Millaisia ruokaravintoloita kaipaisit eniten paikkakunnallesi?
Nykyään on hyvin paljon joko kebabpaikkoja, ulkomaisia ravintoloita tai liikaa fine dining-tarjontaa.
Itse kaipaisin raikkautta, suomalaista ja perinteisiä ruokia, joissa on kuitenkin myös omaperäisyyttä ja viehätystä. Esimerkiksi lounasravintola, jossa tehdään rehtiä perinteistä ruokaa itse eikä käytetä puolivalmisteita niin kovasti.
Kommentit (28)
Edullista katuruokaa. Tacoja, hodareita, pitaleipiä jne. Ei gourmettia, ei seisovia pöytiä, tarjoilijoita eikä mitään verottajan lounasedun ylärajalle hinnoiteltua peruspaskaa, vaan mutkatonta, nopeaa ja edullista, koruttomilla puitteilla kojusta myytynä nopeasti mukaan tai paikan päällä nojaillen syötynä. En halua maksaa kivijalan tai henkilökunta-armeijan ylläpitämisestä vain joutuakseni seuraamaan kuinka alussa innolla ja laadulla aloittanut yrittäjä pikku hiljaa paskuuttaa oman tuotteensa ja sulkee sitten ovensa lopullisesti kuten monet muutkin 1-3 vuoden sisällä avaamisesta kun rahat ja motivaatio lopulta loppuvat.
Noutoruokapaikkoja, joissa ehdottoman hyvä hygieniataso.
Nykyinen tarjonta riittää siihen, että käyn noin kerran kuussa hakemassa pitsan tai kebabin.
Vierailija kirjoitti:
Aika samoilla linjoilla. Sellainen suomalaista perusruokaa kohtuulliseen hintaa tarjoava ravintola, jossa on pöytäliinat pöydässä. Perusruoka on siis kunnolliset lihapullat, leikkeet, pihvit, paistetut silakat, perinteisiä klassikko jälkiruokia. Listalla voisi olla myös muita klassikkoja kuten vaikka Club sandwich, kreikkalainen salaatti, ceaser-salaatti jne.
Noita ei enää montaa Helsingissä löydy.
Nämä eivät oikein tahdo pysyä pystyssä, ellei sitten taustalla ole vankkaa perinnettä ja paikka korkeatasoiseksi tiedetty.
Taco bell olisi kiva. Tai kohtuuhintainen ravintola josta nyt saisi laidasta laitaan annoksia. Ihan silleen että ei tarvisi viedä astioita tiskiin. Mutta ei, meillä on kolme Kotipizzaa ja kebap-paikkoja, Hesburger ja Burger King ja mättögrillejä. On onneksi thai ja kiinalainen, niissä tulee joskus käytyä mutta usein nekin on buffet-pöytiä. Pari lounaskahvilaa on. Joku viihtyisä kahvila ilta-aikaan olisi mukava myös, sellainen jossa voisi juoda erikoiskahveja tai vaikka kohtuuhintaisen siiderin (ei mitään happy joeta). Voisi vaikka pelailla lautapelejä samalla.
Mutta ei meillä ole tosiaan yhtään kunnollista paikkaa jossa olisi pöytiin tarjoilu ja ilta-aikana ei kunnollista mitään. Siksipä ravintolaruokailut tapahtuu useimmiten isoimmilla paikkakunnilla tai ulkomailla, en perusta itsepalvelusta jos siitä maksetaan. Sitä voi tehdä kotonakin ja halvemmalla. Suomessa ei ainakaan pienemmillä paikkakunnilla panosteta ravintolakulttuuriin, täällä pitää istua himassa vaan. Ehkä asiakkaita ei riitä, mutta ihmetyttää eikö yksikään lounasaikaan pyörivä paikka voi iltaisin muuttua ajanviettopaikaksi. Ei, putiikki kiinni viideltä. Eikö ihmiset ole töissä päivisin, ihmettelen kenelle ne paikat on suunnattu.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin korealaista ravintolaa Ouluun.
Onko Oulussa liikaa kulkukoiria tai kissoja.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa fine diningia?! Ai missä? 😂
liikaa fine dining-tarjontaa.? joo Okei missä näitä on liikaa??? :) meidän seudulla ei tasan ole yhtään ravintolaa.
Kaipaan ravintolaa, jossa ruoka tehdään itse, tuoreista hyvistä raaka-aineista eikä käytetä puolivalmiita eineksiä. Hinta pitäisi kuitenkin olla kohdillaan. Maistelu menuihin ei minulla ole varaa. Kokin tärkeä ominaisuus on osata maistaa ja maistella, onko maut kohdillaan, happamuus ja mausteet. Mausteilla ei saa peittää heikkoja raaka-aineita. Syön kaikkea laadukasta. Yksi pieni lasillinen punaviiniä kuuluu hyvää ateriaan.
Tällaisessa ravintolassa ei voi olla pitkää listaa, joten ihmisten pitäisi ymmärtää suppea lista, se on hyvän ravintolan merkki. Kaikille ei voi olla kaikkea, kalliita tuoreita raaka-aineita ei säilytellä varastossa pitkään, mutta kaikki ruoka on tehty laadukkaasti. Hyvän listan suunnittelu on taidetta.
Useimmiten syön kotona, täällä nämä toimivat ;), mutta mielelläni syön välillä ulkonakin, mutta nämä paikat ovat harvassa. Itse olen energinen, terve ja hoikka. Ihminen on mitä syö, joten emme puhu ihan pienestä asiasta.