Tosi rankat esivaihdevuodet (46v), onko kohtalotovereita?
Kaipailen vertaistukea tähän hankalaan tilanteeseen. Luulin aina, että vaihdevuodet ja niiden oireet tulevat vasta 50+ ikäisenä.
Olen nyt kärsinyt esivaihtareista jo useamman vuoden ja koko ajan pahenee. Aloitin minipillerit pari vuotta sitten tasaamaan järkyttäviä PMS-oireita, joita alkoi tulla pitkin kuukautta, eli ei siten kuin aiemmin = kerran kuussa. Auttaa jonkin verran, mutta olen silti usein toimintakyvytön. Väsymys on jotain aivan järkyttävää. Heräilen yöllä useita kertoja eikä uni virkistä. Olen usein tosi kiukkuinen ja hermo menee pienimmästäkin jutusta. Mikään ei huvita eikä motivoi, energiaa ei ole. Muiden ihmisten seura ei kiinnosta ja kun ennen tykkäsin tehdä päivittäin pitkiä kävelylenkkejä, niin nyt menee päiviä, että en lähde ollenkaan ulos pakollisten siirtymien lisäksi.
Olen ahdistunut ja usein masentunut, kun elämä kapenee koko ajan vaikka haluaisin tehdä vaikka mitä!
En halua elää näin, oireita tulee koko ajan lisää ja ne pahenee. Elämänlaatu on surkea.
Verikoe näytti normaalia arvoa estrogeeniä, joten sitä en ole saanut, enkä tiedä auttaisiko jos saisi.
Kommentit (67)
Jos estrogeenitasot ovat normaalit niin eihän ne vaihdevuosia silloin ole vaan syy on jossain muussa.
Mulla alkoi pms olla myös koko kuukauden, kauheita viiltäviä nivuskipuja oviksen aikaan, vuotoja (vaikka kohtu poltettu), lihasvoimattomuutta, ahdistusta (tykytystä, kehon hermostusta), joka paikkaa särki (niveliä), heräilin aamulla ennen kellon soittoa.
Aloin tarvita sairaslomaa niin pääsin työterveyden kautta ilmaiseksi gynen konsultaatioon. Yleislääkärin mielestä ei vaihdevuodet.
Gyne määräsi hkh. Kaikki parani jo päivässä!!
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini oli ok, kilpparikokeet otettu jokunen vuosi sitten ja silloin ok. Ehkä ne ois hyvä ottaa uudestaan.
Vointi oli jo ennen minipillereiden aloitusta melkoisen huono.
ap
Kuvailemasi oireet sopivat myös uniapneaan, joten yksi juttu mitä voisi kokeilla on, vaikuttaako mihinkään jos lopettaa selällään nukkumisen.
Vierailija kirjoitti:
Siis saako noita estrogeenivalmisteita ilman reseptiä? Jos ei, määrätäänkö niitä pelkän oirekuvan perusteella vaikka fsh-taso normaali eikä viittaa vaihdevuosiin, ja menkat normaalisti?
Mites noi estrogeenivalmisteet jos on valtava sukurasite sydän- ja verisuonitautien osalta? Yhdistelmäpillereiden käyttö ei ole sen takia ollut mahdollista. Ja myös migreeni vaivana.
Mulle määrättiin juuri siitä syystä estrogeenivoidetta, jota siis käytetään paikallisesti ja näin alkuun vain pari kertaa viikossa. Ei mun gyne mitään fsh-arvoa tuijota vaan hoitaa oireita. Tällä hetkellä estrogeenivoide tuo helpotusta.
Vierailija kirjoitti:
FSH ei kerro mitään esivaihdevuositilanteessa. Silti estrogeenin puutosta voi olla, jos oireet siihen viittaa. Nimim. 45v n, jonka elämän pelasti estrogeenisuihke (kierto edelleen säännöllinen eikä FSH-arvosta tietoakaan).
Kiinnostaisi tietää lisää tuosta suohkeesta?
Pelkkää estrogeeniähän ei sitten määrätä naiselle jolla on vielä kohtu tallella.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä noista tekee automaattisesti vaihdevuosioireita...?
Minä kärsin kaikesta tuosta noin kolmekymppisenä. Nyt nelikymppisenä voin paljon paremmin, eli tuskin oli kyse esivaihdevuosista vielä silloin.
Olisko vaikka ikä?
Ei mikään, mutta ikä viittaisi siihen suuntaan.