Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette saaneet hoidoilla lapsia! Käytättekö ehkäisyä?

07.03.2007 |

Mulla kolme lasta, joista jälkimmäiset hoidoilla tulleet vajaan vuoden ikäiset tuplat. Esikoinen tuli luomusti pitkän tekemisen jälkeen, mutta kaksosia yritettiin vajaa pari vuotta toden teolla, ei luomusti tulosta.

Nyt on sitten käytetty " almanakkaa" ja keskeytettyä " ehkäisynä" , koska luomuraskaus kuiteskin on mahdollinen. Mulle raskaus ei ois katastrofi, mutta miehelläni on vielä yksi lapsi enemmän eli 4 lasta ja hän ei nyt ihan hirveesti hinkuisi lisää. EN minäkään nyt ainakaan heti... Mut toisaalta taas; jotenkin hassulta tuntui mennä laitatuttamaan joku kierukka, kun todennäköisyys raskautumiseen ei oo hirveän suuri ja aborttiin en tosiaan menis, vaikka raskaaksi tulisin. Onhan tässä jo 4 lasta ( miehen lapsi asuu täällä), joten kai se viideskin menis. Se ois todellakin sitten viimeinen .

Mites teillä muilla?

Kommentit (24)

1/24 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme käytä ehkäisyä, 3,5 vuotta yritettiin lasta ilman plussan plussaa, sitten tehtiin kolme inssiä, joista kaikista nega. Syksyllä 2005 tehtiin eka ivf/icsi, joka meni aivan persiilleen ja josta siis nega. Ja talvella 2006 tehtiin toinen icsi, josta plussa. Ja nyt plussa siis 7 kuukauden ikäinen pojan veijari, emmekä ole käyttäneet mitään ehkäisyä. Toiveissa olisi pojalle kaveri aika pienellä väliajalla, mutta eihän sitä koskaan tiedä tärppääkö, tuskin ainakaan luomusti, vaikka periaatteessa sekin voisi onnistua, koska kuitenkin kaikki tarvittavat " värkit" löytyy. :)

Joten tässä sitä koko ajan salaa toivoo, että onnistuisi, vaikka en välttämättä haluaisi toista kuitenkaan ihan näin pienellä ikäerolla. Kuitenkin tällä hetkellä menkat myöhässä noin kymmenen päivää, mutta voipi vaan olla, että synnytyksen jälkeen ei vaan ole kierto vielä normalisoitunut. No toivossa on hyvä elää... Tulipas sepustus! Terv. Hessunen

Vierailija
2/24 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälitarkastuksessa laitettiin kuparikierukka. Olin sitä mieltä silloin, et ei kiitos enempää lapsia meille.

Noh, vekotin lähti parin kuukauden päästä pois. Käytettiin kortsua vähän aikaa. Pojan ollessa n. 6kk jätttiin kortsutkin pois. Kuukautiset alkoivat 7kk päästä synnytyksestä. Poika nyt 1v8kk ja ei toista lasta näy.

Terolutit nyt tasaamaan kiertoja ja syksyllä aloitetaan yritys clomifeneilla joilla poikakin sai alkunsa ekasta kierrosta.

Tällä hetkellä tuntuu, että 2 lasta riittäis ja sais vetää vaikka piuhat umpisolmuun. Mulle vois riittä jopa yksikin lapsi mutta mies haluaisi pojalle sisaruksen kun itsekin on ainokainen. Ja kyllä mäkin kallistun siihen, että sisaruksesta varmasti ois iloa pojallekin. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pojat 3v9kk ja 2,5kk. Ensimmäinen tärppäsi ekasta iui:sta, eikä sen jälkeen käytetty ehkäisyä ollenkaan. Ikäeroa tuli kuitenkin 3,5v, alkunsa kakkonen sai vasta 4 iui:n, ivf:n ja yhden pas:n jälkeen. Nyt en kyllä haluaisi ainakaan vuoteen vielä raskaaksi tulla. En jaksaisi toista raskautta edellisen perään ja, mikä tärkeintä, en haluaisi kahta ihan pientä lasta (kun ei tuo esikoinenkaan nyt järin vanha vielä ole). Nytkin tämän kakkosen kanssa alku on ollut aika rankka, vaikka ikäeroa on noinkin paljon. Jotenkin myös ajattelen, että koska esikoinen sai olla " äidin pieni" noin kauan, haluaisin, että tämä toinenkin saisi. Musta on aika hurjakin ajatus, että toinen tulisi vain reilun vuoden ikäerolla...

Jossain vaiheessa (ehkä) sen kolmannenkin haluaisin, mutta ikäeroa saisi tulla parikin vuotta minimissään. Joten tämän raskauden jälkeen olemme siis päättäneet ehkäistä jonkin aikaa. Sitten katsotaan, mitä tapahtuu... tulisiko meillekin luomuylläri vai käytetäänkö pakkasessa olevat alkiot joskus vai mitä oikein tehdään. Kaksi lasta oli se minun " minimini" , johon halusin pyrkiä, joten nyt ei ole pakottavaa tunnetta mihinkään suuntaan.

Vierailija
4/24 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplat IVF:llä, raskaus oli tosi vaikea, keskosena syntyivät, toisella sikiöaikainen kasvuhäiriö. Odotus oli niin traumaattinen, samoin lasten ensimmäiset kuukaudet eli odotusta en olisi valmis enää kokemaan. Toinen syy on omat sairauteni, joihin tarvitsen lääkitystä ja vauvalle ne olisivat vaarallisia. Jos tilanne olisi näiden edellä mainittujen seikkojen takia erilainen, vastaus olisi ehdottomasti ei.

Vierailija
5/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viimeisen kerran käyttänyt ehkäisyä syyskuussa 1998. Silloin aloitettiin esikoisen ¿tekeminen¿. Tie oli pitkä ja kuoppainen ja piti sisällään 2 vuotta luomu yritystä ilman yhtäkään onnistumista sekä kaksi epäonnistunutta inseminaatiota ja yhden epäonnistuneen tuoresiirron IVF:stä. Esikoisemme syntyi vihdoin onnistuneen PAS hoidon jälkeen kesäkuussa 2002.

Koska tuon kolmen vuoden yrityksen aikana en kertaakaan ollut spontaanisti tullut raskaaksi, niin emme harkinneetkaan ehkäisyä esikoisen syntymän jälkeen vaikka ns. selittämätön tapaus olemmekin. Esikoinen ehti n. kaksi vuotiaaksi ennen kuin toive pikkukakkosesta nousi niin akuutiksi, että otimme uudestaan yhteyttä lapsettomuusklinikkaan. Jälleen kerran PASsissa onnistui (muutaman epäonistuneen yrityksen jälkeen) ja toinen tyttömme syntyi heinäkuussa 2005.

Marraskuussa 2006 ihmettelin yksi päivä kalenterin kanssa, kun kuukautisia ei vain näy ei kuulu. ¿Luomuraskauden¿ ajatuskaan ei ollut enää käynyt mielessäni olimmehan olleet tässä vaiheessa ilman ehkäisyä n. 8 vuotta ilman yhtäkään luomuraskautta. Kun niitä kuukautisia ei vaan kuulunut ostin raskaustestin ja hämmästykseni oli melkoinen, kun se näytti plussaa. Kalenterin kanssa laskeskelin, että laskettuaika osuisi kesäkuulle 2007 siis vajaa kaksi vuotta toisen lapsen syntymän jälkeen. Olin n. päivän verran kauhuissani kuinka pärjäisin 5-vuotiaan, 2-vuotiaan ja vauvan kanssa, mutta hyvin nopeasti onni uskomattomasta tapahtumasta vei minut mukanaan ja olimme onnemme kukkuloilla. Luonto päätti kuitenkin toisin. Menin tuttuun hoitopaikkaan alkuraskauden ultraan viikolla 7, jossa todettiin, että sikiön koko ei vastannut viikkoja eikä sydämen sykettä näkynyt.

Tällainen ihme meidän perheeseen annettiin mutta otettiin sitten ikävä kyllä kuitenkin pois. Sen kolmannen lapsen haluamme vielä jonakin päivänä, mutta uutta luomuihmettä ei ole ainakaan vielä tullut. Hoitoihin palataan syksyllä.

Mutta kyllähän tuo yksi alkanut luomuraskaus sen todisti, että jos jonain päivänä tosiaan lapsiluku on täynnä, niin on vissiin ajateltava ehkäisyäkin. Tähän mennessä se ei ole ollut tarpeen, sillä lapsi olisi tervetullut milloin tahansa.

Hantta

Vierailija
6/24 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs meillä 1,5v 3:lla ivf:llä vihdoin saatu poika. Pillereitä käytin todella ärhäkän endometrioosin vuoksi. Minulla myös PCO ja kiinnikkeiset munatorvet. No kuinkas kävi, toukokuun alussa huomasin, että ei ole pillereitä ja resepti mennyt vanhaksi. Ajattelin sitten että olen kuukauden ilman, samahan se, ja sitten jatkan taas pillereitä. Menkat nyt viikon myöhässä ja tänä aamuna tein testin ja se oli plussaa!!! Olen täsä ollut kokopäivän ihan pihalla... Onnellinen ja peloissaan...

Vierailija
7/24 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toinen luomuyllätys syntyi 2,5 vuoden päästä. Sitten vähän varottiin = keskeytettyä, yms, mutta ei " auttanut" , testasin juuri plussaa. Eli kolmas tulossa taas noin 2,5 v ikäerolla, jos kaikki menee hyvin.

Lapsettomuuden alkuperäinen syy oli erittäin heikko siemennesteen laatu. Mikä lie parantanut sen, isä on jokaisella lapsellani sama ;-)

Tilanne tuntuu kyllä ihan hurjalta, ehkä olisin lapsia lisääkin halunnut joskus vähän myöhemmin, ja menee ns. suunnitelmat myttyyn, mutta ihanaa tää on silti.

Vierailija
8/24 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritimme 7 icsin verran, joista viimeisimmässä käytimme luovutettuja munasoluja vaan eipäs raskaus vaan alkanut :(

Tulin 1.5 vuoden päästä viimeisestä hoidosta luomusti raskaaksi ja poika ensi sunnuntaina jo 7kk :D

Ehkäisyä emme ole käyttäneet emmekä käytä ja vauva saa tulla mikäli on tullakseen;) Olisi mielestäni todella hullunkurista käyttää ehkäisyä kaiken tämän jälkeen...

Toista ihmettä odotellen:

Je_Ni

Vierailija
9/24 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me odotellaan nyt esikoista joka sai alkunsa 3 vuoden yrittämisen jälkeen PAS:lla. Takuulla ei tulla ehkäisyä käyttämään, se on ainakin tämänhetkinen melko varma mielipiteemme! :)

Lapsettomuuden syynä heikko siemenneste ja vähäinen siittiöiden määrä. Lapsia saa tulla useampikin, mutta aika näyttää jääkö se tähän yhteen, toivottavasti ei!!!!

Vierailija
10/24 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliraskaus mahdollinen, vaikka poika syntyi luovutetuilla siittiöillä (miehellä kuitenkin normospermia.)

En haluaisi näin pian toista pientä ja myöhemmin ollaan jo aika vanhoja ;)

että meidän lapsiluku taitaa olla tässä.

Mutta mitään hormonaalista ehkäisyä en suostunut ottamaan vaikka kierukkaa tyrkyttivät, kumiukoilla vaan.

Vierailija
11/24 |
12.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ICSIn PASilla saadut kaksostytöt 2v.3kk. Lopetin pillerit heinäkuussa 2000, enkä sen jälkeen ole käyttänyt mitään. Tyttöjen syntymän jälkeen neuvolalääkäri muisti kerran mainita asiasta, mutta siihen se sitten jäikin. Luomuplussa ja kolmas vauva olisi tervetullut yllätys, mutta todennäköisyys, että näin käy lienee lottovoiton luokkaa :-D

Vierailija
12/24 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä aika vierähtää, olin samassa ketjussa jonkin aikaa silloin kanssasi kun plussasit. Tipuin kuitenkin aika aikaisessa vaiheessa pois kun tuli se 4. km. En tiedä, muistatko enää minua siltä puolelta. Teidän luomuplussa oli kyllä mieletön ylläri =o)

Nyt kuitenkin minä olen taas päässyt tänne plussanneisiin, eli täällä mennään nyt viikoilla 5+3 tai 5+4, tarkemmin viikot selviävät ultrassa 28.5. Toivon niin, että tällä kertaa kaikki menisi hyvin!

Mukavaa kevättä ja kesää teille toivottelee

Humaus

Vierailija
13/24 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen sai alkunsa 2. IVF:llä ja lapsettomuuden syy paha endometrioosi ja tukossa olevat munatorvet. Silti esikoisen imetyksen loputtua aloin heti e-pillerit, mitään muuta järkeä en siinä nähnyt kuin ettei endometrioosi pahenisi. kun välivuotoja alkoi tulla pidin kuukauden tauon ja hups, olinkin raskaana! TODELLINEN YLLÄTYS! No enempää lapsia meille tuskin halutaankaan että senkin takia ehkäisyä tullaan käyttämään, mutta erityisesti tuon endometrioosin takia.

Baby, IVF-poika 1v 9kk ja luomuylläri rv 34+

Vierailija
14/24 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla sellainen tilanne että lasta yritettiin 5 vuotta, joista

3 käytiin hoidoissa. Aikaiseksi saatiin 2 keskenmenoa ja

täysin yllättäen luomuraskaus 7/04, joka päättyi vaikeuksien jälkeen

onnellisesti 2/05 meidän pikkuaurinkomme syntymään viikolla 32+4.

Koska söin ensin toista kymmentä vuotta e-pillereitä ja sit

kaikenmaailman hormooneja lapsettomuushoitojen aikana niin päätettiin etten enää pillerin pilleriä tms. suuhuni laita.

Eikä muutakaan ehkäisyä ole käytetty. Mutta ei olla myöskään yritetty toista lasta, kunnes raskaus alkoi puolivahingossa päättyen taas

keskenmenoon 3/07. Mulla ikää jo kohta 42v, joten mietittiin kovasti

tämän yllätysraskauden jälkeen että annetaanko vielä tulla jos on tullakseen vai onko täs ruvettava ehkäisemään. Toive kuitenkin

toisesta lapsesta ja siitä että pikkutyttömme saisi vielä sisaren on kovempi eli ehkäisyä ei käytetä vieläkään, mutta ehkä puolen vuoden päästä on sitten mietittävä uudelleen ihan oman ikäni vuoksi.

Vierailija
15/24 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en todellakaan aio kuuna päivänä enää miettiä ehkäisyä (tältä ainakin tuntuu nyt:) eli yksi lapsi on hoidoilla saatu ja nyt olen " kuumeillut" /Toivonut toista jo reilun vuoden, viime vuonna yritettiin 4. IUI:ta ja nyt odotellaan toukokuista ekaa IVF neuvontaa..

Jos joskus vielä siunaantuu lisää lapsia/lapsi niin en kyllä silloinkaan mieti ehkäisyn käyttöä - jos joskus käy niin mahdoton tilanne, että luomusti tulisin raskaaksi niin sitten sillä on jokin elämää suurempi tarkoitus :)

teillä tietysti on jo monta lasta entuudestaan, mutta tuo on kait kaikille meille " lapsettomille" hankala ja pohdintaa aiheuttava kysymys...

Onko teillä jokin syy löytynyt? Me olemme selittämättömiä..

Tsemppiä päätöksen kanssa :) toisaalta jos yksi saisi vielä tulla ja kun siitä ei ole varmuutta että sellainen tulee edes, niin ehken käyttäisi mitään? :) sorry jos oli mielettömän sekava vastaus...:)

-Wiener-

Vierailija
16/24 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisyä ei olla lasten syntymän jälken käytetty eikä käytetä. Ihan täysin mahdotonta raskaaksi tulo ei ole, mutta käytäntö on osoittanut muuta kun vasta neljäs koeputkihoito (2xivm ja 2xivf) tärppäsi. Vielä en toivo raskautta, mutta ihan varmasti onnellinen olisin jos niin ihanasti sattuisi.

Vierailija
17/24 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäsitä lasta tehtiin hoidoilla vuosia, kunnes pas tuotti tuloksen ja rakas poikamme syntyi. Ehkäisyä ei ajateltu käyttää. Ajateltiin, että toinen saa tulla ihan milloin vain. Ei kuitenkaan oikeasti uskottu tuohon mahdollisuuteen, mutta nyt odotan onnellisesti luomuylläriä. Vain kahdet menkat ehti tulla eli oikeastaan heti tärppäs.

Vierailija
18/24 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi hoidoilla saatua lasta, nyt yritetään kolmatta. Kummankaan lapsen syntymän jälkeen ei olla ehkäisyä käytetty, eikä käytetä senkään jälkeen jos meille vielä se kolmas joskus suodaan, tätä mieltä olemme ainakin tällä hetkellä mieheni kanssa =)

Vierailija
19/24 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan nyt ensimmäistä lastani, joka sai alkunsa ivf:llä. Sitä ennen kaksi vuotta yritystä. Meillä syynä lapsettomuuteen on mun tukkeutuneet munatorvet, mutta olen kuullut, että joskus raskaus saattaa avata torvia, kun venyessä kiinnikkeet katkeilevat. Näin on kuulemma saatu aikaan aika monia yllätysluomukakkosia. Toisaalta olen sitä mieltä, että saa mieluusti tullakin luomuna, mutta en silti toivo uutta raskaustta ihan heti tämän ykkösen jälkeen = alle vuoden synnytyksestä. Luulen, että meillä päädytään vähän samaan ratkaisuun kuin teilläkin eli " ehkäistään" kalenterin kanssa aluksi.

Olisi kuitenkin varmaan tarpeen puhua asiasta ihan avoimesti miehesi kanssa, vaikka luulisi hänenkin tietysti ymmärtävän, ettei kuvaamasi ehkäisytapa kovin luotettava ole, vaikka todennäköisyys olisikin aika pieni.

Vierailija
20/24 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen sai alkunsa 2. IVF:llä, lapsettomuuden syy paha endometrioosi ja tukkeutuneet munatorvet. Söin kuitenkin raskauden jälkeenkin e-pillereitä pelkästään endon takia. Sitten välivuotojen tullessa pidin taukokuukauden ja niin vain olin raskaana! Todellinen yllätys! Jatkossa aion käyttää ehkäisyä :=)

Baby, IVF-poika 1v 7kk ja luomuylläri rv 24+5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi