Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tosi rankat esivaihdevuodet (46v), onko kohtalotovereita?

Vierailija
20.02.2025 |

Kaipailen vertaistukea tähän hankalaan tilanteeseen. Luulin aina, että vaihdevuodet ja niiden oireet tulevat vasta 50+ ikäisenä.

Olen nyt kärsinyt esivaihtareista jo useamman vuoden ja koko ajan pahenee. Aloitin minipillerit pari vuotta sitten tasaamaan järkyttäviä PMS-oireita, joita alkoi tulla pitkin kuukautta, eli ei siten kuin aiemmin = kerran kuussa. Auttaa jonkin verran, mutta olen silti usein toimintakyvytön. Väsymys on jotain aivan järkyttävää. Heräilen yöllä useita kertoja eikä uni virkistä. Olen usein tosi kiukkuinen ja hermo menee pienimmästäkin jutusta. Mikään ei huvita eikä motivoi, energiaa ei ole. Muiden ihmisten seura ei kiinnosta ja kun ennen tykkäsin tehdä päivittäin pitkiä kävelylenkkejä, niin nyt menee päiviä, että en lähde ollenkaan ulos pakollisten siirtymien lisäksi.

Olen ahdistunut ja usein masentunut, kun elämä kapenee koko ajan vaikka haluaisin tehdä vaikka mitä!

En halua elää näin, oireita tulee koko ajan lisää ja ne pahenee. Elämänlaatu on surkea. 

Verikoe näytti normaalia arvoa estrogeeniä, joten sitä en ole saanut, enkä tiedä auttaisiko jos saisi.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin vasta gynellä ja kertoi kaikki  toimivan vielä niin virkeästi, että voin ruveta vauvan tekoon 😍😍😍😍 

Vierailija
22/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla on todettu että kyse on tuosta? 

Itsellä samankaltaisia oireita, mutta fsh-arvo hedelmällisen naisen tasolla, joten asian tutkiminen jäi siihen.

Otappa seurantaan igstä gyne_leena

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi et aloita estrogeeni korvaushoitoa? 

Vierailija
24/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menopaussi = viimeiset kuukautiset.

Perimenopaussi = 10 vuotta kestävä jakso ennen viimeisiä kuukautisia. Nainen voi vielä hyvinkin raskautua, mutta ei enää helposti.

Tämän jakson aikana naiset voivat jo kokea laajan kirjon oireita. Miksi?

Koska estrogeenireseptoreita on yli 200 ympäri ämpäri kehoa. 

Naisten menopaussi-iässä on paljon vaihtelua, jopa 20 vuotta.

Hormonikierukka tosin voi tyrehdyttää vuodot kokonaan jo alle 40-vuotiaana.

Vierailija
25/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Itse olen onneksi päässyt vähällä. Ikää 50 ja menkat tulee nykyään monen kuukauden välein enää. Mutta ei mulla ole ollut mitään muuta kuin menkkojen epäsäännöllisyyttä ja vuodon määrän vaihtelua. 

Vierailija
26/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli kuvailemasi olo juuri niistä minipilleriestä. Oli sulla PMS-oireiden lisäksi olo kamala jo ennen pillereitä?

Vierailija
27/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on puute testosteronista. 

Vierailija
28/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panox Woman kapselit luontaistuotekaupasta auttaa ja kaupan päälle on taas kevättä rinnoissa.

Vierailija
29/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittauta DHEAS?

Vierailija
30/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytätkö väärää puuta? Johtuuko kaikki ongelmat esivaihtareista? Onko jokin muu asia muuttunut elämässäsi?

Vierailija
31/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan tai d-vitamiinin puute. Vaihtareissa mitataan fsh. 

Vierailija
32/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan  jo 10 000 aloitus samasta valituksesta. Lopettakaa jo, kyllästyttää helvetisti !

Vierailija
33/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vakooja ja juttu on tekaistu.

Vierailija
34/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli kuvailemasi olo juuri niistä minipilleriestä. Oli sulla PMS-oireiden lisäksi olo kamala jo ennen pillereitä?

Samaa olin tulossa kysymään.

Vierailija
35/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini oli ok, kilpparikokeet otettu jokunen vuosi sitten ja silloin ok. Ehkä ne ois hyvä ottaa uudestaan.

Vointi oli jo ennen minipillereiden aloitusta melkoisen huono.

ap

Vierailija
36/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syytätkö väärää puuta? Johtuuko kaikki ongelmat esivaihtareista? Onko jokin muu asia muuttunut elämässäsi?

Elämässä monet asiat muuttuneet parempaan suuntaan. Voihan olla, että on jotain mitä en ole itse tai lääkäri tajunnut.

ap

Vierailija
37/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

FSH ei kerro mitään esivaihdevuositilanteessa. Silti estrogeenin puutosta voi olla, jos oireet siihen viittaa. Nimim. 45v n, jonka elämän pelasti estrogeenisuihke (kierto edelleen säännöllinen eikä FSH-arvosta tietoakaan).

Vierailija
38/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi voisit hakeutua kilpirauhastutkimuksiin. Oletko käynyt niissä? Pelkät T3 T4 arvot eivät riitä, on tutkittava asianmukaisilla laitteilla ja asiantuntijan vastaanotolla. Entä sydän oletko tutkituttanut? Ei pelkkä verenpaineen mittaaminen auta.

Miten ne minipillerit nyt tuli otettua kuvioihin, jos on vaikka jotain ihan muuta psyykkistä asiaa, sekin täytyisi tutkia. Ehkä siltä saralta löytyisi jotain rauhoittavaa.

Vierailija
39/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaile ongelmasi chat gpt:lle. Mulla samaa ja se antoi mulle pitkän listan vitamiineja, mitä kannattaa kokeilla. Mm. B6, magnesium, kalkki..

Vierailija
40/67 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun tavalliset lääkärit eivät ollenkaan ymmärrä tutkia potilasta laajemmin.  On kai tyydyttävä netistä löytyviin  kirjoituksiin. Onko sinulla kuukautiset säännölliset?

Yöunet ovat tärkeät, jotta jaksaa päivän viedä hyvin päätökseen. Minulla on aina ollut huonot yöunet. Vaeltelen yöllä asunnossa tai luen kello kolme vielä.