Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
41/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruus on takana ja keski-ikä menossa.  Nykyään panostan laatuun.  Yritän ensisijaisesti valita kotimaisia, mutta tosiaan, kirkkaat kuviot ja  linjattomuus ei innosta.  Arkiasuja  ja villatuotteita on löytynyt hyvin. Mutta esim istuva jakkupuku?  Aikomus on kyllä teetättää pari perusasia kokonaan ompelijalla.  

Vierailija
42/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

H&m t-paita 7€ ja r-collection t-paita 49€

R-collectionkin taitaa ompeluttaa pääosin Virossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin yksivisiä vaatteita. Nyt lähes kaikki kotimaiset valmistajat tekee riemunkirjavia ja lapsellisia trikoovaatteita. Missä yksiväriset? En minä halua aikuisena ihmisenä päälleni pöllöjä tai kettuja tai jotain ihmeellisiä veistoksellisia graafisia kuvioita. 

Jakkupukuja valmistavista tulee mieleen Andiata, jonka ompelu myöskin Virossa. 

https://andiata.fi/collections/bleiserit?srsltid=AfmBOoqf9jNKYcTR4oUwV6…

Vierailija
44/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?

Niinhän mä maksan nytkin. Halvemmalla ei saa laatua eikä oikein kalliillakaan. Levikset maksaa sen 100 euroa. Ihan yhtä hyvin voin ostaa Suomessa valmistetut 100 euron housut.

No osta. Lee Cooper on suomalainen farkkuvalmistaja.

Vierailija
45/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta voisin maksaa, jos hinnalla saisi sitten oikeasti kestävää laatua. Kerran olen maksanut satasen farkuista, jotka sitten alle kk ostamisesta ratkesivat juostessani portaat ylös pitkin harppauksin. 

Vierailija
46/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ratkaisu olisi joku sivusto, missä voi tilata vaatteen omilla mitoilla, jotka syötetään sivustolle, ja joiden perusteella sitten tehdään valmis vaate. Valmistaja jos käyttää laadukasta materiaalia, ja valmistaa itse Suomessa, niin luulisi tällaisen toimivan? Eli vähän kuin mittatilaus, mutta massatuotteistetummalla tavalla. Köyhän miehen mittatilaus.

Vierailija
47/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostetaan suurempia eriä halvemmalla vaikka kiinasta ja myydään ne kotimaisella imagolla?

Sitähän juuri nyt tehdäänkin 🤦🏻

Sen brändin rakentaminen, hallinnointi, markkinointi, myyminen, ylläpito, kaiken toiminnan hallinnointi, ym. on kaikki työtä. Tunnutte ajattelevan, että vaateteollisuuteen kuuluu vain ompelu. 

Vierailija
48/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta voisin maksaa, jos hinnalla saisi sitten oikeasti kestävää laatua. Kerran olen maksanut satasen farkuista, jotka sitten alle kk ostamisesta ratkesivat juostessani portaat ylös pitkin harppauksin. 

Farkut eivät ole juoksuhousut, eli tuossa taisi kyllä vika olla ihan oma. Jos haluat harppoa portaita niin suosittelen sportti- ja vaellushousuja, löytyy leggingsiä ja tuulihousutyyppistä sekä kaikkea siltä väliltä. Monissa on haarassa kiila ja materiaali joustavaa, joka mahdollistaa jalkojen levittelyn ilman repeilemistä

Vierailija
49/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset vaatteet on halvan näköisiä nykyään. Joko muodottomia huonotrikoisia isokuvioisia mammakaapuja, tai muovisia huonosti istuvia vaatteita jotka on kuin suoraan Kaalimato-seksikaupan alennuskorista kuten ne joita se Dannyn exä käytti Suomen euroviisukisassa.

Vierailija
50/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleiskäyttöinen robotiikka, 3d-tulostus, yms voimakas automatisaatio millä tuotteet saadaan suunnittelijan tietokoneelta ilman manuaalisia vaiheita postipakettiin.

Palkat ja verotus eivät ole kilpailukykyisiä kiinalaisten ja intialaisten erityistalousalueiden kanssa.

Ompelua ei voida automatisoida. Joka ikisessä vaatteessa on valmistusvaiheessa ihminen mukana.

Esimerkiksi alusvaatteita valmistetaan isolti nykyään automaisoiduilla neulekoneilla ja myös perinteisiä kavatuotteita on mahdollista esim. liimata toisiinsa, niin kuin sporttivaatepuolella tehdään. Lisäksi ompelutyön ja myös designin prioriteetteja pitäisi miettiä uudestaan, vanhan henkilöstön myötä myös näkökulmat ja arvot ovat todella vanhanaikaisia. Vaatteiden ei ole tarkoitus "kestää 100v" vaan niitä tulisi luoda trendeihin ja kierrä

Sä sekoitat nyt useamman asian iloisesti keskenään. Neulos ja neuleet tehdään lähtökohtaisesti täysin eri tekniikalla kuin tekstiilivaatteet, joka mahdollistaakin sitä automatisointia enemmän. Minä puhuin nimenomaan muista kuin neuleista koska ihmisillä on usein se käsitys että ne vaatteet tulee jostain taikaseinästä tehtaalla. Urheiluvaatteissa käytetään saumojen liimausta vesitiiviyden vuoksi. Joissain alushousuissa siksi ettei tule vaatteiden läpi näkyviä saumoja. Mikään normaali kulutusvaate ei toimi liimauksella.

Vierailija
51/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ratkaisu olisi joku sivusto, missä voi tilata vaatteen omilla mitoilla, jotka syötetään sivustolle, ja joiden perusteella sitten tehdään valmis vaate. Valmistaja jos käyttää laadukasta materiaalia, ja valmistaa itse Suomessa, niin luulisi tällaisen toimivan? Eli vähän kuin mittatilaus, mutta massatuotteistetummalla tavalla. Köyhän miehen mittatilaus.

Tälleen jotkut tilaa itelleen Aasian maista juhlavaatteita. Kotelomekkoja, jakkupukuja, miesten pukuja.

Vierailija
52/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan pääasiassa suomalaisten merkkien vaatteita. Monella on ongelmia laadussa.

En sano nimiä, kun eivät nämä firmat yhtään enempää negaa varmaan tässä taloustilanteessa kaipaa, mutta olen ostanut esim. tunnetun merkin mekon, joka maksoi 150 euroa ja parin pesun jälkeen kirkas väri oli vain muisto entisestä, aivan kulahtanut ja harmaantunut. Noudatin kyllä pesuohjetta. Sama juttu toisen merkin college-kankaisessa asussa - se kesti sentään vähän enemmän kuin pari pesukertaa, mutta hintaansa nähden silti kulahti todella nopeasti. Erään tunnetun ja minun budjetissani tosi kalliin merkin vaatteita olen ostanut vain todetakseni, että mekko oli  aivan omituisen mallinen, kangas halvantuntuinen ja mekko huonosti ommeltu - langanpätkiä roikkui, kaula-aukko ei pysynyt muodossaan jne. Merkki ratsastaa brändillään ja kuosit ovat mielestäni kauniita, mutta oman kokemukseni mukaan tuo lähes 300 euron mekko oli kuin yläkoululaisen kässäntunnilla ompelema. 

Että on tässä tällaisiakin haasteita. 

Vierailija
53/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farkut eivät ole juoksuhousut, eli tuossa taisi kyllä vika olla ihan oma. Jos haluat harppoa portaita niin suosittelen sportti- ja vaellushousuja, löytyy leggingsiä ja tuulihousutyyppistä sekä kaikkea siltä väliltä. Monissa on haarassa kiila ja materiaali joustavaa, joka mahdollistaa jalkojen levittelyn ilman repeilemistä

Suomalaisia sporttivalmistajia: Sasta, Halti, Gymnation, Luhta, Icepeak, Torstai. Lisäksi Makian mallistosta löytyy varmaan sekä farkkua että jotain college-housua

Vierailija
54/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä voisin maksaa suomalaisesta vaatteesta enemmän kuin bangladeshilaisests. Mutta viime aikoina olen liian usein pettynyt laatuun, jota sillä rahalla ei sitten kuitenkaan näytä saavan.

Ja mulle siis kävisi ne tunikat ja leggarit tai suorat housut ihan hyvin, kunhan ne olisi jotain kunnollista muotonsa ja värinsä pitävää materiaalia ja niissä olisi oikean mittainen selkä ja hihat ja kaula-aukko.

Nuo ovataika yksilöllisiä ja tulkinnanvaraisia toiveita. Kaikilla ostajilla on omat toiveensa, joihin kaikkiin vastaaminen onnistuu vain ateljeeompelua käyttämällä. Teollisuudessa vaatteet on pakko tuottaa niin, että ne palvelevat isompaa ryhmää. Lisäksi pitää ottaa huomioon raaka-aineiden tilanne, eettisyys, ja miljoona muuta seikkaa, jotka tekevät vaatteesta sellaisen, ettei se välttämättä osu juuri kaikkiin sinun kriteereihisi

Asiakkaita k

Joo, ymmärrän, että juuri minun yksilöllisiä toiveitani ei kaikki valmistajat pysty toteuttamaan vaan pitää palvella isompaa kuluttajakuntaa kerralla. Mutta nythän näyttää siltä, että nämä suomalaiset yrittäjät nimenomaan eivät palvele kovin suurta kuluttajakuntaa, koska heille ei kerran riitä tarpeeksi ostajia. Jos he palvelisivat isoa asiakaskuntaa, heillä ei olisi kannattavuusongelmaa. 

Enkä minä nyt niin poikkeuksellinen ole, en keholtani enkä laatu/tyyli/etiikkapreferensseiltäni. Päinvastoin, olen aika tavallinen. Suomi on täynnä kaltaisiani keskikeskikeskiikäisiä ja keskimääräisiä ja keskikokoisia ja keskimuotoisia taviksia.

Mut joo. Itse olenkin siirtynyt tekemään itse omat vaatteeni. Se on ihan helppoa. Ei tule välttämättä halvaksi, mutta johan sanoin, ettei hinta ole kriteeri, vaan kankaan laatu ja vaatteen muoto.

Vierailija
55/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Canadagoosen takki maksaa 1000€ tai enemmän ja niitä ostetaan. Kyllä Suomessa voisi valmistaa 500€ talvitakkeja ihan hyvin.

Vierailija
56/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelet tuon olevan halvempaa, kuin mittatilaus? Ihan yhtä lailla ihminen piirtää sen kaavan, leikkaa sen ja ompelee. Ja miten tuo tarkalleen eroaa siitä, että saatavilla on jo XS-XL-koot?

Miksi niiden vaatteiden pitäisi olla niin justiinsa. Ei se vaate vatsamakkaraa saa poistumaan, vaan vatsamakkara pitää poistaa ensin, niin vähän huonomminkin istuva vaate näyttää hyvältä

Vierailija
57/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Canadagoosen takki maksaa 1000€ tai enemmän ja niitä ostetaan. Kyllä Suomessa voisi valmistaa 500€ talvitakkeja ihan hyvin.

Valmistetaankin, esim. Joutsen ja taitaapa Luhdallakin olla kalliita talvitakkeja. Tämä ketju on täynnä vaan nurinaa ja valitusta siitä, että pitäisi sitä ja pitäisi tätä, vaikka kaikki on jo saatavilla. Ehkäpä alan ongemla onkin vaan paska asiakaskunta

Vierailija
58/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei mene pelkäksi valitukseksi, niin kehun täällä, että esimerkiksi Sanna Hopiavuoren vaatteet ovat mielestäni olleet hyvin kestäviä ja laadukkaita, monikäyttöisiä - minulla on useampi mekko. Entinen Riva nykyinen Toive tekee laadukkaita ja kestäviä vaatteita, minulla on pari collegepaitaa ja yhdet collegehousut. 

Vierailija
59/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistetaankin, esim. Joutsen ja taitaapa Luhdallakin olla kalliita talvitakkeja. Tämä ketju on täynnä vaan nurinaa ja valitusta siitä, että pitäisi sitä ja pitäisi tätä, vaikka kaikki on jo saatavilla. Ehkäpä alan ongemla onkin vaan paska asiakaskunta

Tai paska markkinointi?

Vierailija
60/1942 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä voisin maksaa suomalaisesta vaatteesta enemmän kuin bangladeshilaisests. Mutta viime aikoina olen liian usein pettynyt laatuun, jota sillä rahalla ei sitten kuitenkaan näytä saavan.

Ja mulle siis kävisi ne tunikat ja leggarit tai suorat housut ihan hyvin, kunhan ne olisi jotain kunnollista muotonsa ja värinsä pitävää materiaalia ja niissä olisi oikean mittainen selkä ja hihat ja kaula-aukko.

Nuo ovataika yksilöllisiä ja tulkinnanvaraisia toiveita. Kaikilla ostajilla on omat toiveensa, joihin kaikkiin vastaaminen onnistuu vain ateljeeompelua käyttämällä. Teollisuudessa vaatteet on pakko tuottaa niin, että ne palvelevat isompaa ryhmää. Lisäksi pitää ottaa huomioon raaka-aineiden tilanne, eettisyys, ja miljoona muuta seikkaa, jotka tekevät vaatteesta sellaisen, ettei se välttämättä osu juuri

Ei ole mitään yhtenäistä isoa asiakaskuntaa, paitsi Suomen Puolustusvoimat ja muut valtion instanssit. Jos olisi, niin totta hitossa joku tekisi sillä rahaa

Jos itse haluat olla designer ja ompelija niin sinähän voit vaikka perustaa sen yrityksen, joka palvelee juuri tätä sinun tuntemaasi "tavallista, isoa kuluttajakuntaa" :)