossa ja tekemään kaikenlaista kivaa. Kiittämättömyys on maailman palkka sanottiin aikanaan.
Työmies on palkkansa ansainnut. Lentäjän ja bussikuskin palkkoja ei kannata verrata koska kyse on aivan eri työstä ja asiakkaista. Lentokoneessa ei matkusta köyhät vaan he valitsevat mieluummin bussin koska ei ole rahaa. Lentoliput ovat kalliita joten Finnairilla on vara maksaa hyvää palkkaa. Bussikuskit saavat vähemmän kun matkustajan lippu maksaa pari euroa ja heitä on vain muutama.
Duunarina noin 155€? Ihan en usko tai sitten pitää ihan helvatin paljon tehdä ylitöitä.