Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niin kaurapuuro on kuin ties kuinka monta sokeripalaa? ov

Vierailija
16.09.2008 |

Täällä on monessa keskustelussa jotkut fanaatikot haukkuneet kaurapuuron aamupalana sanomalla että siinä on ties kuinka paljon sokeria. Katsoin juuri pussin kyljestä ja sokeria on 1,1g/100g, ja yhteenpuuroannokseen menee kaurahiutaleita n.40g jos sitäkään. Toki siinä on paljon hiilihydraatteja, mutta hyviä sellaisia ja ihminen tarvitsee niitäkin. Proteiiniakin on kuitenkin ihan reilusti verrattuna moneen muuhun ruokaan. Itse syön pari desiä kaurahiutaleita päivässä ja hyvin jaksan, eikä ole paino-ongelmia

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis syödä pelkkää voita, pekonia ja kukkakaalia niin sitten mukamas voisi hyvin.

Vierailija
2/8 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin puuron kanssa. Jos ei syö aamulla mitään niin mahalaukku on jotenkin tottunut siihen että paastotaan vielä. Jos syö jotain niin se alkaa odottaa saavansa jotain lisääkin.

Monen ihmisen kanssa olen ihmetellyt mm. sitä, että jos ei syö aamupalaa ollenkaan, nälkä tulee n. klo 11-12 (työpäivä mulla alkaa klo 7). Jos syö puuroa aamulla, nälkä on jo tunnin tai kahden päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä meille ainakaan koskaan tuollaista opetettu ettei hiilihydraatteja tarvitsisi, enkä ole mistään julkaisusta koskaan tuollaista lukenut. Monet syövät niitä kyllä nykyään liikaa, mutta en usko että kokonaan ilman kannattaa olla.

Kaikkihan se päätyy lopulta glukoosiksi, sitähän aivot käyttävät ravintonaan joten en pidä sitä kovin pahana että kaurapuurokin muuttuu siksi. Toki ihmisiä on erilaisia ja sama ruokavalio ei sovi kaikille, mutta en silti vertaisi kaurapuuroa sokeriin. Hyvät hiilarit ovat näitä joista saa muutakin eli kuituja, ravintoaineita yms. kun taas vaikka kauraan verrattuna valkoinen sokeri ja vehnäjauhot ovat erittäin huonoja hiilareita

T:ap

Vierailija
4/8 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen ihmisen kanssa olen ihmetellyt mm. sitä, että jos ei syö aamupalaa ollenkaan, nälkä tulee n. klo 11-12 (työpäivä mulla alkaa klo 7). Jos syö puuroa aamulla, nälkä on jo tunnin tai kahden päästä. Puuro ei kaikilla ihmisillä pidä nälkää loitolla. Tämä johtunee siitä, että se imeytyy melko nopeasti ja muodostaa pääasiassa glukoosia, jonka taas insuliini nopeasti siirtää solujen sisään pois verenkierrosta.

Samoin ainakin minulle ja veljelleni tulee puurosta vatsa kipeäksi, vaikkei keliakiaa tms olekaan.

Sitten mua kiinnostaa nuo "hyvät" hiilihydraatit. Kaikki hiilihydraatit kun päätyvät verenkiertoon glukoosiksi. Siinä suhteessa hiilihydraateissa ei ole eroa. Ja lukion terveystiedon tunnilla meille kyllä opetettiin, etteivät hiilihydraatit ole ns. välttämättömiä ravintoaineita.

Mutta tosiaan me ihmiset ollaan erilaisia, ja samanlainen ruokavalio ei sovi kaikille. Ihan kuin on erilaisia ihotyyppejä (jollekin tulee herkästi finnejä ja toisen iho on rutikuiva, kolmannella ei ole mitään ongelmia eikä ryppyjäkään tule, neljäs palaa auringossa), on ihmisten ravinnonotto- ja käyttösysteemitkin erilaisia. Kaikkien elimistö ei reagoi samalla tavalla samaan ruokaan.

Vierailija
5/8 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotus aikana söin jokapv kaurapuuroa ja kun hemoglopiini otettiin se oli laskenu roimasti..114. Terkka kysyi että syönkö puuroa vastasin oikein kovaan äänen että syön joka päivä! (luulin olevani terveellinen) Mutta siinä on kuulemma joitain aines osia jotka "sitovat hemogoliinin"..

Suositteli että vain kerran viikossa kauraa.

Vierailija
6/8 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemppa laskee joka tapauksessa raskauden aikana, johtuu siitä että verimäärä lisääntyy.

Vierailija
7/8 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemppa laskee joka tapauksessa raskauden aikana, johtuu siitä että verimäärä lisääntyy.

Laskeehan se, mutta on eri asia, laskeeko se tasolle 114 tasolta 125 vai 160.

Vierailija
8/8 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihminen tosiaan hiilihydraatteja tarvitsee. Huvittaa, kun sokeripalasta on nykyään tullut uusi mittayksikkö.

Itselleni kyllä tulee hiki ja vetelyys ja sydän hakkaa kahtasataa, jos en syö aamupalaa ollenkaan. Puuroista en itse tykkää, mutta ruisleipäviipaleen syön joka ikinen aamu. Ja jugurttia myös, jopa sokeroituja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän