Tosi rankat esivaihdevuodet (46v), onko kohtalotovereita?
Kaipailen vertaistukea tähän hankalaan tilanteeseen. Luulin aina, että vaihdevuodet ja niiden oireet tulevat vasta 50+ ikäisenä.
Olen nyt kärsinyt esivaihtareista jo useamman vuoden ja koko ajan pahenee. Aloitin minipillerit pari vuotta sitten tasaamaan järkyttäviä PMS-oireita, joita alkoi tulla pitkin kuukautta, eli ei siten kuin aiemmin = kerran kuussa. Auttaa jonkin verran, mutta olen silti usein toimintakyvytön. Väsymys on jotain aivan järkyttävää. Heräilen yöllä useita kertoja eikä uni virkistä. Olen usein tosi kiukkuinen ja hermo menee pienimmästäkin jutusta. Mikään ei huvita eikä motivoi, energiaa ei ole. Muiden ihmisten seura ei kiinnosta ja kun ennen tykkäsin tehdä päivittäin pitkiä kävelylenkkejä, niin nyt menee päiviä, että en lähde ollenkaan ulos pakollisten siirtymien lisäksi.
Olen ahdistunut ja usein masentunut, kun elämä kapenee koko ajan vaikka haluaisin tehdä vaikka mitä!
En halua elää näin, oireita tulee koko ajan lisää ja ne pahenee. Elämänlaatu on surkea.
Verikoe näytti normaalia arvoa estrogeeniä, joten sitä en ole saanut, enkä tiedä auttaisiko jos saisi.
Kommentit (67)
Oletko ap mies, jonka tämän aloituksen teit? Nainen ei kirjoittaisi tuohon tyyliin.
Miten sulla on todettu että kyse on tuosta?
Itsellä samankaltaisia oireita, mutta fsh-arvo hedelmällisen naisen tasolla, joten asian tutkiminen jäi siihen.
Aswagandha valmisteet on mulla tadannert hyvin mielialaa.
Lieneekö ihan oikeat vaihdevuodet eikä vain esisellainen. Vaihdevuodet on hyvin yksilöllinen ajanjakso. Menopaussinhan tietää vasta jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä samankaltaisia oireita, mutta fsh-arvo hedelmällisen naisen tasolla, joten asian tutkiminen jäi siihen.
Tää on mun oma päätelmä, kun mitään muuta "vikaa" ei ole löytynyt, eikä elämässä mitään sellaista stressiä tms joka selittäisi.
Unijuttu voi johtua joillakin osaksi muusta (onko työsi syynä, kierroksia tai joku muu asia) tai jos hikoilee voi herätä, vaatteiden vaihto. Ravintoaineita, neste-suola tasapaino jne. Miten salviatee vaikuttaa illalla tai kamomilla, rauhoittaako, jos joskus - ei koko ajan. Entä some tai netti, jos vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Haisooko etupylly pyypyy, hyhhyh pahalle?
Ja pölvästi ryömi jälleen kolostaan. Onko kiva olla palstan kakkapökäle, onko?
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap mies, jonka tämän aloituksen teit? Nainen ei kirjoittaisi tuohon tyyliin.
Hetero ja mies. Tumputtaa tietty käteen. Ei ymmärrä naisten elämästä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on mun oma päätelmä, kun mitään muuta "vikaa" ei ole löytynyt, eikä elämässä mitään sellaista stressiä tms joka selittäisi.
Onko tutkittu ferritiini ja kilppari?
Vierailija kirjoitti:
Lieneekö ihan oikeat vaihdevuodet eikä vain esisellainen. Vaihdevuodet on hyvin yksilöllinen ajanjakso. Menopaussinhan tietää vasta jälkikäteen.
Jep tätä olin tulossa kirjoittamaan. Ihan aitoa tavaraa se on.
Alhainen ferritiini.
Oireet muistuttaa vaihtareita..
Mun gynekologi Saksassa määräsi mulle siveydenpuu-kapseleita. Ne ovat auttaneet ja tasanneet muutenkin kiertoa. Auttavat kuulemma tiettyyn pisteeseen asti, kunnes estrogeeniarvot laskevat kunnolla. Niitä saa Suomestakin apteekista, joskin Suomessa tuntuu, että lääkärit eivät ymmärrä suositella mitään luontaistuotteita vaan mielummin määrätään heti hormoneja.
Mä taisin olla 43, kun olin vasta vaihtanut työpaikkaa ja suurta osaa moninaisista oireista luultiin työperäisestä stressistä johtuvaksi (unettomuus, aivosumu, raivarit, tykyttelyt, verenpaine). Kun aloin vuotaa 20 pv kuukaudessa (myoomia) menin gynelle. E-pillerit aloitettiin ja todettiin tehottomiksi, vaihdettiin vuotta myöhemmin mirenaan ja geeliin. Nyt olen täyttämässä 46, oireet näillä poissa, jonkinlaiset niukat "menkat" jäljellä. Mitään verikokeita ei otettu. En pärjäisi ilman hkh:a, olisin vähintään työkyvytön. Genetiikkakaan ei suosi, oma äiti oli viranomaistenkin kirjoissa aikanaan sekaisin.
46 ei ole edes varhainen vv-ikä. On alkanut jo kolmekymppisilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haisooko etupylly pyypyy, hyhhyh pahalle?
Ja pölvästi ryömi jälleen kolostaan. Onko kiva olla palstan kakkapökäle, onko?
Mielestäni on äärimmäisen säälittävää, jos järkevämpää tekemistä ei keksi.
Oireiden, ei verikokeiden perusteella esivaihtarit.
Minä sain geelin 44 vuotiaana ja oireet kuulostaa tutuilta. Kuristava ahdistus vei elämänilon
Vierailija kirjoitti:
Näkyyhän se hormonitasojen mittauksessa.
Itselläni tasot oli alentuneet, mutta minulla ei ole ollut mitään oireita.
Osan allekirjoitan itsekin. Esivaihtarit käynnissä.