Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
61/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?

Olen eri, mutta voisin maksaa, jos hinnalla saisi sitten oikeasti kestävää laatua. Kerran olen maksanut satasen farkuista, jotka sitten alle kk ostamisesta ratkesivat juostessani portaat ylös pitkin harppauksin. 

Farkut eivät ole juoksuhousut, eli tuossa taisi kyllä vika olla ihan oma. Jos haluat harppoa portaita niin suosittelen sportti- ja vaellushousuja, löytyy leggingsiä ja tuulihousutyyppistä sekä kaikkea siltä väliltä. Monissa on haarassa kiila ja materiaali joustavaa, joka mahdollistaa jalkojen levittelyn ilman repeilemistä

No voi herranen aika! Kyllä farkut ennen kesti normaalia elämää. Ja nehän on siis alunperin tarkoitettu fyysiseen työhön koko housut. Farkkujen jos minkä pitäisi kestää

Vierailija
62/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Canadagoosen takki maksaa 1000€ tai enemmän ja niitä ostetaan. Kyllä Suomessa voisi valmistaa 500€ talvitakkeja ihan hyvin.

Valmistetaankin, esim. Joutsen ja taitaapa Luhdallakin olla kalliita talvitakkeja. Tämä ketju on täynnä vaan nurinaa ja valitusta siitä, että pitäisi sitä ja pitäisi tätä, vaikka kaikki on jo saatavilla. Ehkäpä alan ongemla onkin vaan paska asiakaskunta

Tai paska markkinointi?

Niin, en tiedä. Voi olla, että nämä brändit eivät halua keskimääräistä vauva-palstalla valittajaa asiakkaakseen, sillä huono asiakas voi olla yritykselle tappiollisempi kun ei asiakkuutta :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on varmaan outo mielipide, mutta mua ärsyttää kotimaisissa merkeissä se, että niitä on niin vähän ja ne on niin tunnistettavia! Omassa kuplassani ihmiset ostaa usein esim. Uhanaa, Vimmaa, Marimekkoa ja sitten käy oikeesti niin, että se sama mekko tai paita on useammalla päällä tai jos laitat uuden paidan päälle, niin kolme ihmistä tulee heti sanomaan tai kommentoi kuvaa, että "ai, säkin ostit ton uuden Uhanan paidan!". 

Mä haluan pukeutua jotenkin yksilöllisemmin enkä niin, että kaikki puolitututkin heti tunnistaa ja tietää, että mikä merkki ja paljonko maksoi. Sen takia mä olen ruvennut katselemaan yhä enemmän esim. tanskalaisia tai brittiläisiä pienempiä vaatemerkkejä.  

Vierailija
64/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta voisin maksaa, jos hinnalla saisi sitten oikeasti kestävää laatua. Kerran olen maksanut satasen farkuista, jotka sitten alle kk ostamisesta ratkesivat juostessani portaat ylös pitkin harppauksin. 

Farkut eivät ole juoksuhousut, eli tuossa taisi kyllä vika olla ihan oma. Jos haluat harppoa portaita niin suosittelen sportti- ja vaellushousuja, löytyy leggingsiä ja tuulihousutyyppistä sekä kaikkea siltä väliltä. Monissa on haarassa kiila ja materiaali joustavaa, joka mahdollistaa jalkojen levittelyn ilman repeilemist

Niin peltotyöläisille ja mitoitus oli silloin huomattavasti väljempi. Ei peltotyöläinen tee mitään kolmiloikkaa

Vierailija
65/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa tapa olisi täysin automatisoida tuotanto sillä tavalla ettei siellä ole käytännössä työntekijöitä ollenkaan.

Vierailija
66/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyntää on villalle kohtuuhinnalla, villapaidat, villatakit, kerrastot, sukat, talvipipot (moni malli myös pitkä ylöspäin koristeellinen väri ja korvista suojattu), talvitakit jotka pitkiä jne. Ei tarpeet lopu. Kunnon farkut ja isot topit, puristamatonta. Sukkaa. Kesällä muuta. Jos teet huonoa ei toimi.

Ja aina joku puhuu kohtuuhinnasta. Kohtuuhinta on yleensä kauniimpi termi sanalle halpa. Ja villa ei ole mikään halpa materiaali.

Vierailija
67/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan outo mielipide, mutta mua ärsyttää kotimaisissa merkeissä se, että niitä on niin vähän ja ne on niin tunnistettavia! Omassa kuplassani ihmiset ostaa usein esim. Uhanaa, Vimmaa, Marimekkoa ja sitten käy oikeesti niin, että se sama mekko tai paita on useammalla päällä tai jos laitat uuden paidan päälle, niin kolme ihmistä tulee heti sanomaan tai kommentoi kuvaa, että "ai, säkin ostit ton uuden Uhanan paidan!". 

Mä haluan pukeutua jotenkin yksilöllisemmin enkä niin, että kaikki puolitututkin heti tunnistaa ja tietää, että mikä merkki ja paljonko maksoi. Sen takia mä olen ruvennut katselemaan yhä enemmän esim. tanskalaisia tai brittiläisiä pienempiä vaatemerkkejä.  

Tuo se yksi muodin funktio nimenomaan on, erottautuminen. Suomi-brändeillä ei pysty erottautumaan suomessa

Vierailija
68/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ratkaisu olisi joku sivusto, missä voi tilata vaatteen omilla mitoilla, jotka syötetään sivustolle, ja joiden perusteella sitten tehdään valmis vaate. Valmistaja jos käyttää laadukasta materiaalia, ja valmistaa itse Suomessa, niin luulisi tällaisen toimivan? Eli vähän kuin mittatilaus, mutta massatuotteistetummalla tavalla. Köyhän miehen mittatilaus.

Miten ajattelet tuon olevan halvempaa, kuin mittatilaus? Ihan yhtä lailla ihminen piirtää sen kaavan, leikkaa sen ja ompelee. Ja miten tuo tarkalleen eroaa siitä, että saatavilla on jo XS-XL-koot?

Miksi niiden vaatteiden pitäisi olla niin justiinsa. Ei se vaate vatsamakkaraa saa poistumaan, vaan vatsamakkara pitää poistaa ensin, niin vähän huonomminkin istuva vaate näyttää hyvältä

Siten, että kaikkia kokoja ei tarvitse valmistaa. Vain mitä myydään. Luulisin myös, ettei kukaan niitä kaavoja missään käsin piirtele, vaan tietokone hoitaa mittojen muutokset.

Vatsamakkaraan sen verran, että ei aina ole kyse ulkonäöstä vaan vaikkapa mukavuudesta. Eikä kehon mittasuhteet välttämättä vastaa yleisimpiä vaikka ois miten hoikka.

Vierailija
69/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa tapa olisi täysin automatisoida tuotanto sillä tavalla ettei siellä ole käytännössä työntekijöitä ollenkaan.

Ainoa... helvatan autocorrect.

Vierailija
70/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskalaiset ovat tunnettuja sopuliudestaan. Kaikki vaatteet näyttää samalta. Tooosi yksilöllistä.

Vierailija
71/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se liimaaminen, sillä prässit ovat isoja ja nopeita. Sitten ommellaan vaan jotain vahvikkeita kriittisiin kohtiin. Mutta esim. vauva-palstalaisille sellaisia tuotteita ei voi myydä, kun niiden pitää kestää sen 100 vuotta ja olla suomenlampaanvillaa :D

Vierailija
72/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farkut eivät ole juoksuhousut, eli tuossa taisi kyllä vika olla ihan oma. Jos haluat harppoa portaita niin suosittelen sportti- ja vaellushousuja, löytyy leggingsiä ja tuulihousutyyppistä sekä kaikkea siltä väliltä. Monissa on haarassa kiila ja materiaali joustavaa, joka mahdollistaa jalkojen levittelyn ilman repeilemistä

Kyseessähän nyt ei ollut sporttinen porrasjuoksu, vaan arjessa juoksin yhdet portaat mennessäni. Jos ei vaate sitä kestä, niin en kovin laadukkaasta puhuisi.

Vierailija
73/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta, hinta ja hinta. Olen pahoillani, mutta en todella ole valmis maksamaan perus puuvillapaidasta lähemmäs 100 euroa vaikka miten olisi suomalaista tuotantoa.

Lisäksi suomalaisten vaatteiden mitoitus on valtavan isoa! Joku Nanson XS vastaa ruotsalaisten kauppojen M-kokoa. En halua pukeutua kaapuihin. 

Vierailija
74/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ratkaisu olisi joku sivusto, missä voi tilata vaatteen omilla mitoilla, jotka syötetään sivustolle, ja joiden perusteella sitten tehdään valmis vaate. Valmistaja jos käyttää laadukasta materiaalia, ja valmistaa itse Suomessa, niin luulisi tällaisen toimivan? Eli vähän kuin mittatilaus, mutta massatuotteistetummalla tavalla. Köyhän miehen mittatilaus.

Moni pieni vaatemerkki ottaa jo nyt ennakkotilauksia. Olen itsekin tilannut. Ekologista ja taloudellista. 

Vierailija
75/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskalaiset ovat tunnettuja sopuliudestaan. Kaikki vaatteet näyttää samalta. Tooosi yksilöllistä.

Viittaatko nyt johonkin vilaan ja vero modaan vai? Kaikki design-brändit pyrkivät erottautumaan ja niitä on tanskassakin. Ihan yhtä lailla kuin näitä henkkamaukkoja, vero modia ja dressmannejakin

Vierailija
76/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farkut eivät ole juoksuhousut, eli tuossa taisi kyllä vika olla ihan oma. Jos haluat harppoa portaita niin suosittelen sportti- ja vaellushousuja, löytyy leggingsiä ja tuulihousutyyppistä sekä kaikkea siltä väliltä. Monissa on haarassa kiila ja materiaali joustavaa, joka mahdollistaa jalkojen levittelyn ilman repeilemist

Jos haluat kestävämpää materiaalia niin sitten valitse paksumpi farkku paksuilla langoilla sekä todella väljällä mitoituksella, joka sallii harppomisen :) Ei sillä ole väliä kuinka monta kertaa revit, jos revit kerran liian kovaa niin herkempi materiaali voi hajota. Sinulle voisi sopia myös ihan polyester-työvaatteet, ne ovat puuvillaa kestävämpiä.

Vierailija
77/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukholman keskustassa sama, kaikki trendikkäät naiset (kenties miehetkin, en niin tarkkaillut) näyttävät samalta. 

Itse olen kerran tainnut somessa törmätä ihmiseen, jolla oli sama Kaikon mekko kuin minulla. Vimmaa ja Marimekkoa en osta, heidän kaavoituksensa ei sovi minulle. 

Vierailija
78/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se liimaaminen, sillä prässit ovat isoja ja nopeita. Sitten ommellaan vaan jotain vahvikkeita kriittisiin kohtiin. Mutta esim. vauva-palstalaisille sellaisia tuotteita ei voi myydä, kun niiden pitää kestää sen 100 vuotta ja olla suomenlampaanvillaa :D

No, olen sitten ylpeä vauvapalstalainen. Ekologisinta on hankkia kestäviä vaatteita ja käyttää ne loppuun. Eettisesti tuotettuja vaihtoehtoja on. 

Vierailija
79/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonmateriaaleista, laatua, rockhenkiselle viiskymppiselle (musta telttatunika ei ole sitä) ja lyhyelle mitoitus kohdalleen. Voin maksaa, jos olisi oikeasti tehtykin täällä, mutta kankaat js ompelu ei sitä ole ollut aikohin.

Aikoinaan käytin Lee Cooperin farkkuja, mutta nostivat hintaa samalla kun siirsivät tuotannon viroon, siinä kohtaa lakkasin ostamasta.

Lappeenrantalaisella pikkuputiikilla on kivoja pellavatunikota, mutta kangas kuluu puhki parissa vuodessa ja kun hintaa on reilusti yli satasen, niin käyttöaika vaan on liian lyhyt.

Nanson madeinmissälie trikoot maksaa sen satkun, vituttaa ostaa, mutta mitoitus on kohdillaan. 

Vierailija
80/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu ruotsalaisuuteen. Siellä ollaan muodin kanssa huomattavasti samankaltaisia. Meikki ja kengät mukaan lukien. Suomessa on huomattavasti enemmän yksilöllisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan