Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alzheimerin taudin varhaisia oireita on se ettei enää oikein osallistu keskusteluun eikä tee aloitteita keskusteluun, hirveetä

Vierailija
18.02.2025 |

Ykkösellä olevassa Alzheimer-dokumentissa sanottiin noin. Mulla on viime vuosina ollut tuollaista (olen 46). En enää muiden seurassa ala puhua muiden kanssa itse. Vastailen vain muiden kyselyihin ja kommentteihin ja aika lyhyesti. Tuntuu jotenkin sumuiselta päässä kun olen useamman ihmisen seurassa, en pysty tai jaksa tai osaa osallistua keskusteluun sen kummemmin. Olen itse täysin tietoinen tästä kyllä (olisiko muistisairas tietoinen asiasta?). En tiedä onko tässä tapahtunut muutos nuoruuteen nähden kun nuorena taas olin hiljainen ujouden takia. En tiedä olisinko ollut yhtä passiivinen jo silloin jos olisin ollut hieman rohkeampi kuten nyt. Mutta tuo pään sumuisuus mietityttää. Sosiaaliset tilanteet ovat jotenkin overwhelming.

Suvussani ei kyllä ole yhtään muistisairauksia ollut, ei kummankaan vanhemman puolella, vaikka on paljon korkeaan ikään ehtineitä ollut suvussa. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisellä on sitten ollut Alzheimer päiväkerhoiästä saakka.

Vierailija
2/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti = tuleva alzheimer potilasko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikäläisellä on sitten ollut Alzheimer päiväkerhoiästä saakka.

Vakava aihe, mutta repesin, kiitos!

Vierailija
4/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki tee muutenkaan aloitteita keskusteluun jos asuu yksin, ellei voi luottaa siihen jonka kanssa juttelee. Mutta keskusteluun osallistuminen voi olla talvella osalle väsyttävää, introvertteja?

Vierailija
5/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki tee muutenkaan aloitteita keskusteluun jos asuu yksin, ellei voi luottaa siihen jonka kanssa juttelee. Mutta keskusteluun osallistuminen voi olla talvella osalle väsyttävää, introvertteja?

Eikö kesällä voi?

Vierailija
6/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli introvertti ja huonokuuloiset 

Vierailija
7/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen koko ikäni ollut tuollainen.

M48

Vierailija
8/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni ei ollut. Suuna päänä vikaan vuoteen asti.

Vierailija
9/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli palstan P. uppa on täysin terve päästään, kun tekee aloituksia koko ajan?

Vierailija
10/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet?

Vierailija
11/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo p. uppa vaikuttaakin skarpilta.

ap

Vierailija
12/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla alkoi nlin 50-vuotiaana vainoharhaisena, vihamielisenä, kutsui kylään, ei aukaissut ovea, muisti asioita väärin ja keksi. Sitten lakkasi puhumasta, ynähteli vaan. Varsin pian töpötteli, karkaili kotoa alusvaatteissa rappuun jos miehensä piipahti samassa talossa olevassa kaupassa. Lukutaito hävisi kovalta lukijalta jne. Kuoli 65 v kun nielemisreflektikin sammui.

Vierailija
13/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pään sumuisuus, onko sokeriarvot kunnossa? Se pitää sumupäisenä.  Ja verenpaine.

Vierailija
14/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo p. uppa vaikuttaakin skarpilta.

ap

😂😂😂

Vierailija
15/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli introvertti ja huonokuuloiset 

Kuulon menetys muuten voi tutkimusten mukaan vissiin ennakoida ja pahentaa dementiaa. Sen takia kuulolaitteita tarjotaan herkästi. 

Vierailija
16/21 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni menettää puheen muodostamiskyvyn kokonaan. Ainakin tuo tuttuni.

Vierailija
17/21 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasittehan, että ei tuo ohjelma ollut Suomesta? Tuon määritelmän mukaan suurella osalla suomalaisista on Alzheimerintaudin alkuoireita jo lapsena.

Lähimmäiset huomaavat alkavan muistisairauden usein siitä, että tavaraa katoaa ja löytyy jostakin mystisestä paikasta. Toiseksi ei muista, mitä on sanonut tai tehnyt, ja siksi toistaa samaa tai kertoo jotain sellaisia juttuja, jotka eivät voi mitenkään pitää paikkaansa.

Hajamielisen ihmisen huonomuistisuus ei vielä todista mitään, mutta silloin ollaan jo aika pitkää, jos muinoin kuollut  naapuri kävi eilen kylässä.

Vierailija
18/21 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten keskustelut eivät toimi tuolla keskenään. Koska osa on tylyjä ja juoruavia. Siksi osa lopettaa ne keskustelut ja on hiljaa. Ei kai kaikki halua tylytystä. Tai jos on alisteisessa asemassa muihin nähden. Keskustelu vaatii ystävällisyyttä, ymmärrystä.

Vierailija
19/21 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaamasi voi johtua monesta muustakin asiasta, ja todennäköisemmin johtuukin. 

Vierailija
20/21 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni menettää puheen muodostamiskyvyn kokonaan. Ainakin tuo tuttuni.

Se on yksilöllistä. Isäni puhui viimeiseen asti niin hyvin, että vieraampi ei olisi ehkä uskonut muistisairaaksi lainkaan. Hånen juttunsa vaan eivät pitäneet paikkaansa. Hän ei esim. enää viime vuotenaan tunnistanut itseään valokuvista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän