Muistoja 80-luvulta
Kommentit (101)
Aerobicciä liikuntahallissa, oli ne pastelliväriset jumppapuvut ja säärystimet.
80-luvun sisustus: puhviverhot, voimakaskuvioiset tapetit ja tummanruskeat olohuoneen kalusteet. Lasipintainen sohvapöytä. Taattua rivarityyliä.
Autokanta ollut niin vanhaa kun yleensä yli kymmenvuotias auto oli tuolloin jo epäilyttävässä kunnossa ja nykyään näkee jotain 37 vuotta vanhaa Corollaakin liikenteessä.
Lasiset limpparipullot. Muistan vieläkin kun olin kaupassa kassajonossa ja joku siellä takana pudotti ison, olikohan ne 1,5 litran limpparipullon lattiaan ja se räjähti kuin pommi. Vähän hätkäytti.
Lankapuhelimet, ei tarvinnut olla koko ajan tavoitettavissa. Puhelinkopit ulkona, joissa tuoksui virtsa tms.
Lepakkohihaiset puserot. Kivipestyt farkut. Seppälän vaatteet. Otsatukkapermis. Kreppirauta. Ritari Ässä ja Ihmemies, Dynastia ja Dallas (JR oli inhottava luonne). Potkulkelkalla talvisin kouluun. Musatunnin laulukoe luokan edessä ja muut oppilaat hihitti.
Välitunnille pakkasraja ala-asteella oli Tampereella -27 astetta (totta!). silloin oli talvet kylmiä ja ulkona hytistiin usein. Koulussa ei ollut kasvisruokavaihtoehtoa, ei gluteenitonta, eikä muutenkaan erikoisruokavalioita ruokalassa. Lautanen oli pakko syödä tyhjäksi ja keittäjä annosteli ruuan. Kanaviillokkia, verilettuja, tillilihaa, kesäkeittoa.
6. Luokalla oppilaat käytti koulussa toppahousuja ja toppahattuja.
Olen vm -75
Kunnon grillit, joista sai vielä oikeat makkaraperunat kaikilla mausteilla yön pikkutunneilla.
Donkey Kong ja muut elektroniikkapelit tulivat.Teini-ikäinen leikki vielä nukeilla ja neppasivat hiekkalaatikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pizza oli uutta ja ihmeellistä.
Maistoin ensimmäisen kerran eläissäni pizzaa vasta 25 vuotiaana 90-luvulla USA:ssa. Eihän niitä silloin Suomessa ollut.
Oli jo 80-luvulla pizzerioita + meillä kotona tehtiin peltipizzaa.
Jo 70- luvulla oli esim Daveys' pizzapaikka stadissa. Muutin sieltä pois 80 ja oli pakko tehdä itse pizzat, kun maalla ei ollutkaan ko ravintoloita.
Minua surettaa että elämästäni on kulunut jo suurempi osa tällä kauhealla 2000 -luvulla kuin rakkaalla 1900 -luvulla :/
Menin yläasteelle 1987 ja alkuun atk -tunneilla oli Compis -tietokoneet CP/M käyttöjärjestelmällä. Luulin että ne olivat joltain 70-luvulta kun näyttivät niin vanhanaikaisilta, mutta nyt löysin wikipedia -artikkelin näistä, ovatkin vuodelta 1984:
https://en.wikipedia.org/wiki/Compis
Meidänkin luokassa oli vain yksi kiintolevy ja se jaettu ilmeisesti lan verkolla joka koneelle.
Nämä on muistaakseni ainoita koneita joilla olen käytellyt 5,25" lerppuja. Mulla oli vaan kasettiasema Commodore 64:lle, joten silläkään en käytellyt lerppuja. Jo seuraavana vuonna -88 kouluun tuli uudet koneet ja muistelen että niissä oli 3,5" korppuasemat, kiintolevy sekä MS-Dos käyttöjärjestelmä. Taisivat olla Nokian MikroMikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Heinäsirkkojen siritys, kissankellot, timoteit, lämpimät kesät ja aurinko, varsilenkkarit, neonvärit, Ritari Ässä, MacGyver, Dynastia, Dallas, Histamiini, Peukaloisen retket, Muskettikoirat, Silkkitie, olkatoppaukset, Gorbatshov, Koivisto, Kalevi Sorsa, Johannes Virolainen, Juicy Fruit purkka, Dingo yms.
Juicy fruit oli jo 70- luvulla
80-luvulla ei ollut mitään adhd:tä, oli vain häirikköoppilaita jotka laitettiin ruotuun opettajan toimesta:
https://www.youtube.com/shorts/H4izcHZoRfo
Kuuma kesä 1988.Pihanurmella aurinkoa 3vko,ei satanut pisaraakaan. Lapsi viihtyi leikeissään serkun kanssa, äiti sai nauttia lepäilystä. Pizzaa ja mehujäätä melkein joka päivä ruokana. Oi sitä aikaa.
V-sarja ja mm. tämä vauvahirvitys paloi ikuisesti mieleen :D Että oli lapsena pelottava sarja, mutta oli vaan katsottava.
Olin nuori rouva, poikani oli syntynyt -78. Olin vakituisessa työssä, kaikki oli hyvin.
kaavutettuja islamofasisteja ei näkynyt mailla eikä halmeilla, korkeintaan televisiossa jos sielläkään
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen Rosso avattiin Lahden keskustaan vuonna 1978.
Millä kadulla se oli?
Diskot, joissa riitti porukkaa joka päivä jo alkuillasta. Ei tarvinnut odottaa puoleenyöhön, että alkaa olla säpinää. Ja musiikki tietenkin - paras musiikki on tehty 80-luvulla. Suuri osa tämän päivän radion kestohiteistä on 80-luvulta. Neuvostoliittoa ei ole ikävä. Kävin kerran 80-luvulla ja se riitti.