Miksei Suomessa osata tehdä kulttuuri ilman miljoonien tukea veronmaksajilta?
Iltalehdessä näyttelijät valittelee nyt kun ei ole verorahoja valtiolta heidän palkkansa maksamiseen. Eikö sen rahan kuitenkin pitäisi tulla maksavilta asiakkailta jotka katsoo niitä elokuvia tai kuuntelee musiikkia? Jos itse en katso kotimaisia elokuvia tai sarjoja, miksi minun pitäisi verorahoillani rahoittaa niitä?
Kommentit (81)
Kaikki pois vaan! Minun verorahoilla ei sotea hyysätä, koska en minä sitä käytä. Olen aina terve kuin pukki. Ja jos sairastun mulla on varaa yksityiselle huippulääkärille. Ei mun rahoja mihkää puolustukseen, koska jos sota tulee niin mä nostan kytkintä ja lähden tästä härmästä - mulla on varaa! Koulutus yksityiseksi myös! Jos vanhemmat on niin köyhiä että ei oo varaa maksaa mukuloittensa opintoja niin ei niitä veroillakaan makseta! Mitäs muuta. Ai niin, kaikilta pallonpotkijoilta ja taulun töhertelijöiltä tuet pois. Jos minä haluan urheilu tai kulttuurielämyksiä niin voin lentää katsomaan niitä vaikka jenkkeihin. Siellä sentään näkee hienoja juttuja eikä mitään rappio"taidetta". Tätä mieltä mä oon, että sillee.
Vierailija kirjoitti:
Spedekään ei saanut tukirahoja .
Ei, eikä tehnyt taidettakaan.
Miksi ne tuetaan urheilua miljoonilla sekö valtiolta että kunnilta miljoonilla? Huippu-urheilioita ei kuitenkaan saada aikaan. Joka kylässä joku areena. Kelle, miksi?
"Sössön sössön...prööt..önnönnöön..uliuliuli" - suomalainen taidevihaaja asiantuntijan roolissa käymässä kulttuurikeskustelua.
En viitsi erityisesti nostaa ketään tikunnokkaan, mutta missä julkinen raha kulttuurille, niin siellä.aina samat naamat vuodesta toiseen tekemässä. Millä perusteella nämä henkilöt valitaan?
Sata vuotta sitten taiteella eli vain pari kolme ihmistä (Kajanus, Sibelius, Gallen-Kallela,...). Nyt sillä pitäisi elää pari kolme tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis.
Vassareita aina syytetään kulttuurista. Huomenna olen iloinen siitä, et SKP aikoinaan ajoi Kulttuuritalon rakentamista. Olen siellä usein elämäni varrella käynyt konserteissa ja tansseissa. Ja huomenna taas bändejä kuuntelee. Aallon suunnittelema rakennus ilahduttaa aina ohjelman lisäksi. Jotain hyvää siis ovat aikaansaaneet!!
Niin, viis miljoonista kommunismin vainoissa kuolleista kun rakennettiin kiva kulttuuritalo konserttihumpalle. Tai jotain.
Sanoinko noin? Missä tuossa puolustelin kommunismin vaivoja? Olen myös kristitty, vaikka kristityt ovat uskonnon nimissä tehneet hirveyksiä historiassa.
Pitäiskö Kulttuuritalo räjäyttää muiden vainojen takia? Sekö korvais vainotuille jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis.
Vassareita aina syytetään kulttuurista. Huomenna olen iloinen siitä, et SKP aikoinaan ajoi Kulttuuritalon rakentamista. Olen siellä usein elämäni varrella käynyt konserteissa ja tansseissa. Ja huomenna taas bändejä kuuntelee. Aallon suunnittelema rakennus ilahduttaa aina ohjelman lisäksi. Jotain hyvää siis ovat aikaansaaneet!!
Kulttuuritalolla ovat esiintyneet mm. Hendrix ja Zappa aikoinaan. Ja tietysti lukemattomat muut kommariwoketaiteilijat.
Ovatko näiden musiikista tykkääjät tai konserteissa käyneet kommariwokeilijoita?
Tän päivän toiminta ei liity mitenkään politiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis.
Kulttuuritalolla ovat esiintyneet mm. Hendrix ja Zappa aikoinaan. Ja tietysti lukemattomat muut kommariwoketaiteilijat.
N. 40v. sitten näin siellä Ian Gillanin konsertin. Muistaakseni oli ihan vaan konsertti. Ei tainnut olla woke paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pois vaan! Minun verorahoilla ei sotea hyysätä, koska en minä sitä käytä. Olen aina terve kuin pukki. Ja jos sairastun mulla on varaa yksityiselle huippulääkärille. Ei mun rahoja mihkää puolustukseen, koska jos sota tulee niin mä nostan kytkintä ja lähden tästä härmästä - mulla on varaa! Koulutus yksityiseksi myös! Jos vanhemmat on niin köyhiä että ei oo varaa maksaa mukuloittensa opintoja niin ei niitä veroillakaan makseta! Mitäs muuta. Ai niin, kaikilta pallonpotkijoilta ja taulun töhertelijöiltä tuet pois. Jos minä haluan urheilu tai kulttuurielämyksiä niin voin lentää katsomaan niitä vaikka jenkkeihin. Siellä sentään näkee hienoja juttuja eikä mitään rappio"taidetta". Tätä mieltä mä oon, että sillee.
Maksanet kuutenkin täällä saadun alkuelämän palvelut ja koulutuksen ennen häipymistä. Jos olet varoissas, on se yhteiskunnan suomaa.
Missä maassa kulttuuri toimii pelkästään markkinavoimin?
Jos kulttuuri ei elä maksavilla asiakkailla, se pitää lopettaa sitten kokonaan. En käytä kulttuuripalveluja, joten en halua veroissani maksaakaan niistä.
Kulttuuri on nykyisin pelkää kiroilua ja seksiä. Miksi siitä pitäisi maksaa mitään. Ylen jutut ihan turhaa, ei mitään järkevää tuotantoa, tuokin fuckin-juttu niin kaukana todellisuudesta, että miten jonkun päähän juolahtaa moista moskaa ja sitten vielä kuvataan. Kuvaukset pitää tietysti tehdä ulkomailla, että saadaan samaan syssyyn viettää rantalomaa ja YLE maksa tai me maksamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Woken takia nykyään ei haluta maksaa elokuvista, esim tumma Risto Räppääjä. Kulttuuriala itse ajaa itsensä ahdinkoon woketuksella.
Tähän tarvii kyllä jo hyvä mielikuvituksen, miten helvetissä se woke on tähänkin syypäänä?? Siis se, että huomioidaan huonompiosaiset tuhoaa kulttuurialan!
Mitkä helvetin huonompiosaiset?
Oopperalipusta sai joskus satoja euroja "verotukena" per lippu. Itse ei tarvinnut maksaa kuin satanen tjtk. Balettilippu on erityisen arvokas.
Ei ruoantuottajatkaan saa hinnoitella tuotteitaan markkinahintaan, vaan tukkuporras vie isoimman osan ja veroina maksetaan maataloustuet.
Ja entäs ne muut hys hys yritystuet ja verohelpotukset.
Vierailija kirjoitti:
Ei taidetta ole ikinä tehty markkinavoimien ehdoilla. Suuret renesanssiajan taiteilijat joiden teosten näkemisestä ihmiset maksavat nykyään kovia pääsylippuhintoja elivät pääosin rutiköyhinä, siten että joku mesenaatti tai aatelinen joskus äkkäsi näiden taidot ja päätti antaa avokätisen stipendin eli vuotuisen kulta/hopearahasumman elämiseen.
Olet väärässä. Esimerkiksi Shakespeare kiirjoitti näytelmänsä täysn markkinavoimien ehdoilla ja menestyi ihan hyvin. Mesenaatitkin ovat muuten markkinavoimia, oletko sitä ajatellut?
Tuolloinhan tulot olivat melko epätasaisesti jakautuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spedekään ei saanut tukirahoja .
Ei, eikä tehnyt taidettakaan.
Mistä tiedät? Useinhan taiteilijoiden nerous ymmärretään vasta ptikään heidän kuolemansa jälkeen. Vrt van Gogh.
Ehkä meidän aikakautemme ei vain ymmärrä Speden taiteen luonnetta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne tuetaan urheilua miljoonilla sekö valtiolta että kunnilta miljoonilla? Huippu-urheilioita ei kuitenkaan saada aikaan. Joka kylässä joku areena. Kelle, miksi?
Ehkä ei pitäisikään tukea, vaan ainoastaan kansanterveyttä ylläpitävää kuntourheilua.
Siitä vaan Hollywoodiin uraa tekemään, dinnehän on monet jo menneet. Siellä on varattuna maitojuna lähtövalmiina kun ei hommat suju kuten ruusuisesti kuviteltiin. Suurikin stara Suomessa on Hollywoodissa nolla.