Alzheimerin taudin varhaisia oireita on se ettei enää oikein osallistu keskusteluun eikä tee aloitteita keskusteluun, hirveetä
Ykkösellä olevassa Alzheimer-dokumentissa sanottiin noin. Mulla on viime vuosina ollut tuollaista (olen 46). En enää muiden seurassa ala puhua muiden kanssa itse. Vastailen vain muiden kyselyihin ja kommentteihin ja aika lyhyesti. Tuntuu jotenkin sumuiselta päässä kun olen useamman ihmisen seurassa, en pysty tai jaksa tai osaa osallistua keskusteluun sen kummemmin. Olen itse täysin tietoinen tästä kyllä (olisiko muistisairas tietoinen asiasta?). En tiedä onko tässä tapahtunut muutos nuoruuteen nähden kun nuorena taas olin hiljainen ujouden takia. En tiedä olisinko ollut yhtä passiivinen jo silloin jos olisin ollut hieman rohkeampi kuten nyt. Mutta tuo pään sumuisuus mietityttää. Sosiaaliset tilanteet ovat jotenkin overwhelming.
Suvussani ei kyllä ole yhtään muistisairauksia ollut, ei kummankaan vanhemman puolella, vaikka on paljon korkeaan ikään ehtineitä ollut suvussa.
Tiesittekö, että kuulon heikkeneminen voi edistää muistisairauden syntyä ja siksi ei kannata sen huononevan kuulon kanssa sinnitellä vaan hakeutua kuulotutkimuksiin ja ottaa käyttöön kuulokojeet jos on tarvis. Kuulokojeet ovat nykyään melko huomaamattomia ja ne voi vaikka "kätkeä" kampauksen avulla. Monella on se käsitys, että kuulikojeiden käyttö olisi noloa, mutta noloa onkin se jos ei kuule ja tavan takaa kysyy mitä tai huudattaa kerrostalossa televisiota niin lujaa, että naapuritkin häiriintyvät. Huono kuulo vaikuttaa myös omaan äänen käyttöön ja huonokuuloinen ihminen usein puhuu itse kovaa, joidenkin puhe on melkein huutoa. Jotkut huonokuuloiset, joilla ei ole kuulolaitetta alkavat kartella muiden ihmisten seuraa eivätkä mene mieluusti myöskään paikkoihin ja tilaisuuksiin missä on hälinää koska eivät kuule ja tällainen muista ihmisistä eristäytyminen kuulemisen takia on huono asia kenelle tahansa. Nuoret ihmiset suhtautuvat vanhempia ihmisiä ennakkoluulottomammin kuulokojeisiin ja kuulokojeita on käytössä myös huonon kuulon omaavilla nuorilla eivätkä ne näytä haittaavaan heidän elämäänsä mitenkään.