Mies kiukuttelee, kun en ole vieläKÄÄN ennallani sytostaatien jälkeen
Kauanko teillä, n. 6 kk:n sytokuurin jälkeen kesti *palata toimintakuntoon*? Tiedän itse, että paluuta entiseen ei ole, ja väsymys vyöryy välillä hyökyaaltoina, mutta puoliso ei ymmärrä. Niinä päivinä, kun työpäivän suorittamisen jälkeen kaadun *kaikkeni antaneena* lamaannuttavan väsymyksen kourissa sänkyyn, hän tuhisee ja puhkuu. On kiukkuinen, kun olen makuuhuoneessa.
Mietin, että miten pitkän toipumisajan te muut olette ottaneet (ja antaneet) itsellenne. Mulla viimeisestä sytosta n. 8 kk.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
En nyt missään tapauksessa tarkoita että miehen käytös olisi oikeutettua, mutta jotenkin tulee mieleen että purkaa kiukkuna nyt sitä että tilanne on liian vaikea itselleen käsiteltäväksi. Monesti sen aktiivisen hoitojakson aikana on itse niin hälytystilassa ja stresissä että siihen liittyviä vaikeita tunteita läheisen vakavasta sairastumisesta ei oikein pysty käsittelemään ja ne tunteet vyöryvät sitten päälle kun akuutein vaihe on ohi. Näin kävi itselleni kun läheinen sairastui. Itselläni oli oma hoitokontakti mihin hakeuduin keskustelemaan mutta monelle miehelle se kynnys on korkeampi hakea apua.
Voisiko puolisoa kannustaa käymään keskustelemassa jossain? Esimerkiksi työterveyshuollossa jos sellainen on. Ei siinä ainakaan mitään menetä.
Purkautuu kiukkuna niin että mököttää kun ei saa pillua? Mieshän se tässä on suurin kärsijä kun tyhmä syöpähoidot läpikäynyt vaimo ei harrasta seksiä hänen kanssaan ja ole jatkuvasti terapoimassa
Lääkärien ei kuulu olla heikkohermoisia siitä tulee vääriä diagnooseja. Ja naislääkäri ehkä ymmärtää naisen anatomiaa paremmin kuin hormoneja. Miehillä ei ole rintarauhasia eikä kohtua. Kun taas naisille ei ole miehen kiveksiä. Hätäåntymistä ei saa tulla. Ja parasiittien aiheuttamaa voi olla jopa astman oireet mikä ei ole astima . Mutta antibiootti kuuri poistaa parasiitit aika hyvin. Kysta eli rakkula " kasvain " voi olla ihan parasiitti joka tekee munia. Ei ne ole kasvaimia vaan parasiitit kasvaa ja munii. Raakaa kalaa ei saisi syödä yhtään. Lapamato on yksi yleinen järvikalan loinen. Niitä on eniten lahna kaloissa. Kun näin lähtee lääkkeellä. Ne pesii ihmisen suolistossa ja tulee ulos lääkkeellä. Lemmikit kannattaa madottaa. Antibiootteja on monia erilaisia ja ne parantaa aina jonkun tulehduksen syyn. Ennen kun ei ollut paljon lääkkeitä käytettiin sipuleita kuumassa maidossa ja eukalyptusta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset alapeukuista. Sama kuin vetäisitte pataan. Danke.
tulet kyselemään tämmöselle palstalle ja otat henkilökohtaisesti, get real
Mieheni ei osannut aikoinaan ensin käsitellä sairastumistani, ja varsinkin kun minulta jouduttiin poistamaan molemmat rinnat. Onneksi hänen työpaikallaan oli henkilö, mikä kuului tukihenkilö toimintaan (en muista virallista nimeä) Sai houkuteltua mieheni näihin tapaamisiin, missä sai purkaa niitä omia tuntojaan ja keskustella muiden kanssa samassa tilanteessa olevia (kuinka tukea, ettei itse kuormitu) Suosittelen. Helpotti huomattavasti omaakin jaksamista/toipumista, kun puoliso pääsi puhumaan ulkopuolisille.
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset alapeukuista. Sama kuin vetäisitte pataan. Danke.
Pointti on tämä: olet trolli.
Jos et: miehesi on 120% idiootti ja sulla vie just niin kauan kuin vie. Parane, potki helvettiin se itsekäs runkkari.
Pohjimmiltaan mies on todella itsekäs. Kiukuttelu ei liity huoleen sinun tilastasi vaan siitä ettet jaksa tuottaa palvelua hänelle.
Kriiseissä ihmissuhteet punnitaan. Kukaan ei määritä toisen kokemusta, mutta jos/kun toinen alkaa määrittää, hän ei kunnioita sinua eikä ansaitse ystävyyttäsi enää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on juomavesissä kuin ruumassa että ihmiset sairastuu. Raamatussakin oli vanhan liiton aikana vesi huonoa että kaikki sai keskenmenoja. Samoin on Ilmestyskirjassa myrkkyjä vesissä kalmoruohoa sinihappoa karvasmantelia syanidia kuin kemikaalit. Ukonhattua. Onhan vesikasveista osa myrkyllisiä. Tuskin soija ja wasabikaan ihan myrkyttömiä on. Tai sairaat elukat. Jos niitä syö. Säteily vaikuttaa ihmisiin radioaktiivisuus. Ydinvoimalat radiot kännykät TV raadon. Kaatopaikat. Kierrätys materiaalit alumiini kuin vaatteiden teollinen käsittely kemikaaleilla. Maaleissa on kemikaaleja. Homeet vaikuttaa hengitykseen myös. Ei ehkä kannata suuhun tunkea kaikkea mitä myydään. Eikä iholle. Ihon kautta imeytyy niin lääkkeet kuin huumeet. Huumepiiput ja lakritsit. Liika suola kuin liika sokeri väriaineet. Nostatusaineet. Ne kaikki kiertää vartalossa. Kaikissa lääkkeissä on sivuoireita. Myös vanhat paistorasvat on myrkkyä. Moneen kertaan kuumennettuja. N
Hoidata pääs kuntoon.
Syöpä johtuu eliniän pitenemisestä. Jokainen sen vanhetessa saa mutta kaikilla se ei ehdi aiheuttaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on nyt 8 kk sytostaattien päättymisestä. Olen edelleen sairaslomalla, hurjaa, että olet jo töissä . mulla oli myös sädehoito 30x ennen sytoja. Olen uupunut ja sattuu niveliin.
Laittasin ton miehen luiskaan, et tarvitse lisästressiä mieslapsen takia. Voimia!
Tuli mieleen vielä lisätä, että mulla on minimissään 5 v kontrolli magneettikuvauksia ja labroja 2 kertaa vuodessa. Voi olla pidempäänkin. Nuo käynnit onkologin tapaamisineen vie hirveästi mun voimia ja stressaan niitä. En tiedä onko apllä näin, jos on niin mulla ainakin psyykkisesti vielä tunne "hoitovaiheesta" kun tutkimuksia vuosikausia edessä.
Mammografiassa ei usein kannata käydä sillä siinä rikkuu rintarauhaset. Metalli painaa kuulkaa rasvakudosta rikki siellä sisällä. Mikään kun ei saa rikkua sisäisestikään. Ja miehet. Naisen ruumiissa on " kiinnikkeitä " mikä pitää mm. Munasarjat paikallaan se on niin . On lääkärien kyllä vääriä diagnooseja hautausmaat täynnä. Väärillä hoidoilla. Älkää nyt myrkyttäkö ihmisiä vaan bakteerit . Ja hyvät bakteerit kuuluu olla. Samoin kuin opiskelija tason näytteen ottavat jättää jälkeensä sepsikset kuin käsivarren mustaksi tai kohdunkaulan näytteistä napsitaan palasia SIINÄ SITÄ SYÖPÄÄ SYNTYY NIIN. Holtittomia miehiä asentamassa kierukoita. Olipa joku Somppu käyttänyt käytettyä neulaa moniin asiakkaisiin oikein kierrätys tyylillä. Jeesus sentään. Verenluovutuksessa melkein kuoltu sepsis paskaiset neulat. Välinehuoltajat jotain virosta turkista tulleita kouluttamatta. Varokaa vaan hammashoidossa onko puhtaat välineet ja neulat. Tehdään vaatteita kierrätetystä mutta siinä kiertää sitten muutakin ja puuvillan viljelijät jää työttömiksi. Aamen.
No lääketieteessä on ollut jo pitkään niin että kipujen kanssa kotiin . Ei käy kukaan kaupassa yksin asuvilla. Eikä auta vessaan. Pitäisi olla toipumis sairaala erikseen viikon ainakin vessat kuin pesut jos ei enää huvita auttaa siellä missä toimen pide tehty.
Vierailija kirjoitti:
En nyt missään tapauksessa tarkoita että miehen käytös olisi oikeutettua, mutta jotenkin tulee mieleen että purkaa kiukkuna nyt sitä että tilanne on liian vaikea itselleen käsiteltäväksi. Monesti sen aktiivisen hoitojakson aikana on itse niin hälytystilassa ja stresissä että siihen liittyviä vaikeita tunteita läheisen vakavasta sairastumisesta ei oikein pysty käsittelemään ja ne tunteet vyöryvät sitten päälle kun akuutein vaihe on ohi. Näin kävi itselleni kun läheinen sairastui. Itselläni oli oma hoitokontakti mihin hakeuduin keskustelemaan mutta monelle miehelle se kynnys on korkeampi hakea apua.
Voisiko puolisoa kannustaa käymään keskustelemassa jossain? Esimerkiksi työterveyshuollossa jos sellainen on. Ei siinä ainakaan mitään menetä.
Sama tuli itselle mieleen, että ehkä miehen oma ahdistus ja pelko nyt purkautuu tuollaisena typeränä käytöksenä. En yhtään tarkoita puolustella miestä tai varsinkaan syyttää aloittajaa mistään, ei, hänen pitäisi kyllä itse pyrkiä käsittelemään asia purkamatta pahaa mieltään toipilaaseen. Tämä vaan voisi olla moisen käytöksen takana. Onko mies saanut/ottanut vastaan mitään keskusteluapua tilanteeseen liittyen? Yleensähän sitä on tarjolla myös läheisille, tai ainakin pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpähoidot ja sairaus itsessään on erittäin hankalasti ymmärrettävissä ympärillä oleville ihmisille. Heti; kun hoitoni loppuivat, ja olin vielä hengissä, ihmiset ajattelivat minun olevan terve. Sen jälkeen loppui ne viimeisetkin kyselyt voinnista. Hoitojen jälkeen alettiin kyselemään harrastusten ja töiden aloittamisesta.
Oma identiteetti on edelleen hukassa, jossain siellä syöpäsairaan ja remissiossa olevan välimaastossa.
Tämä on se täysin vääristynyt kuva, mitä esim. syöpään sairastuneet julkkikset antaa medioissa ymmärtää. Hoidot ohi > syöpä voitettu. Näin ei suinkaan ole, vaan moni syöpä vaatii vuosittaiset kontrollit jopa 5 vuoden ajan. Lääkkeiden myöhäisvaikutuksista puhumattakaan, saati psyykkisestä toipumisesta.
Menee nyt vähän ohi. On toki positiivinen asia, että suurista tekonivelleikkauksista annetaan myönteinen kuva, mutta ei esim. lonkan tekonilleikkaus ole mikään pikku juttu vaan kokonaisrasitus elimistölle aikamoinen. Hyvä jos kaikki menee hyvin muttei se kokonaisuudessaan ole mikään "kosmeettinen "juttu. Näin monet ajattelee, että ovat jotenkin huonoja jos kaikki ei menekään tuosta vaan!
MÄ tuskin valitsisin ottaa sytostaatteja jos kövisi niin huonosti että tulisi syöpä. Mielummin kai elän sen verran kun elän luontaisilla keinoilla parempi vointisena..Sytostaatit näet voivat kuivattaa myös alap..n, en itse hakua selaista elämää. Mutta ennen alapeukkuja en korostan että en halua neuvoja muita valinnoissaan. Jokainen valitsee itse mieltymystensä mukaan. Muistutan tässä että jodivarjoaine aiheutti mulle etenevän munuaisten vajiksen aiemmin terveisiin munuaisiini. En olisi mennyt jodivarjoainekuvaukseen jos lisin tiennyt munuaistoksiseksi, kun ei olisi ollut mikään aivan pakkotilannekaan..
Vierailija kirjoitti:
MÄ tuskin valitsisin ottaa sytostaatteja jos kövisi niin huonosti että tulisi syöpä. Mielummin kai elän sen verran kun elän luontaisilla keinoilla parempi vointisena..Sytostaatit näet voivat kuivattaa myös alap..n, en itse hakua selaista elämää. Mutta ennen alapeukkuja en korostan että en halua neuvoja muita valinnoissaan. Jokainen valitsee itse mieltymystensä mukaan. Muistutan tässä että jodivarjoaine aiheutti mulle etenevän munuaisten vajiksen aiemmin terveisiin munuaisiini. En olisi mennyt jodivarjoainekuvaukseen jos lisin tiennyt munuaistoksiseksi, kun ei olisi ollut mikään aivan pakkotilannekaan..
esim steven jobs valitsi elämänlaadun, ja pärjäsi huomattavan pitkään. hyvä saavutus.
Vierailija kirjoitti:
No toki se olisi oma valintasi, mutta en silti ymmärrä tuollaista.
Mä olin 20v kun mulla todettiin syöpä ekan kerran. Ei todellakaan ollut mikään vaihtoehto olla ottamatta hoitoja vastaan vaan halusin nimenomaan elää. Toisen kerran sairastuin kun olin 25v ja olin alle 1v lapsen äiti. Ei tälläkään kertaa käynyt mielessä, että en ottaisi hoitoja vastaan.
Hoidoista seurannut erinäisiä haittoja elimistöön, mutta mä elän edelleen ja ikää melkein 46v. En mä ole elämistä lopettanut ja hoidoista selvittyäni olen jatkanut elämääni. Vaikeaa on ollut elämässä muutenkin, mutta mä haluan elää.
P.S. Pillu kostuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin samaa. Mitä jos mies nyt purkaa huonolla tavalla omaa pelkoaan mitä ei aikaisemmin uskaltanut näyttää. Nyt kun sinun pitäisi olla "terve" hän on hieman uskaltanut itse romahtaa ja se purkaantuu noin? Se voi vain lisätä ärtymystä, että kaikki ei mennytkään niin kun hän ajatteli, "eli olet terve." Samalla siis sinun väsymys lisää huolta, vaikka hän varmaan ajatteli alunperin toisin. En tiedä, keskustelkaa asiasta.
Mitä on juomavesissä kuin ruumassa että ihmiset sairastuu. Raamatussakin oli vanhan liiton aikana vesi huonoa että kaikki sai keskenmenoja. Samoin on Ilmestyskirjassa myrkkyjä vesissä kalmoruohoa sinihappoa karvasmantelia syanidia kuin kemikaalit. Ukonhattua. Onhan vesikasveista osa myrkyllisiä. Tuskin soija ja wasabikaan ihan myrkyttömiä on. Tai sairaat elukat. Jos niitä syö. Säteily vaikuttaa ihmisiin radioaktiivisuus. Ydinvoimalat radiot kännykät TV raadon. Kaatopaikat. Kierrätys materiaalit alumiini kuin vaatteiden teollinen käsittely kemikaaleilla. Maaleissa on kemikaaleja. Homeet vaikuttaa hengitykseen myös. Ei ehkä kannata suuhun tunkea kaikkea mitä myydään. Eikä iholle. Ihon kautta imeytyy niin lääkkeet kuin huumeet. Huumepiiput ja lakritsit. Liika suola kuin liika sokeri väriaineet. Nostatusaineet. Ne kaikki kiertää vartalossa. Kaikissa lääkkeissä on sivuoireita. Myös vanhat paistorasvat on myrkkyä. Moneen kertaan kuumennettuja. Ne haistaa ! Jopa ranskalaiset voi lemuta älä syö. Kyllä siitä on sääntö että öljy pitää vaihtaa usein uuteen. Ne öljyjätteet valuu viemäreihin. Karkeista voi olla säilöntä aineita ja värejä karrageenejä. Saastuneessa kalassa voi olla säteilyä kuin elohopeaa kuin kemikaaleja ja altaissa kasvatetussa myrkkyjä kemikaaleista kuin rehusta kuin seisovasta vedestä norovirus salmonella. Kalojen ulosteet altaissa. Joissain Aasian vaatteissa on usein ollut kutinaa aiheuttavaa materiaalia. Toisissa pistelevää. Ruokamyrkytykset on yleisiä ravintoloiden ja salaattipöytien kuin hotellien seisovassa. Koulutus on törkeää. Eli mitä syöt. Parasiitit aiheuttaa kasvaimia kuin jotkut värjää suoliston kuten laku ja salmiakki. Kuin soija. Niin tee ja viini kahvi . Ei pidä pelästyä kun suihkussa näkyy mustaa. Lakritsat ja muu siellä .